«شنیدن صدای پکن از لندن تعجب‌آور است»!/جوانان خود را برای کسب دانش به انگلیس می‌فرستیم نه مشق آدمکشی!/شاه با دوگل دیدار می‌کند!/عالیخانی: ایران چهل‌هزار دلار برای ساختن یک سد در خارج کمک می‌کند!/وزیر دربار برای درمان به لندن رفت!
3 خرداد ۱۳۴۴
«شنیدن صدای پکن از لندن تعجب‌آور است»!
در جلسه امروز سنا به نمایندگان پارلمان انگلستان شدیدا اعتراض و گفته شد: شنیدن صدای پکن از لندن تعجب‌آور است.
از وزارت امور خارجه سؤال شد که در برابر دخالت ناروای نمایندگان انگلستان چه عکس‌العملی نشان داده است.
سناتور نبیل سمیعی در نطق پیش از دستور خود گفت: سفیرکبیر انگلستان در تهران حتما تأثیر سوء نامه نمایندگان این کشور را به اولیای دولت خود گزارش داده است.
به این آقایان می‌گوییم ما در کار مملکت شما دخالتی نداریم و به شما هم که از هزاران فرسنگ ما را از دریچه چشم عده‌ای منحرف می‌نگرید اجازه نمی‌دهیم در امور داخلی ما دخالت کنید.
بعضی از این 49 نفر، که ما می‌دانیم مردم انگلیس از آنها به ستوه آمده‌اند، راهی می‌روند که دولت و ملت انگلیس آن را نمی‌پسندند. من امیدوارم که حرکات مذبوحانه این عده سایه‌ای بر روابط دوستانه و صمیمانه دو ملت دوست نخواهد افکند. من یقین دارم که اولیای وزارت امور خارجه به موقع خود اقدامی که شایسته است کرده‌اند. به نظر من شاید حق این بود که سفیرکبیر ما در لندن به این نامه جواب نمی‌داد، ولی نظر به اینکه ایشان سفیرکبیر شاهنشاهی نزد دولت دوست و متحد ما می‌باشند ترجیح دادند که این نامه را قبول کنند و جوابی بدهند، ولی من سفیرکبیر شاهنشاهی در لندن نیستم و مقیّد به مقررات دیپلماسی خود را نمی‌دانم؛ از این جهت اگر قرار بود من جوابی به آن نامه می‌دادم، مسلما به نام یک نفر ایرانی می‌گفتم که آقایان به شما چه ربطی دارد که در امور داخلی کشوری مداخله بکنید.
سناتور دکتر شفق نیز در نطق پیش از دستور خود گفت: اگر در دماغ بعضی از نمایندگان پارلمان انگلستان هنوز باد استعمار هست بهتر است به خود بیایند.
دستگاه قضایی ما مستقل است و هیچ قوه‌ای حق مداخله به روش رسیدگی آن ندارد.
چنان‌که در جای دیگر هم گفتم اگر این گونه صداها را از پکن می‌شنیدیم عجیب نبود، ولی وقتی لندن صدای پکن می‌دهد واقعا عجیب است. اگر در میان آن افراد معترض کسانی هستند که بادی از دوره استعمار در دماغ آنان مانده و هنوز خود را قیّم ملت‌های آسیایی می‌دانند بهتر است به خود آیند.
ما از دیرباز با دولت و ملت بزرگ انگلیس دوست بوده‌ایم و هستیم. در همین دوره حاضر حکومت کارگری انگلستان است که این اواخر اعلیحضرت شاهنشاه ایران در آن سرزمین مورد احترامات واقعی دولت و ملت انگلیس شدند و بنیان مودّت بین دو ملت بار دیگر استوار گشت.
شنیدن نغمه‌های ناموزون آن هم از گلوی اشخاصی که سمت نمایندگی در مجلس عوام دارند واقعا حیرت‌آور است. این اشخاص به جای اینکه به ما درس عدالت بدهند بهتر است به آموزندگان مراکز دانشگاهی مانند آکسفورد درس دهند و بپرسند: آیا به جوانان ملل علم و ادب می‌آموزند یا روح عصیان و تخریب در آنان می‌دمند.

 سیدحسن تقی‌زاده و صادق رضازاده شفق
 سیدحسن تقی‌زاده و صادق رضازاده شفق
شماره آرشیو: 2936-۱۱ع
 
جوانان خود را برای کسب دانش به انگلیس می‌فرستیم نه مشق آدمکشی!
پدران و مادران ایرانی جوانان خود را برای کسب دانش به انگلستان می‌فرستند نه برای مشق آدمکشی. حالا که چندی از اعضای دست چپ یا چپ‌منش مجلس عوام انگلستان در باب امور داخلی ما یادداشت به سفارت ما می‌فرستند، من هم از این کرسی خطابه سنای ایران به آنان می‌گویم بهتر است یادداشت‌هایی هم به اولیای آموزش و پرورش کشور خودشان بدهند تا جوانانی را که به عزم دانشجویی به آن دیار آمده‌اند با تلقین افکار منحرف سیاسی گمراه نکنند.1
 
شاه با دوگل دیدار می‌کند!
جراید امروز نوشتند: در سر راه مراجعت اعلیحضرتین از کانادا به ایران شاهنشاه و ژنرال دوگل در پاریس ملاقات و پیرامون مسائل مختلف مذاکره خواهند نمود.
بازدید شاهنشاه و شهبانو از کانادا پس‌فردا به پایان می‌رسد و اعلیحضرتین روز چهارشنبه کانادا را به سوی پاریس ترک خواهند کرد.
شاه و فرح چند روز در پاریس اقامت خواهند داشت و طی این سفر شاه با ژنرال دوگل، رئیس‌جمهوری فرانسه، ملاقات خواهد کرد و مسائل مختلف بین‌المللی و مشترک میان دو کشور در این ملاقات مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.
اعلیحضرتین روز 9 یا 10 خردادماه از فرانسه مستقیما عازم تهران خواهند شد و مراسم رسمی استقبال از اعلیحضرتین به عمل خواهد آمد.
 
عالیخانی: ایران چهل‌هزار دلار برای ساختن یک سد در خارج کمک می‌کند!
دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، دیروز اعلام داشت: دولت به تشویق سرمایه‌گذاری خصوصی علاقه زیادی دارد و معتقد است که به جز صنایع بزرگی چون پتروشیمی در سایر صنایع باید مردم همکاری کنند؛ به همین جهت از ایجاد کارخانه‌هایی که بتوانند تولیدات کارخانه ذوب آهن را مصرف کنند استقبال می‌کنیم.
وزیر اقتصاد در مورد ساخت قطعات اتومبیل گفت: مذاکراتی با دو کمپانی بزرگ خارجی صورت گرفته که از سال آینده کار آنها شروع خواهد شد.
عالیخانی در مورد نقش ایران در ساختن سد «مکونک» در آسیا گفت: ایران چهل‌هزار دلار برای ساختمان این سد کمک خواهد کرد.
وزیر اقتصاد در مورد توسعه صنایع دستی و کوچک و حمایت دولت از آن اظهار داشت: باید به‌تدریج اقتصاد ایران از کشاورزی به اقتصاد صنعتی تبدیل شود این خواست شاهنشاه است.
وزیر اقتصاد در مورد بیکاری و رکود نیز گفت: دوران رکود اقتصادی تمام شده و وضع بازرگانی نیز از سابق خیلی بهتر شده است.

علی‌نقی عالیخانی، وزیر اقتصاد، و رکن‌الدین سادات تهرانی بر سر میز غذا در خارج از کشور
علی‌نقی عالیخانی، وزیر اقتصاد، و رکن‌الدین سادات تهرانی بر سر میز غذا در خارج از کشور
شماره آرشیو: 2936-۱۱ع
 
وزیر دربار برای درمان به لندن رفت!
جراید امروز نوشتند: یک ساعت بعد از نیمه‌شب دیشب، آقای قدس نخعی، وزیر دربار شاهنشاهی، با کسب اجازه از پیشگاه شاهنشاه برای معالجه و عمل جراحی عازم لندن شد.
آقای قدس نخعی چندی قبل نیز به علت بیماری در لندن تحت معالجه قرار گرفت و در همان هنگام پزشکان معالج ایشان اعلام کردند که بایستی آقای قدس نخعی در اوایل خردادماه مورد عمل جراحی قرار گیرد.2
 
روزنامه اطلاعات، 3 خرداد 1344، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcb9wb8.rhb9spiuur.html
iichs.ir/vdcb9wb8.rhb9spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما