«سقوط بهمن‌های عظیم راه آهن شمال را بست»/ به ما مربوط نیست ولی 48 ساعت طول می‌کشد که با دهات محاصره‌شده ارتباط بگیریم!/ برای پیدا کردن فرماندار خرمشهر از خارجی‌ها کمک خواسته شد!/ رانندگان مست تا پایان مستی در بازداشت به سر خواهند برد!/ وزیر بهداری رئیس کمیته بودجه بهداشت جهانی شد!/ هفتادهزار نفر به سرخک مبتلا شده‌اند!/ معاونان جدید وزارت پست و تلگراف منصوب شدند!/ هنوز معلوم نیست هواپیمایی سقوط کرده یا نه!
24 دی 1343
«سقوط بهمن‌های عظیم راه آهن شمال را بست» روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز با اعلام این خبر که «سقوط بهمن‌های عظیم راه آهن شمال را بست» نوشت: رودخانه کارون مجددا طغیان کرده و قسمتی از نخلستان‌ها را گرفته است.
گزارش‌های رسیده از خبرنگاران ما در شهرستان‌ها حاکی است که هنوز هم مردم بیشتر نقاط کشور با برف و بارندگی دست به گریبان‌اند و نزول برف سنگین شهرستان‌های کشور را در محاصره برف قرار داده و اغلب راه‌های کشور را مسدود کرده است.1
«کیهان» نیز نوشت: باقر زرافشان، خبرنگار و عکاس «کیهان» که صبح روز گذشته در معیّت آقای مهندس شالچیان، وزیر راه، به جاده چالوس رفته است. صبح امروز تلفنی از گچسر اطلاع داد که به اتفاق آقای وزیر راه و همراهان ایشان در ده گچسر مانده‌ایم و راه بسته شده است.
خبرنگار «کیهان» اضافه کرد: ارتباط گاجره که دارای معدن بزرگی با گروه زیادی کارگر و سکنه است به کلی با خارج قطع شده. در این ده آذوقه کم است و در اثر سقوط بهمن و مسدود شدن راه چهار روز است مردم بدون آذوقه مانده‌اند.
علاوه بر گاجره سه دهکده دیگر نیز به علت قطع عبور و مرور در محاصره برف مانده است و اکنون ساکنان این چهار دهکده را که بالغ بر پنج هزار نفر می شوند کمبود آذوقه تهدید می کند.
به دستور وزیر راه گروهی با آذوقه از تهران به سوی دهات محاصره‌شده عزیمت کردند، ولی هیچ گونه امیدی که بتوانند به این دهات برسند نیست.
 
به ما مربوط نیست ولی 48 ساعت طول می‌کشد که با دهات محاصره‌شده ارتباط بگیریم! «کیهان» در ادامه گزارش خود نوشته است: در تماسی که خبرنگار ما با آقای مهندس شالچیان، وزیر راه، گرفت ایشان اظهار داشت: راه مسدودشده مربوط به وزارت راه نیست، ولی از طرف این وزارتخانه برای باز کردن راه تلاش می‌شود و خیال می‌کنم تا 48 ساعت دیگر امکان ارتباط با اهالی محاصره‌شده چهار دهکده مزبور حاصل شود.2
  برای پیدا کردن فرماندار خرمشهر از خارجی‌ها کمک خواسته شد! فرماندار خرمشهر پنج روز است که از شهر خارج شده و اطلاعی از او در دست نیست. پنج روز قبل به عبدالرحمن فرهمند، فرماندار خرمشهر، تلفنی اطلاع داده شد که پدرش فوت کرده و هر چه زودتر به شیراز (محل سکونت خانواده‌اش) حرکت کند. آقای فرهمند بلافاصله با کسب اجازه از استاندار خوزستان با اتومبیل بنز شخصی به رانندگی فاضل، خرمشهر را به صوب شیراز ترک کرد.
امروز مجددا تلفنی از شیراز به خرمشهر اطلاع داده شد که هنوز آقای فرهمند وارد شیراز نشده است. بلافاصله از طرف استانداری خوزستان و مقامات فرمانداری آبادان و خرمشهر مذاکراتی با شرکت‌های خارجی به عمل آمد تا دو فروند هلیکوپتر برای پیدا کردن فرماندار گمشده خرمشهر اختصاص داده شود.
تاکنون پنج شبانه‌روز از عزیمت آقای فرهمند می‌گذرد و احتمال می‌رود که اتومبیل حامل وی در بین راه خرمشهر ـ شیراز گیر کرده و یا بر اثر بارندگی و جریان سیل نتوانسته باشد خود را به شهری برساند و وضعیت خویش را تلفنی اطلاع دهد.
 
رانندگان مست تا پایان مستی در بازداشت به سر خواهند برد! به موجب ماده اصلاحی آیین‌نامه راهنمایی رانندگان مست تا پایان مستی به وسیله پلیس بازداشت می‌شوند و برای این کار آیین‌نامه مصوب سال 1338 راهنمایی و رانندگی اصلاح شد.
  وزیر بهداری رئیس کمیته بودجه بهداشت جهانی شد! سخنگوی وزارت بهداری امروز اعلام داشت: برابر خبر رسیده از ژنو، جلسه کمیته بودجه هیئت اجرایی سازمان بهداشت تشکیل گردید و آقای دکتر آموزگار، وزیر بهداری، به عنوان رئیس کمیته مزبور برگزیده شد.
سخنگوی مزبور افزود: با انتخاب وزیر بهداری ایران به ریاست کمیته بودجه، که از مهم‌ترین کمیته‌های این هیئت است، یک موفقیت درخشان در سازمان بهداشت جهانی نصیب ایران گردید.3
  هفتادهزار نفر به سرخک مبتلا شده‌اند! امروز وزارت بهداری اعلام کرد که مطابق گزارش‌های دریافتی از 214 اکیپ مبارزه با سرخک که به 214 منطقه مبتلا اعزام شده‌اند در این مناطق 6648 نفر مبتلا به سرخک بوده‌اند، ولی بر طبق آماری که وزارت بهداری در دست دارد در نُه ماه اول سال جاری تعداد مبتلایان در تمام نقاط کشور 69 هزار و 899 نفر بوده است؛ البته باید توجه داشت که به علت بسته بودن راه‌ها از قسمتی از دهات مبتلا اطلاعی در دست نیست.4
  معاونان جدید وزارت پست و تلگراف منصوب شدند! وزیر پست و تلگراف امروز برای این وزارتخانه دو معاون جدید تعیین کرد و احکام آنها را امضا نمود. به موجب این احکام صادره آقایان مهندس احمد بلوری به سمت معاون اداری و مهندس قدرت‌الله رحمانی به سمت معاون امور پست تهران و شهرستان‌ها تعیین شدند.
  هنوز معلوم نیست هواپیمایی سقوط کرده یا نه! درحالی‌که روزنامه «اطلاعات» در شماره دیروز خود از سقوط یک «هواپیمای دو موتوره» خبر داده بود در شماره امروز نوشت: دیروز خبرنگار اطلاعات از لرستان خبر داد که هواپیمایی در منطقه تنگ هفت لرستان سقوط کرده است. بلافاصله پس از رسیدن خبر به تهران خبرنگار «اطلاعات» با مقامات راه آهن که گفته می‌شد هواپیما در حوالی خط آهن سقوط کرده تماس گرفت و مسئولان راه آهن اعلام کردند که در این مورد اخباری از جنوب و تهران دریافت داشته‌اند و حتی بعضی از سازمان‌ها از راه آهن خواسته‌اند که در این مورد در ناحیه لرستان تحقیقاتی به عمل آید. دنباله تحقیقات راه آهن در این مورد به علت قطع ارتباط راه آهن با جنوب معوق ماند.
هم‌زمان با این گزارشات یک گزارش دیگر رسیده است که گویا هواپیمایی در ناحیه لرستان فرود اجباری کرده و در حالت شیرجه، یعنی در حال سقوط دماغه به طرف زمین، دیده شده است. باز یک گزارش دیگر به تهران رسید که راننده یک لکوموتیو راه آهن هنگام عبور از تنگ هفت لرستان لاشه هواپیمایی را در آن حدود دیده است.
اربابی، رئیس هواپیمایی، نیز امروز اعلام کرد که گروه تجسس ضمن گشت خود به لاشه هواپیمایی که سقوط کرده باشد برخورد نکرده و چون مؤسساتی که در آن حدود هواپیما دارند از مفقود شدن هواپیمای خود خبری نداده‌اند چنین به نظر می‌رسد که انتشار خبر ناشی از مشاهده هواپیما در حال فرود اجباری یا شیرجه به طرف زمین بوده است و گزارش‌دهندگان این موضوع را به جای سقوط هواپیما گرفته‌اند.
به این ترتیب تا آخر وقت امروز که روزنامه زیر چاپ بود گزارشات مربوط به سقوط یک هواپیمای دو موتوره در منطقه لرستان نه تأیید و نه به‌کلی تکذیب شد.5
 
روزنامه اطلاعات، 24 دی 1343، صفحه 1
 
 
https://iichs.ir/vdcexe8z.jh8ovi9bbj.html
iichs.ir/vdcexe8z.jh8ovi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما