«برگزار باشکوه» شب ژانویه در هتل‌ها و کاباره‌های تهران!/ درآمد شهرداری از مراسم شب ژانویه!/ طرحی برای استخدام هشت‌هزار آموزگار در سال آینده/ پزشکان مشمول احضار شدند!/ اراضی موات کشور به چه کاری اختصاص داده می‌شوند؟!/ برنامه‌ای برای ایجاد شبکه برق سراسری کشور!/ برق کل تهران قطع شد!/ معاونین وزارت فرهنگ و هنر به شاه معرفی شدند!/ بهره سپرده‌های ثابت در تمامی بانک‌ها یکنواخت می‌شود!/ پیام نخست‌وزیر شوروی درباره روابط تهران و مسکو!/ تابلوهای زننده جمع‌آوری خواهد شد!
12 دی 1343
«برگزار باشکوه» شب ژانویه در هتل‌ها و کاباره‌های تهران! روزنامه «اطلاعات» نوشت: شب ژانویه در تهران به طرز باشکوهی برگزار شد. در هتل‌ها و کاباره‌ها رقص و پایکوبی می‌شد و در خیابان‌های شمالی شهر تا دل صبح ازدحام بود.
در تهران بیش از بیست هتل و کاباره از چند روز قبل برای برگزاری شب ژانویه برنامه‌های مختلفی ترتیب داده و اعلان‌های مفصلی کرده بودند. چند کاباره برنامه‌های مخصوصی داشتند و عده‌ای از هنرپیشگان خارجی را دعوت کرده بودند. رقابت هتل‌ها و برنامه‌های متنوع کاباره‌ها سبب شده بود که بعضی خانواده‌ها در دو یا سه هتل یا کاباره میز «رزرو» کنند و تا صبح از این کاباره به آن هتل بروند.
در اغلب هتل‌ها، بازار رقص‌های مدرن و به‌خصوص دو رقص تازه «سوف» و «شیک» گرم بود و برای رقصیدن در پیست جا نبود و حتی در چند مورد بین جوان‌ها بر سر ورود به پیست‌ها گفت‌وگو و مشاجراتی شد.
در بعضی از هتل‌ها، قیمت‌ها سرسام‌آور بود و در بعضی دیگر که می‌خواستند رعایت نرخ شهرداری را بکنند مقدار غذا را کاهش داده بودند؛ مثلا یک خوراک معمولی ماهی که باید چهارده تومان بفروشند سه قسمت کرده بودند و هر قسمت را چهارده تومان می‌فروختند! و این موضوع باعث اعتراض مردم شده بود، اما بازار رقص و سرگرمی‌های مختلف چنان گرم بود که کمتر این اعتراضات دنباله پیدا می‌کرد.
عبور و مرور مردم در خیابان‌های شمالی شهر در ساعت 3 بعد از نیمه‌شب آن‌قدر زیاد بود که گاهی از نظر تعداد وسایط نقلیه خیابان منظره اول شب را پیدا می‌کرد. به طور تقریب در جشن‌های شب ژانویه بیش از دویست‌هزار نفر شرکت کردند.1
  درآمد شهرداری از مراسم شب ژانویه! «کیهان» نیز نوشت: به طوری که مسئولان هتل‌ها، بارها، کاباره‌ها و مشروب‌فروشی‌ها و سازندگان مشروبات داخلی و خارجی امروز می‌گفتند مشروبات داخلی و خارجی که شب ژانویه مصرف شده به طور متوسط می‌توان گفت ده تا پانزده برابر شب‌های معمولی بوده است.
عوارض شهرداری از مراسم شب ژانویه به چهارصدهزار ریال بالغ گردید. این رقم 30 درصد بیشتر از سال‌های گذشته است.2
  طرحی برای استخدام هشت‌هزار آموزگار در سال آینده امروز کسب اطلاع شد که در جلسه‌ای که روز گذشته با حضور وزیر آموزش و پرورش و رؤسای ادارات وزارت فرهنگ تشکیل شد طرحی برای استخدام هشت‌هزار آموزگار در سال آینده از طرف مقامات مسئول تسلیم وزیر آموزش و پرورش شده است.
  پزشکان مشمول احضار شدند! اداره نظام وظیفه عمومی آخر وقت امروز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پزشکان مشمولی که برگ آماده به خدمت اردیبهشت‌ماه دریافت داشته‌اند به خدمت اعزام می‌شوند. پزشکان مذکور برای تأمین احتیاجات دی‌ماه جاری سپاه بهداشت شرکت جسته بودند.
  اراضی موات کشور به چه کاری اختصاص داده می‌شوند؟! روزنامه «اطلاعات» به نقل از «یک مقام ذی‌صلاحیت» نوشت: اراضی موات کشور به جنگل‌کاری، کشاورزی و خانه‌سازی اختصاص داده می‌شود و کسانی که در اراضی مواد تصرف غیرقانونی کرده‌اند مجازات می‌شوند.
این منبع ذی‌صلاحیت گفت: تا به حال به علل مختلف از اراضی موات، به نفع عامه مردم بهره‌برداری صحیح نشده است، درحالی‌که طبق طرحی که توسط وزارت آبادانی و مسکن به مورد اجرا گذاشته می‌شود به وضع این اراضی کاملا رسیدگی شده و در رشته‌های مختلف اجتماعی از آن استفاده خواهد شد.3
  برنامه‌ای برای ایجاد شبکه برق سراسری کشور! روزنامه «اطلاعات» نوشت: بر اساس طرح شبکه سراسری برق در کشور، برق تمام نقاط ایران از جمله برق‌های حاصله از سد دز و سفید رود و کرج و لتیان به یکدیگر وصل خواهند شد و این شبکه در مرحله اول یک‌میلیون کیلو وات برق ایران را به شهرها و دهات برای مصرف خانگی و صنعتی و کشاورزی خواهد رسانید.
برای اجرای چنین پروژه‌ای در برنامه سوم قریب دویست‌میلیون دلار اعتبار پیش‌بینی شده که در وزارت آب و برق طرح‌های لازم آن را تهیه و پس از تصویب شورای عالی برنامه به موقع اجرا می‌گذارد.4
  برق کل تهران قطع شد! ظهر امروز برق و روشنایی قسمت بزرگی از تهران و شمیرانات قطع شد. بلافاصله پس از قطع جریان برق تهران با مدیر کل برق در کارخانه برق ژاله تماس گرفته شد. مدیر کل درباره علت قطع جریان برق گفت: برق سراسر تهران قطع شده است و این اختلال در امر روشنایی از کارخانه‌ها نیست و به علت نامعلومی در پست‌های برق اتصالی روی داده و در نتیجه برق تهران خاموش شده است.
مدیر کل برق درباره علت قطع برق تهران مطلبی نگفت و فقط اشاره به این نکته کرد که قطع برق از شبکه بوده است نه از کارخانه.5
  معاونین وزارت فرهنگ و هنر به شاه معرفی شدند! قبل از ظهر امروز پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، به حضور شاه رسید و آقایان مصطفی زمانی، غلامحسین جباری و صادق کیا را به عنوان معاونین وزارت فرهنگ و هنر معرفی کرد.
زمانی به سمت معاون پارلمانی، جباری به سمت معاون فنی و کیا به سمت معاون اداری انتخاب شده‌اند.
معاونین جدید از ساعت 12 ظهر امروز در سمت‌های جدید خود مشغول به کار شدند.6
  بهره سپرده‌های ثابت در تمامی بانک‌ها یکنواخت می‌شود! امروز متن تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار در مورد نرخ بهره به کلیه بانک‌ها ابلاغ گردید.
بر اساس این تصمیم به حساب‌های جاری بهره‌ای تعلق نخواهد گرفت و به سپرده‌های ثابت با توجه به مدت آن طبق تعرفه خاصی بهره‌های متفاوت تعلق می‌گیرد.
  پیام نخست‌وزیر شوروی درباره روابط تهران و مسکو! آلکسی کاسیگین، نخست‌وزیر شوروی، ضمن پیام خود در آستانه سال نو 1965 در شورای عالی اتحاد شوروی به روابط ایران و شوروی اشاره کرد و اظهار داشت که اتحاد شوروی آماده است در آینده هم برای توسعه روابط خود با ایران و تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی خود با این کشور کوشش کند.
رادیو مسکو ضمن انتشار این پیام گفت: نخست‌وزیر شوروی اظهار داشت: امیدوارم در سال 1965 صلح جهانی تحکیم یابد و همکاری صلح‌جویانه بین تمام مردم دنیا توسعه یابد.
  تابلوهای زننده جمع‌آوری خواهد شد! شهرداری تهران تابلوهای زننده را جمع‌آوری خواهد کرد و صاحبان این گونه تابلوها و اعلانات در صورت نصب مجدد جریمه خواهند شد.
شهردار تهران به مسئولین نواحی دهگانه شهرداری دستور داد تابلوهای اطبای معالج امراض مقاربتی را که در هر گوشه و کنار شهر نصب شده جمع‌آوری نمایند و به صاحبان آن نیز اخطار گردد به نصب مجدد این گونه تابلوها اقدام نکنند.7
 
روزنامه اطلاعات، 12 دی 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdchvknz.23nwkdftt2.html
iichs.ir/vdchvknz.23nwkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما