گرامیداشت «روز نجات آذربایجان» در حضور شاه و فرح!/ آموزگارانی که به دلیل بیماری روانی از تدریس معاف شدند!/ واردات دارو سالانه سیصدمیلیون از کشور خارج می‌کند!/ پهلبد: فرهنگ ایران مظهر بزرگ ملیت ماست!/ نیازمندی‌های مرحله دوم «اصلاحات ارضی»/ تا پایان سال؛ استخدام ممنوع شد!/استاندار جدید کرمانشاهان منصوب شد/ پدر قاتل به سه سال زندان محکوم شد!
21 آذر 1343
گرامیداشت «روز نجات آذربایجان» در حضور شاه و فرح!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: روز نجات آذربایجان، طی مراسم باشکوهی در پیشگاه شاهنشاه و شهبانو برگزار گردید.
آذربایجانیان مقیم مرکز دیروز در حضور والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی جشن بزرگی به پا داشتند.
در حزب ایران نوین، باشگاه‌ها و محلات نیز مراسمی برپا شد.
واحدهای ارتش شاهنشاهی نیز در خیابان‌های تهران «مورد استقبال گرم مردم قرار گرفتند».
بر اساس این گزارش «بعد از ظهر امروز واحدهای مختلف ارتش، ژاندارمری و شهربانی به مناسبت سالروز نجات آذربایجان از برابر شاهنشاه در میدان شمال مهرآباد رژه رفتند و در خیابان‌های شهر مورد استقبال اهالی پایتخت قرار گرفتند».
 
آموزگارانی که به دلیل بیماری روانی از تدریس معاف شدند!
امروز کسب اطلاع شد که طی سال تحصیلی جاری 155 دبیر و آموزگار به علت فشار کار، دچار بیماری‌های روانی و خستگی شدید اعصاب شده و فعلا از کار معاف گردیده‌اند.
این عده تا بهبودی کامل و اشتغال مجدد به امر تدریس حقوق خود را از فرهنگ دریافت خواهند کرد.
صاحب‌نظران فرهنگی اظهار می‌دارند به علت کار مشکل تدریس هر روز بر تعداد این قبیل بیماران روانی در بین معلمین و دبیران اضافه می‌شود و جای دارد که مقامات مسئول با تنظیم برنامه‌های تفریحی و فراهم آوردن وسایل آسایش و رفاه آموزگاران و دبیران از بروز بیماری‌های روانی بین آنان جلوگیری نمایند.
 
واردات دارو سالانه سیصدمیلیون از کشور خارج می‌کند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای ورود داروهای خارجی سالانه متجاوز از سیصدمیلیون تومان به صورت ارز از ایران به کشورهای مختلف جهان ارسال می‌شود و با لغو پروانه تعداد زیادی از داروهای خارجی که ساخت آنها در ایران نیز میسر شده مقدار ارزی که از کشور خارج می‌شد به پنج‌میلیون دلار تنزل خواهد یافت.1
 
پهلبد: فرهنگ ایران مظهر بزرگ ملیت ماست!
پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر در جلسه اخیر مجلس سنا با بیان اینکه «شاهنشاه علاقه و توجه مستمر به فرهنگ و هنر مملکت دارند» گفت: فرهنگ ایران مظهر بزرگ ملیت ماست.
پهلبد، وزیر جدید فرهنگ و هنر، در جلسه 18 آذر مجلس سنا، هنگام طرح لایحه تفکیک وزارت فرهنگ، طی سخنانی اظهار داشت: دلیل اول علاقه‌مندی مستمر شاهنشاه به فرهنگ است. بنده در این مورد مثال دارم که از چند سال پیش به خاطرم مانده است و چون با ساختمان فعلی سنا بی‌ارتباط نیست به عرض سناتورهای محترم می‌رسانم به خاطر نمایندگان محترم هست که در ابتدا جلسات مجلس سنا در محل مجلس شورای ملی تشکیل می‌شد. مسئولین مجلس سنا درصدد بودند که محلی برای مجلس سنا پیدا کنند. پس از مدتی در کنار موزه باستان‌شناسی آن روز ساختمان بزرگ ولی یک طبقه و مخروبه گرد آوردند و فکر کردند که شاید آمدن به اینجا برای انتقال مجلس سنا بعد از تعمیر آنجا آن محل باشد، اما این محل قبل از سال 1320 در زمان رضاشاه کبیر ساختمانش ایجاد شده بود تخصیص داده شده بود به موزه مردم‌شناسی. وظیفه موزه مردم‌شناسی هم در آن موقع تحت نظر هنرهای زیبا بود که سازمانی در وزارت فرهنگ و به طور مستقل انجام وظیفه می‌کرد. خوب به خاطر دارم که مسئولین مجلس سنا در آن وقت حتی مبالغی هم خرج کردند و یک مقداری دیوارش را درست کردند و فکر می‌کنم حتما یکی دو را به آنجا بردند برای اینکه کارشان را شروع بکنند و ما که یکی از اقدامات خوب رضاشاه کبیر را در معرض خطر دیدیم تنها دست توسل به دامان شاهنشاه زدیم و ایشان با توجهی که فرمودند موجب شد که مجلس سنا آنجا را انتخاب نکند و الان اگر تشریف ببرند آنجا یک ساختمان عظیمی را ملاحظه خواهید فرمود که ما امیدواریم در سال آینده افتتاح بشود و همان اقدام هم با کمال خوش‌وقتی موجب شد که مجلس سنا در یک چنین محل مناسب با ساختمان مجلل که نمونه بارزی است از معماری عصر پهلوی جلسات آن تشکیل بشود.2
 
نیازمندی‌های مرحله دوم «اصلاحات ارضی»
سمینار رؤسای اصلاحات ارضی کشور که به مدت ده جلسه برای رسیدگی به طرز اجرای مرحله دوم اصلاحات ارضی و رفع مشکلات اجرایی آن در وزارت کشاورزی تشکیل شده بود به کار خود پایان داد.
در قطعنامه پایانی این سمینار اعلام شد: «اصلاحات ارضی» پایان یافت و طی قطعنامه‌ای اعلام شد «مرحله دوم اصلاحات ارضی به 2767 کارمند جدید احتیاج دارد».
 
تا پایان سال؛ استخدام ممنوع شد!
وزیر دارایی طی بخشنامه‌ای که در مورد صرفه‌جویی به وزارتخانه‌ها ابلاغ نمود، اعلام داشت: در سال جاری باید از استخدام کارمند رسمی، قراردادی، روزمزد حتی کارگر یا کارمند روزمزد موقت ... خودداری کرد.
در همین بخشنامه از وزارتخانه‌ها خواسته شده است که به منظور صرفه‌جویی 15 درصد از هزینه‌های دولتی حتی‌المقدور باید از نقل و انتقالات که ضرورت فوری ندارد خودداری کرد.
سازمان‌های دولتی باید کوشش کنند از اعزام مأمور به خارج که مستلزم پرداخت فوق‌العاده روزانه است خودداری نمایند. همچنین تا آنجا که ممکن است این نوع مخارج را حذف نمایند و در صورت لزوم به سال آینده موکول کنند.
 
استاندار جدید کرمانشاهان منصوب شد
به قرار اطلاع عباس سالور، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی، به جای محمد فضائلی، استاندار فعلی استان کرمانشاهان، به سمت استانداری این استان تعیین شده است و به‌زودی به حضور ملوکانه معرفی خواهد شد و به محل مأموریت خود عزیمت خواهد کرد.3
سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، درباره انتخاب مسئول جدید سازمان اصلاحات ارضی اظهار داشت: من از انتخاب آقای سالور به استانداری کرمانشاهان اطلاعی ندارم. تا ایشان رسما به حضور شاهنشاه معرفی نشوند، من نمی‌توانم جانشین ایشان را انتخاب کنم. پس از معرفی آقای سالور به حضور شاهنشاه جانشین ایشان انتخاب خواهد شد.
 
پدر قاتل به سه سال زندان محکوم شد!
پدری که دختر بچه پانزده‌روزه خود را به زمین زده و باعث مرگ او شده بود، در شعبه اول دادگاه جنایی مشهد به سه سال حبس با اعمال شاقه محکوم شد.
حیدر ولی‌نژاد که چادرنشین بود، چندی قبل بر سر اختلافی که با علی، شریک گله‌اش داشت، ضمن گفت‌وگو و مشاجره با او برای مرعوب ساختن وی دختر بچه پانزده‌روزه خود را به زمین زد و در نتیجه دختر بچه‌اش در دم جان سپرد.
جریان تحت رسیدگی قرار گرفت و پرونده به شعبه اول دادگاه جنایی مشهد فرستاده شد. دادرسان حیدر ولی‌نژاد را به سه سال حبس با اعمال شاقه محکوم کردند.4
 
روزنامه اطلاعات، 21 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdccx0qs.2bq4x8laa2.html
iichs.ir/vdccx0qs.2bq4x8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما