جنگل‌های مازندران همچنان می‌سوزد!/«اتوبوس‌های تهران زیاد می‌شود»!/«اتوبوس‌های تهران زیاد می‌شود»!/شعبان جعفری برای میهمانان شاه مراسم اجرا کرد!/صدهزار گوسفند از ترکیه خریداری می شود!/هیئت نمایندگی ایران به ریاض رفت/سرهنگ بازنشسته ژاندارمری خودکشی کرد!/مستشار آمریکایی یک جوان ایرانی را زیر گرفت و کشت!/دلیل مشکل عبور و مرور در تهران!/سه نفر از محکومین غائله فارس مورد عفو قرار گرفتند!/سرخک 71 نفر را کشت!
30 آبان 1343
جنگل‌های مازندران همچنان می‌سوزد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: گزارش خبرنگاران ما در شهرهای گیلان حاکی است که هنوز هم آتش‌سوزی جنگل‌های گیلان و مازندران ادامه دارد.
با اینکه چند نقطه از حریق جنگل‌های گیلان و جنگل‌های اطراف نوشهر خاموش شده است شب‌ها از شدت حریق شهرهای نزدیک روشن می‌شود.
تا به حال در اطراف شهسوار، صد هکتار و در اطراف رودسر نیز صد هکتار از جنگل‌ها سوخته است.
حریق جنگل‌های اطراف سیاهکل به طرف شهر پیش می‌آید، وسعت دامنه آتش‌سوزی جنگل‌های چالوس سی کیلومتر است.
 
«اتوبوس‌های تهران زیاد می‌شود»!
شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه امروز اعلام کرد که برای جبران کمبود اتوبوس و تسهیل ایاب و ذهاب مردم تهران، از امروز اتوبوس‌های «شورلت» سابق شرکت واحد با اتاق‌بندی جدید در خطوط پررفت‌وآمد شهر به‌کار انداخته شد.
 
اضافات و ترفیعات حقوق کارمندان این ماه پرداخت نشد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای اینکه وضع پرداخت اضافات و ترفیعات به صورت منظمی درآید حقوق کارمندان در این ماه بدون اضافات و ترفیعات پرداخت شد.
از امروز پرداخت حقوق کارمندان دولت در تهران و شهرستان‌ها آغاز گردید. اضافات و ترفیعات کارمندان بعضی از سازمان‌ها از جمله وزارت دارایی، که از چند ماه قبل پرداخت می‌شد، از لیست حقوق ماه جاری کسر گذارده شد و به کارمندان مزبور گفته شد که در آینده نزدیک پرداخت خواهد گردید.
 
شعبان جعفری برای میهمانان شاه مراسم اجرا کرد!
جراید امروز کشور نوشتند: بامداد دیروز اعلیحضرت «بودوئن» پادشاه و علیاحضرت «فابیولا» ملکه بلژیک به اتفاق شاهنشاه و شهبانو به اصفهان عزیمت نمودند و از آثار تاریخی این شهر دیدن کردند.
شاهنشاه و شهبانو و میهمانان عالیقدرشان بامداد امروز پس از بازدید از آثار باستانی اصفهان به سوی شیراز حرکت کردند و بعد از ظهر فردا به تهران بازخواهند گشت.
میهمانان ایران پیش از حرکت به جنوب در میهمانی نخست‌وزیر، که در پیشگاه شاهنشاه و شهبانو برگزار شده بود و در جشن ورزشی امجدیه شرکت جسته بودند.
هنگام ورود اعلیحضرتین به محوطه امجدیه والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی، ریاست عالیه کمیته ملی المپیک، از میهمانان استقبال به عمل آورد. در این جشن پس از خواندن سرود خیر مقدم به وسیله دختران دبیرستان نمونه دختران، دوشیزگان دبیرستان‌های ولی‌الله نصر و رضاشاه کبیر، دانشجویان دانشکده افسری پلیس و نوآموزان آموزشگاه حرفه‌ای شیر و خورشید سرخ برنامه‌های نرمش جالبی انجام دادند و افراد گردان دوم تیپ گارد شاهنشاهی با تفنگ عملیاتی اجرا کردند و نیز ورزش باستانی به سرپرستی شعبان جعفری انجام گردید و آقای جعفری گلدان نقره‌ای از طرف ورزشکاران رشته ورزش باستانی تقدیم پادشاه بلژیک نمود.
 
صدهزار گوسفند از ترکیه خریداری می شود!
قرارداد خرید صدهزار رأس گوسفند دیگر از ترکیه به‌زودی در تهران امضا می‌شود. از طرف ایران نمایندگان شرکت معاملات خارجی و شهرداری تهران و از طرف ترکیه فروشندگان گوسفند ترکیه این قرارداد را امضا می‌کنند.
تا به حال ایران قرارداد خرید شصت‌هزار گوسفند را با ترکیه امضا کرده است که طبق آن حدود 9500 گوسفند به تهران وارد شده (از طریق زمینی) و بقیه به‌تدریج از مرز «بازرگان» به تهران حمل خواهد شد.
برای افزایش زمینه گوشت تهران، در پاییز و زمستان امسال و مبارزه با گران‌فروشی، قرارداد دوم خرید گوسفند با ترکیه منعقد می‌گردد.
 
هیئت نمایندگی ایران به ریاض رفت
بامداد دیروز غلامرضا پهلوی در رأس هیئتی عازم ریاض پایتخت عربستان سعودی شدند تا از طرف شاه جلوس ملک فیصل را بر تخت سلطنت این کشور تبریک بگویند.
اعضای این هیئت عبارت‌اند از آقایان: سناتور عباس مسعودی، مدیر مؤسسه اطلاعات، بدیع‌الزمان فروزانفر، استاد دانشگاه و رئیس دانشکده الهیات، و تیمسار سرلشکر اسکوئی.
ضمنا دکتر مشایخ فریدنی، سفیر کبیر ایران در عربستان سعودی، نیز در ریاض به این هیئت ملحق شدند.
 
سرهنگ بازنشسته ژاندارمری خودکشی کرد!
پریشب آقای علی مهدوی 55 ساله سرهنگ بازنشسته ژاندارمری با گلوله تفنگ شکاری خودکشی کرد.
شب جمعه تلفنی به کلانتری 6 اطلاع داده شد که علی مهدوی، سرهنگ بازنشسته، در خانه‌اش در خیابان باغ صبا کوچه مقدم کوچه نوروزی شماره 3 انتحار کرده است.
مأمورین در خانه حاضر شدند و در یکی از اتاق‌ها با جنازه سرهنگ علی مهدوی روبه‌رو شدند. در کنار جسد یک سلاح 5 تیر شکاری دیده می‌شد.
مأمورین جریان را به مقامات قضایی اطلاع دادند و پزشک قانونی و بازپرس دادسرا در محل حادثه حاضر شدند و بازپرس از کسان متوفی تحقیقاتی پیرامون علت خودکشی به عمل آورد و ضمن این تحقیقات گفته شد که خودکشی در نتیجه ناراحتی‌هایی که متوفی داشته صورت گرفته است.1
 
مستشار آمریکایی یک جوان ایرانی را زیر گرفت و کشت!
روزنامه «کیهان» نیز درباره حوادث 48 ساعت اخیر کشور نوشت: در 48 ساعت گذشته حوادث و اتفاقاتی در تهران و شهرستان‌ها به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن چهارده نفر و مجروح شدن 25 نفر گردید.
در این وقایع یک دختر جوان و یک افسر بازنشسته خودکشی کردند، چند ناشناس پیش‌نماز قریه‌ای را کشتند، عده‌ای با گاز ذغال مسموم شدند و بالاخره یک گروهبان ارتش آمریکا با جیپ مستشاری عابری را زیر گرفت و کشت.
«کیهان» در تشریح یکی از این اخبار نوشت: جیپ مستشاری شماره 573 به رانندگی گروهبان وارمن که از خیابان روزولت به سرعت عبور می‌کرد با عابر 24 ساله‌ای به نام مهدی ابراهیم‌فر، کارگر قصاب، تصادف کرد.
در این تصادف عابر به‌سختی مجروح شد و مأمورین کلانتری مجروح را به بیمارستان سینا بردند، ولی معالجات مؤثر واقع نشد و مهدی ابراهیم‎‌فر درگذشت.2
 
دلیل مشکل عبور و مرور در تهران!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: همه‌روزه از یک دروازه آدم به تهران وارد می‌شود و از دروازه دیگر اتومبیل و البته با چنین وضعی معلوم است که مشکل عبور و مرور روزبه‌روز محسوس‌تر و افزون‌تر می‌شود و محال است دستگاه راهنمایی و رانندگی به تنهایی قادر به مقابله با وضع استثنایی «ترافیک» در شهر تهران باشد.
برای تنظیم امر عبور و مرور در تهران اگر همه دستگاه‌های اداری دست به دست هم بدهند و هر کدام سهمی را تقبل کنند و به طور دسته‌جمعی در راه حل مشکل مزبور معاضدت به خرج دهند تازه مشکل به نظر می‌‎رسد حریف شوند چه رسد به اینکه پلیس یکه و تنها رأسا اقدام کند.
... بدبختانه گویا قرار است ما چیزی نداشته باشیم و یا اگر داریم نمونه عالی آن را داشته باشیم؛ مثل راهروی زیرزمینی... تا وقتی ما درصدد هستیم که راهروی زیرزمینی مطابق آخرین مدل اروپا و آمریکا بسازیم و در آن فروشگاه بزرگ و مغازه و دستگاه تهویه و... ایجاد کنیم کمتر احتمال دارد به تأمین بودجه موفق شویم، درحالی‌که مقصود ما رفع مشکل است و مشکل را با احداث راهروهای ساده زیرزمینی که متضمن خرج و بودجه سنگین نباشد می‌توان حل کرد.3
 
سه نفر از محکومین غائله فارس مورد عفو قرار گرفتند!
«کیهان» نوشت: آقایان محمدحسین صولت قشقایی، امیربهمن صمصام بختیار و فریدون جاویدی که در دادگاه تجدید نظر زمان جنگ شیراز هر کدام به دو سال حبس محکوم شده بودند، مورد عفو ملوکانه قرار گرفتند و از زندان آزاد شدند.
نامبردگان به اتهام ایجاد غائله فارس در دادگاه زمان جنگ شیراز محاکمه شده و در دادگاه تجدید نظر زمان جنگ به زندان محکوم شده بودند.
 
سرخک 71 نفر را کشت!
«کیهان» نوشت: سرخک در قرای اطراف داراب شیوع پیدا کرده است و اهالی قریه انجیر اطلاع دادند که تاکنون 27 کودک بر اثر ابتلای به این بیماری تلف شده‌اند.
بیماری مالاریا نیز در منطقه فورک و ابرود شور شیوع دارد.
شیوع سرخک در نقاط کرمانشاه نیز ادامه دارد و میزان تلفات آن تاکنون به 44 نفر رسیده است. از این عده 26 نفر در سرپل ذهاب در قراء اطراف آن و 8 نفر در قریه شاه‌آباد غرب تلف شده‌اند.
در سرپل ذهاب علاوه بر سرخک دیفتری نیز شایع است.4
 
روزنامه اطلاعات، 30 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcbzfb8.rhbzapiuur.html
iichs.ir/vdcbzfb8.rhbzapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما