«تاج‌گذاری شاهنشاه مقارن جشن‌های شاهنشاهی انجام می‌شود»!/برای اخذ وام هیئتی به واشنگتن می‌رود/آیا وام دادن به شرکت واحد برای پرداخت بدهی‌های این شرکت کار درستی است؟!/میهمانی شریف‌امامی به افتخار رهبر اقلیت مجلس لردهای انگلیس!/پیشنهاد نایب‌رئیس اتاق صنایع و معادن برای تشکیل «بانک شکر»/تأسیس صنایع جدید پتروشیمی وارد مرحله عمل می‌شود؟!/آخرین خبرها درباره ساختمان سد مرزی ارس
25 فروردین 1343
«تاج‌گذاری شاهنشاه مقارن جشن‌های شاهنشاهی انجام می‌شود»!
سناتور جواد بوشهری، نایب رئیس شورای مرکزی جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ایران ضمن مصاحبه‌ای گفت: تاج‌گذاری شاهنشاه مقارن با جشن‌های شاهنشاهی در آبان‌ماه سال 1344 انجام می‌شود. در ایام برگزاری جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ایران در آبان‌ماه 1344، شاهنشاه نیز رسما تاج‌گذاری می‌نمایند.
به مناسبت این جشن‌ها یک دروازه بزرگ در تهران به نام دروازه کورش کبیر احداث خواهد شد و خیابان شمیران (جاده قدیم) به نام کوروش کبیر نام‌گذاری می‌شود.
سپس بوشهری مفصلا پیرامون تشکیلات سازمان شورای مرکزی که مرکب از دفتر مرکزی، کمیسیون‌های اصلی شورا و شوراهای وابسته به دفتر مرکزی است و نیز اقداماتی که سازمان‌های وابسته به آن در جهان در این مورد انجام داده‌اند سخن گفت و یادآور شد که در هلند، بلژیک، سوئیس، یونان، ژاپن، فرانسه، هندوستان، دهلی نو، پاکستان، کانادا، آرژانتین، مراکش و ایتالیا سازمان‌های برگزاری جشن‌های 2500 ساله ایجاد گردیده که سرپرستی و ریاست هر یک را پادشاهان و رؤسای جمهور آن کشورها قبول کرده‌اند.
از طرف دیگر در اثر مکاتبات و مذاکرات شورای مرکزی با سفیر کبیر و رئیس هیئت نمایندگی ایران در یونسکو در یازدهمین دوره اجلاسیه عمومی یونسکو قطعنامه‌ای صادر و به امضا رسید که به موجب آن به کلیه دولت‌های عضو و سازمان‌های غیر دولتی عضو خود توصیه نمایند که در تجلیل یادبود دوهزاروپانصدمین سال بنیاد شاهنشاهی ایران از راه‌های فرهنگی و در شرایط خاص خود که مناسب تشخیص می‌دهند شرکت جویند.
وی یادآور شد که مقامات سازمان ملل قبول کرده‌اند قسمتی از لوحه منشور کوروش کبیر به نام (اولین اعلامیه آزادی و حقوق بشر) را که از طرف شورا تهیه خواهد گردید در محل سازمان نصب گردد.
بوشهری در مورد تاریخ جشن توضیح داد که این مراسم از روز 3 آبان‌ماه سال آینده 1344 که مصادف با آغاز بیست‌وپنجمین سال سلطنت و چهل‌وپنجمین سال میلاد مسعود شاهنشاه است در مدت چهار روز در سراسر کشور برگزار می‌گردد و مقارن همان تاریخ به مدت دوازده روز کنگره‌هایی از باستان‌شناسان و اساتید ایرانی و مستشرقین و نمایندگان خبرگزاری‌های جهان در تهران تشکیل می‌شود.1
 
برای اخذ وام هیئتی به واشنگتن می‌رود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: اواخر هفته آینده هیئتی از سازمان برنامه رهسپار واشنگتن خواهد شد تا پیرامون اخذ وام برای اجرای طرح‌های راه‌سازی برنامه عمرانی پنج‌ساله سوم کشور با مقامات بین‌المللی ترمیم و توسعه مذاکره نماید.
 
آیا وام دادن به شرکت واحد برای پرداخت بدهی‌های این شرکت کار درستی است؟!
«مهر ایران» نوشت: خبر چنین بود که «دولت برای تأمین مخارج و بدهی‌های شرکت واحد ششصدمیلیون ریال به این شرکت وام می‌دهد تا اقساط عقب‌افتاده اتوبوس‌های بنز و دو طبقه پرداخت گردد».
برای تأمین احتیاجات یک شهر دومیلیونی از لحاظ ترافیک و تأمین رفاه و آسایش اهالی پایتخت اگر واقعا ایجاب کند پرداخت ششصدمیلیون ریال که هیچ یک‌میلیارد ریال هم از طرف وزارت دارایی و بانک‌ها مانعی ندارد، ولی باید دید که شرکت واحد اتوبوسرانی واجد شرایط اخذ این قبیل وام هست و آیا در سازمانی که باید ترافیک پایتخت را تأمین کند، اصول اقتصادی و تجارتی به معنای واقعی رعایت می‌گردد یا نه؟
برای دولت و وزارت دارایی هیچ مانع و رادعی وجود ندارد با وسایل و قدرتی که در اختیار دارد هر مقدار که بخواهد به شرکت واحد وام بدهد و چرخ‌های این شرکت را به کار اندازد، ولی آیا این کار صحیح است؟! و چرا مسئولین امور و صاحبان سهام این شرکت که خود دولت و شهرداری است از مسئولین شرکت سؤال نمی‌کنند چرا پرداخت اقساط اتوبوس‌ها عقب افتاده و چطور شده با درآمد روزانه 3 میلیون و 800 هزار ریال این شرکت نتوانسته است قرض‌های خود را بپردازد و اتوبوسرانی یک شهر بزرگ دومیلیونی را از این وضع آشفته نجات دهد؟!
چرا سؤال نمی‌کنند شرکتی که 1700 و یا 1800 اتوبوس دارد و به بیش از چهارهزار نفر پرسنل اداری و کارگر فنی از قبیل راننده و کمک‌راننده محتاج نیست، دوازده‌هزار نفر را با حقوق گزاف و فوق‌العاده‌های کلان در تشکیلات خود جا داده و هر روز به انواع و اقسام مختلف اشخاص را در این شرکت صاحب حقوق و مستمری می‌کنند؟!
مسلم است که یک چنین شرکتی هرگز موفق نخواهد شد از روی اصول تجارتی و اقتصادی دخل و خرج کند. به این دلیل ما معتقدیم که وام دادن به شرکت واحد هیچ اثری ندارد مگر اینکه واقعا به کار این شرکت سر و سامانی داده شود و روال کار طوری منظم و مرمت گردد که این شرکت بتواند با حداقل پرسنل حد اعلای فعالیت را از خود نشان بدهد و ضمن اینکه رفت‌وآمد مردم شهر را تأمین می‌کند سود کلانی نیز عاید خود سازد.
 
میهمانی شریف‌امامی به افتخار رهبر اقلیت مجلس لردهای انگلیس!
عصر دیروز از طرف مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، میهمانی عصرانه به افتخار لرد لوئیس سیکلین، رهبر اقلیت مجلس لردهای انگلیس، در کاخ سنا ترتیب یافته بود. اعضای هیئت‌رئیسه دو مجلس، اعضای کمیسیون‌های خارجی مجلسین و نیز آقایان وزیر خارجه و سفیر کبیر انگلستان در دربار شاهنشاهی نیز در این میهمانی حضور داشتند.
لرد سیکلین 54 سال دارد و تحصیلات خود را در رشته حقوق در دانشگاه لندن انجام داده است. وی در سال‌های 1940، 1945 میلادی نماینده حزب کارگر و در سال‌های 1945، 1950 وزیر امور شهری و شهرسازی بوده است. لرد سیکلین همچنین در سال‌های 1945، 1950 ریاست کمیته شورای شهری لندن را به عهده داشته و اینک به جای لرد الکساندر هیلدبرا، رئیس حزب کارگر در مجلس لردها که مریض و بستری است، امور پارلمانی حزب را در مجلس لردها رهبری می‌کند.
 
پیشنهاد نایب‌رئیس اتاق صنایع و معادن برای تشکیل «بانک شکر»
مهندس ابونصر عضد، نایب‌رئیس اتاق صنایع و معادن، اظهار داشت: تشکیل بانک شکر با سرمایه تجار و بانک‌ها و صاحبان صنایع قند و دولت عملی‌ترین راه برای واردات شکر توسط مردم است.
بانک شکر می‌تواند در مناسب‌ترین موقع و با بهترین شرایط شکر مصرفی کشور را وارد کند.
هیچ یک از مؤسسات تجاری و بازرگانی به تنهایی قادر نیستند اقدام به واردات شکر بکنند.
 
تأسیس صنایع جدید پتروشیمی وارد مرحله عمل می‌شود؟!
امروز یک مقام پتروشیمی به روزنامه «اطلاعات» اظهار داشت: با فعالیت‌های وسیعی که از طرف مقامات مسئول صورت می‌گیرد امیدواری زیادی است که به زودی کار تأسیس کارخانه‌های جدید پتروشیمی وارد مرحله عمل شود، توجهات و اوامر شاهنشاه در این مورد نیز موجبات تسریع بیشتر برنامه را فراهم ساخته است.
مقام مزبور افزود: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که مؤسسات و دستگاه‌های مختلفی وارد کار پتروشیمی شده‌اند و کارهای مربوط به پتروشیمی تمرکزی ندارد و این خود سبب اتلاف وقت و فقدان هماهنگی و مشکلات ناشی از آن می‌شود.
باید هر چه زودتر برای رفع این مشکل اقدام گردد و ایجاد و به کار انداختن نظارت و بهره‌برداری صحیح از کارخانه‌های پتروشیمی زیر نظر سازمان واحدی که صلاحیت دارد قرار گیرد. برای این منظور باید طرحی تهیه و به تصویب دولت برسد.
در حال حاضر در حدود هفت سازمان و مؤسسه مختلف به عناوین مختلف وارد کار پتروشیمی گردیده‌اند که در نتیجه آن کارها فاقد هماهنگی و نظم لازم برای توسعه و پیشرفت صنعت پتروشیمی در کشور می‌باشد.
 
آخرین خبرها درباره ساختمان سد مرزی ارس
پروفسور ماسوفسکی، سر مهندس طرح سد ارس، به شمال حرکت کرد تا از طریق بندر پهلوی به سوی مسکو عزیمت نماید.
در این هفته برنامه کارهای مطالعاتی و امور مربوط به ساختمان سد ارس در دفتر کار مهندس سرلک، مدیر عامل سازمان آب و برق آذربایجان، به تصویب سازمان مزبور و نمایندگان شوروی رسید.
اکنون با بهبود هوا امکانات آغاز عملیات از هر جهت فراهم شده است و به زودی تعدادی از متخصصین شوروی به ایران خواهند آمد. در حال حاضر تعداد زیادی از مهندسین و متخصصین شوروی در شهر جلفا متمرکز شده‌اند و کلیه ماشین‌آلات و لوازم مورد نیاز را در این محل جمع‌آوری نموده‌اند تا کارهای خود را آغاز نمایند.
در اجرای طرح‌های مربوط به سد ارس بیش از چهل تن از مهندسین و متخصصین ایرانی شرکت دارند و با کارشناسان شوروی همکاری دارند.
مراحل طراحی، انتخاب محل و کارهای مقدماتی دیگر ظرف یک سال آینده به اتمام خواهد رسید و سپس کار ساختمان سد آغاز می‌شود. دولت شوروی کلیه لوازم و تأسیسات لازم و همچنین کارشناسان مورد احتیاج را از محل اعتبار 35 میلیون مارکی خود در اختیار ایران قرار می‌دهد.2
 
روزنامه اطلاعات، 25 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcdj50f.yt0zj6a22y.html
iichs.ir/vdcdj50f.yt0zj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما