«چطور به شما اجازه خروج از کشور دادند به دیگران نه؟!»/ شاه در میهمانی کاخ گلستان: تنها اتکا به مواریث گذشته ضامن سعادت ما نیست!/ وزیر آب و برق: لایحه ملی شدن آب به مجلس تقدیم می‌شود/ تصویب عهدنامه مودّت ایران و تایلند در سنا!/ اعتبار عمرانی/ کار شهرداری دو سره شد
4 اردیبهشت 1346

«چطور به شما اجازه خروج از کشور دادند به دیگران نه؟!»

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ گزارش 4 اردیبهشت 1346 «در شب 27 /1 /1346 عده‌ای از افراد سابق حزب منحله توده در منزل عباس باقری در شهرآرا به مناسبت مسافرت مهندس عباس گرمان به اروپا دعوت شده بودند. حاضرین در میهمانی عبارت بودند از: باقر مؤمنی، مهندس عباس گرمان، کاوس صاحب[1] و خانم باقری و دو خانم دیگر. عباس گرمان در این جلسه عنوان نموده که برای آوردن خواهرش روز یکشنبه 27 /1 /1346 به رم می‌رود».
این گزارش می‌افزاید: در این موقع کاوس صاحب ابراز تعجب نمود که چطور به گرمان[2] سازمان امنیت اجازه خروج داده‌اند در صورتی که یوسف بقراطی، که یک‌دهم فعالیت حزبی گرمان را نداشته، دو سال است تقاضای گذرنامه کرده و سازمان با صدور گذرنامه وی مخالفت نموده. پس از اظهارات کاوس صاحب، مهندس گرمان رنگ و رویش سرخ شده با آشفتگی در مقام دفاع برآمد و اظهار نمود: من با آموزگار، وزیر دارایی، و عده‌ای دیگر که در دستگاه نفوذ دارند دوستی دارم و آنها اقدام کرده‌اند.
کاوس صاحب جوابا اظهار داشت: در سال 1335 من پس از سه سال بیکاری کار گرفتم در مظان اتهام امثال شما بودم که با دستگاه ساخته‌ام و چرا کار گرفته‌ام. حالا این موضوع برای من قابل قبول نیست که با سفارش یک وزیر تو بتوانی تحصیل گذرنامه از سازمان امنیت بکنی.
در ادامه سند تصریح شده است: درهرحال با اظهارات کاوس صاحب، عباس گرمان تا آخر جلسه ناراحت به نظر می‌رسید.
جلسه میهمانی در ساعت 24 پایان پذیرفت و مهندس گرمان صبح روز بعد با هواپیمای شرکت آلیتالیا به سمت رم پرواز نمود.
در «نظریه منبع» این سند آمده است: به نظر منبع مسافرت مهندس گرمان تنها برای آوردن خواهرش نمی‌باشد. امکان دارد وی به آلمان شرقی برای دیدار برادرش مهندس هوشنگ گرمان، که از افراد فراری حزب منحله توده به خارج کشور می‌باشد و مدت‌هاست در شهر لیپزیک آلمان شرقی سکونت دارد، نیز برود.
در «نظریه رهبر عملیات» این سند نیز می‌خوانیم: مهندس هوشنگ گرمان، که در حدود ده سال است در آلمان شرقی سکونت دارد، از نزدیکان دکتر رادمنش می‌باشد و از افرادی است که از فعالیت‌های رادمنش و فعالیت‌های حزب اطلاع کامل دارد. به احتمال قوی مهندس عباس گرمان در این مسافرت با برادر خود ملاقات خواهد نمود و نیز امکان دارد مهندس عباس گرمان اطلاعاتی از وضع داخل کشور در اختیار افراد کمیته مرکزی حزب منحله توده بگذارد.[3]
 
شاه در میهمانی کاخ گلستان: تنها اتکا به مواریث گذشته ضامن سعادت ما نیست!
روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز خود نوشت: میهمانان عالی‌قدر ایران، اعلیحضرت ادونیادج و علیاحضرت سریکیت، پادشاه و ملکه تایلند، دیشب در میهمانی شام شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو فرح شرکت کردند و در سر میز شام شاهنشاه و اعلیحضرت پادشاه تایلند پیرامون روابط دوستانه دو کشور و نظریات هماهنگ ایران و تایلند درباره مسائل بین‌المللی سخن گفتند.
 
کلید طلایی تهران
میهمانان عالی‌قدر ایران که سه ساعت بعد از ظهر دیروز با هواپیمای جت «سوئیس ار» وارد فرودگاه مهرآباد شدند، مورد استقبال شاهنشاه و شهبانو فرح و آقایان نخست‌وزیر و وزرا و شخصیت‌های مملکتی قرار گرفتند و در میدان فردوسی کلید طلایی تهران، به وسیله شهردار پایتخت به اعلیحضرت پادشاه تایلند تقدیم شد.
در مراسم تقدیم کلید طلایی تهران، آقای مهندس سرلک خیر مقدم عرض کرد و اعلیحضرت ادونیادج طی سخنان تشکرآمیز خود اظهار داشتند: آقای شهردار می‌‎خواهیم از شما و مردم ایران تشکر کنیم که استقبال صمیمانه و شایانی از ما به عمل آورده‌اید و همچنین از اینکه کلید این شهر باشکوه را به ما دادید تشکر می‌کنم. من برای مردم ایران بهترین آرزوها و تهنیت‌های مردم تایلند را با خود همراه آورده‌ام.
 
میهمانی دیشب
شب گذشته از طرف شاهنشاه آریامهر وعلیاحضرت شهبانو یک میهمانی شام رسمی به افتخار اعلیحضرت پادشاه تایلند و علیاحضرت سیریکیت، ملکه آن کشور، در کاخ گلستان برگزار شد که در آن عده‌ای از مقامات و شخصیت‌های برجسته کشوری و لشکری با بانوانشان افتخار حضور داشتند.
در سر میز شام محمدرضا پهلوی، شاه ایران، طی سخنانی گفت:
امروز ما و شما و همه ملل دیگری که دارای میراث فرهنگی و مدنی عظیمی هستند بدین حقیقت پی برده‌ایم که تنها اتکا به میراث پرافتخار گذشته برای تأمین سعادت ما کافی نیست، بلکه می‌باید این توجه به گذشته را توأم با کوشش و تلاش فراوانی کنیم تا مواریث معنوی خویش را با کامل‌ترین و تازه‌ترین ترقیات صنعتی و مادی دنیای امروز درآمیزیم و ترکیبی از ترقی مادی و موازین معنوی به‌وجود آوریم که بتواند به بهترین وجهی ضامن رفاه و پیشرفت ملت‌های ما باشد.[4]
 
وزیر آب و برق: لایحه ملی شدن آب به مجلس تقدیم می‌شود
امروز آقای مهندس منصور روحانی، وزیر آب و برق، در مورد تنظیم لایحه ملی شدن منابع آب گفت: شاهنشاه آریامهر در کتاب «انقلاب سفید» اشاره فرمودند که منابع آب در سراسر کشور ملی خواهد شد و اکنون وزارت آب و برق مشغول تدوین لایحه قانونی جهت اجرای این منظور می‌باشد.
این لایحه در آینده نزدیک به مجلس شورای ملی تقدیم خواهد شد.
بر اساس گزارش روزنامه «اطلاعات» لایحه مزبور حداکثر تا دوماه دیگر به مجلس تقدیم می‌‎شود.[5]
 
تصویب عهدنامه مودّت ایران و تایلند در سنا!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سنا امروز لایحه عهدنامه مودّت ایران و تایلند را تصویب کرد و هنگام طرح این لایحه سناتورها روابط دوستانه و برادرانه ایران و تایلند را تأیید و تحسین کردند.
ساعت 10 بامداد جلسه علنی مجلس سنا به ریاست آقای مهندس شریف‌امامی تشکیل گردید و بلافاصله وارد دستور شد و لایحه عهدنامه مودّت بین ایران و تایلند برای شور اول مطرح گردید. آقای دکتر امیر حکمت نسبت به این لایحه پیشنهاد فوریت داد که به تصویب رسید و لایحه یک شوری تلقی شد.
این لایحه تصویب و به مجلس شورای ملی ارجاع شد.
 
پُست
بعد لایحه استفاده از ماشین نقش تمبر، که یک فوریت آن قبلا به تصویب رسیده بود، مطرح شد. آقای دکتر شفق درباره پاکات پُستی و طرز اتصال تمبر پاکات تذکراتی داد و آقای کشاورزیان، معاون پارلمانی وزارت پُست و تلگراف و تلفن، به این تذکرات پاسخ گفت. این لایحه تصویب و به دولت ابلاغ شد.
سپس لوایح مربوط به موافقت‌نامه‌های همکاری اقتصادی و فنی با کشور یوگسلاوی برای شور دوم و با کشور چکسلواکی برای شور اول مطرح و تصویب شد.
 
اعتبار عمرانی
در پایان این جلسه شور اول لایحه قرارداد منعقده بین ایران و سازمان عمران بین‌المللی آمریکا برای تأمین اعتبار طرح‌های عمرانی کشور، لایحه حق عضویت اتاق‌های بازرگانی و لایحه نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی مطرح و تصویب شد.[6]
 
کار شهرداری دو سره شد
کار شهرداری به دستور شهردار دوسره شد و مأموران شهرداری موظف شدند که علاوه بر صبح، عصرها نیز برای تسریع در کار مردم، در شهرداری و نواحی کار کنند.
دراین‌باره بخشنامه‌ای به شرح زیر از طرف شهردار صادر شد:
ضمن بخشنامه‌ای به کلیه سازمان‌های تابعه دستور دهید که به منظور احتراز از رکود کارها و رسیدگی سریع به مراجعات ارباب رجوع علاوه از ساعات اداری صبح در ساعات بعدازظهر نیز در محل کار خود حاضر شوند و به انجام وظیفه بپردازند.
دستور شهردار شامل کلیه ادارات نواحی و سازمان مرکزی و دوایر تابعه می‌باشد.[7]
 
تصویر صفحه اول روزنامه اطلاعات، 4 اردیبهشت 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . کاوس صاحب، فرزند تقی در سال 1305 در تهران متولد شد و لیسانس حقوق خود را در رشته قضایی دریافت کرد. او در سال 1324 وارد حزب توده شد.
ابتدا در حوزه‌ای به مسئولیت احسان طبری به فعالیت مشغول شد، سپس در سال 1330 چون بازپرس شعبه سوم آبادان شد، به آن شهر رفت و در آنجا همراه منوچهر بهزادی و نجف دریابندری به فعالیت پرداخت. صاحب در سال 1335 دستگیر شد و اعلام آمادگی کرد که با فرمانداری نظامی همکاری کند. او همچنین بار دیگر در سال 1344 به ساواک مراجعه و آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرد. ساواک، که او را برای کسب خبر مناسب تشخیص داده بود، به عنوان منبع در تشکیلات تهران حزب توده و با کد 372 به خدمت گرفت.
[2] . احسان طبری درباره هوشنگ گرمان نوشته است: «هوشنگ گرمان در واقع سمت معاون رادمنش در کارهای ایران را داشت و همان کسی بود که رابطه رادمنش را با عباس شهریاری حفظ می‌کرد و دوست یزدی‌ها [حسین و فریدون] بود».
رک: کژراهه، ص 228.
[3] . تشکیلات تهران حزب توده به روایت اسناد ساواک، ص 100.
[4] . اطلاعات، 4 اردیبهشت 1346، صص 1 و 13.
[5] . همان، ص 16. 
[6] . همان، صص 13 و 16. 
[7] . همان، ص 1.
https://iichs.ir/vdch6xni.23nmvdftt2.html
iichs.ir/vdch6xni.23nmvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما