آیت‌الله شریعتمداری: نباید کاری کنیم آبرویمان برود/ جز گفتن مهربانانه وظیفه‌ای نداریم!/ آیت‌الله شریعتمداری: باید برای اعلیحضرت همایونی دعا کرد!/ گزارش ساواک درباره تلگراف آیت‌الله خمینی به آیت‌الله میلانی!/ دیدار سفیر جدید هند با شاه/ وزیر کشور از سفر استعلاجی به اروپا برگشت!/ یونایتدپرس: نخست‌وزیر شوروی به ایران سفر می‌کند/ نرخ میهمان‌خانه‌ها باید کنترل شود
28 فروردین 1346

آیت‌الله شریعتمداری: نباید کاری کنیم آبرویمان برود/ جز گفتن مهربانانه وظیفه‌ای نداریم!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 28 فروردین 1346 «روز 19 /1 /1346 اینجانب به منظور دیدن آقای شریعتمداری، که از مکه معظمه مراجعت نموده بود و برای با خبر شدن از موضوع صحبت میهمانی شام که آقایان من جمله گلپایگانی و نجفی حضور داشتند و اطلاع از نظریات آنان، تلفنی وقت گرفته و ساعت 15:30 روز مزبور در بیرونی منزل وی حضور یافته و اظهارات ایشان به شرح زیر به عرض می‌رسد:
ـ موضوع میهمانی شام به میان آمد اظهار داشتند: اشخاصی به من و سایر آقایان مراجعه و مذاکراتی کردند که من و سایرین نظریات خود را کتبا اعلام نماییم، ولی به همه آنهایی که در قم بودند و فرستاده آقای میلانی و بقیه پاسخ دادم: من حاضر به این کار نیستم و وظیفه دینی ما تذکر دادن به طور عادی و مهربانی است و ما نباید کاری بکنیم که آبروی خودمان برود و من هنوز این لایحه [حمایت از خانواده] را مطالعه نکرده‌ام (از من خواستند یک نسخه برایشان بفرستم و در همان روز فرستاده شد) و چنانچه خدای نکرده تذکرات و گفته‌های ما اثر نکرد و یا به عللی نمی‌توانند آن را بپذیرند، ما تکلیف دینی خود را انجام داده‌ایم و در خاتمه گفتند: به هر صورت موضوع منتفی گردید.
در ضمن صحبت به میان آورده شد که آقای گلپایگانی پیشنهاد نموده بودند که دو ماده باید به لایحه حمایت خانواده اضافه شود. ایشان اظهار داشتند: آقای گلپایگانی نظر داشتند که در مواد لایحه مزبور باید دو ماده عوض شود، ولی برای آقای شریعتمداری هم دو ماده مزبور روشن نشده؛ چون ایشان با اصل مخالف بودند.
 
آیت‌الله شریعتمداری گفت باید برای اعلیحضرت همایونی دعا کرد!
به طورکلی از وضع ایرانیان که به مکه مشرف شده بودند بسیار خوشحال و راضی بودند و گفتند: انصافا باید برای اعلیحضرت همایونی دعا کرد که چنین آبرویی برای ایرانیان فراهم نموده بودند و هیچ کس در مکه به اندازه ایرانیان سرشناس و محترم نبود.[1]
 
گزارش ساواک درباره تلگراف آیت‌الله خمینی به آیت‌الله میلانی!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ گزارش 28 فروردین 1346 «روز 25 /1 /1346 آیت‌الله خمینی از نجف اشرف تلگرافی[2] به آیت‌الله میلانی مخابره که ضمن اظهار تأثر از گرفتاری آیت‌الله قمی[3] از میلانی خواسته است خبر سلامتی وی را فورا به نجف مخابره نماید.
آیت‌الله میلانی به زاهدان آیت‌الله کفعمی نوشته و از وی خواسته است که به زابل رفته و از آقا صادق روحانی از خبر سلامت قمی استعلام نماید. چنانچه در زابل از قمی اطلاعی به‌دست نیامد، به خاش رفته از قمی اطلاع دهد. پاسخ آیت‌الله کفعمی تا به حال به میلانی نرسیده».[4]
 
دیدار سفیر جدید هند با شاه
جراید امروز کشور نوشتند: آقای پادمانابان، سفیر جدید هند، امروز در کاخ نیاوران به حضور شاهنشاه شرفیاب شد و استوارنامه خود را طی  مراسمی تقدیم کرد.
در این مراسم وزیران دربار شاهنشاهی و خارجه و آجودان‌های کشوری و لشکری شاهنشاه حضور داشتند.[5]
 
وزیر کشور از سفر استعلاجی به اروپا برگشت!
آقای عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، دیشب از مسافرت اروپا به تهران بازگشت.
وزیر کشور با استفاده از مرخصی، سه هفته در اروپا بود.[6]
 
عبدالرضا انصاری
عبدالرضا انصاری
یونایتدپرس: نخست‌وزیر شوروی به ایران سفر می‌کند
«یونایتد پرس» در گزارشی نوشت: اعضای نمایندگی عالی‌رتبه شوروی پس از عقد چند قرارداد با نمایندگان ایران به کشور خود بازگشتند. کارشناسان برجسته ایرانی و خارجی می‌گویند که این قراردادها جای پای محکمی برای‌ شوروی در زندگی صنعتی و اقتصادی ایران تأمین می‌کند.
نیکلای بایباکوف، معاون نخست‌وزیر و رئیس کمیته برنامه‌ریزی شوروی، ریاست هیئت شوروی را به عهده داشت و اعضای این هیئت در مدت یازده روز اقامت خود در ایران، دوبار به حضور شاهنشاه رسیدند و با آقای هویدا، نخست‌وزیر، و سایر وزرای کابینه مذاکراتی به عمل آوردند.
نتیجه این مذاکرات این بود که شب یکشنبه اعلام شد شوروی‌ها در آینده در اکتشاف و استخراج منابع نفتی دست‌نخورده با ایران همکاری خواهند کرد. در تاریخ ایران این اولین باری است که به شوروی‌ها اجازه داده می‌شود که در کار اکتشاف نفت در ایران شرکت نمایند.
آقای هویدا گفت که در تابستان آینده از شوروی دیدن خواهد کرد و الکسی کاسیگین، نخست‌وزیر شوروی، پس از آن متقابلا از ایران دیدن خواهد کرد.
منابع عالی‌رتبه سیاسی اظهار داشتند که نزدیکی ایران و شوروی به هیچ وجه سبب نخواهد شد که مناسبات آن کشور با غرب به سردی گراید و افزودند ایران که بیش از یک‌هزار میلیون دلار از ایالات متحده کمک دریافت کرده است، همچنان عضو پیمان سنتو خواهد بود و میسیون نظامی آمریکا همچنان به کار تعلیم دادن ارتش و پلیس ایران ادامه خواهد داد.[7]
 
در جلسه امروز سنا گفته شد: نرخ میهمان‌خانه‌ها باید کنترل شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 10:10 بامداد امروز جلسه علنی مجلس سنا به ریاست آقای مهندس شریف‌امامی تشکیل گردید.
سناتور دکتر رضازاده شفق در  نطق قبل از دستور خود گفت: بعضی از افراد که به زیارت خانه خدا می‌روند از همین جا مریض هستند. اگر ما می‌خواهیم به موجب احکام الهی رفتار کنیم، باید شرط استطاعت را رعایت کنیم؛ از شرایط استطاعت یکی هم صحت است.
وزارت بهداری به چه دلیل اجازه می‌دهد اشخاصی که بیمارند به مراسم حج بروند؟ شخصی که بیماری قلب دارد کجا می‌تواند فشار یک‌میلیون جمعیت را تحمل کند یا با هواپیما سفر کند. این تذکر من لازم است مورد توجه قرار گیرد.
نکته دیگر زائرانی هستند که حتى استطاعت مالی ندارند. زائری که نمی‌تواند یک دست لباس آبرومند داشته باشد، چرا باید روانه حج گردد؟! این موارد باید مورد توجه قرار گیرد.
 
اسامی فارسی و فرنگی
سناتور دکتر رضازاده شفق سپس به وضع میهمان‌خانه‌ها اشاره کرد و گفت: کلمه متل باید به میهمان‌سرا و هتل به میهمان‌خانه تبدیل شود و سه شرط در این میهمان‌خانه‌ها رعایت شود: یکی ارزانی، دیگری وضع غذا و سلامت آن و شرط سوم پاکیزگی. سازمان جلب سیاحان و دولت باید به این موارد توجه داشته باشند.
 
طرح لوایح
در این وقت مجلس وارد دستور شد و گزارش انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون‌ها قرائت شد و بعد چند لایحه دولت مورد بررسی قرار گرفت.[8]
 
وزیر خارجه هند امشب وارد تهران می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای محمدعلی چاگلا، وزیر امور خارجه هند، ساعت 10 امشب وارد تهران می‌شود. سفر وزیر خارجه هند به دعوت وزارت امور خارجه ایران صورت گرفته و آقای چاگلا مدت دو روز به طور رسمی از ایران دیدن خواهد کرد.[9]
 
روزنامه اطلاعات، 28 فروردین 1346، صفحه 1 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . آیت‌الله العظمی حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک، ج 1، ص 363.
[2] . در این تلگراف آمده است: حضرت آیت‌الله میلانی دامت برکاته حادثه آیت‌الله قمی موجب تأسف است؛ از سلامت ایشان مستحضرم فرمایید. سلامت و سعادت جنابعالی را خواستار است.
[3] . در تاریخ 9 فروردین 1346 آیت‌الله قمی در اعتراض به آیین‌نامه جدید وزارت فرهنگ، که تهدیدی علیه استقلال روحانیت تلقی می‌شد، و لایحه حمایت از خانواده و نیز نیابت سلطنت فرح پهلوی در مشهد سخنرانی کرد و به همین جهت بازداشت شد. ساواک ابتدا ایشان را در منزل ممنوع‌الخروج کرد؛ آن‌گاه روز بعد مأمورین ساواک ایشان را تحت‌الحفظ به زاهدان انتقال دادند و در ساعت 22:30 روز 10 /1 /46 ایشان را به خاش تبعید کردند. به دنبال دستگیری و تبعید آیت‌الله قمی، استادان و علما و طلاب حوزه علمیه مشهد مقدس و ائمه جماعات به تعطیلی دروس و نمازهای جماعت اقدام کردند.
رک: هفت‌هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، ص 287.
[4] . آیت‌الله العظمی سیدمحمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک، ج 3، ص 10.
[5] . اطلاعات، 28 فروردین 1346، ص 16. 
[6] . همان‌جا. 
[7] . همان‌جا. 
[8] . همان، صص 13 و 16.  
[9] . همان‌جا.
https://iichs.ir/vdcj88e8.uqeihzsffu.html
iichs.ir/vdcj88e8.uqeihzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما