پاسخ منفی رئیس ساواک به آیت‌الله گلپایگانی!/ مخالفت مراجع با لایحه خانواده/ شکایت‌ها از سوءاستفاده هوشنگ نهاوندی!/ دلارهایی که در اتاق ملاقات کیا با خارجی‌ها وجود دارد!/ فریده دیبا به بغداد رفت/ وزیر بهداری لهستان به تهران آمد/ کنفرانس ترویج کشاورزی سنتی/ دکتر اقبال وارد کاراکاس شد/ مذاکرات نفتی ایران و شوروی آغاز شد
۲۲ فروردین ۱۳۴۶

پاسخ منفی رئیس ساواک به آیت‌الله گلپایگانی!

به دنبال درخواست آیت‌الله العظمی گلپایگانی از رئیس ساواک نسبت به تغییر معلم بهائی یک مدرسه در جزیره خارک،[1] در پاسخ به این درخواست از مرکز به ساواک قم این گونه تلگراف شده است: تیمسار ریاست ساواک پی‌نوشت فرمودند رؤسای ادارات را نمی‌توان بنا به تقاضای اشخاص تعویض نمود.[2]
 
گزارش ساواک از مخالفت مراجع با لایحه خانواده
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۴۶ «ساواک قم طی تلگرافی اعلام نموده عده‌ای کتبا نظر مراجع مذهبی را درباره مخالف بودن لایحه حمایت خانواده با قوانین شرعی خواستار شده‌اند. آیت الله میلانی و محلاتی شیرازی مخالف بودن لایحه مزبور را تأیید، ولی آیت‌الله شریعتمداری مخالف این نظریه بوده و آیت‌الله گلپایگانی نیز اظهار نموده چنانچه دو ماده به آن اضافه شود، وی نیز موافق لایحه مورد بحث خواهد بود».
این گزارش می‌افزاید: ساواک مزبور اضافه نموده قرار است در مجلس شامی که به مناسبت مراجعت آیت‌الله شریعتمداری از مکه، در منزل شریعتمداری برگزار می‌شود تصمیم نهایی گرفته شود.
در ادامه سند می‌خوانیم: تیمسار ریاست ساواک ذیل تلگراف معطوفی پی‌نوشت فرموده بودند: «دو ماده موردنظر گلپایگانی چیست؟» در اجرای اوامر صادره مراتب به ساواک قم اعلام پاسخ واصله حاکی است که دو ماده مورد نظر آیت‌الله گلپایگانی روشن نگردیده و اصولا در مجلس شامی که در منزل آیت‌الله شریعتمداری برقرار گردیده موضوع منتفی شده است. [3]
 
گزارش ساواک از شکایت‌ها از سوءاستفاده هوشنگ نهاوندی!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۴۶ «شخصی به نام هادی جوادی طی دو فقره شکوائیه‌هایی که به ساواک و مقامات دیگر دولتی تسلیم نموده هوشنگ نهاوندی را به سوءاستفاده و حیف و میل از اموال دولتی متهم ساخته و اضافه نموده است که نام‌برده خود را عضو ساواک و وابسته به حزب ایران نوین به همکارانش معرفی می‌نماید و به این وسیله می‌خواهد با ارعاب کارمندان در کار خود تسلط بیشتری داشته باشد».[4]
 
گزارش ساواک درباره دلارهایی که در اتاق ملاقات کیا با خارجی‌ها وجود دارد!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۴۶ «مهندس فریدون کیا شخصا اظهار نموده که تلفن ساختمان کیا تحت کنترل می‌باشد و درباره اینکه آیا توسط کارمندی از ساواک چنین مطلبی به او گفته شده، این ساواک فعلا نمی‌تواند نظریه بدهد و به منشأ، آموزش لازم جهت شناسایی کارمند ادعایی نامبرده داده شده است.»
این گزارش که توسط نواب رئیس ساواک تهران به تیمسار ریاست ساواک با مهر سری ارسال شده آمده است: ضمنا اطلاع دیگری به‌دست آمده که در یکی از کمدهای اتاق کار مهندس کیا، که جنب اتاق کار سپهبد کیا قرار دارد، در حدود تاریخ 20 /11 /1345 مقادیر زیادی دلار وجود داشته و سپهبد کیا و همچنین فریدون کیا در این اتاق غالبا با افراد خارجی جلساتی تشکیل می‌دهند. مقرر فرمایند با توجه به گزارش عملیاتی شماره 31224 /20 /7 / م ـ 28 /12 /45 چنانچه به‌دست آوردن اطلاعاتی بیشتر از نحوه فعالیت‌های سپهبد کیا مورد نظر می‌باشد، نتیجه را به این ساواک اعلام نمایند.[5]
 
از روحانیون افراطی مقیم قم!
بر اساس یک تلگراف «خیلی محرمانه» صادره از مرکز به ساواک خوزستان «شیخ محمد توکلی (معروف به خیرخواه یزدی) فرزند علی، که از روحانیون افراطی مقیم قم می‌باشد ساعت 19:45 روز 21 /1 /1346 به وسیله قطار به اهواز عزیمت نموده و چون احتمال دارد که مشارالیه به طور قاچاق از مرز خارج شود، دستور فرمایید اعمال و رفتار و تماس‌های نام‌برده را تحت نظر قرار داده و نتیجه اقدامات معموله را اعلام دارند».[6]
 
فریده دیبا به بغداد رفت
جراید امروز کشور نوشتند: ساعت 7:30 بامداد دیروز فریده دیبا، مادر فرح دیبا، برای زیارت عتبات عالیات با هواپیمای شرکت هواپیمایی ملی ایران رهسپار بغداد شد.
در این سفر که در حدود ده روز طول خواهد کشید، بانو دریابیگی، بانو لوئیز قطبی، ندیمه فرح، و همچنین بانو صدرى و تیمسار سر لشکر هاشمی‌نژاد، فرمانده گارد شاهنشاهی، و بانو همراه فریده دیبا هستند.[7]
 
وزیر بهداری لهستان به تهران آمد
دیشب آقای استاك هلسکی، وزیر بهداری لهستان، به دعوت وزیر بهداری ایران وارد تهران شد.
وزیر بهداری لهستان طی اقامت خود در ایران ضمن ایراد کنفرانس‌های علمی درباره طرح‌های داروسازی پیرامون تحقیقات بهداشتی مذاکراتی با مقامات بهداشتی ایران به عمل خواهد آورد. [8]
 
کنفرانس ترویج کشاورزی سنتی
هفت نفر از نمایندگان ایران در کنفرانس ترویج کشاورزی سنتی که در ترکیه تشکیل می‌گردد شرکت می‌کنند.[9]
 
دکتر اقبال وارد کاراکاس شد
هفتمین کنگره جهانی نفت، که با حضور آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، در مکزیکو تشکیل شده بود، پایان یافت و آقای دکتر اقبال پس از پایان این کنگره به دعوت دولت ونزوئلا به آن کشور عزیمت کرد.
آقای دکتر اقبال، ساعت ۹ بعد از ظهر روز یکشنبه 20 فروردین وارد كاراكاس شده و در فرودگاه از طرف وزیر معادن و نفت ونزوئلا و سایر شخصیت‌های برجسته دولتی مورد استقبال قرار گرفت.
گزارش رسیده حاکی است که بامداد دیروز آقای دکتر اقبال با وزیر معادن و نفت ونزوئلا و بعد از ظهر همان روز با وزیر بهداری آن کشور ملاقات و گفت‌وگو کرد.[10]
 
بهره سپرده‌های ثابت ارزی بین 5/ 4  تا ٦ درصد در نظر گرفته شده است
پیرو بخشنامه بانك مركزی ایران راجع به قبول سپرده‌های ثابت ارزی امروز خبرنگار «اطلاعات» با چند تن از مقامات بانکی کشور تماس گرفت و نظر آنها را در مورد نحوه استفاده و نرخ بهره سپرده‌های ثابت ارزی خواستار شد.
یکی از مقامات اظهار داشت: با مطالعاتی که صورت گرفته و بررسی‌هایی که به عمل آمده قرار است به سپرده‌های ثابت ارزی تا ۲۹ روز بهره‌ای داده نشود. سپرده‌های ثابت ارزی تا ۳ ماه 5/ 4 درصد، تا یک سال 5/ 5 درصد، تا ۲ سال ٦ درصد بهره داده شود.
بانک‌ها سپرده‌های ثابت ارزی را می‌توانند به امور بانکی تخصیص داده و با دادن وام به متقاضیان بهره‌ای حدود 5/ 9 درصد دریافت دارند؛ ضمنا بانک‌های کشور می‌توانند این نوع سپرده‌های ثابت ارزی را نزد بانك مرکزی ایران تنزیل مجدد نمایند.
نرخ تنزیل مجدد هنوز از طرف بانك مركزی ایران مشخص نشده است.[11]
 
مذاکرات نفتی ایران و شوروی آغاز شد
صبح امروز آقای بایباکوف، معاون نخست‌وزیر شوروی، به اتفاق آقایان کارتونف، وزیر صنعت گاز و اوروجوف معاون اول وزارت نفت، بوداغیان: رئیس اداره برنامه‌ریزی وزارت صنعت گاز، درزدوف: رئیس قسمت اداره کل صادرات نفت، پوتکین: معاون اداره صنعت نفت و گاز و چند تن از کارشناسان شوروی با آقای مهندس خسرو هدایت، قائم‌مقام رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، ملاقات کردند.
در ملاقات فوق سفیر شوروی حضور داشت و بلافاصله جلسه‌ای با شرکت کارشناسان مزبور و آقایان مهندس اصفیا و آقاخان بختیار و مهندس سلجوقی تشکیل شد. کارشناسان دو طرف مذاکرات مهمی در زمینه همکاری‌های شرکت ملی نفت و شوروی در مورد صدور گاز و عملیات لرزه‌نگاری نفت فلات قاره دریای مازندران به عمل آوردند.
هیئت مزبور فردا به اتفاق آقای مهندس خسرو هدایت با یك هواپیمای اختصاصی به آبادان عزیمت خواهند کرد و در ظرف فردا و صبح پس‌فردا از مناطق مختلف نفت‌خیز جنوب آبادان، مسجد سلیمان، گچساران، آغاجاری و خارک بازدید به عمل خواهند آورد و سپس به شیراز پرواز خواهند کرد.
 
مذاکرات نفت و گاز
گزارش‌ها حاکی است با وجودی که یک هیئت متخصص و مهم نفتی همراه آقای بایباکوف می‌باشد مع‌هذا پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات نفت و گاز در تهران و جنوب روی کلیات انجام خواهد گرفت و بعد ممکن است بر اساس توافق‌هایی که با وزیر اقتصاد و مدیر عامل سازمان برنامه انجام می‌گیرد، هیئت‌های مجهزتری برای مذاکرات درباره موارد جزئی و دقیق به تهران اعزام شوند.
محافل نفتی معتقدند که چون آقای دکتر اقبال و اکثر مدیران و کارشناسان مهم نفتی شرکت ملی نفت اکنون در تهران نیستند و برای شرکت در کنگره بین‌المللی نفت به آمریکا عزیمت کرده‌اند، لذا ممكن است مذاکرات روی کلیات آن هم با مقامات وزارت اقتصاد و سازمان برنامه انجام گیرد.[12]
 
به موجب لایحه‌ای که امروز تقدیم مجلس شورای ملی گردید، مجازات حمل مسافر قاچاق تشدید می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت ۹ صبح امروز اولین جلسه علنی مجلس شورای ملی بعد از تعطیلات نوروزی، به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل گردید.
آقای پرتو، معاون پارلمانی وزارت دادگستری، لایحه اصلاح قانون تشدید مجازات عبوردهندگان اشخاص غیر مجاز از مرز را تقدیم داشت.
آقای سراج حجازی، معاون وزارت کشور، اعطای اختیارات به افسران پلیس راه جهت وصول جرائم رانندگی را تقدیم داشت که به کمیسیون مربوط ارجاع شد.
آقای قوام صدری، معاون پارلمانی وزارت دارایی، نیز لایحه‌ای درباره اجازه معاوضه زمین برای ساختمان سفارت شاهنشاهی ایران در کویت و سفارت کویت در تهران و همچنین لایحه اصلاح بودجه انستیتو تغذیه را تقدیم کرد.
به موجب لایحه اصلاح قانون تشدید مجازات عبوردهندگان اشخاص غیر مجاز از مرز، که امروز تقدیم شد، هر کس، دیگری را به طور غیر مجاز از مرز عبور دهد یا به نحوی از انحا موجبات عبور غیر مجاز دیگری را فراهم نماید به دو ماه تا دو سال اقامت اجباری یا بازداشت محکوم می‌گردد.[13]
 
برای تأمین گوشت تهران امروز ٦۱۰۰ گاو و گوسفند در کشتارگاه ذبح شد
شهردار تهران امروز رسما اعلام کرد که در تهران پنج‌هزار و پانصد رأس گوسفند و ششصد رأس گاو کشتار شده است. این احشام را از گرگان و مازندران به تهران حمل و کشتار کرده‌اند. مسئولان اعلام داشتند که با این تعداد کشتار مصرف گوشت تهران تأمین خواهد شد.
مسئولان گوشت اعلام کردند که در فصول دیگر تهران احتیاجی به گوشت خراسان ندارد، ولی چون در حال حاضر گوسفند مناطق مغان، بختیاری، ترکی، شاه‌آباد غرب و کردستان به علت برف و یخبندان نرسیده، بر اثر کمبود گوشت ناچار به حمل گوسفند از خراسان هستند.
بر اساس همین گزارش گوشت گاو نیز مانند گوشت گوسفند کمیاب و گران است و مردم شهر از لحاظ کمبود گوشت در زحمت می‌باشند.[14]
 
دیوان عالی کشور حکم دادگاه جنایی را در مورد متهم به قتل معاون فرقه دموکرات نقض کرد
شعبه ۱۲ دیوان عالی کشور امروز به استناد ماده ٤٣٠ مکرر آیین دادرسی کیفری، حکم دادگاه جنایی مرکز را در مورد رسول صمیمی، متهم به قتل حسین جلائی، معاون فرقه دموکرات نقض کرد و پرونده این حادثه بار دیگر در یک شعبه دیگر دادگاه جنایی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و متهم دوباره محاکمه خواهد شد.
این حادثه در سال ۱۳۲۵ روی داد. رسول صمیمی، که سال گذشته در دادگاه جنایی مرکز به اتهام قتل حسین جلائی محاکمه شد و به چهار سال زندان محکوم گردید، در جلسات دادگاه می‌گفت که حسین جلائی پس از تار و مار شدن افراد فرقه به دست مردم کشته شده است نه به دست او.
دادگاه در رأی خود نوشته است با توجه به اینکه انگیزه قتل جز طغیان و غلیان احساسات میهن‌پرستانه متهم چیز دیگری تلقی نمی‌شود ولی چون هیچ فرد میهن‌پرست با وجود استقرار حکومت قانون حق ندارد از چهارچوب مقررات و نظامات مملکتی تجاوز کند، اتهام رسول مسلم است و به همین استدلال او را محکوم کرده است.[15]
 
وزیر کشاورزی رومانی به شمال رفت
ساعت ۸ صبح امروز نیکلا جیوسان، وزیر کشاورزی رومانی، و همراهان برای بازدید از اراضی زیر کشت دانه‌های روغنی با اتومبیل به ساری عزیمت نمودند.
وزیر کشاورزی رومانی ساعت 1:30 بامداد امروز پس از بازدید از شیراز به تهران بازگشت.
قرار است وزیر کشاورزی رومانی امشب به تهران مراجعت نماید و ساعت 5 صبح فردا به اتفاق همراهان تهران را ترك گوید.[16]
 
کارشناسان صنایع برق چکسلواکی وارد تهران شدند
جراید امروز کشور نوشتند: هفت تن از زبده‌ترین کارشناسان چکسلواکی در رشته صنایع برق و ساخت توربین‌های بخار و وسایل کارخانجات برق به تهران وارد شدند و از امروز مذاکرات خود را با مقامات وزارت اقتصاد و وزارت آب و برق آغاز می‌کنند.
مذاکرات این هیئت در زمینه ساخت توربین‌هایی است که دارای قدرت در حدود ۲۲۰ مگاوات می‌باشد درحالی‌که توربین‌هایی که فعلا در ایران وجود دارد از 5/ 82 مگاوات تجاوز نمی‌کند.
بر اساس توافق ایران و چکسلواکی یک کارخانه مجهز ساخت توربین‌های بخار و وسایل برق در ایران ساخته خواهد شد. ریاست کارشناسان چکسلواکی را آقای یوکل، مدیر کل شرکت بازرگانی اشکودا، به عهده دارد.[17]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 22 فروردین 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . آیت‌الله العظمی حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک، ج 1، ص ۳۵۴.
[2] . همان، ص 356.
[3] . همان، ص ۳۵۷.
[4] . هوشنگ نهاوندی به روایت اسناد ساواک، ص 106.
[5] . سپهبد حاجعلی کیا و سازمان کوک به روایت اسناد ساواک، کتاب دوم، ص 267.
[6] . آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی به روایت اسناد ساواک، ص 92.
[7] . اطلاعات، 22 فروردین 1346، ص 16.
[8] . همان‌جا.
[9] . همان‌جا.
[10] . همان‌جا.
[11] . همان‌جا.
[12] . همان‌جا.
[13] . همان، صص 13 و 16.
[14] . همان، صص 1 و 15.  
[15] . همان، ص 14. 
[16] . همان، ص 4. 
[17] . همان‌جا. 
https://iichs.ir/vdcjt8e8.uqeiozsffu.html
iichs.ir/vdcjt8e8.uqeiozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما