دبیر کل سنتو به تهران آمد/مجلس تعطیل شد/مذاکره ایران و عراق بر سر اروندرود/امضای قرارداد فرهنگی بین ایران و آلمان
4 اسفند 1342
دبیر کل سنتو به تهران آمد
روزنامه «کیهان» نوشت: دکتر عباسعلی خلعتبری، دبیرکل پیمان مرکزی، ساعت ده دیشب برای مذاکره با مقامات دولت ایران وارد تهران شد.
خلعتبری گفت در طول اقامت چهارروزه خود در تهران با آقایان علم، نخست‌وزیر، و آرام، وزیر امور خارجه، و تیمسار ارتشبد حجازی، رئیس ستاد کل، ملاقات می‌کند و پیرامون مسائل مربوط به سنتو با آقایان مذاکره خواهد نمود.
وی افزود: این ملاقات‌ها و مذاکرات جهت اطلاع از نظرات دول عضو پیمان قبل از تشکیل کنفرانس وزرای خارجه سنتو است که قرار است تا سه ماه دیگر در واشنگتن برگزار گردد.1
 
مجلس تعطیل شد
 نشست علنی مجلس شورای ملی امروز به ریاست مهندس ریاضی تشکیل شد.
وی پس از شروع جلسه درباره مرگ ناگهانی مهندس مجید عدل سخنرانی و سپس نشست مجلس را تعطیل کرد.
مهندس ریاضی درباره مرگ مهندس عدل گفت: هنگامی که مهندس مجید عدل بعد از ظهر پنجشنبه پس از شرکت در فراکسیون نمایندگان آذربایجان در جلسه مشترک کمیسیون‌های کار و اقتصاد و دادگستری شرکت نمود و در توضیح پیشنهادهای سودمند خود سخن می‌گفت هیچ‌کس باور نمی‌کرد که چراغ عمر او تا چند لحظه دیگر خاموش می‌شود و این سخنگوی پرشور و باایمان برای همیشه دهان از گفتار فرو می‌بندد.
چند دقیقه پیش از آنکه جلسه پایان یابد ناگهان رنگ از رخسار او پرید و با ناراحتی از جای خود برخاست و به زحمت از جلسه خارج شد و بیرون جلسه از پای درآمد و کوشش بی‌اندازه پزشکان و همکاران مجلسی او که فورا به بالین وی آمده بودند و نیز تلاش بی‌حد و شایسته تقدیر پزشکان دیگری که به دعوت مجلس فورا خود را به بیمار محتضر رسانیده بودند چون اجل محتوم فراز آمده بود به جایی نرسید و دوست عزیز و همکار شفیق و مهربان ما دعوت حق را اجابت گفت.2
 
مذاکره ایران و عراق بر سر اروندرود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ظهر فردا آقایان صبحی عبدالحمید، وزیر امور خارجه، و دکتر عبدالرازق محی‌الدین، وزیر مشاور عراق، به دعوت رسمی دولت ایران برای یک هفته اقامت وارد تهران می‌شوند و مورد استقبال وزیر امور خارجه و مقامات ایرانی قرار می‌گیرند.
امروز دکتر زلزله، سفیر کبیر عراق در ایران، در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: جای خوشوقتی است که پس از چندین سال برای اولین بار یک هیئت عالی‌مقام عراقی به ایران می‌آیند.
تردیدی نیست که مسائل مشترک بین دو کشور در این سفر مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. این هیئت با روح صمیمت و دوستی خالصانه به ایران خواهد آمد و امیدوار است که کلیه مسائل مشترک بین دو کشور و اشکالاتی که در راه بهبود این روابط وجود دارد رفع گردد. 
سفیر کبیر عراق پیرامون موضوع اختلافات شط‌العرب [: اروندرود] نیز گفت: در مورد مسئله شط‌العرب و سایر مسائل اختلافی مذاکره به عمل خواهد آمد و از جمله مسائلی است که تازگی ندارد و سابقه آن از زمان عثمانیان وجود داشته است و به‌تدریج برای رفع این اختلافات مذاکره به عمل خواهد آمد و قطعا هنگام مسافرت هیئت مزبور در این موارد مذاکره می‌شود.
 
امضای قرارداد فرهنگی بین ایران و آلمان
روزنامه «اطلاعات» نوشت: عصر دیروز دکتر خانلری، وزیر فرهنگ، و سفیر کبیر آلمان در ایران موافقت‌نامه دو کشور را در زمینه ادامه کار متخصصان آلمانی در هنرستان‌های حرفه‌ای و فنی تهران و تبریز به مدت سه سال دیگر و اعزام محصلین ایرانی به آلمان امضا کردند.
در این موافقت‌نامه گفته شده است که 27 تن از معلمین و متخصصین آلمانی در سه سال آینده همچنان به کار خود در هنرستان‌های صنعتی تهران و تبریز ادامه دهند و از تعداد آنها در طی مدت مذکور به‌تدریج کاسته شود و جای آنها را کارشناسان ایرانی بگیرند؛ به طوری که پس از گذشت سه سال مذکور تمام وظایف معلمان آلمانی به ایرانی‌ها واگذار شود.
برای رسیدن به این هدف در قرارداد پیش‌بینی شده است که هر سال 25 تن از فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های صنعتی تهران و تبریز به مدت دو سال به جمهوری فدرال آلمان فرستاده شوند.3
 
روزنامه اطلاعات، 4 بهمن 1342، صفحه 13
https://iichs.ir/vdce.e8objh8pe9bij.html
iichs.ir/vdce.e8objh8pe9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما