توسعه روابط ایران و شوروی/ تغییر چهره سنا حتمی است!/ احزاب بیست برابر تعداد نمایندگان کاندیدا دارند!/ مطبوعات وضع بدِ گرانی و نایابی گوشت را توجیه می‌کنند!/ بازگشت وزیر از سفر درمانی به لندن!/ بیمارستان وقفی باتمانقلیج!/ تجدید جلسات مصاحبه نخست‌وزیر/ تغییر در ساختمان تراکتورهای رومانی/ مواد اولیه صابون و پیه خوک در روغن نباتی
25 فروردین 1346

توسعه روابط ایران و شوروی

«سپید و سیاه» نوشت: با ورود هیئت نمایندگی شوروی به تهران، روابط بین دو کشور باز هم توسعه خواهد یافت.
طبق اطلاع مسئله احداث راه آهن بین تهران و بندر پهلوی نیز ممکن است عملی شود. از هم‌اکنون دولت ایران سفارش ساختن چند دستگاه واگن راه آهن به شوروی داده است.
 
تغییر چهره سنا حتمی است!
«سپید و سیاه» نوشت: به قرار مسموع تغییر چهره مجلس سنا در دوره آینده حتمی است. از هم‌اکنون عده زیادی که واجد شرایط هستند برای انتخاب در مجلس سنا فعالیت می‌کنند.
گفته می‌شود ممکن است فقط سی نفر از سناتورهای فعلی در دوره آینده به مجلس سنا بروند. بقیه از شخصیت‌های جوان‌تری انتخاب خواهند شد.
 
چه کسی سفیر ایران در آمریکا خواهد شد؟!
«سپید و سیاه» نوشت: همه جا شایع است به‌زودی آقای مهندس عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، با سمت سفیر در واشنگتن به آمریکا خواهد رفت.
قبلا برای این سمت از دکتر جمشید آموزگار صحبت می‌شد، ولی ظاهرا چون برادر دیگر دکتر آموزگار هم در آمریکا مشغول خدمت است مهندس انصاری به آمریکا خواهد رفت.
 
استاندارها در تهران
«سپید و سیاه» نوشت: تا چند روز دیگر کلیه استانداران به تهران خواهند آمد.
گفته می‌شود اجتماع استانداران به منظور تشکیل کنفرانس جدیدی خواهد بود تا ضمن گزارش حوزه مأموریت خود تعلیمات لازم را دریافت دارند.
گفته می‌شود ممکن است به هنگام ورود استانداران به تهران در مورد انتخابات نیز با آنها مذاکره شود تا آنها در این مورد نیز از نظر دولت مستحضر گردند.
 
احزاب بیست برابر تعداد نمایندگان کاندیدا دارند!
«سپید و سیاه» نوشت: با توجه به اینکه فصل انتخابات نزدیک است مع‌ذلک در دو حزب موجود فعالیت و قاطعیت کمتری به چشم می‌خورد.
در محافل سیاسی تهران شایع است چون هر دو حزب بیش از بیست برابر تعداد نمایندگان کاندیدا دارند، لذا توفیق در گنجاندن افراد در لیست حزبی بعید به نظر می‌رسد. از این نظر عده‌ای از کاندیداها اقدامات فردی را شروع نموده‌اند.
 
مطبوعات وضع بدِ گرانی و نایابی گوشت را توجیه می‌کنند!
«سپید و سیاه» نوشت: با آنکه مدتی است گوشت در تهران گران و نایاب شده و مردم از این جهت در زحمت هستند مع‌هذا به علت فعالیت‌های خاص شرکت تعاونی توزیع سروصدایی در مطبوعات بلند نشده و شهرداری هم با آنکه تمام امکانات خود را در این مورد از قبیل کشتارگاه و غیره در اختیار این مؤسسه گذاشته دخالتی در این امر ندارد. فقط روز یکشنبه در مطبوعات در این زمینه مطالبی نوشته شد که آن هم بیش از آنکه جنبه انتقاد از وضع را داشته باشد برای موجه جلوه دادن موضوع نوشته شده بود.
 
بازگشت وزیر از سفر درمانی به لندن!
«سپید و سیاه» نوشت: هوشنگ انصاری، که هفته قبل در لندن تحت عمل جراحی قرار گرفت، به‌زودی وارد تهران خواهد شد.
به قرار مسموع حال مزاجی وزیر اطلاعات بهبود یافته است، ولی پس از ورود به تهران باید مدتی استراحت کند.
 
بیمارستان وقفی باتمانقلیج!
«سپید و سیاه» نوشت:  مهدی باتمانقلیج، نماینده اسبق مجلس شورای ملی، این روزها سخت گرفتار انجام  کارهای مربوط به بیمارستان معظم پانصد تختخوابی وقفی خود می‌باشد.
چند سال قبل باتمانقلیج درآمد دو سینمای «رویال» و «ب ب» را برای ساختن این بیمارستان، که در یک فضای دوازده‌هزار متری در شهرآرا ساخته شده، وقف کرد و قرار شد شهرداری تهران هم از این دو سینما عوارض نگیرد، اما سه چهار سال قبل شهرداری دبه درآورد؛ به این جهت بیمارستان هشت طبقه باتمانقلیج، که تاکنون چهارمیلیون تومان خرج آن شده، نیمه‌تمام ماند.
با آنکه نخست‌وزیر و وزیر بهداری و رئیس دانشگاه و شهردار تهران وعده همه گونه کمک داده‌اند، مع‌هذا هنوز کار به نتیجه نرسیده است.
 
ششمین سناتوری که در در دوره اخیر سنا فوت شد!
«سپید و سیاه» نوشت: علی وکیلی، سناتور تهران و رئیس مؤسسه اعتباری دانشگاه  که مرتبا برای نسل جوان هفته‌ای یک جزوه انتشار می‌داد و آنها را ارشاد  می‌نمود، در ۷۹ سالگی درگذشت.
نام‌برده با تأسیس مؤسسه اعتباری دانشگاه به دانشجویان بی‌بضاعت وام می‌داد و به قید شرافت از آنها پس می‌گرفت. مرحوم علی وکیلی ششمین سناتوری است که در دوره اخیر سنا فوت شده است. تلفات سنا در این دوره به مراتب کمتر از ادوار گذشته است.
سناتورهای متوفای این دوره عبارت‌اند از: علاء، سزاوار هشترودی، اسدی، امیراحمدی و وکیلی. تنها وکیل متوفی در این دوره مرحوم مهندس عدل بود.[1]
 
تجدید جلسات مصاحبه نخست‌وزیر
«تهران‌مصور» نوشت: به قرار اطلاع آقای هویدا، نخست‌وزیر، در سال جاری برنامه‌های مصاحبه مطبوعاتی خود را از سر خواهد گرفت.
باید دانست که در ابتدای زمامداری آقای هویدا جلسات عمومی مصاحبه مطبوعاتی به طور هفتگی تشکیل می‌شد، ولی کم کم فاصله زمانی این مصاحبه‌ها بیشتر شد تا جایی که به کلی قطع گردید وحتى جلسات دیدار و ناهار مدیران و سردبیران مطبوعات با آقای هویدا نیز به سرنوشت مصاحبه‌های مطبوعاتی دچار گشت.
 
آغاز مذاکرات ایران و عراق
«تهران‌مصور» نوشت: گزارش خبرنگار سیاسی حاکی است که آقای دکتر پیراسته، سفیر ایران در عراق، قریبا به تهران خواهد آمد و نتیجه مذاکرات خود را با مقامات عراقی به مقامات وزارت امور خارجه گزارش خواهد  نمود.
به قرار اطلاع، گزارش سفیر ایران بیشتر پیرامون اعضای هیئتی است که می‌بایست با هیئت عراقی پیرامون مسائل لاینحل بین دو کشور مذاکره کند.
سفیر عراق در ایران نیز اخیرا ضمن ملاقات خود با وزیر امور خارجه در این مورد گفت‌وگوهایی به عمل آورده و گفته می‌شود که در بهار سال جاری دو دولت اعضای نمایندگی خود را تعیین خواهند نمود و مذاکرات دو کشور رسما شروع خواهد شد.
 
تغییر در ساختمان تراکتورهای رومانی
«تهران‌مصور» نوشت:  مسافرت وزیر کشاورزی رومانی به ایران، که به دعوت سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی ایران، صورت گرفته به عنوان گام دیگری در راه بسط مناسبات ایران با کشورهای اروپای شرقی تلقی گردیده است.
گفته می‌شود مسئله مهمی که مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت مسئله مربوط به تراکتورهای رومانی است که هم‌اکنون در اختیار کشاورزان ایران قرار دارد و به قرار در چگونگی ساختن این تراکتورها تغییراتی صورت خواهد گرفت که متناسب با شرایط  کشاورزی در ایران باشد.
در این مورد گزارشی از طرف کارشناسان دو کشور تهیه شده است که مذاکرات طرفین بر مبنای آن خواهد بود.
 
مواد اولیه صابون و پیه خوک در روغن نباتی
«تهران‌مصور» نوشت: از قرار معلوم پرونده یکی از کارخانجات بزرگ روغن نباتی تا اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری به جریان خواهد افتاد.
مدیران این کارخانه متهم هستند چندین هزار تُن مواد صابونی را که جزء آن مقدار زیادی پیه خوک نیز وجود داشته است به صرف تهیه روغن نباتی رسانیده‌اند.[2]
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . سپید و سیاه، سال چهاردهم، شماره مسلسل 707 ، ص 3.
[2] . تهران‌مصور، ش 1231 (25 فروردین 1346)، ص 3.
https://iichs.ir/vdcf10d0.w6dtcagiiw.html
iichs.ir/vdcf10d0.w6dtcagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما