شش‌میلیون هکتار اراضی کشاورزی در ایران/ممنوعیت ورود فیلم‌های فارسی به هند/کشف میلیون‌ها تومان اموال قاچاق در مهرآباد/انتصاب رئیس جدید قسمت برنامه‌ریزی و دبیر هیئت عالی سازمان برنامه/فدراسیون آریایی تشکیل می‌شود؟!/«روابط ایران و فرانسه هیچ‌گاه تا این حد دوستانه نبوده است»!/وام 160 میلیون ریالی آمریکا به هواپیمایی ملی ایران !/برق‌دار شدن شهرستان‌ها منوط به سرمایه‌گذاری 240 میلیون دلاری آمریکایی‌ها!/«حزب مردم» با قسمت «دریافت وام بودجه» مخالف است/آماری از دانشجویان ایرانی در خارج/تولیدات کارخانه‌های مونتاژ به دلیل اختلاف با دولت روی دست مانده است!
19 تیر 1343
شش‌میلیون هکتار اراضی کشاورزی در ایران
«تهران‌مصور» نوشت: به قرار اطلاع برای توسعه بیشتر کشاورزی در ایران که اکنون فقط 10 درصد از مساحت ایران صورت می‌گیرد مطالعاتی در جریان است.
چون بیشتر زمین‌های زراعتی فعلی نیز در حال آیش است سالیانه فقط در شش‌میلیون هکتار که کمتر از 4 درصد مساحت کل ایران می‌باشد زراعت می‌شود و حال آنکه با سیستم جدید کشاورزی و طرح‌ها و نقشه‌های نو می‌توان [چند] میلیون هکتار اراضی دیگر را به زمین‌های زراعتی تبدیل کرد.
 
ممنوعیت ورود فیلم‌های فارسی به هند
«تهران‌مصور» نوشت: خبرنگار مخصوص تهران‌مصور، که این هفته از سفر هندوستان بازگشته است، گزارش می‌دهد که علیرغم امکانات وسیعی که برای ورود فیلم‌های هندی به ایران و نمایش آنها در سینماهای کشور وجود دارد متأسفانه ورود فیلم‌های فارسی به این کشور ممنوع است به‌خصوص در شهر بمبئی که با وجود هشتادهزار نفر پارسی و ده‌هزار نفر ایرانی تبعه ایران مردم تمایل زیادی به تماشای فیلم‌های فارسی دارند.
از این رو بی‌مناسبت نیست دولت ایران در زمینه ورود فیلم‌های هندی اقدام متقابل نماید.
 
کشف میلیون‌ها تومان اموال قاچاق در مهرآباد
«تهران‌مصور» نوشت: در دو ماه گذشته مأموران گمرک مهرآباد موفق به کشف میلیون‌ها تومان اموال قاچاق از قاچاقچیان بین‌المللی شده‌اند.
این اموال شامل جواهرات، سنگ‌های قیمتی، یاقوت، برلیان و همچنین شمش‌های طلا و ارزهای خارجی بوده است.
 
انتصاب رئیس جدید قسمت برنامه‌ریزی و دبیر هیئت عالی سازمان برنامه
«تهران‌مصور» نوشت: هفته گذشته رحمت‌الله جزنی، که از کارشناسان برجسته عمرانی کشور است، به ریاست قسمت برنامه‌ریزی سازمان برنامه منصوب شد.
از این پس وی به عنوان دبیر هیئت عالی سازمان برنامه در جلسات شورای عالی که با حضور نخست‌وزیر و وزرای اقتصاد و دارایی و رؤسای بانک مرکزی و بانک ملی تشکیل می‌شود شرکت خواهد کرد.1
 
فدراسیون آریایی تشکیل می‌شود؟!
«سپید و سیاه» نوشت: به قرار اطلاع یکی از علل مسافرت مارشال ایوب‌خان به کشور ایران و ترکیه مسئله تشکیل فدراسیون بزرگ آریایی مرکب از کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه و افغانستان است؛ چون افغانستان عضو پیمان سنتو نیست تشکیل این فدراسیون عقب‌افتاده بود، ولی گفته می‌شود دخول افغانستان در این پیمان ارتباطی با عضویت آن کشور در پیمان سنتو ندارد.2
 
«روابط ایران و فرانسه هیچ‌گاه تا این حد دوستانه نبوده است»!
«تهران‌مصور» نوشت: خبرنگار ما ضمن تماس با افشار، سفیر کبیر ایران در پاریس، اظهار می‌دارد که روابط سیاسی و اقتصادی ایران و فرانسه هیچ‌گاه تا این حد دوستانه و صمیمانه نبوده است.
این دوستی و همبستگی مرهون مسافرت ژنرال دوگل به ایران و مناسبات بسیار دوستانه مشارالیه با شاهنشاه و مشاهده اوضاع ایران بود که تأثیر عمیقی در رئیس‌جمهوری و ملت فرانسه باقی گذاشت.3
 
وام 160 میلیون ریالی آمریکا به هواپیمایی ملی ایران !
«تهران‌مصور» نوشت: اداره کمک‌های خارجی آمریکا موافقت کرده است که 160 میلیون ریال وام به شرکت هواپیمایی ملی بپردازد و این امر موفقیت بزرگی است که از بدو تشکیل این شرکت بر اثر کوشش سرلشکر علی‌محمد خادمی، مدیر عامل شرکت، نصیب این مؤسسه شده است.
گفته می‌شود پس از بهبود وضع پروازهای داخلی و گسترش دامنه فعالیت‌های شرکت دریافت وام مذکور در تحکیم موقعیت بین‌المللی شرکت تأثیر زیادی داشته است.
 
برق‌دار شدن شهرستان‌ها منوط به سرمایه‌گذاری 240 میلیون دلاری آمریکایی‌ها!
«تهران‌مصور» نوشت: به قرار اطلاع به دنبال مسافرت اخیر شاهنشاه به آمریکا پیشنهادی برای سرمایه‌گزاری در ایران به مقامات رسمی کشور رسیده است از جمله برای تأمین برق سراسر کشور اعتباری به مبلغ 240 میلیون دلار پیشنهاد گردیده است.
در صورت عملی شدن این پیشنهاد کلیه شهرستان‌ها و مراکز پرجمعیت ایران دارای شبکه برق خواهد شد.
 
«حزب مردم» با قسمت «دریافت وام بودجه» مخالف است
فراکسیون پارلمانی حزب مردم با تصویب بودجه به صورت فعلی، یعنی با ضمیمه «دریافت وام»، موافقت نخواهد کرد و به احتمال زیاد در این مخالفت از پشتیبانی سایر دستجات پارلمانی غیر از فراکسیون اکثریت که دولت را در دست دارد برخوردار خواهد بود.
علت مخالفت حزب مردم با تصویب بودجه با ضمیمه دریافت وام این است که این فراکسیون معتقد است دریافت وام از خارج باید با اطلاع و تصویب مجلس باشد و طرح آن به صورت ضمیمه بودجه عملی نیست.4
 
آماری از دانشجویان ایرانی در خارج
«سپید و سیاه» نوشت: طبق آماری که تهیه شده تعداد دانشجویان ایرانی در خارج در حدود بیست‌هزار نفر است که در کشورهای مختلف مشغول تحصیل می‌باشند. این دانشجویان برخلاف آنچه که شایع شده نهایت علاقه را به بازگشت به وطن دارند فقط نگرانی آنها از بیکاری می‌باشد و در صورتی که دولت از این جهت به آنها اطمینان بدهد، با اشتیاق کامل به وطن مراجعت خواهند کرد.
باید دانست دانشجویانی که در چند سال اخیر به ایران برگشته‌اند گر چه در ابتدای امر از جهت یافتن کار مناسب ناراحتی‌هایی داشتند، ولی پس از مدتی همه توانسته‌اند چه در کار دولت و چه در خارج کارهای مناسبی جهت خود تهیه نمایند فقط عده بسیار قلیلی که حوصله و تحمل ناراحتی‌های اولیه را نداشتند دوباره به خارج برگشته‌اند.
 
تولیدات کارخانه‌های مونتاژ به دلیل اختلاف با دولت روی دست مانده است!
«سپید و سیاه» نوشت»: اخیرا چندین کارخانه مونتاژ در اطراف تهران آماده بهره‌برداری شده منتها به علت اختلاف نظر صاحبان کارخانه با دولت بر سر مسئله ورودیه کالاهای ضروری و پرداخت مالیات عرضه محصول به تعویق افتاده است.
به قرار اطلاع محصول یکی از این کارخانه‌ها لامپ برق است که بازار فروش زیادی دارد.5
 
ژاک شیراک، نخست‌وزیر فرانسه، در سفر به ایران، هنگام ملاقات با محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران تهران
ژاک شیراک، نخست‌وزیر فرانسه، در سفر به ایران، هنگام ملاقات با محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران تهران
شماره آرشیو: 123871-275م
 
https://iichs.ir/vdch6wnz.23ni6dftt2.html
iichs.ir/vdch6wnz.23ni6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما