آیت‌الله خمینی: در مبارزه این صحبت‌ها معنی ندارد!/پیام جانسون به شاه تسلیم وزیر خارجه شد/مالیات‌های معوقه به کمیسیون توافق ارجاع می‌شود/اساسنامه شرکت ملی نفت تغییر می‌کند/شهردار تهران: مردم باید گوشت منجمد بخورند!/سیصد پرونده چک بی‌محل هر روز به دادگاه بخش می‌رسد/درباره تفکیک وزارت فرهنگ به دو وزارتخانه/در مناطق روستایی اصلا پزشک وجود ندارد/ از هزار تولد در روستاها بین صد تا دویست نفر می‌میرند!/هیئت دولت به سینما رفته و فیلم دیدند!/حضور وزرا و معاونین دولت در جشن تولد امپراتور ژاپن!/معاون وزارت اقتصاد: ایجاد کارخانه کوچک ذوب آهن صرفه اقتصادی ندارد
10 اردیبهشت 1343
آیت‌الله خمینی: در مبارزه این صحبت‌ها معنی ندارد!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 10 اردیبهشت 1343 «اطلاع رسیده حاکى است که در روز پنجشنبه (10 /2 /43) شیخ باقر نهاوندى در یک مذاکره خصوصى اظهار داشته است که اخیرا نام‌برده با آیت‏‌الله‏ خمینى ملاقات نموده و از وى خواسته است تا تکلیف روحانیون را در مورد انجام مراسم سوگوارى ماه‌هاى محرم و صفر سال جارى تعیین کرده و طریقى اتخاذ نماید که امسال مردم بتوانند عزادارى کنند».
این سند می‌افزاید: «آیت‏‌الله‏ خمینى به نامبرده پاسخ داده است: در مبارزه این صحبت‌ها معنى ندارد. باید آقایان در ماه محرم به نفع دین و علما تبلیغ نمایند».1
 
پیام جانسون به شاه تسلیم وزیر خارجه شد
«خبرگزاری فرانسه» 29 آوریل [9 اردیبهشت] از واشنگتن گزارش داد: پریزیدنت جانسون، رئیس‌جمهوری آمریکا، امروز در کاخ سفید واشنگتن وزیران خارجه انگلیس، ایران، ترکیه و پاکستان را که برای شرکت در شورای وزیران سنتو به واشنگتن آمده‌اند، به حضور پذیرفت.
باتلر وزیر خارجه انگلیس هنگام خارج شدن از کاخ سفید به خبرنگاران گفت که در مذاکرات ما با پریزیدنت جانسون مسائل سیاسی و اقتصادی مربوط به پیمان سنتو مورد بررسی قرار گرفت.
توسعه وسایل ارتباطی بین کشورهای عضو سنتو و مخصوصا اطلاعات، شبکه راه آهن که ایران را به ترکیه می‌‎پیوندد نیز در مذاکرات وزیران خارجه چهار کشور با رئیس‌جمهوری آمریکا مورد مطالعه قرار گرفت.
در این جلسه همچنین مسائل مربوط به سازمان ضد کمونیستی کشورهای عضو سنتو مورد بررسی قرار گرفت.
سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام داشت که رئیس‌جمهوری آمریکا به وسیله وزیران خارجه چهار کشور پیام‌های خصوصی برای شاهنشاه ایران، رئیس‌جمهوری پاکستان و نخست‌وزیران انگلیس و ترکیه فرستاده است.
شورای سازمان پیمان مرکزی در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت که جلسه آینده کنفرانس شورای وزیران پیمان مرکزی در بهار سال 1965 در تهران تشکیل شود.
 
مالیات‌های معوقه به کمیسیون توافق ارجاع می‌شود
به موجب طرحی که در دست تهیه است مالیات‌های معوقه به کمیسیون توافق ارجاع می‌شود.
مالیات پیشه‌وران در سال جاری نیز احتمال دارد به طور مقطوع وصول شود.
برای تصفیه بدهی‌‎های مالیاتی سال‌های گذشته اصناف کمیسیون‌های توافق تشکیل می‌شود.
 
اساسنامه شرکت ملی نفت تغییر می‌کند
امروز گفته شد مطالعاتی جریان دارد که به موجب آن اساسنامه شرکت ملی نفت تغییر می‌کند. تعداد اعضای هیئت‌مدیره به پنج نفر تقلیل می‌یابد.
برای اصلاح اساسنامه شرکت ملی نفت اقداماتی در جریان است که به موجب اختیاراتی که از مجلس گرفته می‌شود اساسنامه شرکت اصلاح می‌گردد.
 
شهردار تهران: مردم باید گوشت منجمد بخورند!
دکتر شادمان، شهردار تهران، امروز پیرامون مسئله گوشت با خبرنگاران مصاحبه کرد و اظهار داشت: مردم تهران باید گوشت منجمد بخورند.
چوبدارها که گوشت تهران را در سیاه بهار تأمین نکرده‌اند باید وام شهرداری را یک‌ماهه مسترد کنند.
شهردار تهران در این مصاحبه همچنین گفت: طی همین مدتی که گوشت گران شد دولت تصمیم داشت که در صورت ادامه وضع از آفریقا گوشت وارد کند. چون نظر دولت واگذاری کار مردم به مردم است به این جهت چوبدارها و قصاب‌ها را احضار کردیم و به آنها نظر و اقدام دولت را گفتیم، ولی چوبدارها پیشنهادات غیر قابل قبول دادند.
نکته مهم دیگر این است که در تهران هم‌اکنون سردخانه به ظرفیت 3200 تُن موجود است، ولی هیچ کس جرئت نمی‌کند گوشت در سردخانه بگذارد؛ زیرا می‌ترسد از اینکه مردم گوشت منجمد نخورند و یا بر سر وارد کردن آن هم جنجالی در گیرد. در حال حاضر داریم تحقیق می‌کنیم که در صورت لزوم با پیشنهادهایی که رسیده گوشت منجمد ذبح‌شده طبق اصول اسلامی وارد کنیم یا در همین سردخانه‌های موجود با استفاده از مقررات انبارهای عمومی مقادیری گوشت ذخیره کنیم تا مردم به خوردن گوشت منجمد عادت کنند و سردخانه‌ای که احداث خواهد شد مثمر ثمر واقع گردد.
شهردار گفت: اقداماتی انجام می‌گیرد که سود بازرگانی گوشت لغو گردد و اما یک وظیفه مهم شهرداری آن است که به مردم بگوید که وقتی گوشت کم است باید گوشت منجمد هم بخورند و یا در دنیایی که همه ممالک فقط روی گوشت ماهی و طیور حساب می‌کنند بگوید که گوشت مرغ را می‌توان جایگزین گوشت گوسفند کرد.
شهردار تهران همچنین در جمع مردم خیابان هاشمی با بیان اینکه «مردم جنوب شهر بیشتر عوارض می‌دهند و کمتر از اقدامات شهرداری استفاده می‌برند» گفت: با خرید گوسفند از خارج گوشت ارزان می‌شود!
 
سیصد پرونده چک بی‌محل هر روز به دادگاه بخش می‌رسد
به دنبال انتشار خبر تشکیل سه شعبه جدید دادگاه بخش به منظور جلوگیری از تراکم پرونده‌های مربوط به چک بی‌محل که با صدور قرار عدم صلاحیت از دادسرای تهران به دادگاه بخش فرستاده می‌شود امروز اعلام شد این روزها بین سیصد تا چهارصد پرونده مربوط به چک بی‌محل با رأی هیئت عمومی دیوان عالی از مراجع مختلف به دادگاه بخش می‌رسد.
 
درباره تفکیک وزارت فرهنگ به دو وزارتخانه
روزنامه «اطلاعات» امروز نوشت: همان طور که قبلا اطلاع داده شد، از طرف انجمن فلسفه و علوم انسانی در مورد تفکیک وزارت فرهنگ به دو وزارتخانه فرهنگ و آموزش و پرورش پیشنهاد شده بود.
غلامعلی رعدی آذرخشی، سناتور انتصابی تهران که این طرح را پیشنهاد کرده است، اظهار داشت: عقیده من این است هر چه زودتر دستگاه فعلی که فعلا وزارت فرهنگ نامیده شود به دو قسمت مجزا و مستقل که هر دو در مقابل مجلسین مسئول باشند، تفکیک شود و وظایف آنها با دقت و مطالعه کامل تعیین گردد. یکی به نام وزارت آموزش و پرورش و دیگری به نام وزارت فرهنگ و تحقیقات علمی.
سناتور رعدی در خاتمه اضافه کرد: این کار را ممالک آفریقایی هم کرده‌اند. آثار باستانی ما مانند تخت جمشید و شوش دارد از بین می‌رود وزارت فرهنگ نمی‌تواند به این کارها برسد و به همین جهت انجام این طرح به نظر من از نان روز هم واجب‌تر است و باید هر چه زودتر جامه عمل به خود بپوشد.
 
در مناطق روستایی اصلا پزشک وجود ندارد/ از هزار تولد در روستاها بین صد تا دویست نفر می‌میرند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز خبر دادیم که به دنبال تصویب نهایی قانون سپاه بهداشت در مجلسین و ابلاغ آن به دولت، آیین‌نامه اجرایی این سپاه در دست تهیه است و پس از تصویب هیئت وزیران مورد اجرا گذارده می‌شود.
خبرنگار بهداشتی «اطلاعات» امروز پیرامون وضع بهداشت در روستاهای ایران با محمدحسن رهنوردی، نماینده ساری و عضو کمیته بهداشت «لاینز»، تماس گرفت.
رهنوردی گفت به موجب آماری که در دست است در سراسرکشور 49 هزار و 54 نقطه مسکونی در زمینی به مساحت یک میلیون و 648 هزار متر مربع به طور پراکنده قرار گرفته است. در این نقاط مسکونی که قرا و قصبات دور از هم را تشکیل می‌دهند و مناطق روستایی کشور است بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور زندگی می‌کنند و در اغلب این نقاط جز سازمان شاهنشاهی و تأسیسات شیر و خورشید سرخ که درمانگاه‌هایی در بعضی از مناطق روستایی دارند و مأموران سازمان ریشه‌کنی مالاریا و مأموران سیار آبله‌کوب که به دهات سرکشی می‌کنند به هیچ وجه از فعالیت‌های بهداشتی اثری در این نقاط دورافتاده وجود ندارد.
تقسیم‌بندی پزشک، بیمارستان و درمانگاه در کشور نیز به هیچ وجه بر طبق اصول عادلانه نبوده است؛ مثلا از تعداد 3750 نفر پزشک مطب‌دار در کشور 1796 نفر در تهران و باقی در شهرهای بزرگ و کوچک به طبابت اشتغال دارند. در مناطق روستایی اصلا پزشک وجود ندارد و از بیست‌هزار تختخواب بیمارستانی در تمام کشور 9510 تختخواب آن در تهران و باقی آن در شهرهای دیگر است؛ یعنی تقریبا 50 درصد از تختخواب‌ها برای 5/2 میلیون نفر جمعیت تهران و ۵۰ درصد دیگر برای ۱۹ میلیون و نیم جمعیت باقی کشور است.
هم‌اکنون در دهات ما مردم روستاها به بیماری‌هایی از قبیل دیفتری، سیاه سرفه، تراخم، کچلی، اسهال مبتلا هستند که به هیچ وجه دسترسی به پزشک و دارو ندارند و مرگ و میر در اغلب روستاها به نسبت هزار متولد بین صد تا دویست نفر می‌باشد.
 
هیئت دولت به سینما رفته و فیلم دیدند!
ساعت 8:30 بعد از ظهر دیروز حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، و اعضای هیئت دولت از فیلم «قانون زندگی» در سینما پلازا دیدن کردند.
ابتدا دکتر کوشان، رئیس سندیکای صنایع فیلم ملی ایران، خیر مقدم گفت و بعد از وی مهندس والا، نماینده مجلس و مدیر مجله «تهران‌مصور»، ضمن بیانات مشروحی از پیشرفت‌هایی که نصیب صنعت فیلم در ایران گردیده و همچنین کمک‌هایی که از طرف بانک اصناف و به دستور شاه نسبت به تهیه‌کنندگان «فیلم فارسی» شده تشکر نموده و سپس جمشید شیبانی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «قانون زندگی»، را به حضور نخست‌وزیر و هیئت دولت معرفی کرد و وی نیز ضمن اظهار تشکر از حضور هیئت دولت، هنرپیشگان فیلم را معرفی نمود.
فیلم قانون زندگی یک «داستان اصیل ایرانی» است که زندگی عده‌ای از دِه‌نشینان ایران را نشان می‌دهد و سوژه آن بر اساس قانون اصلاحات ارضی تهیه گردیده است.
 
حضور وزرا و معاونین دولت در جشن تولد امپراتور ژاپن!
ظهر دیروز به مناسبت شصت‌وسومین سالروز تولد امپراتور ژاپن مجلس ضیافتی در محل سفارت ترتیب داده شده بود که در آن چند تن از آقایان وزرا، معاونین، سفرای کبار خارجی مقیم دربار شاهنشاهی و عده زیادی از شخصیت‌های مملکتی با بانوانشان حضور داشتند!
 
معاون وزارت اقتصاد: ایجاد کارخانه کوچک ذوب آهن صرفه اقتصادی ندارد
دکتر یگانه، معاون وزارت اقتصاد، گفت: وزارت اقتصاد امسال را سال صنعت خواهند نامید و طرح‌هایی برای ایجاد صنایع و تقویت صنایع کشور اجرا خواهد کرد. سال گذشته برای وزارت اقتصاد سال صادرات بود؛ البته ما با تمام قدرت کار تشویق و تقویت صادرات را دنبال خواهیم کرد، ولی امسال توجه خود را به صنایع کشور بیشتر معطوف خواهیم ساخت.
معاون وزارت اقتصاد در اینجا به موضوع ذوب آهن اشاره نمود و گفت: یکی از مسائلی که الان ما با آن مواجه هستیم این است که اگر ذوب آهن کوچک با تولید کم بسازیم صرفه اقتصادی ندارد و اگر بخواهیم یک ذوب آهن پانصدهزار تنی بسازیم، مسلما بازار فروش همه آن را در داخل نداریم، درحالی‌که اگر از چند سال قبل طبق برنامه کارخانه‌هایی در کشور به‌وجود می‌آمد که با وارد کردن آهن از خارج مصنوعاتی بسازند، مسلما امروز دچار این اشکال نبودیم و کارخانه ذوب آهن می‌توانست در مرحله اول احتیاجات کارخانجات داخلی را تأمین نماید.2
 
روزنامه اطلاعات، 10 اردیبهشت 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcaoan6.49nwe15kk4.html
iichs.ir/vdcaoan6.49nwe15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما