پاسخ آیت‌الله خمینی به نامه‌ای درباره معرفی رساله مطمئن و شهریه برای طلاب مشهد/صورت جلسه کمیته اطلاعاتی استان همدان جهت کنترل عزاداری‌های محرم و صفر/باید افرادی بالای منبر روند که دولت را تأیید و افکار عمومی را با سیاست‌های آن همسو کنند!/تحبیب، تطمیع و نفوذ!/محل‌های سوگواری، تکایا و مساجد به وسیله مأمورین اطلاعاتی و انتظامی اشغال شوند!/دستجات مذهبی ممکن است نیروهای انتظامی را غافلگیر کنند!/جمع‌‌آوری کمک‌های مردمی برای خانواده‌های شهدای پانزدهم خرداد از سوی آیت‌الله خمینی/تشدید اختلاف در جبهه ملی و عدم پاسخگویی مصدق/چند روحانی مأمور شوند تا به آیت‌الله خمینی هشدار دهند تا به کارهای خود برای همیشه خاتمه دهد!/خسروانی جانشین هویدا در قائم‌مقامی دبیرکل حزب ایران نوین شد!/محاکمه سپهبد وثوق از فردا آغاز می‌شود/رئیس اتاق بازرگانی: قوانین مبهم مانع اصلی سرمایه‌گذاری است/بیش از سه سال است دستگاه اقتصادی کشور بی‌حرکت مانده است!/مدیر کل اسبق بانک ملی تبرئه شد/خلعتبری دوباره به عنوان دبیرکل سنتو انتخاب شد/نه تنها مردم دورترین نقاط کشور فاقد پزشک و دارو هستند بلکه اغلب مردم دهات نزدیک شهرها هم بیمار بوده و توان مراجعه به پزشک را ندارند!/«آزمایش ندارد، عمل کنید»/تشکیلات فرهنگی  ایران، نمونه یک تشکیلات کهنه  و فرسوده است!
9 اردیبهشت 1343
پاسخ آیت‌الله خمینی به نامه‌ای درباره معرفی رساله مطمئن و شهریه برای طلاب مشهد
آیت‌الله خمینی در نامه‌ای به سیدعلی‌نقی طبسی حائری تصریح کردند: «راجع ‏‏[‏‏به‏‏]‏‏ رساله‌‏‏[‏‏ای‏‏]‏‏ که مورد اطمینان باشد مرقوم فرموده بودید. حاشیه مطبوع‏‎ ‎‏عروه‌الوثقی به ضمیمه غلط‌نامه و حاشیه مطبوع وسیله‌النجاه از سایر رسائل و حواشی،‏‎ ‎‏بیشتر مورد اطمینان است و نزد کتابفروش‌ها موجود است».
در ادامه این نامه آمده است: «و راجع به تقسیم شهریه عمومی‏‎ ‎‏در حوزه مقدسه مشهد مقدس البته بسیار به مورد است، لکن با وضع فعلی حقیر و‏‎ ‎‏مراجعات کثیره ای که دارم مقدور نیست. دعا بفرمایید موانع برطرف شود، ان‌شاءالله ‎‏اقدام خواهد شد».1
 
صورت جلسه کمیته اطلاعاتی استان همدان جهت کنترل عزاداری‌های محرم و صفر
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 9 اردیبهشت 1343 «کمیته اطلاعاتى شهرستان همدان ... برحسب دعوت قبلى از طرف ساواک همدان در ساعت 15 روز چهارشنبه 9 اردیبهشت‌ماه 43 با حضور آقاى قوام، فرماندار کل همدان، سرکار سرهنگ محمدى، فرماندهى هنگ ژاندارمرى، سرکار سرهنگ 2 آزین، جانشین فرمانده پادگان همدان، سرکار سرگرد جواهرى، جانشین سرپرست جانشین شهربانی‌هاى همدان، در ساواک همدان تشکیل و در اطراف مسائل مربوط به ماه‌هاى محرم و صفر و ایام سوگوارى و بالاخص نقش سازمان‌هاى انتظامى در این مورد و همچنین پیش‏بینى‏هاى مربوطه و اخذ تصمیم مذاکرات لازم معمول و تصمیمات مشروحه زیر اتخاذ گردید و هر یک از امضاکنندگان کمیته مسئول اجراى مفاد و مواد مربوط به خود خواهند بود؛
 
باید افرادی بالای منبر روند که دولت را تأیید و افکار عمومی را با سیاست‌های آن همسو کنند!
اخذ تعهد محکم و مشهود از روحانیون مخالف که در گفتار خود مبادرت به بیانات تحریک‏آمیز ننموده و از هرگونه تحریک و اخلال خوددارى نمایند و چنانچه چند نفرى از این دسته که مظنونیت آنها براى مقامات انتظامى و اطلاعاتى کاملا روشن است و تاکنون چندین مرتبه از آنها تعهد اخذ گردیده و بارها در منابر خود مبادرت به گفتارى خلاف مصلحت بیان نموده و باز هم به تبلیغات مضره خود ادامه مى‏دهند به طور کلى ترتیبى داده شود که از رفتن آنها به منابر و شرکت در مجالس سخنرانى به نحو مقتضى و غیرمحسوس جلوگیرى به عمل آید و براى اجراى این نظر باید صاحبان مجالس مذهبى و مسئولین مساجد قبلا توسط شهربانى شناخته شده و کتبا تقاضاى تشکیل اجتماع نموده و متعهد و ملزم شوند که کسانى بالاى منبر بروند که نه تنها گفتارى برخلاف مصلحت ننمایند، بلکه افکار عمومى را با سیاست دولت منطبق نموده و تسهیلاتى در کار مأمورین انتظامى با گفتار خود فراهم بنمایند.
 
تحبیب، تطمیع و نفوذ!
به وسیله همین هیئت با روحانیون متنفذ و مؤثر و موافق و بى‏طرف تماس حاصل گردیده به وسیله تحبیب و تطمیع و نفوذ در عناصر ناراحت ترتیبى اتخاذ شود که روحانیون مخالف و اشتباه‌کار را به هر وضع که ممکن است به جاى خود نشانده و از فعالیت آنها جلوگیرى بنمایند.
 
محل‌های سوگواری، تکایا و مساجد به وسیله مأمورین اطلاعاتی و انتظامی اشغال شوند!
محل‌هاى سوگوارى و تکایا و مساجد باید قبلا به وسیله مأمورین اطلاعاتى و انتظامى اشغال و در این مورد پیش‏بینى‏هاى لازم به عمل آید و از حرکت دستجات مختلف در معابر با توجه به موقعیت که با مصالح حفاظت و امنیت مغایرت دارد جلوگیرى و به طور کلى ترتیبى داده شود که عزادارى‏ها در محل ثابت و در ساعات معین شروع و خاتمه یابد.
 
دستجات مذهبی ممکن است نیروهای انتظامی را غافلگیر کنند!
حرکت هرگونه دستجات مذهبى باید با کسب اجازه شهربانى و طبق مقررات و برنامه و پیش‏بینى‏هاى قبلى بوده و به‌خصوص مراقبت گردد که همین دستجات متشکل ممکن است عامل تحریک و آشوب بوده و مأمورین انتظامى را غافلگیر بنمایند.2
 
جمع‌‌آوری کمک‌های مردمی برای خانواده‌های شهدای پانزدهم خرداد از سوی آیت‌الله خمینی
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 9 اردیبهشت 1343 «اطلاع واصله حاکى است: مبلغ یک‌میلیون ریال وسیله مردم شهرستان‌ها براى آیت‌الله‏ خمینى فرستاده شده و خمینى دستور داده صورتى از خانواده‏هایی که در وقایع 15 خرداد سرپرست‌هاى خود را از دست داده‏اند تهیه شود تا به هر خانواده مبلغى از یک‌هزار تا دوهزار ریال پرداخت شود؛ همچنین خمینى دستور داده است: چون ماه محرم و صفر نزدیک است، صورتى از وعاظ به منظور اعزام به شهرستان‌ها و دهات تهیه و به وى تسلیم نمایند».3
 
تشدید اختلاف در جبهه ملی و عدم پاسخگویی مصدق
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 9 اردیبهشت 1343 «در مورد تشدید اختلافات جناح‏هاى مختلف جبهه ملى اطلاع واصله حاکى است که شوراى عالى جبهه ملى به آقاى دکتر مصدق نوشته است که تکلیف جبهه ملى را روشن کرده و خط مشى آن را تعیین و اعلام نماید. آقاى دکتر مصدق تا این تاریخ به این نامه جواب نداده است».4
 
چند روحانی مأمور شوند تا به آیت‌الله خمینی هشدار دهند تا به کارهای خود برای همیشه خاتمه دهد!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 9 اردیبهشت 1343 تحت عنوان «صورت جلسه کمیته اکو مورخ 7/2/43» آمده است: «شایع است عده‏اى از اشخاص که به لباس روحانیت ملبس مى‏باشند چند ماهى بود که فعالیتى نداشتند، ولى با ورود آقاى خمینى به قم و ایراد سخنرانى از طرف نامبرده، که در نوار ضبط شده و در تهران و شهرستان‌ها به تعداد قابل ملاحظه دیده مى‏شود، مجددا شروع به فعالیت نموده و با ایجاد شایعات و انتشار اعلامیه‏ها موجبات نگرانى اذهان عمومى را با توجه به نزدیک بودن ایام محرم فراهم نموده‏اند».
 در ادامه این سند و در «نظریه» آمده است: «کمیته پیشنهاد مى‏کند براى خاتمه دادن به این قبیل تحریکات و تشنجات مقامات ذی‌صلاح چند نفر از معمرین را که در سلک آقاى خمینى و مورد قبول اکثریت مردم باشند مأمور ملاقات با آقاى خمینى نموده و ضمن تشریح مضار این تحریکات و عواقب وخیمى که ممکن است در اثر این تشنجات در آینده دامنگیر مردم شود، براى همیشه و به‌طور قاطع به این جریانات خاتمه دهند».5
 
خسروانی جانشین هویدا در قائم‌مقامی دبیرکل حزب ایران نوین شد!
در جلسه دیشب هیئت اجرائیه حزب ایران نوین هویدا، وزیر دارایی، به علت کثرت کارهای جاری از مقام قائم‌مقامی دبیر کل حزب ایران نوین استعفا نموده و استعفای وی قبول شده و از طرف هیئت اجرائیه عطاءالله خسروانی، وزیر کار، به سمت قائم‌مقام دبیر کل انتخاب گردید.
همچنین دکتر شادمان، شهردار تهران و خزانه‌دار، حزب به علت کثرت مشغله از سمت خود استعفا کرد و مهندس پروشانی به سمت خزانه‌دار انتخاب گردید.
 
محاکمه سپهبد وثوق از فردا آغاز می‌شود
امروز اطلاع داده شد که پرونده تیمسار سپهبد بازنشسته احمد وثوق، وزیر اسبق جنگ، به اتهام تدلیس در خرید کارخانه باطری‌سازی ارتش برای رسیدگی به دادگاه عادی ویژه دادرسی ارتش احاله گردیده است.
جلسه رسمی و علنی دادگاه به ریاست تیمسار سرلشکر قاسم بهاروند و عضویت تیمسار سرتیپ صادقیان، تیمسار سرتیپ رضا محتشمی و عضویت علی‌البدل سرکار سرهنگ ستاد على شریفی حقیقت و دادستانی سرهنگ ستاد پرندیان و با حضور وکلای مدافع روز پنجشنبه 10 اردیبهشت‌ماه (فردا) تشکیل می‌گردد.
 
رئیس اتاق بازرگانی: قوانین مبهم مانع اصلی سرمایه‌گذاری است
محمد خسروشاهی، رئیس اتاق بازرگانی، در دیدار اعضای این اتاق با نخست‌‌وزیر پیرامون مشکلات بازرگانان صحبت کرد و گفت: بگذارید به‌صراحت عرض کنم که بازرگانان از تصور برخورد با قوانین مبهم و پیچیده به خود می‌لرزند. قوانین مبهم و شرایطی که بر رابطه بین مأموران دولت و صاحبان مشاغل آزاد حکومت می‌کند نه امکان بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های خصوصی را می‌دهد و نه صاحبان سرمایه‌ها را به انجام وظیفه تشویق می‌کند.
 
بیش از سه سال است دستگاه اقتصادی کشور بی‌حرکت مانده است!
کارهای اقتصادی تعطیل‌بردار نیست و لحظات و دقایق در تحرک آن مؤثر است. بیش از سه سال است دستگاه اقتصادی کشور ما بی‌حرکت مانده و دوام این وضع مایه دیرتر رسیدن به آن هدف‌های عالی است که منظور خاطر شاهنشاه در راه سعادت کشور و ملت ایران می‌باشد.
اگر سرمایه مخفی شده و اگر بازار در حال سکون و رکود باقی است به این علت است که هنوز عدالت اقتصادی و امنیت کافی در بازار نیست.
 
مدیر کل اسبق بانک ملی تبرئه شد
شعبه دوم دیوان کیفر که مجیدیان، مدیر کل اسبق بانک ملی، و دو نفر دیگر از کارمندان عالی‌رتبه این بانک را به اتهام تصرف غیر قانونی محاکمه می‌کرد به رسیدگی خود خاتمه داد و حکم برائت آنان را صادر کرد.
 
خلعتبری دوباره به عنوان دبیرکل سنتو انتخاب شد
شورای وزیران سنتو، دکتر خلعتبری، دبیر کل ایرانی پیمان مرکزی، را برای مدت سه سال دیگر به سمت دبیر کل سازمان انتخاب کرد. 
 
نه تنها مردم دورترین نقاط کشور فاقد پزشک و دارو هستند بلکه اغلب مردم دهات نزدیک شهرها هم بیمار بوده و توان مراجعه به پزشک را ندارند!
هم‌اکنون به علت عدم اعتبارات لازم بهداشتی نه تنها مردم دورترین قراء و قصبات کشور فاقد پزشک و دارو هستند، بلکه اغلب مردم دهات نزدیک شهرستان‌ها نیز به علت نداشتن پزشک و دارو به انواع بیماری‌ها مبتلا گردیده و به علت عدم استطاعت مالی نمی‌توانند خود را به مراکز بهداشتی برسانند.
 
«آزمایش ندارد، عمل کنید»
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: دیشب طرح واگذاری فرهنگ به مردم در روزنامه‌ها چاپ شده بود و آن طور که خبرنگار ما کسب اطلاع کرده بود گویا قرار است این طرح ابتدا به صورت آزمایش در سه شهر «پیشرفته، متوسط، عقب‌مانده» اجرا شود و اگر نتیجه خوب داد آن را در سایر جاها نیز به معرض عمل بگذارند.
ایراد ما این است که فکر خوب را هیچ وقت نباید موکول به آزمایش کرد؛ زیرا ممکن است طریقه آزمایش غلط باشد و نتیجه مطلوب عاید نشود. در آن صورت لابد باید این طور نتیجه گرفت که اصل فکر غلط است و به درد نمی‌خورد.
 
تشکیلات فرهنگی  ایران، نمونه یک تشکیلات کهنه  و فرسوده است!
تشکیلات فرهنگی ما، در حال حاضر نمونه یک تشکیلات کهنه و فرسوده است. وقتی ما با این تشکیلات به جنگ جهل می‌رویم مثل این است که در عصر موشک و بمب هیدروژنی، کسی بخواهد با تفنگ حسن موسی و موزر و زنبورک در یک جنگ موشکی شرکت کند!
بدیهی است که هر شالوده نوینی برای فرهنگ در نظر گرفته شود به هرحال بهتر از این وضعی است که اکنون داریم.
در دنیای امروز مسخره است که مسئولیت فرهنگ را در کشوری پهناور، به یک تشکیلات مرکزی عریض و طویل بسپارند که با سیستم کاغذبازی اداره می‌شود و اگر فراش دبستانی در فلان دهکده بلوچستان احتیاج به جاروب پیدا کند ناگزیر باشد طی سلسله مراتب، فی‌المثل از کارپردازی وزارت فرهنگ جاروب بخواهد یا همان‌طور که مکرر دیده‌ایم مثلا در یخبندان آذربایجان شاگردان مدارس از سرما بلرزند و ناچار، آن‌قدر انتظار بکشند تا موعد مقرر برای بخاری گذاشتن فرا برسد و از مرکز بخشنامه شود که بخاری مدارس را روشن کنید!
فرهنگ، مثل بسیاری امور دیگر از جمله مسائلی است که در زمان حاضر تعهدش به طور کلی از عهده دولت خارج است و در هیچ مملکت مترقی، وزارت فرهنگ به این معنا و مفهوم که ما داریم و می‌شناسیم وجود ندارد.6
روزنامه اطلاعات، 9 اردیبهشت 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdciyvaz.t1aup2bcct.html
iichs.ir/vdciyvaz.t1aup2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما