اختلاف در حزب «ایران نوین» بر سر پست قائم‌مقامی دبیرکل!/ناراحتی ساواک از پیام‌های  تسلیت به آیت‌الله طالقانی در روزنامه «کیهان»!/دستور به ساواک فارس برای دستگیری استفاده‌کنندگان از نوار سخنرانی آیت‌الله خمینی!/ممانعت ساواک به دستور استاندار خراسان از ارسال تلگراف آیت‌الله میلانی!/حسنعلی منصور در اجتماع حزب «ایران نوین»: به مردم شماره حساب داد!/عامل گرانی تره‌بار به روایت میوه‌فروش‌ها!/بر سر نوبت آب تیراندازی شد!/مهندس روحانی: وضع برق تهران اسباب شرمندگی است!/سه مشکل مالیاتی بازرگانان در سمینار مالیاتی مطرح می‌شود/دفاتر پلمپ‌شده/قرائن و امارات/هزینه‌های قابل قبول/ملاقات سفیر آمریکا با نخست‌وزیر
22 اردیبهشت 1343
اختلاف در حزب «ایران نوین» بر سر پست قائم‌مقامی دبیرکل!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 22 اردیبهشت 1343 «به طوری که از چند نفر از افراد مؤثر حزب ایران نوین کسب اطلاع شده است، قرار بوده قائم‌مقامی حزب مذکور از طرف دبیرکل حزب به معینیان، وزیر اطلاعات، واگذار شود، ولی در مقابل نمایندگان کارگران عضو حزب در نظر داشته‌اند خسروانی، وزیر کار، بعد از هویدا عهده‌دار قائم‌مقامی حزب گردد و چون با انتخاب یکی از دو نفر مذکور بیم اختلاف و آشفتگی داخلی حزب می‌رفته تصمیم گرفته‌اند دکتر کلالی،1 نماینده مجلس شورای ملی، به سمت قائم‌مقام دبیرکل حزب برگزیده شود و اصولا هیچ یک از وزرای کابینه که دارای مشاغل دولتی هستند و وقت آنها اجازه فعالیت در حزب را نمی‌دهد به این سمت تعیین نشوند».
این سند می‌افزاید: «اکنون قائم‌مقام دبیرکل حزب ایران نوین دکتر کلالی است و اختیارات داخلی حزب کلا به عهده او واگذار شده است».
در بخش دیگری از این سند آمده است: «بعضی از افراد مطلع حزب ایران نوین گفته‌اند چون معینیان، وزیر اطلاعات، تنها وزیری است که خود را تابع نظرات و دستورات و اوامر شاهنشاه می‌داند و از این لحاظ نزد مقام شامخ سلطنت دارای موقعیت ممتازی است باطنا مایل نبوده‌اند امور قائم‌مقامی حزب به او واگذار شود و دکتر کلالی را تعیین کرده‌اند که صددرصد تابع نظرات و دستورات آنها باشد».2
 
ناراحتی ساواک از پیام‌های  تسلیت به آیت‌الله طالقانی در روزنامه «کیهان»!
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 22 اردیبهشت 1343 آمده است: اخیرا به مناسبت درگذشت خواهر حاج سیدمحمود طالقانی، عضو هیئت مؤسس جمعیت نهضت آزادی، که در حال حاضر به اتفاق هشت نفر دیگر از سران و فعالین جمعیت مزبور به اتهام اقدام بر ضد امنیت داخلی مملکت و مخالفت با رژیم سلطنت مشروطه در دادگاه تجدیدنظر نظامی تحت محاکمه قرار دارد، از طرف همفکران و طرفداران وی در روزنامه «کیهان» به نامبرده تسلیت گفته شده و قابل توجه اینکه ضمن درج این آگهی‌های تسلیت عموما القاب و عناوینی از قبیل «علامه رشید و مجاهد. فخرالمسلمین. دانشمند مجاهد. قائد حریت و مجاهد عظیم الشأن» به مشارالیه نسبت داده شده و با اینکه از نظر اهمیت و کیفیت تبلیغاتی موضوع، به منظور جلوگیری از ادامه این تبلیغات غیرمستقیم به سود شخص مذکور و جمعیت وابسته به وی که قابل ملاحظه بوده و قطعا تصورات و توهمات نادرستی در افکار عمومی و اذهان مردم بی‌طرف به‌وجود خواهد آورد به موقع مراتب به وزارت اطلاعات اعلام گردیده است؛ مع‌هذا مشاهده شده که درج این قبیل آگهی‌های تسلیت به عنوان شخص مورد بحث در روزنامه کیهان کماکان ادامه داشته است».3
 
دستور به ساواک فارس برای دستگیری استفاده‌کنندگان از نوار سخنرانی آیت‌الله خمینی!
در یک سند ساواک به تاریخ 22 اردیبهشت 1343 خطاب به ساواک فارس آمده است: «کسانی که از نوار سخنرانی آیت‌الله خمینی استفاده تبلیغاتی نموده و موجبات تحریک افکار عمومی را فراهم می‌نمایند بایستی تحت تعقیب قانونی قرار گیرند. در مورد سایر اشخاص نوار ضبط و نتیجه اعلام گردد».4
 
ممانعت ساواک به دستور استاندار خراسان از ارسال تلگراف آیت‌الله میلانی!
در یک سند ساواک به تاریخ 22 اردیبهشت 1343 آمده است: «روز گذشته آیت‌الله میلانی در نظر داشت تلگرافی برای آیت‌الله محلاتی در شیراز به مضمون (حضرت آیت‌الله آقای محلاتی دامت برکاته بازداشت مجدد حجت‌الاسلام آقای حاج سیدعبدالحسین دستغیب موجب تأثر فوق الحد، حضرت معظم له قولا و عملا تأسی به اجدادشان ائمه اطهار نموده‌اند، امید است خداوند متعال به‌زودی این شب تاریک را به روز روشن مبدل فرماید) نماید که با نظر آقای استاندار از مخابره آن خودداری شد».5
 
حسنعلی منصور در اجتماع حزب «ایران نوین»: به مردم شماره حساب داد!
جراید امروز نوشتند: عصر دیروز آقای منصور، نخست‌وزیر، در اجتماع بزرگ حزب ایران نوین در استادیوم فرح پیرامون مسائل مربوط به حزب «ایران نوین» و تحریکاتی که علیه ایران به عمل می‌آید سخن گفت و اعلام داشت که این تحریکات تأثیری در راه ترقی و تعالی ایران ندارد.
آقای منصور اظهار داشت: آرزوی همگی ما این است که امروز که تمام عوامل عقب‌ماندگی از بین رفته است، موجبات ترقی و تعالی و سازندگی یک ملت و یک مملکت در سایه امنیت سیاسی و ثبات اجتماعی و اقتصادی و تحولات عمیقی که روز ششم بهمن پایه‌گذاری شده است به‌وجود آید و مردم ایران نیروی خلاقه و قدرت معنوی و مادی و انسانی خود را نشان دهد و به جهانیان بفهماند که این ملت آماده ترقی است و تمدن سعادت را در آغوش می‌کشد.
بیایید برای انجام تمام هدف‌های بزرگ و برای سازندگی ایران نوین به هم بپیوندیم و آینده سعادتمندی را پی‌ریزی کنیم. حزب ایران نوین که حزب جوانی است سال‌ها وقت لازم دارد که نضج کامل گیرد.
برای اجرای سریع‌تر برنامه‌های موجود از شما ملت ایران و کسانی که به این اصول معتقدند می‌خواهم هر یک از یک تومان تا هر مقدار که قادرید به حساب شماره 60998 بانک تهران شعبه پهلوی به حساب حزب بریزید و اطمینان داشته باشید که هر شاهی از این پول در راه سعادت و رفاه و آسایش ملت صرف خواهد شد.
 
عامل گرانی تره‌بار به روایت میوه‌فروش‌ها!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: در شماره دیروز روزنامه، خبرنگار اجتماعی «اطلاعات» ضمن تماس با بارفروشان و مغازه‌داران مقایسه‌ای بین قیمت‌ها در میدان و مغازه‌ها به عمل آورده بود.
امروز نماینده اتحادیه صنف میوه‌فروش به اداره روزنامه آمد و درباره نحوه عمل بارفروشان و میوه‌فروش‌ها و طواف‌های تهران مطالبی در اختیار خبرنگار ما قرار داد.
نماینده میوه‌فروش‌ها گفت: در میدان دوهزار نفر بیکاره وجود دارد بارفروشی، میوه‌فروشی و دلالی هم که تخصص نمی‌خواهد. صبح یک گونی برمی‌دارند می‌اندازند به دوش خود و می‌روند میدان شروع می‌کنند به خرید و همین ازدحام در میدان باعث ترقی قیمت‌هاست. شهرداری به هر کسی که مراجعه کرده یک پروانه بارفروشی داده. یک میدان است با دوهزار بارفروش و دلال و همین امر کافی است که جنس به قیمت مناسب به دست مردم نرسد.
میوه‌فروش‌ها می‌گویند: در میدان‌ها به ما اجحاف می‌کنند؛ وزن جعبه تره‌بار را کم نمی‌کنند، زمینه جنسی که کم می‌شود دلال‌ها فعالیت خود را شروع می‌کنند و شهرداری باید بارفروش‌ها را مجبور کند که بار خالص بفروشند.
میوه‌فروش‌ها می‌گویند: نُه‌هزار نفر افراد صنف میوه‌فروش اکثرا ضرر می‌دهند. دلال‌های کلی‌خر و جزئی‌خر و نصفه‌خرجی‌ها همین امروز قیمت لوبیا، هویج، نخود فرنگی، گوجه فرنگی و کاهو را بالا برده‌اند. باز بااین‌حال میوه‌فروش از طواف ارزان‌تر می‌فروشد.
 
بر سر نوبت آب تیراندازی شد!
روزنامه «اطلاعات» در صفحه حوادث شماره امروز خود نوشت: دیشب در خیابان پاک زد وخورد خونینی درگرفت که برای خاتمه دادن به آن تیراندازی هوایی شد؛ عده‌ای مجروح شدند.
زد و خورد بر سر نوبت استفاده از شیر آب بود؛ زیرا اهالی این محل پرجمعیت تنها یک شیر آب دارند.
عصر دیروز بین دویست تا سیصد نفر زن و مرد و بچه بر سر استفاده از آب شیر فشاری منحصربه‌فرد یک محله نزاع خونینی درگرفت که پلیس برای جلوگیری از ادامه زد وخورد ناچار به تیراندازی هوایی شد و چون مؤثر واقع نشد و پاسبان نیز مورد حمله یکی دو نفر قرار گرفته بود، دو تیر دیگر نیز شلیک کرد.
در این حادثه نزدیک ده نفر با ضربات چاقو و مشت و لگد مجروح شدند و دو نفر نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که جراحات آنها شدید نیست.
خبرنگار ما که در این بازه از اهالی محل و مأمورین انتظامی تحقیقایی کرده، می‌نویسد: در خیابان پارک که بین نازی‌آباد و یاخچی‌آباد قرار دارد، از طرف شهرداری یک شیر آب نصب شده که مورد استفاده اهالی می‌باشد که صبح‌ها دو ساعت و بعدازظهرها دو ساعت آب دارد و چون شیر آب منحصربه‌فرد این محله می‌باشد، در مدت چهار ساعت روز عده کثیری برای بردن آب به سر شیر می‌آیند.
عصر دیروز مطابق معمول عده زیادی که اغلب آنها زن بودند برای بردن آب آمده بودند و به صف ایستاده بودند. در این موقع بین یک زن و یک مرد بر سر نوبت آب اختلافی درگرفت و مرد، چادر زن را از سرش کشید. زن فریادی کشید و با صدای فریاد او عده‌ای از بستگان وی که در همان حوالی بودند به کمکش آمدند و کسانی که در انتظار آب بودند به دو دسته تقسیم شدند و با مشت و لگد و بعضی از آنها نیز با چاقو به جان هم افتادند.
در این موقع سرپاسبان یکم زندی، مأمور کلانتری نازی‌آباد، به محل زدوخورد رسید و چون عده منازعین زیاد بود، دو تیر هوایی شلیک کرد تا آنها را جدا کند، ولی نزاع ادامه یافت. مأمورین اظهار می‌دارند سرپاسبان که در میان منازعین افتاده بود و یکی دو نفر نیز به طرف او حمله کرده بودند، دو تیر دیگر شلیک کرد که یکی به کتف ناصر نظری ۲۵ ساله و دیگری به پای حاج اسمعیل کریمی اصابت کرد و آنها را مجروح ساخت.
بالاخره پس از چند دقیقه زدوخورد و نزاع خاتمه یافت؛ درحالی‌که علاوه بر دو نفر ذکرشده رجبعلی جباروند با چاقو مجروح شده و دو دندانش شکسته بود و چند نفر دیگر به اسامی کریم جباروند، بانو گلین جباروند، قربانعلی جباری، هادی کشاورز نیز مجروح شده بودند و به علاوه عده‌ای از مجروحین نیز پا به فرار گذاشته بودند.
خبرنگار ما سپس با چند تن از اهالی محل درباره علت اصلی این زدوخورد صحبت کرد. آنها گفتند: ما هر روز دچار این بلا هستیم؛ زیرا این شیر آب تنها شیر آبی هست که در این محله پرجمعیت قرار دارد و تازه روزی چهار ساعت هم بیشتر کار نمی‌کند. نظیر این زدوخوردها البته محدودتر هرروزه در این محله تکرار می‌شود؛ زیرا مردم در بی‌آبی می‌سوزند و در مقابل تنها شیر آب این همه ازدحام می‌کنند.
اهالی محل تقاضا داشتند دراین‌باره اقدامی به عمل آید و چند شیر آب دیگر در نقاط مختلف محل نصب شود و ساعت کار چاهی که آب شیر را تأمین می‌کند دائمی شود.
 
مهندس روحانی: وضع برق تهران اسباب شرمندگی است!
مهندس روحانی، وزیر آب و برق، در جلسه دیشب شورای عالی شهر شرکت جست و پیرامون برق تهران و تأمین آب محلات شهر توضیحاتی داد.
جلسه شورای عالی شهر، از عصر دیروز به ریاست محسن ویژه و با شرکت رؤسای انجمن‌های محلی تهران تشکیل شد.
در پایان مهندس روحانی، وزیر آب و برق، صحبت کرد و گفت: وضع برق تهران اسباب شرمندگی است و تمام نیروی برق ایران از 400 هزار کیلو وات کمتر است.
ما باید بازوی کارگر و دهقان را با برق مجهز کنیم و گرنه نمی‌توانیم عقب‌ماندگی را جبران کنیم و به نظر من باید کار را با علاقه و جسارت انجام داد و درست کاری و داشتن معلومات نیز ضروری است. من از انتقاد نمی‌ترسم. ممکن است بگویند فلانی دزدی کرده، ولی یک روز ابرها کنار می‌رود و حقیقت معلوم می‌شود.
وزیر آب و برق افزود: ظرفیت سازمان آب یک برابر و نیم اضافه می‌شود و سرمایه‌های مهمی در امر آب و برق به کار خواهد افتاد.
درباره تقلیل بهای آب یوسف‌آباد و عباس‌آباد اقدام خواهد شد و ترتیبی خواهیم داد تا مدارس و مؤسسات عمومی بدون وام آب و برق بگیرند.
 
سه مشکل مالیاتی بازرگانان در سمینار مالیاتی مطرح می‌شود
به علت نزدیک شدن سمینار مالیاتی بازرگانان موضوع مالیات در اتاق بازرگانی تهران مورد بررسی جدی قرار گرفته است. این بررسی‌ها در سمینار مالیاتی نیز مطرح خواهد شد.
تجار در مورد مالیات اعتراضات زیادی دارند که می‌توان آن را به سه مورد مهم تقسیم کرد:
 
دفاتر پلمپ‌شده
معمولا وزارت دارایی دفاتر پلمپ‌شده را بااعتبار می‌داند، اما در عمل به اکثر بیلان‌هایی که از روی این دفاتر تنظیم می‌شود اعتراض می‌کند و تمام مشکلات هم بعد از این اثرات پیدا می‌شود.
اگر وزارت دارایی بتواند برای دفاتر پلمپ‌شده قاعده و مقرراتی درست کند که تکلیف مودى و مأمور هر دو معلوم شود و هر دو در چهارچوب این قاعده و قرار کار خود را تنظیم کنند از بسیاری مفاسد مالیاتی جلوگیری به عمل می‌آید.
 
قرائن و امارات
موضوع دیگر مسئله قرائن و امارات است؛ به این معنی که وقتی دفاتر پلمپ‌شده رد شد، مأمور چون اسناد و دفاتر را قبول ندارد خود اقدام به مطالعه و صدور پیش‌آگهی می‌کند. در این مورد هم موضوع قرائن و امارات مشکلات فراوانی به‌وجود می‌آورد؛ برای قرائن و امارات هیچ محدودیت نیست. اگر بود پیش‌آگهی سرسام‌آور وجود نداشت.
شاید مسئله ضرایب مالیاتی یکی از عوامل مهم پیش‌آگهی‌های سرسام‌آور باشد، اما بسیاری از موارد دیگر به نام قرائن و امارات وجود دارد که در موقع صدور پیش‌آگهی نقش ناراحت‌کننده‌ای خواهد داشت.
در مورد قرائن و امارات هم باید فکری شود و صدور آن معلوم گردد.
 
هزینه‌های قابل قبول
موضوع مهم دیگر هزینه‌های قابل قبول در مورد شرکت‌ها و بازرگانان و به‌خصوص امور صنعتی می‌باشد.
بسیاری از هزینه‌های بازرگانی وجود دارد که وزارت دارایی آن را قبول ندارد؛ باید برای این کار هم فکری بشود.
 
ملاقات سفیر آمریکا با نخست‌وزیر
ساعت 10:30 صبح امروز جولیوس هومز، سفیر کبیر آمریکا در ایران، در کاخ نخست‌وزیری حضور یافت و با منصور، نخست‌وزیر، ملاقات کرد.
در این ملاقات مسائل مشترک بین دو کشور مورد مذاکره قرار گرفت.6
 
روزنامه اطلاعات، 22 اردیبهشت 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcdjj0f.yt0z56a22y.html
iichs.ir/vdcdjj0f.yt0z56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما