منصور: دولت تلاش خواهد کرد از وجود روشنفکران و دانشگاهیان حداکثر استفاده را بکند!/افزایش تولید نفت ایران/سفر شاه و  فرح به شمال در ایام عید/وام جدید آمریکا به ایران/استرداد لوایح دولت «اسدالله علم» از مجلس!/از کرسی خالی بحرین در مجلس شورای ملی تا نمایندگانی که مسئولیت گرفته‌اند!
28 اسفند 1342
منصور: دولت تلاش خواهد کرد از وجود روشنفکران و دانشگاهیان حداکثر استفاده را بکند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: عصر دیروز آقای منصور، نخست‌وزیر، و چند تن از آقایان وزیران در میهمانی عصرانه‌ای که از طرف رئیس دانشکده حقوق در باشگاه دانشگاه ترتیب یافته بود شرکت کردند.
در این میهمانی نخست‌وزیر گفت: ما به دانشگاه باید با دیده احترام بنگریم؛ چون دانشگاه است که مردان لایق برای مملکت تربیت می‌کند. شاهنشاه توجه خاصی به طبقه روشنفکر مملکت دارند و این دولت کوشش خواهد کرد که از وجود روشنفکران و دانشگاهیان حداکثر استفاده را بکند.
 
افزایش تولید نفت ایران
شرکت عامل نفت ایران اعلام کرد که در ماه فوریه (10 بهمن تا 10 اسفند) تولید نفت ایران 6 میلیون و 117 هزار تُن سنگین بود که این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل در حدود 788 هزار تُن بیشتر می‌باشد.
تولید روزانه نفت در ماه مزبور 1 میلیون و 578 هزار بشکه بود. اگر افزایش ماه مزبور را به طور فرضی ملاک ماه‌های بعد قرار دهیم، اضافه تولید در سال 1964 در حوالی 10 میلیون تُن نفت سنگین خواهد بود.
در ماه مزبور قریب به 2 میلیون و 179 هزار بشکه نفت خام تحویل پالایشگاه آبادان شد و همچنین در همین ماه با 145 فروند کشتی اقیانوس‌پیما 4 میلیون و 535 هزار و 381 تُن نفت سنگین به خارج صادر گردید.1
 
سفر شاه و  فرح به شمال در ایام عید
روزنامه «کیهان» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که شاهنشاه و شهبانوی ایران امسال تعطیلات نوروزی را در صفحات شمال می‌گذرانند.
 
وام جدید آمریکا به ایران
روزنامه «کیهان» نوشت: در ساعت 8 بعد از ظهر دیروز به وقت تهران، اعلامیه‌ای درباره وام آمریکا برای تکمیل طرح مشترک راه آهن ایران و ترکیه منتشر شد.
به موجب این اعلامیه، دولت آمریکا وام‌های طویل‌المدتی به مبلغ 7 میلیون و 840 هزار دلار و 10 میلیون و 500 هزار دلار در اختیار دولتین ایران و ترکیه خواهد گذاشت.
طبق این طرح فاصله 375 کیلومتری بین شهرهای تونس و شرفخانه به وسیله خط آهن به هم متصل خواهد شد.
 
استرداد لوایح دولت «اسدالله علم» از مجلس!
روزنامه «کیهان» نوشت: امروز یکی از وزیران کابینه اظهار داشت که دولت بررسی خود را در مورد لوایحی که دولت سابق به مجلس برده است بعد از تعطیلات نوروزی آغاز خواهد کرد و به احتمال قوی چند لایحه را برای تجدید نظر مسترد خواهد کرد.
این مقام در مورد لایحه استخدام اظهار داشت: به طور قطع در کمیته استخدام مجلس تغییرات و اصلاحات زیادی در لایحه استخدام به عمل خواهد آمد و دلیل آن این است که تهیه‌کننده لایحه شورای عالی اداری است که دبیر کل آن وزیر مشاور دولت فعلی است و اصولا مقامات شورای عالی اداری هنگام تهیه و تنظیم لایحه از نظرات فراکسیون اکثریت مجلس که رهبران آن رئیس و اعضای دولت فعلی را تشکیل می‌دهند کاملا مسبوق بوده‌اند و در جلساتی که مرتبا با شرکت آقای حسنعلی منصور، رهبر فراکسیون اکثریت، و غالب اعضای کابینه تشکیل می‌شد لایحه استخدام مورد بررسی کامل قرار گرفته است.
آنچه مسلم است تصویب نهایی لایحه استخدام در مجلس و تهیه مقدمات اجرای آن از طرف دولت با توجه به موادی که در زمینه تهیه آیین‌نامه‌های مختلف مخصوصا آیین‌نامه طبقه‌بندی مشاغل در آن گنجانیده شده حداقل چند سال به طول خواهد انجامید و دولت جدید ظاهرا با توجه به همین دلیل مصمم شده است به کارمندان رسمی یک رتبه بدهد و حقوق کارمندان غیر رسمی را نیز به میزان 10 درصد حقوق فعلی آنان افزایش دهد.
این تصمیم راه حل مناسبی برای تسکین  کارمندان رسمی و غیر رسمی دولت است که اجرای لایحه استخدام را قریب‌الوقوع تلقی می‌کردند و حال آنکه در لایحه قید شده است که برای اجرای لایحه استخدام باید سیستم طبقه‌بندی مشاغل در سازمان‌های اداری معمول گردد.
مهم‌ترین طرحی که دولت در سال نو به مجلس خواهد برد طرح آیین‌نامه جدید اصلاحات ارضی است. آیین‌نامه‌هایی که در دولت سابق به تصویب رسیده، ولی پس از بررسی‌هایی که از طرف متخصصین دولت جدید در آن صورت گرفته کاملا تغییر یافته و به صورتی تهیه شده که اجرای آن بتواند موجباب افزایش تولید کشاورزی را فراهم نماید.
 
از کرسی خالی بحرین در مجلس شورای ملی تا نمایندگانی که مسئولیت گرفته‌اند!
رئیس مجلس شورای ملی امروز گفت: کمیسیون دادگستری مجلس مشغول مطالعه و رسیدگی قانون جدید انتخابات است تا راه حلی برای تجدید انتخابات نقاطی که نماینده‌ای در مجلس ندارند پیدا شود.
مهندس ریاضی تأکید کرد با قانون فعلی انتخابات تجدید انتخابات در حوزه‌هایی که نماینده ندارند میسر نیست؛ زیرا ماده دوم قانون جدید انتخابات صراحت دارد که انتخابات در سراسر کشور در یک روز انجام می‌شود و با این تصریح قانون ما نمی‌توانیم انتخابات بعضی از نقاط کشور را تجدید کنیم.
بر اساس گزارش «کیهان» در حال حاضر هفت کرسی خالی2 یا به اصطلاح معطل در مجلس شورای ملی وجود دارد که عبارت‌اند از: دو کرسی نمایندگی بحرین که انتخابات آن هنوز انجام نگرفته است؛ کرسی نمایندگی جیرفت که نماینده آن شهردار تهران شد؛ نمایندگی دشت مغان که نماینده آن چند وقت پیش فوت کرد؛ یک کرسی نمایندگی از تهران که نماینده آن رئیس دولت شده است؛ کرسی نمایندگی بیجار که انتخابات آن باطل شد؛ کرسی نمایندگی شیروان که انتخابات آن انجام نگرفت؛ کرسی نمایندگی قزوین که نماینده آن به سمت وزیر مشاور و معاون پارلمانی وارد کابینه شد؛ یک کرسی دیگر از تهران که نماینده آن به سمت وزیر مشاور وارد کابینه شده و کرسی نمایندگی شهر ری که نماینده آن به سمت وزیر مشاور وارد کابینه شده است.3
 
روزنامه اطلاعات، 28 اسفند 1299، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcf.md1iw6detgiaw.html
iichs.ir/vdcf.md1iw6detgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما