تنظیم بودجه جدید/خرید 8513 قریه توسط سازمان اصلاحات ارضی/چهره تازه مجلس شورای ملی به دنبال انتخاب حسنعلی منصور به نخست‌وزیری/در مجلس سنا مطرح شد: هیچ وقت پیشرفت اقتصادی نداشته‌ایم/صادرات ایران یک‌پانزدهم واردات است!/بی‌توجهی به دین در برنامه دولت/80 درصد مردم مسکن ندارند/رأی اعتماد سنا به دولت
21 اسفند 1342
تنظیم بودجه جدید
روزنامه «کیهان» نوشت: با پایان کارهای مقدماتی دولت جدید و اخذ رأی اعتماد از پارلمان مسئله بودجه به عنوان نخستین و مهم‌ترین کار مورد بحث صاحب‌نظران دولت جدید قرار گرفته است.
بودجه سال آینده در دولت پیشین فراهم شده بود و آن بودجه از نظر خرج بیش از 65 میلیارد ریال و از نظر درآمد نزدیک به 60 میلیارد ریال بود و بدین ترتیب بیش از 5 میلیارد ریال کسر بودجه برای سال آینده پیش‌بینی شده بود، ولی دولت تازه آن بودجه را قابل دفاع نمی‌داند و به همین سبب گام‌های تازه‌ای برای بودجه‌نویسی برداشته خواهد شد.
بر اساس این گزارش بودجه جدید زیر نظر نخست‌وزیر و با شرکت وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی تهیه خواهد شد. قبل از تنظیم بودجه، سازمان بودجه از وزارت دارایی منتزع شده و زیر نظر سازمان برنامه قرار خواهد گرفت. وزارتخانه‌ها نیز در اجرای بودجه‌ها استقلال خواهند داشت.
 
خرید 8513 قریه توسط سازمان اصلاحات ارضی
روزنامه «کیهان» نوشت: به موجب آماری که امروز از  طرف وزارت کشاورزی منتشر شد، سازمان اصلاحات ارضی کل کشور در ماه گذشته تعداد 119 دِه شش دانگ و کمتر از شش دانگ خریداری و از این دهات خریداری‌شده  24 دِه بین کشاورزان تقسیم شد.
با در نظر گرفتن خلاصه آمار دهات خریداری‌شده در سال 1341 و ده ماهه سال جاری، تعداد دهات خریداری‌شده اعم از شش دانگ و کمتر از شش دانگ 8513 قریه بوده است که بین 184 هزار و 559 خانوار تقسیم شد.
بهای املاک خریداری‌شده 5 میلیارد و 55 میلیون و 511 هزار و 582 ریال و پرداختی به مالکان بابت قسط اول 553 میلیون و 44 هزار و 389 ریال بوده است.
از تاریخ 1 آذرماه لغایت بهمن‌ماه 1342 طی سه ماه گذشته 3137 نفر از خرده‌مالکان در تمام مناطق کشور برای فروش املاک خود به ادارات اصلاحات ارضی مراجعه کرده‌اند که برای خرید املاک آنها اقدامات قانونی در جریان است.1
 
چهره تازه مجلس شورای ملی به دنبال انتخاب حسنعلی منصور به نخست‌وزیری
روزنامه «اطلاعات» نوشت: با تشکیل کابینه تازه به ریاست حسنعلی منصور، رهبر حزب ایران نوین و لیدر سابق فراکسیون پارلمانی حزب مذکور، حزب مردم نیز فراکسیون پارلمانی خود را تشکیل داد. فراکسیون مستقل مجلس شورای ملی هم همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و اینک مجلس شورای ملی چهره تازه‌ای به خود گرفته است.
فراکسیون ایران نوین با تشکیل کابینه منصور پنج نفر از اعضای برجسته و فعال خود را در پارلمان از دست داد؛ با این وجود این فراکسیون اکثریت مجلس شورای ملی را با 140 عضو در دست دارد.
فراکسیون مستقلین نیز 28 عضو دارد و اکثر نمایندگان خراسان عضو این حزب هستند.
سومین فراکسیون مجلس، فراکسیون تازه حزب مردم است که فعلا پانزده عضو دارد و ممکن است اعضای آن زیادتر نیز بشود.
به قرار اطلاع عده دیگری از منفردین مجلس تقاضای عضویت در فراکسیون حزب مردم را کرده‌اند. در حال حاضر 194 نماینده در مجلس شورای ملی هستند که 183 نفر آنها در سه فراکسیون عضویت دارند و در حال حاضر فقط یازده نفر منفرد باقی مانده‌اند.2
 
در مجلس سنا مطرح شد: هیچ وقت پیشرفت اقتصادی نداشته‌ایم
افتخار هشترودی، سناتور انتخابی آذربایجان،3 در جلسه امروز سنا در اعتراض به برنامه دولت گفت: در سنوات اخیر هیچ وقت پیشرفت اقتصادی ما نداشته‌ایم. دولت‌ها هم تأیید می‌کنند که رکود اقتصادی داریم؛ بازار رواجی ندارد؛ رونقی ندارد؛ کاری ندارد؛ تجارتش لنگ است.
 
صادرات ایران یک‌پانزدهم واردات است!
در مسئله اقتصاد یک چیز دیگر بیشتر توجه بنده را جلب کرده که مخصوصا جناب آقای منصور توجه شما را به این آماری که در روزنامه اطلاعات خواندم جلب می‌کنم و می‌خوانم.
این آماری است که راجع به اقتصاد کشورهای در حال توسعه گرفته شده است. از طرف اطلاعات در شماره 19 اسفند آمار واردات و صادرات انگلستان نسبت به ایران البته واردات و صادرات این ده مملکت نسبت به ایران این گونه گزارش شده است:
واردات کشور انگلستان به ایران 7737/5 میلیون ریال و صادرات ایران به این کشور 995/7 میلیون ریال، واردات از آمریکا 7706 میلیون ریال و صادرات به این کشور 815/3 میلیون ریال، واردات از آلمان غربی 7367/8 میلیون ریال و صادرات به این کشور 1350/3 میلیون ریال، واردات از ایتالیا 2345/5 میلیون ریال و صادرات به این کشور 280/5 میلیون ریال، واردات از ژاپن 2299/8 میلیون ریال و در مقابل صادرات به این کشور 117/5 میلیون ریال، واردات از هلند 2139/5 میلیون ریال و در مقابل صادرات به این کشور 130/3 میلیون ریال، واردات از فرانسه 1814/2 میلیون ریال و در مقابل صادرات به این کشور 392/9 میلیون ریال، واردات از بلژیک 1205/4 میلیون ریال و صادرات به این کشور 64/7 میلیون ریال، واردات از شوروی 1077/7 میلیون ریال و در مقابل صادرات به این کشور 1326 میلیون ریال، واردات از هندوستان 852/2 میلیون ریال و در مقابل صادرات به این کشور 164/3 میلیون ریال می‌باشد.
 
جدول وضع بازرگانی ایران در سال 1341
 
البته فکر می‌کنم که خود حضرات منصفانه قضاوت می‌فرمایند که چقدر برای این مملکت ضرر عاید می‌شود از اینکه دخل ما 19 و خرج ما 20 است صادرات ما یک‌دهم، بلکه یک‌پانزدهم واردات ماست. ممالک راقیه درجه اول دنیا که در این صددند به دولی که در حال توسعه هستند بیشتر کمک کنند آیا کمک آنها اینهاست؟!
البته این واردات و صادرات غیر از نفت نوشته شده است؛ این مملکت را به ورشکستگی می‌برد. باید فکر اساسی برای این کار کرد. باید دولت جنابعالی کاری کند که این مشکلات حل بشود. واردات و صادرات ما تعدیل بشود. صادرات ما را به حداکثر تشویق بکنند تا ترتیبی پیش بیاید که ما بتوانیم ثروت ملی خودمان را حداقل اگر به صورت صادر کردن و وارد کردن با دلار یا با اسعار خارجی امکان ندارد به صورت پایاپای به جایی برسانیم که معادله داشته باشد.
 
بی‌توجهی به دین در برنامه دولت
در مورد فرهنگ متأسفانه دولت با اینکه در مملکت اسلامی است و حکومت اسلامی دارد، نسبت به موضوع دین و آیین دانش‌آموزان هیچ گونه توجهی نکرده. همه ما می‌دانیم که دانش‌آموزان و دانشجویان اسم فلان ارتیست یا ستاره‌ هالیوود را با تمام مشخصات می‌گویند، ولی اسم پیشوایان مذهبی خود را نمی‌دانند.
این اسباب تأسف است دولت باید در این مورد کمال مجاهدت و توجه را بکند تا روح ایمان را در دانشجویان و دانش‌آموزان ایجاد بکند. محصلی که به جامعه تقدیم می‌شود‌ ایمان نداشته باشد فایده‌ای از آن مترتب نیست. باید بیشتر از همه مخصوصا در کلاس‌های ابتدایی به این موضوع جناب آقای وزیر فرهنگ توجه بکنند و رئیس دولت هم قطعا توجه خواهد داشت.
 
80 درصد مردم مسکن ندارند
راجع به تأمین مسکن در برنامه دولت دیدم که نوشته است: 80 درصد ساکنین این مملکت مسکن سالمی ندارد. بنده می‌خواهم بگویم جناب آقای نخست‌وزیر لطفا بفرمایید که 80 درصد ساکنین این مملکت منزل ندارند تا سالم باشد یا نباشد. برای این همان جور که فکر کردید و اشاره فرمودید که وزارت مسکن تشکیل خواهد شد و تشکیل شده و وزیرش هم معرفی شده بنده فکر می‌کنم که بیشتر توجه به تمام نقاط ایران باشد اعم از شهرستان‌ها و دهات و الا منحصرا در دهات این فعالیت اگر باشد شاید زیاد به ثمر نرسد.
 
رأی اعتماد سنا به دولت
در جلسه امروز مجلس سنا پس از نطق مخالفان و موافقان برنامه دولت حسنعلی منصور، سناتورها با 51 رأی از 52 رأی به دولت جدید رأی اعتماد دادند.4
 
روزنامه اطلاعات، 21 اسفند 1342، صفحه اول
https://iichs.ir/vdcf.xd1iw6decgiaw.html
iichs.ir/vdcf.xd1iw6decgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما