مراسم دعا و نیایش در باشگاه افسران به مناسبت سالگرد ترور ناکام شاه!/خلع سلاح چهار طایفه بختیاری/تلگراف اسدالله علم به شاه در سالگرد ترور ناکام؛ استقلال مملکت ایران قائم به تاج و تخت شاهنشاهی است!/گروهی مأمور عزیمت به مناطق زیان‌دیده بر اثر سرما و یخبندان شد/وزیر کشور: در شهرداری تهران بی‌بندوباری و سوء استفاده زیادی جریان داشته است!/سؤال از نخست‌وزیر درباره مسامحه در احکام قضایی!
16 بهمن 1342
مراسم دعا و نیایش در باشگاه افسران به مناسبت سالگرد ترور ناکام شاه! روزنامه «اطلاعات» نوشت: به مناسبت سالگرد روز 15 بهمن و رفع خطر از وجود شاهنشاه مراسم دعا و نیایش به درگاه پروردگار در محل باشگاه افسران مرکز برپا بود.
در آغاز مراسم تیمسار ارتشبد حجازی، رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران، گفت: روز 15 بهمن عنایات و تفضلات الهی نسبت به ملت ایران به حد اعلی تجلی نمود و وجود مسعود اعلیحضرت همایون شاهنشاه محبوب ما را از یک خطر واقعی و حتمی رهایی بخشود و گلوله‌های فرد خائن بی‌وطنی به خواست ایزد یکتا به طور معجزه‌آسایی بی‌اثر ماند و دشمن که خوب دانسته بود شاهنشاه و ایران تا چه حد به هم وابستگی دارند و وجود شاهنشاه سر بقای ایران است ناکام و رسوا شد و ایران عزیز همچنان به تاریخ خود ادامه داد.1
 
خلع سلاح چهار طایفه بختیاری سرهنگ شیرانی، فرمانده ستون خلع سلاع عشایر بختیاری، در مصاحبه‌ای گفت: خلع سلاح عشایر بختیاری با نظم و آرامش ادامه دارد و تاکنون 1500 قبضه اسلحه از عشایر بختیاری گرفته شده است که البته این تعداد فقط به چهار طایفه تعلق دارد و بقیه عشایر نیز به زودی خلع سلاح خواهند شد.
عشایر بختیاری قبلا نیز خلع سلاح شده بودند و این دومین باری است که آنها خلع سلاح می‌شوند. بر اساس این گزارش تیمسار سرلشکر ضرغام، فرمانده لشکر 8 خوزستان، از ستون خلع سلاح دیدن کرد و همه جا مورد استقبال عشایر بختیاری قرار گرفت.2
  تلگراف اسدالله علم به شاه در سالگرد ترور ناکام؛ استقلال مملکت ایران قائم به تاج و تخت شاهنشاهی است! روزنامه «کیهان» نوشت: نخست‌وزیر [: امیر اسدالله علم] به شاهنشاه به مناسبت سالگرد روز 15 بهمن تلگرافی را ارسال کرد.
در بخشی از این تلگراف آمده است: از برکت وجود فیاض همایونی مردم در امن و آسایش هستند و قدر این امنیت و آسایش را نیز خوب می‌دانند و هر ساعت و هر روز قدمی در راه ترقی و تعالی به پیش برمی‌دارند.
استقلال مملکت که قائم به تاج و تخت شاهنشاهی است، با تدبیر و کیاست آن پادشاه بزرگ و دادگستر مستحکم است.3
  گروهی مأمور عزیمت به مناطق زیان‌دیده بر اثر سرما و یخبندان شد روزنامه «اطلاعات» نوشت: به منظور بررسی خساراتی که بر اثر سرما و یخبندان و برف‌های سنگین به مرکبات کشور وارد شده است کمیسیونی در دفتر اسدالله علم، نخست‌وزیر، تشکیل شد که در آن، آقایان سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، و خوش‌کیش، مدیر کل بانک ملی ایران، و دکتر زاهدی، رئیس کل بانک اعتبارات کشاورزی، حضور داشتند.
در این جلسه نخست‌وزیر دستوراتی در مورد اعزام چند گروه سیار مرکب از نمایندگان وزارت کشاورزی و بانک اعتبارات کشاورزی به مناطق زیان‌دیده صادر کرد.
گروه‌های سیار باید میزان خسارات و صورت افراد زیان‌دیده و نوع و مقدار نهال مورد احتیاج هر باغدار را تعیین نماید.4
 
وزیر کشور: در شهرداری تهران بی‌بندوباری و سوء استفاده زیادی جریان داشته است! ساعت 9 صبح امروز اولین دوره کلاس کارآموزی پنجاه نفر از دانش‌آموزان دانشکده حقوق که قرار است در شهرداری مشغول کار شوند با حضور وزیر کشور افتتاح شد.
وزیر کشور در این مراسم گفت: پرونده شهرداری تهران تحت نظر قضات دادگستری است و به موقع اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، ولی مطالبی هست که نمی‌شود عنوان نکرد. در شهرداری تهران بی‌بندوباری و سوء استفاده زیادی جریان داشته و این وضع بدان جهت به‌وجود آمده که در دستگاه شهرداری کادر کافی و لایق وجود نداشته است.
وی افزود: شهرسازی‌های بدون نقشه و محاسبه اخیر که تعهدات سنگینی را به شهرداری و دولت تحمیل کرده به علت این است که آدم دلسوزی در شهرداری نبوده که جلوی آن را بگیرد.
به علت یخبندان و سرمای اخیر که دامنه چندانی هم نداشته در تهران حتی یک متر آسفالت باقی نمانده چرا؟ برای اینکه آسفالت شهر تهران هیچ وقت طبق مشخصات فنی صورت نگرفته و در آن سوء استفاده شده است... به‌هرحال بی‌ترتیبی و سوء استفاده وضع موجود را ایجاد کرده است.5
 
سؤال از نخست‌وزیر درباره مسامحه در احکام قضایی! در جلسه امروز مجلس سنا، حسن افتخار هشترودی، سناتور انتخابی تبریز، درباره مسامحه در احکام قضایی از نخست‌وزیر سؤالی را پرسید که اسدالله علم در پاسخ گفت: مسامحه در اجرای احکام قضایی هم که عنوان فرموده‌اند تا به حال مورد پیدا نکرده و وزارت دادگستری همیشه آماده اجرای احکام قضایی بوده و در این مورد هم بعد از تشخیص استحقاق عده‌ای از آقایان قضات به وسیله شعبه استخدامی دیوان کشور فقط یک نفر از آنان مبادرت به طرح دعوی مدنی نموده و حکم قطعی بر له او صادر شده که بلافاصله بعد از لازم‌الاجرا‌ شدن حکم مزبور وزارت دادگستری اقدامات لازم برای تأمین اعتبار اجرای حکم مزبور نموده و تا به حال حکم لازم‌الاجرا‌ی دیگری صادر نشده که در اجرا‌ی مفاد آن قصور شده باشد.
بدیهی است در صورتی که بر له سایر آقایان قضات هم نظیر احکام مزبور صادر گردد، بر طبق مقررات قانونی اقدام به اجرای حکم خواهد شد و موضوع مسامحه در بین نبوده است‌.6
 
روزنامه اطلاعات، 16 بهمن 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcg.79yrak9nwpr4a.html
iichs.ir/vdcg.79yrak9nwpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما