اسدالله علم: شهریار والاتبار ما آذربایجان را از وجود بیگانه‌پرستان پاک کرد!/عملیاتی شدن  قرارداد ایران و بازار مشترک/افزایش تقاضاهای بازنشستگی
21 آذر 1342
اسدالله علم: شهریار والاتبار ما آذربایجان را از وجود بیگانه‌پرستان پاک کرد! روزنامه «اطلاعات» نوشت: عصر دیروز به دعوت دکتر عباس ادهم (اعلم‌الملک)، رئیس جمعیت آذربایجان، و به مناسبت روز 21 آذرماه 1342 مراسم باشکوهی در باشگاه افسران ترتیب داده شد. در این مراسم شاهپور غلامرضا پهلوی، نخست‌وزیر، هیئت وزیران، افسران ارتش، نمایندگان مجلسین و جمعی از مردم شرکت داشتند.
نخست‌وزیر [: امیراسدالله علم] در این مراسم گفت: من امروز ناچار از ذکر این نکته می‌باشم که روز 21 آذر تنها روز نجات آذربایجان نبود، بلکه ملت ایران در این روز بار دیگر استقلال و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را در پهنه تسجیل نمود. در چنین روزی تجلی روح میهن‌پرستی و اتحاد ملی ما مردم ایران توطئه و نیرنگی را که خائنان علیه موجودیت کشور ما ساخته و پرداخته بودند نقش بر آب کرد.
وی افزود: شهریار والاتبار ما که همواره در مصائب و بلایا مایه دلگرمی و حامی و پشتیبان همه ایرانیان هستند، با تمسک و توسل به عنایت خداوند متعال با عزمی آهنین رسالت تاریخی خود را به بهترین وجهی انجام دادند و پیشاپیش ارتش دلیر ایران خطه آذربایجان را از وجود بیگانه‌پرستان پاک و منزه ساختند و صفحه تابنده دیگری بر تاریخ درخشان ما افزودند.1
 
عملیاتی شدن  قرارداد ایران و بازار مشترک روزنامه «اطلاعات» نوشت: وزارت اقتصاد اعلام داشت قرارداد ایران و بازار مشترک که در تابستان امسال بین وازرت اقتصاد و شش کشور عضو بازار مشترک منعقد شده بود از هفته گذشته به مرحله اجرا درآمد و اینک قالی و خشکبار و خاویار ایران بر طبق تعرفه‌های جدید به بازار مشترک وارد می‌شود.
امروز دکتر نهاوندی، مستشار سابق اقتصادی ایران در بروکسل، در این زمینه اظهار داشت: معمولا اروپایی‌ها برای عید نوئل و سال نو مقدار قابل توجهی خرید می‌کنند و به این جهت در جریان مذاکراتی که در بروکسل انجام شد ما اصرار کردیم امتیازاتی که به ایران داده می‌شود حداقل یک ماه قبل از آغاز سال نو مسیحی اجرا شود تا تجار ایرانی بتوانند خشکبار و قالی خود را برای فصل خرید کریسمس و سال نو به بازارهای شش کشور غربی اروپا برسانند و این تقاضا بالاخره مورد قبول واقع شد و از روز یکشنبه هفته گذشته قالی، کشمش، برگه زردآلو و خاویار ایران بر طبق تعرفه‌های جدید وارد بازار اروپا می‌شود.2
 
افزایش تقاضاهای بازنشستگی روزنامه «کیهان» نوشت: به دنبال تقدیم لایحه استخدام از طرف دولت به مجلس و امکان تصویب آن، عده زیادی از کارمندان دولت که در سنین بازنشستگی هستند تقاضای تقاعد کرده‌اند. بیشتر این کارمندان کسانی هستند که در پست‌های عادی ادارات انجام وظیفه می‌کنند.
مدیر کل کارگزینی یکی از وزارتخانه‌ها در این زمینه گفت: کلیه ادارات کارگزینی سازمان‌های دولتی اکنون مواجه با تعداد زیادی تقاضای بازنشستگی شده‌اند و تعداد تقاضاها به حدی است که دیگر امور کارگزینی را تحت‌الشعاع قرار داده است.
همین مقام پیرامون علت ازدیاد تقاضاهای بازنشستگی توضیح داد: گروهی از کارمندان دولت که در سنین بازنشستگی هستند بیم از آن دارند که لایحه جدید استخدام به‌سرعت در مجلسین به تصویب برسد و در نتیجه زیانی از این بابت به آنان برسد.
مقام مذکور گفت: بر اساس لایحه جدید استخدام رتبه گروهی از کارمندان دولت تنزل می‌کند و ضمنا حقوق گروهی دیگر از کارمندان در حد فعلی متوقف می‌شود. به هر صورت کارگزینی‌ها که اکنون با سیل تقاضاهای بازنشستگی روبه‌رو هستند به‌سرعت مشغول رسیدگی به این تقاضاها شده‌اند و انتظار می‌رود که قبل از پایان سال تعداد  قابل توجهی از کارمندان دولت بازنشسته شوند.3
 
روزنامه اطلاعات، 21 آذر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcc.xq4a2bq0ola82.html
iichs.ir/vdcc.xq4a2bq0ola82.html
نام شما
آدرس ايميل شما