اسدالله علم در جلسه سنا: با قتل کندی عالم بشریت یکی از درخشنده‌ترین چهره‌های خود را از دست داد!/منصور: حزب ایران نوین تشکیل می‌شود/تأسیس دارالتألیف کتب درسی/رئیس کل بانک مرکزی: کمک‌های کندی هرگز از یاد نخواهد رفت!/وزیر اقتصاد برای پیگیری وعده‌های «دوگل» به فرانسه می‌رود!/از دست رفتن بازارهای فرش خارجی
4 آذر 1342
اسدالله علم در جلسه سنا: با قتل کندی عالم بشریت یکی از درخشنده‌ترین چهره‌های خود را از دست داد! ساعت 11 صبح امروز جلسه علنی سنا به ریاست جعفر شریف‌امامی تشکیل شد. آقایان نخست‌وزیر (اسدالله علم) و وزرای دادگستری (دکتر باهری)، کار (خسروانی) ، مشاور (دکتر خوشبین)، پست و تلگراف (مهندس سمیعی) و همچنین معاونین وزارت دارایی (برزگر) و فرهنگ (زمانی) در جلسه حضور داشتند.
نخست‌وزیر در جلسه امروز مجلس سنا درباره ترور کندی گفت: به طوری که استحضار دارند فاجعه تأثرانگیز درگذشت رئیس‌جمهور فقید کشورهای متحده آمریکا سراسر جهان را غرق در ماتم و اندوهی عمیق نمود.  مرگ این رادمرد بزرگ نه تنها ملت آمریکا را از داشتن رهبری بزرگ و با کیاست و سیاستمداری شایسته و روشن‌بین محروم ساخت، بلکه فقدان کندی ضایعه‌ای است جهانی و می‌توان گفت که عالم بشریت یکی از درخشنده‌ترین چهره‌های خود را از دست داده است.
به دنبال سخنان نخست‌وزیر، رئیس سنا یک دقیقه سکوت اعلام و بعد به احترام کندی مجلس را تعطیل کرد!1
  منصور: حزب ایران نوین تشکیل می‌شود حسنعلی منصور، نماینده مجلس شورای ملی و لیدر فراکسیون نهضت ائتلافی ششم بهمن، امروز اظهار داشت:  بر اساس خواسته‌های ملت ایران و جهت به ثمر رسانیدن انقلاب عمیق ششم بهمن‌ماه و برای تکمیل اساس دموکراسی به‌زودی حزبی به نام «حزب ایران نوین» تشکیل خواهد شد.
منصور افزود: این حزب با همکاری عده‌ای از افراد برجسته و کارشناسان امور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در خارج از مجلس تشکیل شده و هدف آن این است که بتواند تحولات عمیق اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ناشی از انقلاب ششم بهمن را به طور کامل به ثمر برساند و امور مملکتی به صورت صحیحی در آینده بر اساس اصول و عقاید و نظرات مطالعه‌شده که در جهت منافع ملت ایران باشد دربیاید.
منصور در مورد اعضای هیئت مؤسس گفت: تعداد اعضای هیئت مؤسس تا کنون بالغ بر سیصد نفر شده که عبارت‌اند از اکثریت نمایندگان مجلس عضو فراکسیون نهضت ائتلافی ششم بهمن و گروهی از اعضای کانون مترقی، دانشگاهیان و فرهنگیان و افراد دیگری از سایر طبقات که تمایل خود را برای عضویت در هیئت مؤسس اعلام داشتند.2
  تأسیس دارالتألیف کتب درسی روزنامه «اطلاعات» نوشت: در هفته گذشته دارالتألیف وزارت فرهنگ به منظور تألیف و تهیه کتب درسی رسما شروع به کار کرد.
این سازمان که به موجب یک تصویب‌نامه قانونی به وزارت فرهنگ ابلاغ گردید تأسیس شده است و به صورت بازرگانی و تحت نظر یک شورای امنا به ریاست شخص وزیر فرهنگ اداره خواهد شد و بودجه آن به صورت اعانه از طرف دولت و مؤسسات علاقه‌مند تأمین می‌شود.
این سازمان کلیه کتاب‌های درسی دبستان‌ها و دبیرستان‌ها را بر مبنای آخرین اصول تربیتی و پیشرفت‌های علمی جهان تألیف خواهد کرد.3
 
رئیس کل بانک مرکزی: کمک‌های کندی هرگز از یاد نخواهد رفت! بعد از ظهر دیروز سیزدهمین جلسه سخنرانی ماهانه بانک مرکزی در تالار این بانک تشکیل شد.
مهدی سمیعی، رئیس کل بانک مرکزی، در جلسه امروز به مناسبت ترور کندی گفت: کمک‌های پرارزشی که رئیس‌جمهور فقید آمریکا به پیشرفت کشورها به‌خصوص کشورهای در حال توسعه کرده است هیچ‌گاه از یاد نخواهد رفت.
به گزارش روزنامه «اطلاعات» سمیعی به منظور بزرگداشت روح این مرد بزرگ تاریخ یک دقیقه سکوت اعلام کرد.
 
وزیر اقتصاد برای پیگیری وعده‌های «دوگل» به فرانسه می‌رود! وزیر اقتصاد به اتفاق معاون گمرکی و مدیرکل بازرگانی خارجی این وزارتخانه برای شرکت در جلسات اقتصادی اکافه به مانیل می‌رود.
وزیر اقتصاد ایران پس از پایان کار کنفرانس اکافه به منظور مذاکراه با مقامات فرانسوی به پاریس عزیمت خواهد کرد.
وزیر اقتصاد از طرف دولت مأموریت دارد که درباره وعده‌های مربوط به کمک‌های اقتصادی فرانسه به ایران، که هنگام توقف ژنرال دوگل در تهران به مقامات ایرانی داده شده، با شخصیت‌های اقتصادی این کشور وارد مذاکره و گفت‌وگو شود.
وزیر اقتصاد در این سفر سعی خواهد کرد موافقت مقامات فرانسوی را به دادن کمک مؤثر اقتصادی جلب کند.
  از دست رفتن بازارهای فرش خارجی روزنامه «کیهان» نوشت: دیروز 57 نفر از تهیه‌کنندگان و صادرکنندگان عمده فرش در اتاق بازرگانی تهران حضور یافتند تا پیرامون اساسنامه سازمان تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش اظهار نظر نمایند.
علی‌اکبر محلوجی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، در این جلسه گفت: در سال‌های اخیر وضعی پیش آمده که ما بازارهای خود را به سهولت به رقبا سپرده‌ایم و اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند به‌زودی بازارهای خود را به کلی از دست خواهیم داد.4
 
روزنامه اطلاعات، 4 آذر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdce.n8vbjh8xf9bij.html
iichs.ir/vdce.n8vbjh8xf9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما