تأکید شاه بر اجرای با سرعت مرحله دوم اصلاحات ارضی/ از سرگیری مذاکرات نفتی ایران و کمپانی‌های نفتی/ طیب حاج‌رضایی هفته آینده اعدام می‌شود/ علی امینی به دادگاه رفت/ ادای شهادتین بازیگری که نماینده مجلس شد!/ سرهنگی که آدم کشته و شاکیانش را به زندان انداخته‌اند!/ زمین‌هایی که شاه به مردم داده ولی مأمورین با سلاح نمی‌گذارند کسی در آنها کشت کند!/ با دروازه‌های باز به روی فیلم‌های خارجی میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌شود!/ امضای موافقت‌نامه تجارتی ایران و افغانستان/ منوچهر اقبال رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت می‌شود؟!/
9 آبان 1342
تأکید شاه بر اجرای با سرعت مرحله دوم اصلاحات ارضی شاه در شرفیابی دیروز رؤسای اصلاحات ارضی استان‌ها اظهار داشت: اهمیتی که ما به وزارت کشاورزی می‌گذاریم بر هیچ کس پوشیده نیست.
در این قسمت، در گذشته نه فقط ما از لحاظ علوم و متدها و رویه کشاورزی نواقصی داشتیم، بلکه متأسفانه در مملکت ما وضعی به عنوان وضع ارباب و رعیتی وجود داشت که غیر قابل تطبیق با تمدن امروزی جهان بود. پس کاری که می‌بایستی در مرحله اول انجام بگیرد از بین بردن آن رابطه و آن روحیه بود، و حالا که مرحله اول اصلاحات ارضی با سرعت و موفقیت به اتمام رسید مرحله دوم آن، که شاید از مرحله اول خیلی مشکل‌تر باشد و احتیاج به صرف وقت بیشتر و دقت بیشتری داشته باشد، به همان خوبی و ان‌شاءالله به همان سرعت باید تمام بشود.1
  از سرگیری مذاکرات نفتی ایران و کمپانی‌های نفتی شنبه 11 آبان ( 2 نوامبر) مذاکرات فواد روحانی، دبیرکل اوپک، با نمایندگان انگلیسی و هلندی و آمریکایی عضو کنسرسیوم در نیویورک آغاز خواهد شد.
در معیت روحانی فقط دکتر فرهنگ مهر، مدیرکل نفت وزارت دارایی، شرکت دارد. این مذاکرات در تعقیب مذاکرات نفتی لندن درباره نحوه پرداخت بهره مالکانه و مسائل مربوط به آن می‌باشد.
مدت مذاکرات نیویورک به علت نزدیکی جلسه اوپک محدود است. نظرات ایران در مذاکرات نیویورک روشن است و عبارت از همان است که در شورای وزیران اوپک نیز مطرح شده است. اطلاعاتی که در دست است نشان می‌دهد که در شورای وزیران اوپک غیر از موضوع بهره مالکانه، موضوع اساسی دیگری برای اخذ تصمیم مطرح نشده است.2
  طیب حاج‌رضایی هفته آینده اعدام می‌شود کیهان نوشت: امروز سخنگوی شهربانی کل کشور رسما اعلام کرد که حکم اعدام دو نفر از آقایان طیب حاج‌رضایی و حاج اسماعیل رضایی، که با اتهام ایجاد واقعه 15 خرداد گذشته محاکمه و در دادگاه فرمانداری نظامی تهران محکوم به مرگ شده بودند، ابرام شده و حکم مزبور هفته آینده به مورد اجرا گذاشته می‌شود.
سخنگوی شهربانی افزود: چون حکم دادگاه‌های نظامی در مورد اعدام محکومین به وسیله چوبه دار عملی نمی‌شود، به همین جهت دو نفر محکوم مذکور نیز طبق مقررات دادگاه‌های نظامی از طریق اجرای تیرباران اعدام خواهند شد و تیرباران محکومین در هفته آینده عملی می‌شود.
 
علی امینی به دادگاه رفت علی امینی، نخست‌وزیر سابق، صبح امروز به وزارت دادگستری رفت و به شعبه 7 بازپرسی دادسرای تهران مراجعه کرد.
بازپرس شعبه 7 علی امینی را به عنوان مطلع جهت ادای توضیحاتی در مورد پرونده حسینقلی کیانی به بازپرسی دعوت کرده بود.
بازپرس به مدت یک ساعت از علی امینی تحقیق به عمل آورد.
امروز یک مقام مطلع در وزارت دادگستری اظهار داشت: خانم امینی هنگامی که حسینقلی کیانی در مورد پرونده شرکت سیوند راجع به پرونده اتهامی مربوط به ساختمان کاخ سنا تحت تعقیب واقع و پنهان شده بود با او معامله در مورد فروش زمین در الهیه انجام داده و زمین مورد بحث به مبلغ خیلی بیشتری به او فروخته شده و به اصطلاح معامله صوری انجام گرفته است.2
  ادای شهادتین بازیگری که نماینده مجلس شد! در جلسه امروز مجلس شورای ملی، مجید محسنی3 در نطق پیش از دستور خود گفت: اشهد ان لا الله الا الله، اشهد ان محمدا رسول الله، اشهد ان امیرالمومنین علیا ولی الله. اشهدم را گفتم برای اینکه بعد از 26، 27 سال که در کار هنر بودم و از این راه به تصدیق ملت ایران توانسته‌ام به حدود قوه خودم از طریق هنرم خدمت به جامعه خودم، به مردم وطنم به شاهم بکنم، امروز هم اشهدم را گفتم برای اینکه از امروز تصمیم گرفته همان جدیتی که در آن راه داشتم در این راه، یعنی در راه به ثمر رساند انقلاب شاه و ملت، به‌کار برم.
 
سرهنگی که آدم کشته و شاکیانش را به زندان انداخته‌اند!
اولین صحبتی که می‌خواهم بکنم دفاع از مردمی است که به من رأی داده‌اند. بعد از غائله چند سال پیش که به وسیله چند نفر بانفوذ که من اسامی آنها را درست وارد نیستم من جمله آقای سرهنگ طاهری، دعوایی آنجا شد، غائله‌ای برپا شد، چند نفر کشته شدند آقای سرهنگ طاهری به ده سال حبس محکوم شد و الان سه سال یا دو سال گذشته با اینکه هر شب یا هفته‌ای یک شب می‌روند آنجا و دستوراتی می‌دهند و با اینکه محکوم هستند چطور می‌شود که ایشان را نمی‌توانند پیدا بکنند، ولی سه نفر از شاکیانی که از ایشان شکایت داشتند به سه سال حبس محکوم شده‌اند و الان دو سالش را از آن مدت در زندان گذرانده‌اند.
  زمین‌هایی که شاه به مردم داده ولی مأمورین با سلاح نمی‌گذارند کسی در آنها کشت کند! تعارف را باید بگذاریم کنار. ما اینجا جمع شده‌ایم که حقایق را بگوییم. یک عده‌ای آمدند ۸۱۵ سند مالکیت مربوط به «همند آب سرد» است که اینجا در مجلس شورای ملی دادند دست بنده و گفتند شما نماینده ما هستید؛ تاکنون نمایندگان ما آن طوری که باید به درد ما نمی‌رسیدند؛ چون بین ما و آنها فاصله بوده، ولی تو که پسر ما هستی بیا به داد ما برس. ۸۱۵ سند مالکیت به دست ما داده شده، سفته‌هایش را امضا کرده‌ایم، پولش را می‌پردازیم، ولی زمین نیست که ما تحویل بگیریم. این زمینی که می‌خواهند به ما بدهند و در تحویل ما بوده الان مأمورین با تفنگ ایستاده‌اند و نمی‌گذارند که ما برویم بکاریم. کشت سال گذشته ما را که هشتصد خروار بوده برده‌اند. به کی بگوییم بیایید این اسناد را که شخص اول مملکت به ما مرحمت فرموده‌اند، بگیرید و سفته‌های ما را پس بدهید تا خیال ما راحت بشود که بدانیم با کسی دعوا نداریم.
  با دروازه‌های باز به روی فیلم‌های خارجی میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌شود! دروازه‌های مملکت ما به روی فیلم‌های خارجی باز است. درد زیاد است من الان فرصت ندارم که آن طوری که دلم می‌خواهد این را موشکافی بکنم، ولی این را بدانید با دروازه‌های بازی که ما داریم به روی این فیلم‌های خارجی سالی چندین میلیون دلار ارز مملکت ما بی‌حساب خارج می‌شود به خاطر فیلم‌های خارجی. اگر که گمرکش را درست می‌دادند، مالیاتش را درست می‌دادند، عوارضش را درست می‌دادند و برای مملکت درآمدی می‌شد، من حرفی نداشتم.4
 
امضای موافقت‌نامه تجارتی ایران و افغانستان روزنامه «اطلاعات» نوشت: موافقت‌نامه جدید بازرگانی ایران و افغانستان امروز پنجشنبه 9 آبان در کابل به امضا رسید. موافقت‌نامه را از طرف افغانستان، محمد سردار عمر، کفیل وزارت خارجه، و از طرف ایران، ذوالفقاری، سفیر کبیر کشورمان در افغانستان، امضا کردند.
به موجب این موافقت‌نامه، ایران نفت، روغن‌های نباتی، انوع شیرینی، شال، پارچه‌های پشمی و اشیای چرمی و پلاستیکی، کاغذ مقوایی، شیشه، لوازم تحریر و بعضی کالاهای دیگر به افغانستان صادر خواهد کرد و در مقابل نباتات طبی، کود گوسفندی و گاوی، پشم، پنبه، شیرخشک، چوب پرس‌شده، سنگ خام، انواع چرم، سبزی‌های تازه، پوستین و بعضی کالاهای دیگر به ایران صادر خواهد نمود.
 
منوچهر اقبال رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت می‌شود؟! روزنامه «اطلاعات» نوشت: شورای عالی نفت در جلسه امروز خود آقایان دکتر منوچهر اقبال، نخست‌وزیر اسبق، و مهندس خلیل طالقانی، وزیر مشاور اسبق، و عباسقلی گلشائیان، سناتور، و دو نفر از وزرای سابق را به هیئت وزیران معرفی نمود تا یکی از آنها به جانشینی عبدالله انتظام، رئیس هیئت‌مدیره مستعفی شرکت ملی نفت، انتخاب شود و برای صدور فرمان همایونی به پیشگاه ملوکانه معرفی گردد.
پیش‌بینی می‌شود که هیئت وزیران دکتر منوچهر اقبال را به سمت رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفت انتخاب و برای صدور فرمان به پیشگاه ملوکانه معرفی نمایند و سومین رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران کار خود را شروع کند.5
 
روزنامه اطلاعات، 9 آبان 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcg.u97rak9x7pr4a.html
iichs.ir/vdcg.u97rak9x7pr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما