آغاز مرحله دوم اصلاحات ارضی از اول مهر/دستور تعقیب دادستان سابق صادر گردید/انتخابات فردا برگزار می‌شود!/«نمایندگان فرمانداری در حوزه‌های رأی حق دخالت در انتخابات را ندارند»!/حکومت نظامی در ساعات اخذ رأی لغو شد/انتقاد وزیر فرهنگ از ابتذال و گرانی کتب درسی/در کشور ما بیکاری نیست، بیکارگی هست!
25 شهریور 1342
آغاز مرحله دوم اصلاحات ارضی از اول مهر روزنامه «اطلاعات» نوشت: عصر دیروز با حضور چندین هزار تن از کشاورزان منطقه ساوه در میدان شهرداری آن شهر اسناد مالکیت 5750 خانوار دیگر از روستاییان توزیع شد.
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، بعد از توزیع اسناد مالکیت به نمایندگان کشاورزان گفت: تصور نکیند که امروز فقط و بر اثر اجرای قانون اصلاحات ارضی ما مشغول این تشریفات هستیم، بلکه هر روز و هر هفته در اطراف و اکناف این مملکت و در رشته‌های مختلف اصلاحاتی انجام می‌گیرد و این اصلاحات پراکنده وقتی با هم ترکیب شد اصلاحات اجتماعی مملکت ما را به‌وجود خواهد آورد.
وی افزود: من به شما کشاورزان این مژده را می‌دهم روز اول مهرماه، که گزارش پایان اجرای مرحله اول قانون اصلاحات ارضی در جشن روز دهقان به عرض شاهنشاه می‌رسد، بلافاصله اجرای مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی آغاز خواهد شد و هیچ گونه نگرانی باقی نخواهد ماند.
 
دستور تعقیب دادستان سابق صادر گردید روزنامه «اطلاعات» نوشت: از طرف وزارت دادگستری دستور تعقیب انتظامی بنی‌فضل، دادستان سابق دیوان کیفر، صادر گردید. این دستور به دنبال صدور دستور دستگیری بیوک قزوینی برای وصول اقساط غرامت نقدی محکومیت وی نیز صادر شده است.
بیوک قزوینی بر اثر ارتکاب جرائم مختلف و شرکت در تصرف غیر قانونی در اموال دولت در زمان آقای الموتی محاکمه و به یک سال و نیم زندان و پرداخت چهل‌میلیون ریال غرامت و جزای نقدی محکوم شد.  الموتی، وزیر وقت دادگستری، پس از صدور رأی محکومیت بیوک قزوینی موافقت کرد که این چهل‌میلیون غرامت نامبرده به اقساط سی‌ساله وصول گردد. دادستان وقت دیوان کیفر (بنی‌فضل) به جای آنکه برای پرداخت اقساط ضامن بگیرد، از محکوم ضمانت گرفت و اکنون نزدیک هشت ماه است که اقساط تعهدی وی لاوصول مانده است.
زرافشان، دادستان دیوان کیفر، درباره موافقت با قسط‌بندی سی‌ساله و عدم وصول اقساط گزارشی به وزارت دادگستری داده و به دنبال این گزارش از طرف دیوان کیفر دستور دستگیری بیوک قزوینی به مراجع مسئول صادر گردید؛ همچنین دستور تعقیب انتظامی بنی‌فضل، دادستان سابق دیوان کیفر، درباره موافقت سی‌ساله با وصول چهل‌میلیون ریال بدهی صادر شده است.
  انتخابات فردا برگزار می‌شود! روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: از ساعت 5 صبح فردا، درهای پانصد دبستان و دبیرستان تهران به روی رأی‌دهندگان انتخابات مجلس شورای ملی و مجلس سنا باز است و نیز از ساعت 7 تا 8 بامداد فردا در سراسر کشور انتخابات آغاز می‌شود و دویست نماینده مجلس شورای ملی و نیز سی سناتور انتخابی انتخاب می‌شوند.
سن رأی‌دهندگان مجلس شورای ملی باید بیست سال تمام و سن رأی‌دهندگان سنا ۲۵ سال باشد و به این ترتیب طبیعتا آرای مأخوذه برای انتخابات مجلس شورای ملی بیشتر از آرای سنا خواهد بود.
  «نمایندگان فرمانداری در حوزه‌های رأی حق دخالت در انتخابات را ندارند»! ساعت 5 بعدازظهر دیروز به دعوت قبلی فرماندار تهران پانصد نفر نمایندگان فرمانداری در حوزه‌های اخذ رأی در محل فرمانداری تهران اجتماع کردند.
در این اجتماع، صدری، فرماندار تهران، به نمایندگان مزبور گفت: آقایان باید توجه داشته باشند مطلقا حق دخالت در انتخابات را همان طور که در قانون تصریح شده است ندارند.
اگر خدای نکرده کوچک ترین دخالتی از جانب شما در امر انتخابات در حوزه‌های فرعی صورت گیرد، نتیجه‌اش انفصال از خدمت دولتی است.
رؤسای انجمن‌های فرعی و اعضای انجمن‌ها در انجام وظایف خود اختیار کامل دارند و مطلقا شماها حق دخالت در امر انتخابات را ندارید؛ چون در این کار عملا شما نماینده دولت هستید و دولت در انتخابات دخالت ندارد.
  حکومت نظامی در ساعات اخذ رأی لغو شد از ساعت 11 صبح امروز نیز جلسه هیئت دولت به ریاست اسدالله علم، نخست‌وزیر، تشکیل شد. در این جلسه به کارهای جاری دولت رسیدگی شد و تصویب‌نامه مربوط به موقوف‌الاجرا ماندن مقررات حکومت نظامی از ساعت آغاز اخذ رأی تا پایان آن در شهرستان تهران و حومه به تصویب رسید.
مقارن ظهر امروز این اعلامیه نیز از طرف فرمانداری نظامی شیراز و حومه انتشار یافت: مقررات فرمانداری نظامی فردا از ساعت شروع اخذ آرا تا خاتمه اخذ آرا در شیراز و حومه موقوف‌الاجرا خواهد بود.1
  انتقاد وزیر فرهنگ از ابتذال و گرانی کتب درسی دکتر خانلری، وزیر فرهنگ، دیروز طی یک مصاحبه مطبوعاتی پیرامون کتاب‌های درسی مدارس و احتیاجات کنونی وزارت فرهنگ به خبرنگاران گفت: متأسفانه وضع کتاب‌های درسی در سال‌های اخیر از نظر ابتذال محتویات و تنوع بی‌حد و حصر و گرانی آنها و زد و بندها و سوء استفاده‌هایی که در کار بود به جایی رسیده بود که می‌بایست تصمیمات قطعی به نفع مردم گرفته شود تا آن فساد و هرج و مرج پایان یابد.
بعد از مطالعات زیاد راه چاره در این دیده شد که اولا کتاب واحدی برای کلیه دبیرستان‌ها تعیین گردد و ثانیا وزارت فرهنگ کار تألیف و چاپ کتاب‌های دبیرستانی را در دست گیرد و هیئت وزیران در جلسه مورخ 18 اسفند 1341 ضمن تصویب‌نامه‌ای انجام این کار را برعهده وزارت فرهنگ نهاد.
 
در کشور ما بیکاری نیست، بیکارگی هست! وزیر فرهنگ سپس گفت: مطلب دیگری که باز بسیار اهمیت دارد و غالبا در مطبوعات گفته می‌شود و در افواه عموم هست این است که عده‌ای زیاد از جوانان بیکارند و عده‌ای از فارغ‌التحصیلان شغلی پیدا نمی‌کنند. چندی قبل به یکی از روزنامه‌نگاران گفتم در کشور ما بیکاری نیست بیکارگی هست. در بسیاری از رشته‌ها آدم نداریم، ولی در بعضی از رشته‌ها احتیاج نداریم. هم‌اکنون برای شهرستان‌ها به ۱۲۰۰ دبیر لیسانسیه در رشته‌های مختلف علمی احتیاج داریم، اما متأسفانه نداریم و فرهنگ شهرستان‌ها مجبورند از راه دادن حق‌التدریس این چاله‌ها را پر کنند. امسال فرهنگ ما به سیصد دبیر لیسانسیه ریاضی برای شهرستان‌ها احتیاج دارد غیر از احتیاجات تهران و با کمال تأسف عده‌ای که ممکن است پیدا شود خیلی کمتر از این است؛ شاید که ۲۰ درصد این عده را بتوانیم پیدا کنیم. در قسمت‌های دیگر علوم همین مشکل وجود دارد. دبیر فیزیک، شیمی، طبیعیات می‌خواهیم که یقینا عده موجود کفاف احتیاجاتمان را نخواهد داد؛ لیسانسیه ریاضی ۲۸۸ نفر، فیزیک 168 نفر، شیمی ۱۳۹ نفر، طبیعی 135 نفر. این احتیاجات روزافزون است و کسانی که امسال به دانشگاه می‌روند سه تا چهار سال دیگر فارغ‌التحصیل می‌شوند. تا این مدت شاید احتیاجات ما چند برابر بشود. به دبیر انگلیسی، فارسی، تاریخ، جغرافی هم احتیاج هست.2
 
روزنامه اطلاعات، 25 شهریور 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcb.fbwurhb8wiupr.html
iichs.ir/vdcb.fbwurhb8wiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما