بررسی طرح جدید عوارض اتومبیل در نخست‌وزیری/ رئیس دانشگاه تهران: در فرهنگ را باید برای مدتی قفل کرد!/ فرهنگ ما باید یک فکر اساسی بکند!/ باهری: مخالفین «انقلاب سفید» در دادگستری پرونده‌هایی دارند!/ درخواست برای احضار هیئت دولت وقت به دادگاه متهمین «پرونده باطری»/ «ملت ایران به هیچ کس از جمله دولت خود اعتماد ندارد»!/ مفقود شدن 500 اتومبیل در تهران/ آخرین اخبار و شایعات درباره انتخابات/ کاندیداها انتخابات برگزار نشده خواستار تغییر فرمانداران شدند!/ افرادی که خود را کاندیدای ریاست مجلس کرده‌اند!/ شهردار تهران یک نفر نامزد معرفی کرد و آن همسرش!/ گناه نسل سرگردان!/ شهری که تعداد میخانه‌های آن بیش از دو برابر کتابفروشی‌های آن است!/ نسل دیوانه‌ای که از هالیوود به تهران آمده را چه می‌گویید؟!/ ایران چرا باید نسل معتاد و سرگردان داشته باشد؟!/ نسل جوان از سال‌ها پیش تخدیر شده است!
16 شهریور 1342
بررسی طرح جدید عوارض اتومبیل در نخست‌وزیری روزنامه «اطلاعات» نوشت: بررسی طرح وصول عوارض و مالیات اتومبیل‌ها به طور ماهانه و ثابت کردن پلاک اتومبیل‌ها در نخست‌وزیری ادامه دارد، اما هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.
به موجب این طرح در نظر است عوارض و مالیات اتومبیل‌ها با همکاری بانک‌ها ماهانه وصول شود و تبدیل پلاک‌ها سال به سال از بین برود و پلاک اتومبیل‌ها ثابت شود منتها برای تشخیص پرداخت یا عدم پرداخت عوارض و مالیات برگ مخصوصی روی شیشه اتومبیل‌ها نصب می‌شود.1
  رئیس دانشگاه تهران: در فرهنگ را باید برای مدتی قفل کرد! اولین جلسه ناهار عمومی باشگاه لاینز تهران بعد از تعطیلات یک‌ماهه با حضور کلیه اعضا برگزار شد.
دکتر صالح، رئیس دانشگاه تهران، در این مراسم گفت: دانشگاه جای اشخاص متوسط‌الحال نیست؛ جای اشخاصی است که سطوح معلوماتشان بالا باشد. در ایران شاگرد برای فرار از نظام وظیفه به دانشگاه می‌آید؛ مثلا در دانشگاه برای دانشکده پزشکی ثبت نام می‌کند و قبول نمی‌شود آن وقت می‌رود دانشکده معقول و منقول می‌نشیند. این قبیل شاگردان دانشگاه را سنگر خود قرار می‌دهند و نه تنها خود نمی‌خواهند درس بخوانند بلکه آنهایی را هم که علاقه‌ای به درس خواندن دارند از خواندن درس بازمی‌دارند. علت همه این ماجراها خوب نبودن متوسطه است. برنامه متوسطه ما به کلی غلط است.
 
فرهنگ ما باید یک فکر اساسی بکند! رئیس دانشگاه افزود: متوسطه ما یک تغییرات کلی لازم دارد مثل اینکه مرحوم داور قفلی بر در دادگستری زد و مدتی دادگستری تعطیل بود، ما هم باید برای مدتی در فرهنگ را ببندیم و بگوییم به متوسطه احتیاج نداریم. فرهنگ ما باید یک فکر اساسی بکند؛ مثلا در بین دانشگاه و متوسطه دو کلاس دیگر درست کند تا کسانی که می‌خواهند بروند به دانشگاه این کلاس را ببینند و از آنها یک امتحان قابلیت به عمل آید.
رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: الگوی تعلیم و تربیت باید به طور کلی در ایران عوض شود. در کابینه آقای شریف‌امامی که الان هم اینجا تشریف دارند گفتم معلم گرسنه نمی‌تواند درس بدهد؛ ما از هر گوشه و کناری بودجه‌ای برای تأمین وضع آنها فراهم کردیم تا آن که حقوق آنها یک‌دفعه بالا رفت.2
 
باهری: مخالفین «انقلاب سفید» در دادگستری پرونده‌هایی دارند! صبح امروز مراسمی به مناسبت افتتاح دوره کارآموزی قضایی در سالن اجتماعات کاخ دادگستری برگزار شد. در این مراسم عده‌ای از قضات عالی‌رتبه دادگستری شرکت داشتند.
در این مراسم وزیر دادگستری گفت: بنده دادگستری را به عنوان یک وسیله و یک آلت تلقی نکرده‌ام، بلکه دادگستری را همیشه به عنوان یک دستگاه تعمیم عدالت تلقی کرده و آن را برای انجام امور سیاسی و تبلیغ برای خود و برای رئیس خودم قلمداد نکرده‌ام. این درسی است که رئیس دولت به من داد که دادگستری باید مطلقا به کار خود بپردازد. این آرزوی من و درس رئیس دولت و امر شاهنشاه به رئیس دولت است که دادگستری نباید آلت باشد. من افتخار خدمت در دولتی را دارم که توانسته است انقلاب ششم بهمن را درک و مطرح کند.
باهری افزود: البته منافع عده معدودی به نفع قاطبه ملت ایران از بین رفت و این عده معدود دشمن این انقلاب و بدخواه سربازان این انقلاب هستند. اگر من می‌خواستم دادگستری را وسیله قرار دهم چه کارهایی که می‌توانستم انجام دهم؛ چه پرونده‌ها که یک یک شما آقایان از آن خبر دارید که در دادگستری موجود است و حکایت از جنایات و دزدی‌های همین عده معدود می‌کند. ولی من این کار را نکردم؛ زیرا بر خلاف اصول جوانمردی است که من به عنوان مبارزه با مخالفین از این پرونده‌ها استفاده کنم.
  درخواست برای احضار هیئت دولت وقت به دادگاه متهمین «پرونده باطری» ساعت 8:30 صبح امروز دومین جلسه علنی محاکمه متهمین پرونده باطری در دادگاه ویژه نظامی اداره دادرسی ارتش به ریاست تیمسار سرلشکر بهاروند تشکیل گردید.
تیمسار جوادی، وکیل مدافع تیمسار سرلشکر دفتری، در این جلسه اظهار داشت: موکل اینجانب کوچک‌ترین مداخله‌ای در امر خرید کارخانه باطری‌سازی و مکاتباتی که با کارخانه مربوطه به عمل آمده به تصدیق دادستان محترم دادگاه نداشته است.
به علاوه چون موکل اینجانب افسر فنی نبوده و اطلاعات فنی نداشته مذاکراتی که اصولی باشد با کمپانی ننموده است.
به گفته وی حضور هیئت دولت وقت در جلسه دادگاه بسیار ضروری است. هیئت وزیران وقت وقتی تصویب نامه می‌گذراند که کارخانه از کجا و از کی خریداری شود گناه تیمسار دفتری چیست؟
سرلشگر جوادی پس از بیانات مشروحی پیرامون بی‌گناهی موکل خود و چگونگی تشکیل این پرونده گفت: برای روشن شدن حقیقت قضیه و دادن پاره‌ای از توضیحات لازم تیمسار سپهبد وثوق، وزیر جنگ وقت، در دادگاه حضور یابد. [رک: روزشمار 24 فروردین 1342، روزشمار 19 خرداد 1342، روزشمار 21 خرداد 1342، روزشمار 12 مرداد 1342، روزشمار 10 شهریور 1342]
  «ملت ایران به هیچ کس از جمله دولت خود اعتماد ندارد»! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: ممالکی هستند که چند برابر ما وسعت و جمعیت دارند و شاید چند برابر آنچه در ایران مذهب و مسلک هست در آنجاها از نظر مذهبی و مسلکی مردم با هم اختلاف دارند، اما اینقدر که در ایران بدبینی و افتراق و تشتت میان مردم هست کمتر جایی نظیرش را می‌توان یافت.
می‌گویند که چرا ملت به دولت اعتماد ندارد بفرمایید ملت به کی اعتماد دارد؟ کدام دو نفری هستند که در این سرزمین صمیمانه و یکدل و یک زبان به هم دیگر اعتماد داشته باشند؟3
 
مفقود  شدن 500 اتومبیل در تهران به گزارش روزنامه «کیهان» یک مقام گمرک تهران امروز اظهار داشت: پانصد دستگاه اتومبیل که در سال‌های 1334 و 1335 از گمرک بازرگان به شرط پرداخت عوارض مربوطه در تهران ترخیص شده است تا کنون مفقودالاثر و ناپدید شده است و صاحبان آن از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی مربوطه خودداری کرده‌اند.
این مقام گفت: طرح گرفتن حقوق و عوارض گمرکی اتومبیل در مرز نیز به همین منظور به مرحله اجرا درآمد؛ مع‌هذا گمرک به منظور کمک به صاحبان اتومبیل‌ها تصمیم گرفت شش‌ماهه عوارض خود را وصول کند.4
  آخرین اخبار و شایعات درباره انتخابات مجله «خواندنی‌ها» در ستون «اخبار و شایعات درباره انتخابات» نوشت: انتشار لیست کاندیداهای کنگره از گرمی بازار انتخابات و فعالیت کاندیداهای مختلف کاسته است، با وجود این با نزدیکی تاریخ انتخابات و تشکیل انجمن‌های نظارت اخبار مربوط به انتخابات همچنان کلیه مسائل مهم دیگر روز را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
 
کاندیداها انتخابات برگزار نشده خواستار تغییر فرمانداران شدند! مجله «روشنفکر» ضمن شایعات و اخبار اختصاصی خود درباره انتخابات می‌نویسد: در این هفته پس از انتشار لیست کاندیداهایی که از طرف کنگره معرفی شده‌اند چند نفر از کاندیداها به وزارت کشور رفته و در آنجا خواستار تعویض فرماندار حوزه انتخابیه خود شدند، لکن آقای دکتر پیراسته به آنها گفته است که درست است که آقایان به عنوان کاندیداهای انتخاباتی معرفی شده‌اند، اما به هیچ وجه حق دخالت در امور مجریه ندارند و هیچ گونه تغییری در فرمانداری‌ها داده نمی‌شود.
 
افرادی که خود را کاندیدای ریاست مجلس کرده‌اند! با اینکه هنوز انتخابات انجام نگرفته است و وضع مجلس آینده صد در صد روشن نیست، برای احراز پست ریاست مجلس فعالیت شدیدی آغاز شده است و چند نفری خود را کاندیدای ریاست کرده‌اند.
در میان کاندیداهای ریاست مجلس آنچه که قطعی است تا حالا آقای حسنعلی منصور دارای ۹۰ رأی می‌باشد که همه کاندیداهای کانون مترقی هستند. آقایان دکتر ریاضی و دکتر مصباح‌زاده نیز جزء کاندیداهای ریاست مجلس هستند. در انتخاب رئیس مجلس آرای نمایندگان کاندیداهای کشاورزان مؤثرمی‌باشد.
 
شهردار تهران یک نفر نامزد معرفی کرد و آن همسرش! در جریان کار کنگره و فعالیت‌های انتخاباتی با وجود آنکه شهردار تهران [: احمد نفیسی] بیش از سایرین فعالیت داشت، مع‌هذا تعداد کاندیداهای او از همه دسته و جمعیت‌های دیگر کمتر بود؛ به این ترتیب که شهردار تهران فقط یک کاندیدا دارد و آن هم همسرش بانو نزهت نفیسی است.
 
گناه نسل سرگردان! «خواندنی‌ها» به نقل از «پیغام امروز» نوشت: آقای نخست‌وزیر هفته گذشته طی نطقی از اعتیاد نسل جوان به مواد مخدر اظهار تأسف کرده بودند.
آقای نخست‌وزیر [: امیر اسدالله علم] گفته بود که عده‌ای از جوان‌های ما که واقعا حساس بوده‌اند و بعضی ناملایمات دیده‌اند بر اثر همین ناملایمات ابتلایاتی پیدا کرده‌اند و اعتیاد به مواد مخدره پیدا کرده‌اند.
ما در این اظهار تأسف شریک هستیم. نسل جوان یک نوع تخدیر نمی‌شود، فقط تریاک و هروئین و مرفین و کوکائین و تخدیرکننده‌های وطنی نیست که دام راه نسل‌های جوان است. هزار وسیله تخدیر دیگر هم هست که جوانان را از تلاش و کوشش اجتماعی باز می‌دارد و آنها را به انزوا، اعتیاد، به تسلیم و سرگردانی می‌کشاند.
 
شهری که تعداد میخانه‌های آن بیش از دو برابر کتابفروشی‌های آن است! اعتیاد به مخدر، فرع سرگردانی ناشی از انواع مخدرهای مرئی و نامرئی اجتماعی است. به دنبال کسب لذت و کیف رفتن وقتی گریبان نسل جوان را می‌گیرد که ببیند نظیر آب راکد، در گودال مانده است و همان طور که آب راکد گودال رنگ عوض می‌کند و در داخل خودش تغییر و تبدیل شروع می‌شود، و خزه و جل وزغ می‌بندد و کپک می‌زند، نسل جوان هم که گرد خویش و نیروی تلاش سیال و پرحرکت خویش حصاری تنگ از قید و مسئله و تنهایی می‌بیند، در خود مستحیل می‌گردد پی کیف و نشاط می‌رود، نشاط زندگی را که گم می‌کند به سراغ جعل و تقلید آن در درون خویش می‌رود و حاصل چنین فرار به درون خویش آن است که امروز در شاه‌آباد، که مرکز ثقل فرهنگ ایران است، اگر بیست کتابخانه باشد، بیش از پنجاه پیاله‌فروشی و می‌خانه و کافه است و مشتری هر میخانه از چند برابر مجموع مشتری‌های کتابخانه‌های سراسر شاه‌آباد هم بیشتر است.
 
نسل دیوانه‌ای که از هالیوود به تهران آمده را چه می‌گویید؟! ولی آن گروه اکثریت نسل سرگردان، نسل آواره، و به‌اصطلاح تازه‌تری که از هالیوود به تهران آمده، نسل دیوانه، آنها را چه می‌گویید؟
اگر کسی می‌توانست سخنان به‌زبان‌نیامده جوانانی را که شب‌ها پشت در میخانه‌ها سیگار دود می‌کنند، یا کنار پیشخوان میخانه‌ها، با چند دانه لوبیا، گیلاس ودکاشان را به سر می‌کشند، بشنود شاید آسان‌تر چهره سرگردان و حرمان‌زده جوانانی را می‌شناخت که هر عصر توی روزنامه‌ها دنبال خبر استخدام می‌گردند و هر صبح، پشت در اداره‌ای که آگهی کرده صد تا صد تا جمع می‌شوند و برای کاری که بیست دیپلمه دعوت شده‌اند چهارهزار نفر نام می‌نویسند.
 
ایران چرا باید نسل معتاد و سرگردان داشته باشد؟! اما ما که اجتماع بیمار نداریم. اجتماع ما که فرسوده نیست. تازه در حال جوان شدن است، و استعداد نو بودن، از هر گوشه آن به چشم می‌خورد. ما چرا باید نسل معتاد و نسل سرگردان داشته باشیم؟!
 
نسل جوان از سال‌ها پیش تخدیر شده است! نسل جوان پیش از آنکه معتاد مخدر و مسکر شود و حتی سال‌ها پیش، تخدیر شده است، در مدرسه، او را مغفول بار آورده‌اند، و ناگهان به دامن اجتماع رهایش کرده‌اند، و اجتماع هم او را به خویش راه نمی‌دهد سرگردانش می‌کند و ای بسا که این احساس سرگردانی، حتی پیش از آنکه درهای مدرسه به روی نسل‌های جوان باز شود و آنها را بیرون بریزد، در گروه کثیری، از طریق خانه و خانواده پیدا می‌شود.5
 
روزنامه اطلاعات، 16 شهریور 1342، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcf.xdciw6dytgiaw.html
iichs.ir/vdcf.xdciw6dytgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما