با دستور نخست‌وزیر ؛ طرح جدید قانون استخدام باید زودتر تهیه شود/جانسن حامل پیامی از کندی به شاهنشاه است/کندی : جانسون در هر کشور درباره روابط متقابل مذاکره خواهد کرد/ایران؛ کشوری که از نخستین سنگرهای مقابله با کمونیسم بوده است/ای کاش جانسون با طبقات مختلف مردم ایران هم دیدار کند/دلیل بی‌اعتمادی مردم ایران به آمریکا/آمریکا به ایران با نظر ملت عقب‌مانده نگاه نکند/سیاست بازرگانی خارجی کشور تغییر نمی کند/یک ششم واردات از هند به آن کشور صادرات داریم!
1 شهریور 1341
با دستور نخست‌وزیر ؛ طرح جدید قانون استخدام باید زودتر تهیه شود
نخست‌وزیر دستور داد که در تهیه و تدوین طرح قانون جدید استخدام کشوری تسریع شود تا هر چه زودتر اقدامات اساسی برای اصلاح و مرتب ساختن وضع استخدامی کارکنان دولت به عمل آید و مشکلاتی که دولت در این زمینه با آن روبروست برطرف شود.
 نخست‌وزیر در ضمن از شورا خواست که در مورد بازنشستگی کارکنان دولت و نحوه بازنشستگی اظهار نظر کند.
طبق تصمیمی که در دولت سابق گرفته شد، مقرر گردید کسانی که سی سال سابقه خدمت یا شصت سال عمر دارند بازنشسته شوند. این تصمیم به مرحله اجرا گذاشته شد، ولی با تغییر دولت متوقف گردید.
 
جانسن حامل پیامی از کندی به شاهنشاه است
ساعت یک و نیم بعدازظهر فردا، لیندن جانسون، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، به اتفاق همسر و دخترش وارد تهران خواهند شد و از طرف نماینده شاهنشاه و مقامات دولتی مورد استقبال رسمی قرار خواهند گرفت.
 مسافرت جانسون به ایران نخستین مرحله از بازدید هیجده‌روزه مرد شماره دو آمریکا به کشورهای ایران، ترکیه، فرمز، یونان و ایتالیاست.
 
کندی : جانسون در هر کشور درباره روابط متقابل مذاکره خواهد کرد
«خبرگزاری آلمان» 3 اوت از واشنگتن گزارش داد: پرزیدنت کندی، رئیس‌جمهور آمریکا، شب گذشته ضمن نطق کوتاهی که به مناسبت آغاز مسافرت جانسون در کاخ سفید ایراد کرد، اظهار داشت که معاون ریاست‌جمهوری آمریکا در هر کشوری که اقامت کند، درباره روابط متقابل آن کشور و آمریکا مذاکراتی به عمل خواهد آورد .
جانسون حامل پیامهای مهمی از طرف پرزیدنت کندی برای سران هر کدام از ممالکی که به آنها مسافرت می‌کند خواهد بود .
پرزیدنت کندی در نطق دیشب خود یادآوری کرد که تمام ممالکی که جانسون به آنجا سفر کند از اعضای مهم خانواده ملل آزاد جهان هستند .
کندی مسافرت جانسون را به عنوان ماموریتی برای حفظ و تحکیم صمیمانه‌ترین روابط میان آمریکا و کشورهای مورد مسافرت معاون ریاست‌جمهور آمریکا توصیف کرد و اظهار اطمینان نمود که این مسافرت ثمربخش خواهد بود .
 
ایران؛ کشوری که از نخستین سنگرهای مقابله با کمونیسم بوده است
«خبرگزاری فرانسه» نیز 22 اوت از واشنگتن گزارش داد: لیندون جانسون، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، و بانو جانسون دیشب واشنگتن را برای یک مسافرت دو هفته و نیمه در چندین کشور اروپا و خاورمیانه ترک گفتند. جانسون قبل از سوار شدن به هلیکوپتر که او را مستقیما از کاخ سفید به فرودگاه برد، طی نطق کوتاهی گفت به کشورهایی سفر می‌کند که پانزده سال قبل نخستین سنگر را در برابر توسعه کمونیسم جهانی به‌وجود آوردند.
 
ای کاش جانسون با طبقات مختلف مردم ایران هم دیدار کند
«روزنامه اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است: سفیر و نماینده حسن نیت ملت و دولت آمریکا فردا ظهر به اتفاق خانم و دختر خود به فرودگاه مهرآباد وارد می‌شوند و 48 ساعت در تهران اقامت خواهند گزید .
برنامه‌ای برای توقف آقای لیندن جانسون تنظیم شده که برای این توقف کوتاه البته بیش از این ممکن نبود، اما چقدر خوب بود جانسون فرصت می‌یافت و پای خود را از تهران بیرون می‌گذاشت و نقاط دورافتاده پایتخت را می‌دید و با مردم بیشتر تماس می‌گرفت، چون برای یک مرد اجتماعی و سیاسی، مردی که از توده ملت آمریکا بیرون آمده و به این مقام و منزلت رسیده، تماس با مردم و گفتگو کردن با طبقات مختلف وسیله‌ای است که بیشتر او را به طرز فکر مردم ایران آشنا می‌کرد.
 
دلیل بی‌اعتمادی مردم ایران به آمریکا
در زمان سفارت جرج آلن، آمریکا در ایران محبوبیت عجیبی پیدا کرده بود؛ برای اینکه مردم از هر دو سیاست شمالی و جنوبی ناراضی بودند و تصور می‌کردند سیاست ثالث در حالی که کمترین نظر کشورگشایی و استعماری و علاقه‌ای به مداخله در امور ایران ندارد، مانعی است برای مداخلات آن دو سیاست .به علاوه مردم امیدوار بودند با کمکهای آمریکا، که صرفا روی توجه و علاقه ملت آمریکا به حفظ استقلال و بقای ملل و بالا بردن سطح زندگی مردم جهان انجام می‌شود، می‌توانند بسیاری از مشکلات خود را از میان بردارند، ولی با کمال تاسف باید گفت آن محبوبیتی که آمریکا در افکار عمومی ایران داشت به مرور دستخوش تضعیف گشت؛ البته تبلیغات دامنه‌داری علیه سیاست آمریکا در این کشور وجود داشته و دارد که خود در این تضعیف موثر بوده است؛ مثلا تبلیغات مخالف در میان مردم این طور شایع کرد که تمام مقصود آمریکا از جلب دوستی ایران دو چیز است :یکی اینکه ایران را از لحاظ سوق‌الجیشی پایگاهی برای مقابله با خطر کمونیزم سازند و دیگر آنکه بازارهای ایران را از دست دیگران درآورند و چون ظواهر امر این تبلیغات را مقرون به ذهن می‌ساخت موثر واقع می‌شد .
 
آمریکا به ایران با نظر ملت عقب‌مانده نگاه نکند
آمریکایی ها بخصوص باید توجه کنند که ایران مملکتی است دارای سابقه تاریخ و تمدن، اگر عقب افتاده نتیجه اعمال سیاستهای استعماری در دویست‌ساله اخیر است؛ بنابراین یک فرد آمریکایی یا واحدهای آمریکایی، یا دولت و ملت آمریکا نباید نسبت به ایران به نظر یک مملکت عقب‌افتاده آسیایی یا آفریقایی دور از تمدن نگاه کنند.
متاسفانه ظواهر کار آمریکایی ها طوری است که تبلیغات بیگانه را تائید می‌کند و افکار عامه را می‌فریبد و این موضوع باید توجه معاون آقای کندی را به خود معطوف دارد و ایران را در راهی که برای حفظ صلح و سلامت گیتی پیش گرفته و در وضع نامساعدی با کمال سربلندی و مناعت می‌خواهد روی پای خود بایستد و استقامت می‌کند صمیمانه همکاری نمایند و بدانند ایران و ایرانی همیشه دوست ملت آمریکا بوده و علاقمند است این دوستی همچنان پایدار و محکم بماند .
 
سیاست بازرگانی خارجی کشور تغییر نمی کند
اعضای اتاق بازرگانی برای آشنایی با وزیر بازرگانی جلسه فوق‌العاده تشکیل دادند که در آن دکتر جهانشاهی، وزیر بازرگانی، و معاونان وزارت بازرگانی شرکت داشتند .
دکتر جهانشاهی در پاسخ اظهارات آقایان اعضای اتاق بازرگانی اظهار داشت: من هم معتقدم که نباید با اشکالات فراوان مانع کار معاملات ساختمان و غیرمنقول شد. در گذشته نسبت به این نوع امور مطالعات کافی نشد. در همان موقع که می‌خواستند مالیات معاملات را از یک و نیم درصد به 4 در صد افزایش دهند من معتقد بودم این کار اصولی نیست و درآمد دولت و سرمایه مردم را از بین می‌برد؛ چنان چه بعد دیدیم آمدند آن را اصلاح کردند. اصولا من با تغییرات شدید در امور اقتصادی سخت مخالفم؛ من معتقدم که سختگیری و حتی تسهیلات باید به آرامی انجام بگیرد تا موجب ضررهای هنگفتی برای سرمایه‌های مردم و دولت نشود .
در حال حاضر سیاست بازرگانی خارجی به همان شکلی که در دولت سابق تصویب شد باقی می‌ماند، اما مطالعاتی در جریان است که در اول سال آینده آن چیزهایی که قابل تغییر است تغییراتی پیدا کند. وقت و زحمت لازم است؛ در امور اقتصادی برای پاشیده کردن و از بین بردن وقت زیادی لازم نیست. یک یا دو تصمیم غلط می‌تواند زحمت چندساله را از بین ببرد، اما وقتی قرار است چیزی ساخت در آن صورت وقت و زحمت و فکر لازم است نتایج کار صحیح فوری به دست نخواهد آمد .
 
یک ششم واردات از هند به آن کشور صادرات داریم!
دکتر مهدی بهره‌مند درباره موافقت‌نامه اخیر ایران و هند نوشت: هفته گذشته موافقت‌نامه جدید ایران و هند به امضا رسید و به موجب آن مقرر است که ایران در حدود 75 میلیون روپیه جنس از هندوستان وارد کند و در ازای 5/12میلیون روپیه خشکبار و چند قلم جنس صادراتی دیگر به هندوستان صادر نماید. ضمنا به علت آنکه در سال گذشته ایران نتوانسته است بیش از سه هزار تن چای از هندوستان وارد نماید، طرفین توافق کرده‌اند که سهمیه چای در دو نوبت صادر شود تا صادرات و واردات دو طرف طبق موافقت‌نامه صورت گیرد و به اصطلاح ضمانت اجرایی در موافقت‌نامه پیش‌بینی شده است که هر دو طرف انتظار انتفاع از آن را دارند .
اما نگاهی به رقم صادرات ایران و رقم واردات از هندوستان ممکن است موجب حیرت خواننده شود و این سئوال را پیش آورد که به چه علت مقامات ایرانی موافقت کرده‌اند که در ازای 75 میلیون روپیه واردات از هندوستان، فقط 12/5 میلیون روپیه و به عبارت دیگر در حدود یک‌ششم واردات از هند به آن کشور جنس صادر شود .
جوابی که به این سئوال از طرف مطلعین داده می‌شود جواب حیرت‌انگیزی است؛ زیرا گفته می‌شود که به علت توسعه قاچاق چای از راه عراق و کویت (که میزان آن در سال گذشته از چندین هزار تن تجاوز کرده) و عدم موفقیت مامورین مرزی در مبارزه با قاچاق چای، مقامات مربوطه ناچار بوده‌اند که به موافقت‌نامه جدید تن دهند و استدلال می‌شود که به هر حال در صورت نبودن موافقت‌نامه نیز چای وارد مملکت می‌شود منتهی از طریق غیرقانونی و قاچاق و هم دولت متضرر می‌شود و هم صادراتی صورت نمی‌گیرد و به این جهت ترجیح دارد که موافقت‌نامه‌ای امضاء شود تا حداقل برای قسمتی از صادرات مملکت که در صورت نبودن موافقت‌نامه راهی به بازار هندوستان ندارد بازاری به‌وجود آید .

https://iichs.ir/vdcg.79nrak9ywpr4a.html
iichs.ir/vdcg.79nrak9ywpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما