«آب سطح جزیره خارک را پوشانیده است»!/سفیرکبیر افغانستان ایران را ترک می‌کند!/رئیس اصلاحات ارضیِ کرمان کشته شد/رئیس بانک مرکزی سیاست پولی کشور را تشریح کرد/برای اجرای برنامه‎‌های توسعه نمی‌توان تنها به منابع داخلی اکتفا کرد!/صرفه‌جویی نباید به تقلیل فعالیت‌های عمرانی منجر شود!/نام کلیه واحدهای فرهنگی عوض شد!/بدون شرکت مردم، تأمین بهداشت برای دولت ممکن نیست!/برکناری آجودان کشوری شاه!/سرپرست امور نخست‌وزیری تعیین شد/دو کشتی گندم در آب‌های بندر پهلوی پهلو گرفت!/پانصد تُن گوشت منجمد از استرالیا خریداری شد!
23 آذر 1343
«آب سطح جزیره خارک را پوشانیده است»!
«شیر و خورشید سرخ» اطلاع داد که با تمام نیروی خود به کمک آسیب‌دیدگان جزیره خارک شتافته و طبق گزارش این سازمان آب سطح جزیره خارک را پوشانیده است.
میزان بارندگی در جزیره خارک، عصر دیروز 276 میلیمتر بود و زندگی چهارهزار نفر سکنه بومی خارک زیر آب رفته است.1
بر اساس گزارش «کیهان» به دنبال کولاک شدید در خلیج فارس و باران‌های سیل‌آسایی که در این منطقه روی داد سیلاب مهیبی سرتاسر جزیره خارک را فرا گرفت، بسیاری از خانه‌ها و کلیه مغازه‌ها و دکاکین ویران شد و نزدیک به 2500 نفر از ساکنان بومی جزیره بی‌خانمان شدند.2
 
سفیرکبیر افغانستان ایران را ترک می‌کند!
محمد عثمان امیر، سفیر کبیر افغانستان در ایران، تا دو روز دیگر تهران را به قصد کابل ترک می‌کند.
محمد عثمان امیر از چندی پیش به سمت شیخ‌السفرایی انجام وظیفه می‌کرد. وی قریب هشت سال است در ایران به عنوان سفیر کبیر و نماینده دولت افغانستان اقامت دارد و در دوره مأموریت وی گام‌های مؤثری در راه توسعه روابط دوستانه دو کشور برداشته شده است.
محمد عثمان امیر در زمان سلطنت رضاشاه نیز در پست حساسی در سفارت افغانستان در ایران فعالیت داشت.
 
رئیس اصلاحات ارضیِ کرمان کشته شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: اتومبیل وانت شماره 1864 متعلق به اداره کل کشاورزی کرمان به رانندگی اصغر پوردرانی و سرنشینی مهندس منصوری، رئیس اصلاحات ارضی شهرستان‌های تابعه کرمان که برای انجام امور اداری از کرمان به طرف بردسیر حرکت می‌کرد، در 30 کیلومتری بردسیر برای احتراز از یک تصادف ترمز شدید کرد و همین موضوع باعث شکستن سر مهندس منصوری گردید.
وی را برای معالجه به کرمان منتقل کردند ولی قبل از رسیدن به بهداری بر اثر خونریزی مغزی فوت کرد.
 
رئیس بانک مرکزی سیاست پولی کشور را تشریح کرد
روز گذشته مهدی سمیعی، رئیس بانک مرکزی ایران، طی یک مصاحبه مطبوعاتی پیرامون سیاست پولی کشور اظهار داشت: تأمین اعتبارات و منابع لازم برای انجام برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر اداری و دفاعی و سایر مخارج جاری مملکتی از جمله مسائلی است که از نظر ایجاد تعادل در سیستم پولی کشور پیوسته در مرکز توجه بانک مرکزی ایران است؛ زیرا بانک مرکزی ایران قانونا به حفظ ارزی و ثبات پولی کشور موظف شده است.
 
برای اجرای برنامه‎‌های توسعه نمی‌توان تنها به منابع داخلی اکتفا کرد!
هزینه‌های مزبور را می‌توان به طور عمده از منابع زیر تأمین کرد: یکی از این منابع وام‌های خارجی است. صرف نظر از بعضی موارد کاملا استثنایی بانک مرکزی با وام‌های خارجی، تا آنجا که مربوط به برنامه‌های مهم عمرانی کشور و سبب افزایش تولید و در نتیجه ترقی سطح زندگی باشد، موافقت دارد و بدیهی است که این وام‌ها باید با شرایط معقول باشد.
آشکار است که بانک مرکزی نمی‌تواند با وام‌هایی که با روحیه از هر کجا و به هر طریق و برای هر مصرف تقاضا شود موافق باشد. وام‌های خارجی بدین دلیل ضرورت دارد که برای اجرای برنامه‌های توسعه و تأمین رشد اقتصادی کشور با سرعت و در سطح مطلوب، نمی‌توان فقط به منابع داخلی اکتفا ورزید و فرصت‌ها را از دست داد.
لکن هنگام گرفتن هر وام خارجی باید به دو نکته اساسی توجه داشت: یکی آنکه اثر آن را روی موازنه پرداخت‌های کشور در نظر داشت و دیگر آنکه نسل‌های آینده را به حساب نسل حاضر و تأمین رفاه آنها، زیر بار پرداخت‌های سنگین قرار نداد.
این نکته باید دقیقا مورد توجه باشد که مبادا توسل بیش از اندازه به وام‌های خارجی، به حیثیت و اعتبار کشور وام گیرنده لطمه وارد آورد.
 
صرفه‌جویی نباید به تقلیل فعالیت‌های عمرانی منجر شود!
از طرف دیگر تردیدی نیست که صرفه‌جویی در هزینه‌ها باید نصب‌العین دولت و همه دستگاه‌های دولتی و  افراد مملکت باشد. ولی باید به دو نکته توجه داشت: یکی اینکه صرفه‌جویی در مخارج تا چه حد در یک زمان کوتاه تحقق‌پذیر است و می‌تواند مؤثر باشد و دیگر اینکه مبادا صرفه‌جویی منجر به تقلیل فعالیت‌های عمرانی شود که نقض غرض خواهد بود؛ زیرا منصرف شدن از رسیدن به هدف خیلی معتدل 6 درصد رشد اقتصادی سالیانه را در پی خواهد داشت که مسلما کسی خواهان آن نیست.
هر کسی که ثبات پولی و وضع آینده اقتصاد کشور را در دل دارد حتی یک لحظه فراموش نخواهد کرد که آسان‌ترین راه‌ها همیشه بهترین راه‌ها نیست؛ کسی که باد می‌کارد طوفان درو خواهد کرد.3
 
نام کلیه واحدهای فرهنگی عوض شد!
از ساعت 9 صبح امروز کمیسیونی در دفتر دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، با حضور معاونان این وزارتخانه به منظور بررسی مسائل مربوط به تفکیک امور اوقاف و فرهنگ و هنر از آموزش و پرورش و اجرای قانون تفکیک وزارت فرهنگ تشکیل شد.
در این کمیسیون که دو ساعت به طول انجامید درباره تنظیم طرح آئین نامه شورای عالی آموزش و پرورش و مسائل مربوط به تفکیک اداره باستان شناسی و کتابخانه ملی و الحاق آن به وزارت فرهنگ و هنر مطالعات و بررسی های مقدماتی به عمل آمد.
همچنین در این کمیسیون درباره تغییر نام ادارات کل فرهنگ استان‌ها و ادارات کل فرهنگ شهرستان‌ها و سایر سازمان‌های فرهنگ و ذکر نام جدید وزارت آموزش و پرورش تصمیماتی گرفته شد.
 
بدون شرکت مردم، تأمین بهداشت برای دولت ممکن نیست!
بامداد دیروز بیمارستان امراض ریوی در شهر ساری توسط دکتر آموزگار، وزیر بهداری، گشایش یافت. تاکنون استان مازندران مرکز مبارزه با امراض ریوی و آسایشگاه مسلولین نداشت.
بعد از ظهر دیروز نیز بیمارستان بزرگ چالوس به وسیله وزیر بهداری افتتاح شد. وزیر بهداری در این مراسم گفت: اجرای برنامه‌ها باید به وسیله افراد سالم صورت گیرد و در جایی که افراد سالمی ندارند برنامه‌ها پایه و ارزشی ندارد و از همین جهت امر بهداشت و درمان از مهم‌ترین برنامه‌های کشور ماست.
وزیر بهداری افزود: با توجه به ازدیاد قابل توجه نفوس، تأمین سلامت و بهداشت مردم بدون شرکت عملی آنان امکان ندارد؛ چون وسعت این برنامه‌ها آن‌قدر زیاد است که بدون شرکت مردم از امکان دولت به دور است.
 
برکناری آجودان کشوری شاه!
«کیهان» نوشت: به طوری که اطلاع حاصل شده اصغر مسعود از سمت آجودانی کشوری شاهنشاه معاف گردید.
 
سرپرست امور نخست‌وزیری تعیین شد
محمود کشفیان، وزیر مشاور، از طرف نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] به سمت سرپرست امور نخست‌وزیری تعیین شد.
وی کلیه امور اداری و مالی نخست‌وزیری و کارهای هیئت دولت و سرپرستی سازمان‌های جزء تشکیلات نخست‌وزیری را عهده‌دار خواهد بود.
 
دو کشتی گندم در آب‌های بندر پهلوی پهلو گرفت!
دو کشتی گندم که هر کدام حامل 10 تا 12 هزار تن گندم می‌باشد از فرانسه به بندر خرمشهر وارد شد.
یک بازرگان واردکننده گفت: سفارشات مزبور توسط بازرگانان به فرانسه داده شد و اکنون کشتی‌های حامل گندم مشغول تخلیه کالا می‌باشند. فعلا هر کیلو گندم فرانسه 8 ریال معامله می‌شود.
وی افزود: چون میزان سفارشات گندم به کشورهای خارجی توسط بازرگانان زیاد بوده است انتظار می‌رود که قیمت گندم در بازار اندکی تنزل کند.
معاملات گندم فعلا رونق دارد و با در نظر گرفتن اعتباراتی که تاکنون برای ورود گندم باز شده و با توجه به مقداری از کالاهایی که به بنادر ایران رسیده است رواج و رونق بازار گندم به‌تدریج آرام‌تر و ساکت‌تر خواهد شد.
 
پانصد تُن گوشت منجمد از استرالیا خریداری شد!
پانصد تُن گوشت منجمد گوسفند از استرالیا به مقصد ایران توسط کشتی حمل شده است که تا بیست روز دیگر به بنادر جنوبی ایران می‌رسد.
گوشت منجمد استرالیا را شرکت معاملات خارجی ایران کیلویی 38 ریال تحویل خرمشهر از فروشندگان استرالیایی خریداری کرده است.
قرار است مجددا نیز از استرالیا گوشت منجمد خریداری شود، ولی فعلا به علت نبودن کشتی قرارداد خرید بین ایران و استرالیا منعقد نگردیده است.4
 
https://iichs.ir/vdciq5az.t1avu2bcct.html
iichs.ir/vdciq5az.t1avu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما