داد زدن در تهران ممنوع شد!/«طرح اتوبوسرانی با نظر مشاورین خارجی در دست تهیه است»!/علت حادثه قطار جنوب اعلام شد!/کاردار سفارت کویت درگذشت/«مرزنشینان بازار را متزلزل کرده‌اند»!/شهردار بوشهر استعفا داد!/قبوض اصلاحات ارضی به جای وجوه مالیات پذیرفته می‌شود/واردات گندم از آمریکا!
3 شهریور 1343
داد زدن در تهران ممنوع شد!
امروز شهرداری تهران اعلام کرد که از ساعت 2 الی 5 بعد از ظهر طوافان و دستفروشان و دوره‌گردها در شهر حق داد زدن برای فروش کالای خود را ندارند.
شهرداری به رؤسای نواحی ده‌گانه دستور داد که از این پس در سراسر محلات تهران اجازه ندهند دوره‌گردها، آب‌حوضی‌ها، کهنه‌فروش‌ها، چوبکی‌ها، سبزی‌فروش‌ها و طوافان با فریادهای خود آسایش مردم را سلب کنند.
 
«طرح اتوبوسرانی با نظر مشاورین خارجی در دست تهیه است»!
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد: اتوبوسرانی تهران تغییر می‌کند.
طرح تازه اتوبوسرانی با نظر مشاورین خارجی در دست تهیه است و تا اتوبوس‌های جدید خریداری نشود وضع اتوبوسرانی قابل اصلاح نیست.
شرکت واحد هزار دستگاه اتوبوس کم دارد و قرار است اتوبوس نو خریداری شود.
 
علت حادثه قطار جنوب اعلام شد!
امروز راه آهن دولتی اعلام کرد که علت حادثه قطار خرمشهر ـ تهران که در نزدیک شازند اراک روی داده بود ترمز سریع راننده در سرازیری تند نورآباد بوده است.
مسئولان راه آهن اعلام کردند: در این محل دهقانان و عابرین دائما از روی خط عبور می‌کنند و چون توجهی به عبور قطار نکرده‌اند، راننده قطار به منظور حفظ جان آنها اقدام به ترمز سریع کرده و بر اثر فشار زیاد در قوس، خط از هم گسسته و این حادثه بار آمده است. در این حادثه نه راننده و نه راه آهن مسئولیتی ندارند و مسئول واقعی آنهایی هستند که بی‌محابا هنگام عبور قطار، از روی خط راه می‌روند و به سوت قطار وقعی نمی‌گذارند.
 
کاردار سفارت کویت درگذشت
عبدالله سالم الشطی، کاردار سفارت کویت که در یک حادثه رانندگی مجروح شده بود، بامداد امروز در بیمارستان مهر تهران درگذشت.
اتومبیل سالم الشطی هفته گذشته هنگامی که با یکی از اعضای سفارت از کرج عازم تهران بود، در نزدیک کاروانسرا سنگی جاده کرج با درخت تصادف کرد و هر دو سرنشین اتومبیل مجروح شده بودند.
 
«مرزنشینان بازار را متزلزل کرده‌اند»!
امروز یک مقام وزارت اقتصاد اظهار داشت: گمرک مشغول انجام بررسی و مطالعاتی است تا برای جلوگیری از اثرات زیان‌بخش واردات مرزی که به بازار برخی از کالاها لطمه شدید وارد می‌سازد راه حلی پیدا کند.
مقام مزبور افزود: چندی قبل، ساکنین نوار مرزی با استفاده از امتیازاتی که طبق تصویب‌نامه دولت به آنها داده شده است اقدام به وارد کردن فیبر نمودند و ناگهان آنقدر فیبر وارد بازار شد، که قیمت را شدیدا شکست و بازرگانان را ناراحت کرد.
روی هم رفته نظر ما این است که این واردات برای بازار مشکلاتی به‌وجود نمی‌آورد، اما طریقه دوم واردات مرزی که معاملات پایاپای مرزی است، ممکن است گاهی اوقات بازار را متزلزل نماید. به هر حال پس از بررسی‌های کافی و آمارگیری‌های لازم احتمال دارد تخفیف‌هایی که به مرزنشینان داده شده لغو گردد تا مشکلی نظیر واردات فیبر به‌وجود نیاید. در صورتی که این امتیازات لغو شود، گمرک مبلغی معادل آن به فرمانداری یا استانداری خواهد داد که به مصرف کارهای عمرانی محل برسد و مردم و انجمن شهر نظارت بر مخارج را به عهده خواهند گرفت.
 
شهردار بوشهر استعفا داد!
به دنبال انحلال انجمن شهر بندر بوشهر، سیدعبدالله طیب‌زاده دزفولی، شهردار انتخابی این شهرستان، استعفا کرد.
شهردار مستعفی بوشهر قاضی دادگستری است و با استعفا از سمت شهرداری هم‌اکنون از دادگستری این شهرستان تقاضای ارجاع شغل و برگشت به خدمت اولیه را نموده است.
در حال حاضر پرونده انجمن شهر بندر بوشهر به دادگستری احاله شده است تا اعضای مستعفی انجمن شهر منحله تحت تعقیب قانونی قرار گیرند.1
 
قبوض اصلاحات ارضی به جای وجوه مالیات پذیرفته می‌شود
وزارت دارایی به کلیه ادارات وصول خود دستور داد قبوض اصلاحات ارضی را مثل پول نقد، به هر مقدار که مودی ارائه دهد از بابت مالیات دریافت دارند.
این دستور قبلا هم وجود داشت، اما در چند روز گذشته مطالعاتی درباره نحوه دریافت آن به عمل آمد.
این مطالعات روز گذشته خاتمه یافت و از امروز مجددا قبوض اصلاحات ارضی پذیرفته می‌شود.2
 
واردات گندم از آمریکا!
امروز دومین پارتی گندم خریداری‌شده از آمریکا که قریب 25 هزار تن می‌باشد وارد بندر شاهپور شد.
سه روز قبل اولین پارتی که در حدود 12 هزار تن بود در بندر شاهپور تخلیه گردید و تا یک هفته دیگر سومین محموله که در حدود ده‌هزار تن است، به بندر مزبور خواهد رسید.
به این ترتیب تا هفته آینده بیش از نصف 75 هزار تن گندم خریداری‌شده به ایران تحویل می‌گردد.3
 
روزنامه اطلاعات، 3 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcdjf0f.yt0oz6a22y.html
iichs.ir/vdcdjf0f.yt0oz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما