لایحه چک تهیه شد/«اوپک امتیازات تازه‌ای گرفت»/پنج‌میلیون تومان هزینه برای احداث خیابان در محله عرب‌ها!/سفیر جدید آلمان در ایران/«زنان بهبهان اجازه ندارند با شوهرانشان غذا بخورند»!/هند در آب‌های ساحلی ایران به استخراج نفت می‌پردازد!/وزیر کشاورزی: برای من ننگ است که مردم گیلان کَره خارجی مصرف می‌کنند!/پایان مأموریت مستشار آمریکایی اداره راهنمایی و رانندگی!/درگذشت سناتور «افتخار هشترودی»
25 مرداد 1343
لایحه چک تهیه شد
روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز با اشاره به تهیه «لایحه چک» نوشت: در آخرین جلسه رسیدگی به لایحه چک که امروز در دفتر دکتر باقر عاملی، وزیر دادگستری، تشکیل شد، طرح جدیدی درباره لایحه چک در دوازده ماده تهیه گردید.
در طرح جدید نظرات رؤسای بانک‌ها و مقامات اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است.
به دعاوی مدنی و کیفری چک بی‌محل، خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.
چک سند لازم‌الاجرا شد و دارنده چک می‌تواند آن را به اجرا بگذارد.
کسی که بی‌جهت ادعای مجعول بودن یا مفقود شدن چک را بنماید به پرداخت خسارت معنوی هم محکوم خواهد شد.
 
«اوپک امتیازات تازه‌ای گرفت»
روز گذشته دکتر فرهنگ مهر، معاون کل وزارت دارایی، با حضور مهندس نجم‌آبادی، مدیر کل نفت وزارت دارایی، در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیویی سه قطعنامه کنفرانس اوپک را در اختیار مطبوعات و رادیو گذاشت.
معاون کل وزارت دارایی گفت: در کنفرانس چهارم اوپک که در تابستان سال 1341 در ژنو تشکیل گردید چند قطعنامه مهم بازاریابی به تصویب رسید.
بلافاصله پس از کنفرانس دولت ایران با مأموریتی که از طرف کشورهای صادرکننده نفت یافته بود با شرکت‌های نفتی وارد مذاکره شد و پس از یک سلسله تبادل نظر و مذاکرات مفصل در اوایل 1963، شرکت‌ها قبول کردند که هزینه‌های بازاریابی به حداقل اسمی تقلیل یابد و این اولین موفقیت اوپک بود.
متعاقب آن، مذاکرات درباره قطعنامه مربوط به هزینه گذاردن بهره مالکانه ادامه یافت؛ پیشنهادات متعددی از طرف شرکت‌ها داده شد که به عللی مورد قبول نمی‌توانست قرار گیرد. جزئیات مذاکرات و توافق نهایی پس از کنفرانس بیروت اعلام خواهد شد.
 
پنج‌میلیون تومان هزینه برای احداث خیابان در محله عرب‌ها!
دکتر شادمان، شهردار تهران، امروز پیرامون مسائل شهری، آسفالت و توسعه معابر و... اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران گذاشت.
درباره تأخیر آسفالت خیابان باب همایون شهردار تهران گفت: هر قشر از این خیابان زیرسازی می‌شود و نمونه آن را جهت تأیید مقاومت مصالح به آزمایشگاه می‌فرستیم و تا آزمایشگاه جواب ندهد شهرداری نمی‌تواند قشر جدیدی روی قشر سابق بگذارد.
شهردار افزود: مردم حق دارند گله کنند؛ زیرا در کار آسفالت تأخیر شده، ولی شهرداری هم ناچار است با تأیید آزمایشگاه عمل نماید تا پس از آسفالت دیگر کسی نتواند ایرادی بر آن وارد آورد.
شهردار تهران در مورد احداث خیابان در محله عرب‌ها گفت: به وزارت کشور نوشته‌ایم که موافقت کنند مدت ضرب‌الاجل آگهی توسعه محله عرب‌ها را که سه ماه است به پانزده روز تقلیل یابد تا مأموران اقدام به تخریب محله عرب‌ها بنمایند.
بر اساس گزارش روزنامه «اطلاعات» شهرداری در نظر دارد خیابان شمال دادگستری را در داخل محله عرب‌ها تا خیابان سیروس امتداد دهد. عرض این خیابان در داخل محله عرب‌ها سی متر است و تعداد 130 خانه در مسیر این خیابان واقع خواهد شد.
شهرداری برای اجرای قانون توسعه معابر در محله عرب‌ها در حدود پنج‌میلیون تومان اعتبار تصویب کرده که پس از پایان مهلت قانونی در این محله خرج خواهد شد.
 
سفیر جدید آلمان در ایران
در اواخر شهریورماه، ژوزف باخ، آجودان، ادانائر صدر اعظم پیشین آلمان غربی به عنوان سفیر کبیر آلمان غربی در ایران به تهران می‌آید.
فون اونگرن اشتبرک، سفیر کبیر کنونی آلمان در ایران که مدت پنج سال است در این پست فعالیت می‌کند تا ده روز دیگر تهران را به مقصد محل جدید مأموریت خود در لندن ترک می‌کند.
خبر دیگر اینکه کامران دولتشاهی به سمت رئیس جدید اداره چهارم سیاسی وزارت امور خارجه (اداره امور امریکا) منصوب گردید و از امروز مشغول کار شد.
 
«زنان بهبهان اجازه ندارند با شوهرانشان غذا بخورند»!
کنفرانس فرمانداران و شهرداران شهرستان‌های خوزستان با حضور مهندس انصاری، استاندار در سالن باشگاه عمران اهواز تشکیل شد.
در اولین جلسه این کنفرانس یکی از ناطقین گفت: باید ترتیبی داده شود که زنان بهبهان از آزادی بیشتری برخوردار گردند؛ زیرا هنوز هستند بعضی زنان بهبهان که حق ندارند با شوهران خود غذا بخورند.1
 
هند در آب‌های ساحلی ایران به استخراج نفت می‌پردازد!
روزنامه «فایننشال تایمز» در شماره امروز خود گزارش داده است: نمایندگان شرکت ملی نفت ایران و کمپانی نفت پان‌امریکن در دهلی نو مذاکراتی درباره پیشنهاد خود برای احداث پالایشگاه نفتی به ظرفیت دو و نیم میلیون تن به عمل آورده‌اند. این پالایشگاه قرار است با همکاری دولت هند احداث شود.
علاوه بر پالایشگاه قرار است درباره یک کارخانه تولید روغن موتور به ظرفیت یکصدهزار تن و نیز پرداخت وامی به مبلغ 35 میلیون دلار به منظور احداث کارخانه کود شیمیایی مذاکراتی صورت گیرد.
نمایندگان شرکت ملی نفت که به تهران بازگشته‌اند تا واکنش دولت هند را مورد بررسی قرار دهند قرار است به زودی به دهلی نو بازگردند.
روزنامه «فایننشال تایمز» می‌نویسد: مذاکرات در زمینه معامله کمپانی‌های انی-فیلیپ برای سهیم ساختن هند در امتیاز نفتی منطقه شماره یک آب‌های ساحلی ایران صورت گرفته است. نایاک رئیس نفت و گازهای طبیعی هند قرار است به زودی رهسپار رم گردد.
شرکت ملی نفت با هند در امتیاز نفتی آب‌های ساحلی و احداث پالایشگاه شریک است و این دو هیچ گونه مباینتی با یکدیگر ندارند.
مقامات شرکت ملی نفت امروز تأیید کردند که در زمینه تأسیس پالایشگاه مذاکراتی با مقامات دولت هند انجام شده، ولی هنوز قراردادی فیمابین منعقد نشده و به همین جهت از کیفیت کار و جزئیات این همکاری اطلاعی در دست نیست.
 
وزیر کشاورزی: برای من ننگ است که مردم گیلان کَره خارجی مصرف می‌کنند!
صبح امروز، وزیر کشاورزی، از بندر پهلوی عازم رشت شد و در بین راه از مزارع نمونه و باغ‌های کشاورزی استان دیدن کرد.
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، طی سخنانی گفت: برای من ننگ‌آور است که در این منطقه سبز و خرم گیلان می‌بینم کَره خارجی مصرف می‌شود. این منطقه مستعد روییدن همه گونه گیاه است و دامداری می‌تواند در این منطقه خیلی خوب توسعه یابد. باید هر چه زودتر اقداماتی صورت گیرد که دامداری و دامپروری در این استان گسترش یابد.
وزیر کشاورزی همچنین در گفت‌وگویی با «کیهان» اظهار داشت: در ممالک خارجی از هر هکتار زمین نُه تن برنج به دست می‌آورند؛ در صورتی که در گیلان از هر هکتار زمین فقط دو تن محصول به‌دست می‌آورند. به هر حال با اقداماتی که به زودی به عمل خواهیم آورد سطح محصول واحد کشت را بالا خواهیم برد.
 
پایان مأموریت مستشار آمریکایی اداره راهنمایی و رانندگی!
«کیهان» نوشت: شب گذشته به مناسبت پایان مأموریت ادوارد یین و بانو در ایران مجلس تودیعی در باشگاه افسران شهربانی برپا بود.
در این مجلس ریاست شهربانی و معاونان و رئیس پلیس تهران و امراء و افسران ارشد شهربانی و پلیس حضور داشتند.
در پایان این مجلس از طرف شهربانی و پلیس هدایایی به ادوارد یین و بانو داده شد.
ادوارد یین مستشار آمریکایی پلیس و راهنمایی ایران بود.
 
درگذشت سناتور «افتخار هشترودی»
ساعت 1 بعد از ظهر دیروز سناتور حسن افتخار هشترودی به علت ابتلا به سرطان ریه درگذشت.
وی از یک ماه و نیم قبل به علت شدت بیماری بستری شد و هفته قبل برای معالجه به انگلستان رفت، ولی پس از آنکه پزشکان نسبت به بهبود وی اظهار یأس کردند، به تهران بازگشت تا اینکه روز گذشته درگذشت.
با درگذشت سناتور افتخار هشترودی، مجلس سنا در عرض چند هفته اخیر سه تن از اعضای خود را از دست داده است. دو سناتور دیگر عبارت بودند از: حسین علاء و سزاوار.2
 
روزنامه اطلاعات، 25 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdccsxqs.2bq0m8laa2.html
iichs.ir/vdccsxqs.2bq0m8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما