درخواست کمپانی انگلیسی برای امتیاز پنجاه‌ساله معادن یزد و زنجان!/اجاره معادن ایران پنجاه‌ساله شد!/بیست‌میلیون دلار ارز قاچاق/ابتهاج به الجزایر نمی‌رود/دو کرسی خالی در مجلس سنا/«برای برنامه‌های مترقیانه شاه ایران از یازده کشور و مؤسسه خارجی وام می‌گیرد»!
2 مرداد 1343
درخواست کمپانی انگلیسی برای امتیاز پنجاه‌ساله معادن یزد و زنجان!
«تهران‌مصور» نوشت: یک کمپانی انگلیسی به نام «ریوتین تو» به وزارت اقتصاد اطلاع داده است که برای استخراج سرب و روی از معادن یزد و زنجان حاضر به ده‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری است. متخصصین این کمپانی انگلیسی در یزد (حاشیه کویر لوت) و زنجان به صنایع عظیم سرب و روی برخورده‌اند. کمپانی انگلیسی خواسته است که دولت ایران یک امتیاز پنجاه‌ساله برای استخراج معادن فوق به او بدهد.
 
اجاره معادن ایران پنجاه‌ساله شد!
«تهران‌مصور» نوشت: طرحی در وزارت اقتصاد مورد مطالعه قرار گرفت که به موجب آن مدت اجاره معادن کشور به مؤسسات علاقه‌مند از سی سال به پنجاه سال افزایش می‌یابد و این طرح روز یکشنبه به مجلس تقدیم گردید، ولی فوریت آن مورد مخالفت قرار گرفت و به کمیسیون ارجاع گردید.
در حال حاضر مؤسسات و شرکت‌هایی که سرگرم اکتشاف و استخراج معادن هستند مدت ده تا سی سال حق بهره‌برداری را دارند.
 
بیست‌میلیون دلار ارز قاچاق
«تهران‌مصور» نوشت: میزان ارزی که به طور قاچاق از کشور خارج می‌شود سالیانه در حدود بیست‌میلیون دلار است. این بیست‌میلیون دلار به وسیله دلالان ارز و عوامل آنها در کشورهای خارجی و بازرگانان صادرکننده که صورت حساب‌های جعلی ارائه می‌دهند از کشور خارج می‌شود.
 
ابتهاج به الجزایر نمی‌رود
«تهران‌مصور» نوشت: ابتهاج، مدیرعامل بانک ایرانیان، از قبول پست مشاورت اقتصادی دولت الجزایر خودداری کرده است.
چندماه پیش دولت الجزایر از ابتهاج دعوت کرد که به عنوان مشاور اقتصادی به آن کشور عزیمت کند و ابتهاج محض دریافت این دعوت مطالعات خود را در زمینه پست پیشنهادی شروع کرد و حتی سفری هم برای همین منظور به الجزایر نمود، ولی سرانجام انصراف خود را از قبول دعوت آن دولت اعلام داشت.
 
دو کرسی خالی در مجلس سنا
«تهران‌مصور» نوشت: با درگذشت علاء در هفته گذشته و سزاوار در دو هفته قبل، اکنون دو کرسی مجلس سنا خالی مانده است.
گفته می‌شود برای اشغال این دو کرسی گلشائیان و محمدعلی مسعودی بیش از سایرین شانس دارند.
 
«برای برنامه‌های مترقیانه شاه ایران از یازده کشور و مؤسسه خارجی وام می‌گیرد»!
«تهران‌مصور» نوشت: برنامه‌های مترقیانه شاهنشاه برای به‌وجود آمدن یک ایران بزرگ و آباد و پیشرفته از ده سال قبل تاکنون با تلاش‌ها و کوشش‌های دائمی ادامه دارد. ساختمان سدهای بزرگ، صنایع سنگین، راه‌سازی و بنادر قسمتی از این برنامه‌های جالب و درخشان است که با عوائد مملکت و قسمتی از آن با کمک و وام‌های خارجی جامه عمل پوشید. برای تکمیل و توسعه این کارهای عمرانی دولت منصور در بودجه سال 1343 اجازه تحصیل وام از کشورها و مراجع مختلف خواست.
وام‌هایی که دولت تقاضای آن را کرده یازده فقره است که از دولت‌های شوروی، فرانسه، انگلستان، لهستان، بانک بین‌المللی، بانک صادرات و واردات آمریکا، مؤسسه عمران بین‌المللی و بعضی مراجع و مؤسسات دیگر گرفته و یا خواهند گرفت.1
 
حسین علاء هنگام گفت‌وگو با ابوالحسن ابتهاج
حسین علاء هنگام گفت‌وگو با ابوالحسن ابتهاج
شماره آرشیو: 1898-4ع
 
https://iichs.ir/vdcaiwn6.49nyw15kk4.html
iichs.ir/vdcaiwn6.49nyw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما