ایران از آمریکا گندم خرید/کسر بودجه تقلیل می‌یابد/وزیر اقتصاد: نرخ مواد اولیه صادراتی از کشورهای در حال رشد تثبیت می‌شود!/تعداد کارمندان دولت در سی سال هشتاد برابر شده است!
4 تیر 1343
ایران از آمریکا گندم خرید
وزارت کشاورزی آمریکا موافقت خود را با فروش 77 هزار تن گندم به ایران اعلام داشت.
ارزش گندم‌های خریداری ایران، پنج‌میلیون دلار است که از محل بودجه خواربار برای صلح تأمین می‌شود.
گندم‌های مزبور تا 31 دسامبر، 10 دی‌ماه سال جاری تحویل ایران می‌شود.
 
کسر بودجه تقلیل می‌یابد
در جلسه دیشب دولت، بودجه عمومی کشور مطرح شده و بودجه و هزینه کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی مورد تجدید نظر قرار گرفت.
در این جلسه هزینه بعضی از سازمان‌ها کسر گردید و بعضی دیگر از مؤسسات و وزارتخانه‌ها افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود در صورتی که توصیه‌های کمیسیون عالی بودجه را دولت مورد توجه قرار دهد و اجرای آن را مصلحت بداند کسری بودجه کل تقلیل می‌یابد.
بودجه کل قریب 377 میلیون تومان کسری رقمی داشت و چون از باب پرداخت اعتبارات و بعضی از تبصره‌ها نیز بیش از یکصدمیلیون تومان کسری داشت؛ لذا مجموع کسری در حدود پانصدمیلیون تومان می‌شد، ولی در بررسی‌های اخیر این رقم کاهش پیدا می‌کند.
 
وزیر اقتصاد: نرخ مواد اولیه صادراتی از کشورهای در حال رشد تثبیت می‌شود!
دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، امروز در کنفرانس مطبوعاتی گفت: نرخ مواد اولیه صادراتی از کشورهای در حال رشد تثبیت می‌شود.
عالیخانی افزود: در ماه مارس آینده (اسفند و فروردین) سران کشورهای آفریقایی و آسیایی در آفریقا برای بررسی مسائل اقتصادی این دو قاره کنفرانس بزرگی تشکیل می‌دهند.
در کنفرانس ژنو کشورهای در حال رشد و کشورهای پیشرفته توافق کردند که نرخ مواد اولیه به نسبت معینی با توجه به نرخ کالاهای صنعتی تثبیت شود و از کاهش دائمی و نسبی آن جلوگیری به عمل آید تا کشورهای در حال رشد بتوانند درآمد ارزی منصفانه‌ای داشته باشند؛ همچنین کشورهای پیشرفته برای کالاهای کشورهای در حال رشد تسهیلات گمرکی و مالیاتی در نظر می‌گیرند.1
 
تعداد کارمندان دولت در سی سال هشتاد برابر شده است!
روزنامه «کیهان» در گزارشی نوشت: دولت دو میلیون نان‌خور دارد. تعداد کارمندان دولت در سی سال اخیر هشتاد برابر شده است.
دولت و کارمندان آن بدون تردید از مهم‌ترین مسائل قابل بحث اجتماعی ماست. طبق آخرین آمار موجود از شش‌میلیون نفوس فعاله کشور (از ده سال به بالا) 450 هزار نفر آن از بودجه دولت حقوق دریافت می‌دارند و به عبارت ساده‌تر مستخدم دولت هستند. با توجه به نسبت‌های آماری موجود می‌توان گفت نزدیک به دومیلیون نفر از مردم ایرا ن زندگی خود را از این طریق تأمین می‌کنند.
به طور متوسط 31 درصد از بودجه کل کشور را هزینه‌های اداری تشکیل می‌دهد و اکثریت افراد تحصیل‌کرده در اختیار سازمان‌های دولتی هستند.
دولت ایران در سال 1305 فقط 6318 کارمند داشته است و در حال حاضر این تعداد حدود 31 برابر افزایش یافته و تنها در وزارت پست و تلگراف چهارهزار نوع شغل وجود دارد.
در حال حاضر در 15 وزارتخانه ایران و مؤسسات وابسته به آن بیش از 460 هزار کارمند مختلف دولت عهده‍دار بیش از 25 هزار نوع مشاغل گوناگون هستند که حتی اغلب سازمان‌های اداری مسئول نیز آمار دقیق آن را ندارند.
در واقع تعداد کارمندان دولت طی سال‌های اخیر به طرز سرسام‌آور رو به افزایش گذاشته است. در سال 1305 دولت ایران با داشتن شش وزارتخانه و یکی دو اداره کل 6546 نفر کارمند داشت؛ در سال 1318 این تعداد به 58 هزار و 423 نفر می‌رسد؛ در سال 1335 این رقم به 207 هزار و 140 نفر رسیده است و در حال حاضر به طور مسلم این رقم از 215 هزار نفر متجاوز می‌باشد.
به این رقم بایستی متجاوز از 250 هزار کارکنان فنی و کارگران وابسته به دولت را اضافه کرد.
در سال 1318 در شش وزارتخانه ایران (وزارت پیشه و هنر، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ، وزارت راه و اداره کل کشاورزی) جمعا 136 اداره و اداره کل وجود داشته است؛ در حالی که در سال 1342 حداقل در دوازده وزارتخانه ایران بیش از 518 اداره و اداره کل موجود بوده است.
این توسعه سریع سازمان‌های اداری در کشور را می‌توان به علل چندی تعبیر کرد که اهم آنها توسعه خدمات دولتی و فشار روزافزون تحصیل‌کرده‌ها و فارغ‌التحصیلان بر مقامات مسئول اداری جهت یافتن کار می‌باشد.2
 
روزنامه اطلاعات، 4 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcevo8z.jh8zpi9bbj.html
iichs.ir/vdcevo8z.jh8zpi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما