ناراحتی و نگرانی ساواک از نزدیکی مردم خرم‌آباد به آیت‌الله خمینی بعد از فوت آیت‌الله کمالوند!/گزارش ساواک از جلسه دادگاه تجدید نظر اعضای نهضت آزادی/تشکیل جامعه پزشکان تحصیل‌کرده آمریکا!/تشکیلات جدید شرکت نفت به مرحله اجرا گذارده می‌شود/بورس دانشگاه آمریکایی بیروت در اختیار دانش‌آموزان ایرانی!/وزارت اقتصاد: گندم حقوق و عوارض گمرکی ندارد/فرودگاه مهرآباد مرکز فعالیت قاچاقچیان شده است!/نمایندگان ایران به مسکو رفتند/سرمقاله روزنامه «اطلاعات» درباره سفر شاه و فرح!
26 خرداد 1343
ناراحتی و نگرانی ساواک از نزدیکی مردم خرم‌آباد به آیت‌الله خمینی بعد از فوت آیت‌الله کمالوند!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 26 خرداد 1343 «گزارش مأمور ویژه اعزامی به قم حاکی است در جریان روز چهلم مرحوم آیت‌الله کمالوند، دکتر حسین عالی مرتبا با اهالی خرم‌آباد که به همین مناسبت به قم عزیمت نموده‌ بودند در تماس بوده به‌خصوص در این مدت دائما با سیدجواد الیاسی ارتباط داشته و سپس با آیت‌الله خمینی ملاقات و مذاکراتی به عمل آمده است».
این سند می‌افزاید: «سیدجواد الیاسی در حضور آیت‌الله خمینی خود را نماینده نیم‌میلیون جمعیت کل لرستان معرفی و اظهار می‌نماید برای اجرای اوامر آیت‌الله از بذل جان و مال هم اهالی آماده هستند».
در بخش دیگری از این سند آمده است: «همان‌طوری که به عرض رسیده سیدجواد الیاسی از طرفداران دسته متمایل به خانواده مرحوم آ‌یت‌الله کمالوند است و این شخص اصولا فرد ناراحتی است و شیخ مهدی قاضی و غلامحسین کریم‌پور و طرفداران و خانواده کمالوند از این شخص حمایت می‌نمایند. آنچه استنباط می‌شود این است که با وجودی که به وسیله آقای علی کمالوند ترتیبی داده شده بود بدون اطلاع ساواک هیچ گونه اقدام یک‌طرفه‌ای انجام ندهند باطنا به آیت‌الله خمینی وابسته بوده و مجری نظریات و هدف‌های ایشان هستند، لیکن به‌ظاهر وانمود می‌نمایند که نظر آیت‌الله خوانساری را برای سرپرستی حوزه علمیه خرم‌آ‌باد جلب نموده‌اند».
این سند می‌افزاید: «با اقداماتی که انجام گردیده حاج آقا سیدعیسی جزایری و حاج آقا سیدحسین جزایری که سابقا وابسته به آقای خمینی بودند، در مسافرت اخیر به کلی با ایشان قطع رابطه نموده و وابستگی خود را با آقایان شریعتمداری و گلپایگانی و خوانساری اعلام و صریحا رویه مثبت و موافقی را با دولت در پیش گرفته‌اند. در نظر است از آنان کتبا مدارکی اخذ و برای انجام هرگونه خدماتی آنها را آماده نمود به‌طور کلی کمک دولت به این دسته از هر لحاظ به مصلحت نزدیک‌تر است. مقرر فرمایید همان‌طوری که بارها به عرض رسیده اعمال و رفتار دکتر حسین عالی تحت کنترل قرار گیرد. نامبرده از افراد فعال جمعیت نهضت آزادی است و در حال حاضر مرتبا برای روحانیون فعالیت می‌نماید».1
 
گزارش ساواک از جلسه دادگاه تجدید نظر اعضای نهضت آزادی
در یک سند ساواک به تاریخ 26 خرداد 1343 آمده است: «پنجاه‌وپنجمین جلسه دادگاه تجدیدنظر نظامی در پادگان عشرت‌آباد با حضور بیش از شصت نفر تماشاچی تشکیل گردید».
بر اساس این سند «ابتدا سرهنگ بهرور، وکیل مدافع [آیت‌الله] طالقانی، شروع به صحبت کرد و گفت: من خیلی متأسفم که یک چنین شخصی شریف را باید محکوم به ده سال زندان کنند. واقعا انسان در این مملکت نمی‌تواند از حق خود و دیگران دفاع نماید و اگر بخواهد دفاع کند، او را مجازات می‌کنند و از اینکه در کیفرخواست نوشته شده که طالقانی به مقام سلطنت توهین کرده دروغ و بی‌اساس است و این کیفرخواست از روی غرض به‌وجود آمده است».
در بخش دیگری از گزارش ساواک آمده است: «تیمسار سرتیپ بهارمست2 در پایان اظهار داشت که تمام متهمین در یک نامه که تقدیم ریاست محترم دادگاه می‌کنم نوشتند که چون تشکیل دادگاه مدت پنج روز است که هم صبح و هم عصر تشکیل می‌شود، ما ممکن است مریض شویم و خیلی ناراحت هستیم؛ لذا تقاضا داریم که دادگاه روزی یک بار تشکیل شود. در این موقع صحبت تیمسار بهارمست تمام شد و آقای علی بابایی گویا شروع به صحبت کرد و اظهار داشت: یک اعلامیه از من گرفتند و من اعتراف می‌کنم که اعلامیه متعلق به من بوده من می‌خواهم بدانم اگر چنانچه کسی یا اجتماعی با یک دستگاه استبداد و دیکتاتوری مخالف و مبارزه کند برخلاف قانون است من افتخار می‌کنم که برای بقای مملکت و دوام مشروطیت و شرع مقدس اسلام فعالیت نمودم و این سازمان امنیت است که در این مملکت حکومت برخلاف روحانیون و قانون اساسی تشکیل داده و در بین مردم روحانیون و ملیون و شخص شاه اختلاف ایجاد کرده است».3
 
تشکیل جامعه پزشکان تحصیل‌کرده آمریکا!
در جلسه‌ای که با حضور آموزگار، وزیر بهداری و رئیس انجمن فارغ‌التحصیلان آمریکا، و هفتاد تن از پزشکان گروه پزشکی انجمن فارغ‌التحصیلان آمریکا در محل هتل ونک تشکیل گردید، قرار شد طرحی برای ایجاد جامعه پزشکان ایران تهیه و تسلیم دولت شود.
 
منصور: قصور مأمورین دولت قابل گذشت نخواهد بود!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، امروز در مراسم افتتاح شعبه حزب ایران نوین در کرمانشاه گفت: قصور مأمورین در دولت من قابل گذشت نخواهد بود.
 
تشکیلات جدید شرکت نفت به مرحله اجرا گذارده می‌شود
تشکیلات اداری و وظایف مسئولان ادارات و سازمان‌های شرکت ملی نفت تغییر می‌کند و اعضای هیئت‌مدیره از پانزده نفر به پنج نفر تقلیل خواهد یافت. چندین اداره شرکت نفت در هم ادغام خواهد شد و قریب هشت سازمان فعلی مبدل به دو سازمان اصلی صنعتی و اداری (غیر صنعتی) خواهد گردید
این تغییرات بعد از تصویب ماده واحده اختیارات رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت که دیروز به مجلس سنا تقدیم شد انجام خواهد پذیرفت.
 
بورس دانشگاه آمریکایی بیروت در اختیار دانش‌آموزان ایرانی!
امروز کسب اطلاع شد که از طرف دانشگاه آمریکایی بیروت بورس‌هایی در اختیار وزارت فرهنگ گذاشته شده است تا در اختیار دانش‌آموزان رتبه اول مدارس، که بعد از موفقیت در امتحان ششم متوسطه امسال فارغ‌التحصیل می‌شوند، قرار گیرد.
 
وزارت اقتصاد: گندم حقوق و عوارض گمرکی ندارد
امروز یک مقام وزارت اقتصاد اظهار داشت: چون در روزهای اخیر از طرف برخی از تجار در مورد واردات گندم سؤالاتی شده است، برای اطلاع بیشتر علاقه‌مندان توضیح داده می‌شود که واردات گندم آزاد است و هیچ گونه حقوق و عوارضی از واردات آن دریافت نمی‌شود.
در حال حاضر طبق مقررات صادرات و واردات، ورود گندم سود بازرگانی و حقوق گمرکی ندارد. قیمت گندم در حال حاضر طبق نرخ لندن تنی ۱۹ تا ۲۰ لیره در خلیج «سن لویی» آمریکا 24 لیره می‌باشد.
باید توجه داشت که این قیمت تحویل لندن است و در صورتی که فروشنده گندم نزدیک به ایران باشد، کرایه حمل ارزان‌تر خواهد بود و این اختلاف از قیمت گندم کاسته می‌شود.
 
فرودگاه مهرآباد مرکز فعالیت قاچاقچیان شده است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: فرودگاه مهرآباد به صورت یکی از مراکز فعالیت قاچاقچیان درآمده. با وجود مراقبت مأموران، قاچاقچیان سعی دارند کالاهای قاچاق گران‌قیمت خود را از این طریق وارد کشور نمایند.
وزارت اقتصاد در گزارشی که در این زمینه منتشر ساخت خاطرنشان نمود که در یک سال و نیم گذشته مقادیر زیادی کالای قاچاق به وسیله مأموران گمرک مهرآباد کشف شده که ارزش تقریبی آن متجاوز از 5/22 میلیون ریال بوده است. کالاهای وارده بیشتر شمش طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی و انواع کالاهای مختلف و قاچاق دیگر بوده است که توسط مأموران کشف و ضبط شده است.
وزارت اقتصاد در گزارش خود اضافه کرده که یک قلم از قاچاق کشف‌شده یک‌میلیون لیره ترک، یک قلم دیگر نیم‌میلیون لیره ترک بود و از یک قاچاقچی دیگر بیست‌هزار دینار عراقی، نیم‌میلیون لیره ترک و سی‌هزار مارک آلمان کشف شد که معادل ریالی آن بیش از ده‌میلیون ریال بود.
کالاهای قاچاق دیگری که کشف شده عبارت بودند از: ۷۱ کیلو خاویار به ارزش 675 هزار ریال، جواهر به ارزش 8/176 هزار ریال، طلا آلات ساخنه شده به وزن یک و نیم کیلو به ارزش 125 هزار ریال که روی هم رفته ارزش جواهرات قاچاق وارده گمرک دومیلیون و 526 هزار و 880 ریال بوده که جریمه آن پنج‌میلیون و 53 هزار و 764 ریال بوده که توسط گمرک اخذ شده است.
 
نمایندگان ایران به مسکو رفتند
اعضای هیئت نمایندگی ایران برای امضای قرارداد پرداخت و موافقت‌نامه بازرگانی ایران و شوروی صبح امروز به سوی مسکو عزیمت کردند.
دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، روز پنجشنبه پس‌فردا در راه بازگشت از کنفرانس توسعه تجارت ژنو به مسکو خواهد رفت و در آنجا موافقت‌نامه بازرگانی و قرارداد پرداخت دو کشور را که دو روز قبل در تهران پاراف شد امضا خواهد نمود.
اعضای هیئت نمایندگی ایران که امروز به مسکو پرواز کرد عبارت‌اند از: آقایان دکتر رکن‌الدین تهرانی مدیر کل خارجی وزارت اقتصاد، عطاءالله سلمان‌پور رئیس اداره نظارت بر ارز بانک مرکزی ایران و اسماعیل صابری رئیس اداره اروپای وزارت اقتصاد.
هیئت نمایندگی ایران به اتفاق دکتر عالیخانی اوایل هفته آینده به تهران باز خواهد گشت.4
 
سرمقاله روزنامه «اطلاعات» درباره سفر شاه و فرح!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است: فردا شاهنشاه و شهبانوی ایران از یک سفر افتخارآمیز به وطن باز می‌گردند.
چنان‌که می‌دانید، شاهنشاه به قصد گشایش نمایشگاه هفت‌هزار سال هنر ایران به آمریکا عزیمت کردند و در واقع سفر ایشان جنبه رسمی نداشت، اما با وجود آنکه مدت این سفر غیر رسمی طولانی نبود، نتایجی بس درخشان و ارزنده از آن عاید گشت. چه، دولت و ملت آمریکا همین فرصت کوتاه را مغتنم شمردند جهت تجلیل شایسته‌ای از شخصیت شاهنشاه ایران و شاهنشاه نیز، متقابلا از این فرصت استفاده فرمودند برای معرفی دقیق انقلاب اجتماعی و موقعیت ممتاز ایران به جهانیان عموما و افکار عمومی ملت آمریکا خصوصا.
در سفر اخیر، ملت آمریکا در مقام تجلیل از شخصیت شاه ایران بر دولت سبقت گرفت و این همان ملتی است که تا چندی پیش اگر ایران را می‌شناخت به واسطه گربه و قالی ایران بود و ایرانی برای معرفی ملیت خود به مردم آمریکا، ناچار بود توضیح دهد ایران همان کشوری است که گربه‌های براق پشمالو و قالی‌های نفیس دارد و اگر نشانی را نمی‌داد مشکل بود آمریکایی کشور «ایران» را بشناسد.
اینک در همان سرزمین است که سه دانشگاه بزرگ، به عنوان تحسین از مقام برجسته شاه ایران در جهان قرن بیستم، به شاهنشاه ایران درجه دکترای افتخاری تقدیم می‌دارند و در همان سرزمین است که تلویزیون‌ها، رادیوها و مطبوعات که نمایندگان افکار عمومی هستند ساعت‌ها درباره «ایران» بحث می‌کنند و مباحث اساسی در خصوص جزئیات موقعیت و تحولات اجتماعی و آینده درخشان ایران و نیز نقش مؤثر شاه ایران در صحنه سیاست بین‌المللی انتشار می‌دهند.5
 
روزنامه اطلاعات، 26 خرداد 1343، صفحه 13
 
https://iichs.ir/vdchxwnz.23nzkdftt2.html
iichs.ir/vdchxwnz.23nzkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما