تظاهرات دیندارانه «سردار سپه» به روایت تهران‌مصور!/تجمع مردم در اصفهان با نیروی پلیس متفرق شد!
1 خرداد 1343
تظاهرات دیندارانه «سردار سپه» به روایت تهران‌مصور!
«تهران‌مصور» به مناسبت عاشورای حسینی گزارشی از زیارت بقاع متبرکه توسط شاهان ایران منتشر کرده و نوشت: اعلیحضرت فقید رضاشاه نیز در زمان سردار سپهی خود از راه خوزستان به زیارت بارگاه ائمه طاهرین مشرف شد. در سال 1303 که اعلیحضرت فقید برای قلع و قمع عشایر خوزستان از راه بهبهان به اهواز رفت، پس از پایان کار خزعل و آرامش در خوزستان به اتفاق همراهان به عتبات عالیات رفت.
اعلیحضرت محمدرضا شاه همه‌ساله ایام نوروز به زیارت مرقد مطهر حضرت رضا علیه‌السلام مشرف می‌شوند و بارها نیز به زیارت حضرت معصومه علیها سلام رفته‌اند.
همچنین در سال 1334 هنگام بازگشت از سفر اروپا به عتبات عالیات رفته و مرقد حضرت علی ابن ابی‌طالب(ع) و حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و سایر ائمه اطهار را زیارت کرده‌اند.1
 
تجمع مردم در اصفهان با نیروی پلیس متفرق شد!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 1 خرداد 1343 «روز گذشته به آقای خادمی و سایر اشخاصی که اعلامیه دعوت امروز بعد از ظهر در مسجد سید را امضا کرده بودند ابلاغ شد که از حرکت آنان جلوگیری می‌شود؛ در نتیجه هیچ یک از امضاکنندگان در مسجد حاضر نشدند، ولی روی سطور اعلامیه مزبور جمعی از طبقات مختلف در مسجد سید حاضر و ساعت 17:30 در حدود دوهزار نفر از مسجد خارج با فرستادن صلوات به طور اجتماع رهسپار مسجد شاه شدند. از طرف پلیس به آنان اخطار شد متفرق شوند. چون توجه نکردند، از نیروی سرباز استفاده شد. بلافاصله بدون اینکه کوچک‌ترین برخوردی شود، متفرق شدند. مراقبت نیروی انتظامی ادامه دارد».
در بخش دیگر این سند آمده است: «روز گذشته شیخ حسین هاشمیان2 اهل رفسنجان که در قم طلبه است [28 اردیبهشت] به اردستان آمده در مساجد قهره و کبودان ضمن سخنان خود گفته است: دین اسلام روی سرپنجه می‌چرخد و شما برادران نباید راحت بنشینید و آیت‌الله خمینی که دین اسلام را زنده نموده از زندان بیم و هراس ندارد. خدا دشمنان او را از صفحه روزگار براندازد. اظهاراتی هم علیه بهائیان که تعداد کثیری در اردستان ساکن‌اند، نموده دستور داده شد وی را دستگیر، دیشب به اصفهان اعزام و تحویل ساواک شده، بازداشت گردید. فردا برای او قرار بازداشت صادر و تسلیم دادگاه خواهد شد. مقرر فرمایید چنانچه با این تصمیم نظر مخالفی هست، ابلاغ گردد».3
 
تصویر روی جلد ــ تهران‌مصور ــ 1 خرداد 1343
https://iichs.ir/vdcevv8z.jh8zfi9bbj.html
iichs.ir/vdcevv8z.jh8zfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما