ساواک: در حال حاضر سازمان متشکل و منظمی به نام نهضت آزادی وجود ندارد!/ مشکل نوار سخنرانی آیت‌الله خمینی برای ساواک اصفهان!/ جنجال آب در نازی‌آباد!/ وزیر آبادانی و مسکن: معماری نوین ایران باید به سبک ایرانی باشد نه تقلید کورکورانه از دیگران!/ به عنوان اعتراض به دریافت عوارض؛ کارخانه‌های سیمان از فروختن سیمان به مردم خودداری کردند!/ مدیر کل جدید برق تهران معرفی شد/ نامه دانشیار ایرانی از آمریکا درباره مشکلات آموزش و پرورش کشور!/ نداشتن یک برنامه تحصیلی واقع‌بین و آموزنده از مشکلات بزرگ امروز آموزش و پرورش در ایران!
23 اردیبهشت 1343
ساواک: در حال حاضر سازمان متشکل و منظمی به نام نهضت آزادی وجود ندارد! در یک سند ساواک به تاریخ 23 اردیبهشت 1343 که از ساواک تهران به مدیریت کل اداره سوم ارسال شده است: «طبق اطلاعات واصله در حال حاضر سازمان متشکل و منظمی به نام نهضت آزادی وجود ندارد، ولی عده‌ای از بقایای این جمعیت که اکثریت آنها را دانشجویان دانشگاه تشکیل می‌دهند به نفع نهضت مزبور فعالیت دارند و مصطفی مفیدی، دانشجوی پزشکی که اخیرا دستگیر و بازداشت می‌باشد، یکی از افراد مؤثر محسوب می‌گردد».
در ادامه این سند آمده است: آقایان آیت‌الله سیدرضا زنجانی، حسن مقدم دانشجوی پلی‌تکنیک و رحیم عطایی به منظور ائتلاف نهضت آزادی با جناح افراطی جبهه ملی و به وجود آوردن جبهه واحد طبق نظر دکتر محمد مصدق با داریوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، ارتباط دارند و در این زمینه فعالیت می‌نمایند و از طرفی حسین رازی، عضو مؤثر حزب مردم ایران، نیز با آیت‌الله زنجانی در تماس است و در اغلب نشریات حزب مردم ایران نیز جریان دادگاه محاکمه سران نهضت آزادی منعکس می‌گردد و از این طریق حزب مزبور از سران نهضت آزادی طرفداری می‌نمایند.1
  مشکل نوار سخنرانی آیت‌الله خمینی برای ساواک اصفهان! محمود صدقی، رئیس ساواک اصفهان، طی تلگرافی به ساواک تهران اعلام کرده است: دستور فرموده‌اید «هر تعداد نوار که به منطقه استحفاظی این ساواک رسیده جمع‌آوری و به مرکز ارسال گردد» در اجرای امر اشخاصی را که سراغ داشتیم نوار دارند احضار به آنها قول دادم اگر نوار را بدهید و تعهد کنید منبعد کار خلافی نکنید، با شما کاری ندارم؛ در نتیجه روی اطمینانی که به قول من داشتند پنج نفر بلافاصله و دو نفر پس از 24 ساعت نوارشان را دادند تعدادی هم نوارشان را بلافاصله پاک کردند. اگر چند نفری باشند که هنوز نوار را داشته باشند تا این ساعت جرئت نکرده‌اند از آن استفاده کنند؛ منبعد هم نخواهند کرد. جدیت می‌شود این نوارها هم گرفته شود».
در ادامه این تلگراف آمده است: «طی رمز شماره فوق مقرر فرموده‌اید صاحبان نوار دستگیر و تحت تعقیب قانونی قرار گیرند. بدوا به عرض می‌رساند مدیریت کل اداره سوم و اولیای محترم ساواک به طور یقین به شاه‌دوستی و وظیفه‌شناسی و میهن‌پرستی اینجانب اطمینان کامل دارند. سابقه خدمت من در ساواک و رکن دو ستاد ارتش مؤید آن است با روشی که این چند سال اتخاذ شده با وجود اینکه در اصفهان تعداد کثیری کارگر ـ دانشجو و در حدود سه‌هزار آخوند ساکن است، به تصدیق ساواک مرکزی، این استان آرام‌ترین استان کشور بوده که در سال گذشته برای همین موضوع تشویقم هم فرموده‌اید. اینک تقاضا دارم عطف توجه بفرمایید اگر روش کلی در تمام کشور این است که دارندگان نوار دستگیر و تحت تعقیب قرار گیرند عرضی ندارم قول خودم را که در عین حال نماینده شما هستم می‌شکنم و بلافاصله همه را دستگیر و تحت تعقیب قرار می‌دهم، ولی اگر این دستور فقط مربوط به اصفهان است، درخواست می‌کنم روی آن تجدیدنظر بفرمایید که هم ارزش قول من از بین نرفته باشد هم موضوع سخنرانی خمینی که دارد فراموش می‌شود مجددا روی زبان‌ها نیفتد».
در ادامه این سند تصریح شده است: «در این ایام محرم و صفر با تدابیری که اتخاذ شده امید است این استان کوچک‌ترین ناراحتی برای دولت تولید نکند و بهانه‌ای به دست مخالفین داده نشود. منتظر دستور بدون شماره اداره کل سوم هستم».
در ذیل این سند «اداره کل سوم» تصریح کرده است: گفته شد فقط استفاده‌کنندگان از نوار دستگیر و تحت تعقیب قرار گیرند نه دارندگان. معلوم نیست این تلگراف به دستور چه مقامی به ساواک اصفهان مخابره شده یک نسخه گزارش شود. در هر حال اگر تعهدی رئیس ساواک سپرد باید آن را محترم شمرد.2
  جنجال آب در نازی‌آباد! روزنامه «اطلاعات» در ادامه گزارش دیروز خود درباره مشکل آب در برخی نقاط تهران امروز نیز نوشت: دیروز نوشتیم که بر سر استفاده از شیر منحصربه‌فرد آب در خیابان پارک واقع بین نازی‌آباد و یاخچی‌آباد نزاع خونینی درگرفت که منجر به دخالت مأموران انتظامی شده مأموران در اثر شدت زد و خورد ناچار به تیراندازی هوایی شدند و عده‌ای از متخاصمین در اثر ضربات چاقو و چوب و دو نفر نیز بر اثر تیراندازی مجروح گردیدند.
خبرنگار اجتماعی «اطلاعات» که بلافاصله به دیدار منطقه نازی‌آباد رفته است می‌نویسد: نازی‌آباد در جنوب تهران ساخته شده و شهر زیبایی است که بانک ساختمانی آن را به‌وجود آورده، اما در آن وقت که پی‌های این شهر را می‌ریخت برای تأمین آب آن فکری نکرد. اینک بعد از سال‌های سال که هزاران نفر در این شهر سکنی کرده‌اند آب برایشان مسئله‌ای شده و هر سال در تابستان مردم بر سر شیرها اجتماع می‌کنند و گاهی نیز تصادماتی روی می‌دهد.
نازی‌آباد با پنجاه‌هزار جمعیت، سه حلقه چاه عمیق دارد. چاه شماره یک و سه در خیابان آرامگاه، چاه شماره ۲ در خیابان جنگل نازی‌آباد. آب چاه اخیر از ساعت 8 شب تا 6 صبح برای مشروب کردن محلات از نهرها جریان می‌یابد و از این موقع تا ساعت ۹ صبح به فشاری‌ها و از ۹ صبح تا 4 بعداز ظهر مجددا به محلات می‌رود.
آب چاه شماره یک نیز از ساعت 8 شب تا 10 صبح به مصرف مشروب کردن محلات می‌رسد و از این ساعت تا ساعت 4 بعد از ظهر در فشاری‌ها جریان می‌یابد. چاه شماره ۳ خیابان آرامگاه هم از ساعت 10 شب تا 6 صبح محلات را مشروب می‌کند و دو ساعت در لوله‌هایی که به محلات اسدآباد و آذرآباد می‌رود جریان می‌یابد و پس از آن نیز چند ساعت در لوله‌های فشاری جریان پیدا می‌کند.
به این ترتیب سه حلقه چاه عمیق نازی‌آباد که هر یک در حدود 20 تا 22 ساعت کار می‌کند بایستی آب مصرفی پنجاه‌هزار نفر از ساکنان این منطقه تهران را تأمین کند.
  وزیر آبادانی و مسکن: معماری نوین ایران باید به سبک ایرانی باشد نه تقلید کورکورانه از دیگران! سمینار «معماری نوین ایران و نقش سنت‌های ملی» ساعت 4 بعد از ظهر دیروز در محل انجمن فرهنگی ایتالیا گشایش یافت.
در این مراسم، دکتر نهاوندی، وزیر آبادانی و مسکن، سفیر کبیر ایتالیا در ایران و گروهی از استادان دانشگاه و هنردوستان حضور داشتند.
ابتدا دکتر نهاوندی، وزیر آبادانی و مسکن، بیاناتی ایراد نمود و گفت: میهن ما جایگاه یکی از جامع‌ترین، قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین و پرثمرترین تمدن‌‌های بشری است و معماری و سایر هنرهای این ملت همیشه برای جهانیان منبع فیض و الهام بوده است.
وزیر آبادانی و مسکن سپس به نحوه ساختمان در ایران اشاره کرد و گفت: معماری نوین ایران باید ایرانی باشد نه تقلید کورکورانه.
  به عنوان اعتراض به دریافت عوارض؛ کارخانه‌های سیمان از فروختن سیمان به مردم خودداری کردند! کارخانه‌های سیمان ری و سیمان تهران و سیمان شمال از روز گذشته از تحویل سیمان به خریداران خودداری نموده و فروش سیمان را متوقف نمودند تا به این ترتیب به اقدام جدید شهرداری دایر به دریافت تنی یکصد ریال عوارض از سیمان خریداری مردم اعتراض نمایند.
اخیرا شهرداری تهران با موافقت وزارت کشور تصمیم گرفته از سیمان تولیدی سه کارخانه سیمان که در حدود تهران است عوارضی به نام «عوارض در مصرف» دریافت دارد.
برای این منظور نزدیک هر کارخانه یک پاسگاه وصول عوارض دایر کرده تا از سیمانی که فروخته شده و از کارخانه خارج می‌شود عوارض بگیرد.
  مدیر کل جدید برق تهران معرفی شد در ساعت 9 صبح امروز مهندس روحانی، وزیر آب و برق، به بنگاه برق تهران آمد و مهندس جالینوس را به سمت مدیر کل جدید برق تهران به مهندسان و کارکنان برق معرفی کرد.
در این مراسم آقایان مهندس ظهیریه و مهندس یمین افشار، معاونان وزیر، و مهندسان کارخانه‌های برق تهران حضور داشتند.
وزیر آب و برق هنگام معرفی مدیر کل تازه گفت: تمام آقایان مهندسین دوستان دوران تحصیل من هستند. در اینجا احساس غریبی نمی‌کنم و به همکاری آقایان احتیاج و عقیده دارم.
هیچ کس در این مؤسسات صاحب حق شخصی نیست. اگر خود مرا هم اعلیحضرت اراده فرمایند تا یک ساعت دیگر مرخص می‌کنند. با توجه به این واقعیت همه ما با قصد و غرض واحد برای همکاری آمده‌ایم.
من از آقای مدیر کل برق می‌خواهم که یک برنامه کوتاه‌مدت برای رفاه مردم و یک برنامه بلندمدت برای تأمین برق تهران تنظیم نماید. مردم یک سلسله احتیاجات فوری دارند که می‌توان آنها را راضی کرد و در عین حال باید به فکر آینده بود که جمعیت تهران سالی 6 درصد افزایش می‌یابد و مصرف برق بالا می‌رود.
مسئله قطع برق بسیار مهم است. مردم از این موضوع خیلی ناراضی هستند. برق باید اطمینان مردم را جلب کند و مردمی که یک کیلو گوشت را در یخچال می‌گذارند باید خیالشان راحت باشد که برق قطع نخواهد شد.3
  نامه دانشیار ایرانی از آمریکا درباره مشکلات آموزش و پرورش کشور! روزنامه «اطلاعات» در ستون سرمقاله شماره امروز خود نامه‌ای به قلم دکتر یحیی شمس، دانشیار دانشگاه ایالتی واشنگتن، منتشر کرد.
در این نامه آمده است: اداره محترم روزنامه «اطلاعات» سرمقاله اخیر شما تحت عنوان «آزمایش ندارد عمل کنید ...» درست هنگامی به دستم رسید که به تازگی از دفاع رساله دکترای خود در باب ارزیابی فرهنگ ایران براساس احتیاجات کنونی کشور فارغ شده بودم. چون مفاد این مقاله با تحقیق اینجانب به طور بی‌سابقه‌ای شباهت داشت لذا این نامه جهت استحضار و احیانا استفاده شما ارسال شد.
این تحقیق مدت دوسال به طول انجامید. در جریان آن عده‌ای در حدود بیست نفر از متخصصین سازمان ملل و استادان علوم تربیتی و جامعه‌شناسان چند دانشگاه آمریکایی شرکت داشتند. هدف این تحقیق معلوم داشتن مشکلاتی است که دستگاه فرهنگی ایران در حال حاضر به آن مبتلا است و بررسی نوع آموزش و پرورشی است که بتواند افراد بصیر برای انجام هدف‌های ملی در زمان حاضر آماده کند.
این مشکلات را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:
1. تعلیمات ابتدایی اجباری. با آنکه قانون اساسی ایران بیش از نیم قرن است که لزوم اخذ تعلیمات ابتدایی را برای هر کودک ایرانی جزء مسلم‌ترین اصول قرار داده است و با آنکه تاکنون مجلسین ایران بیش از چند بار مجددا اجرای این قانون را تأکید کرده است ولی در حال حاضر از تقریبا 5/3 میلیون اطفال گروه سنی ۱۳-۷ فقط 41 درصد توانسته‌اند به مدرسه راه یابند و بقیه که در حدود دو میلیون و 700 هزار کودک است عمری را که باید به پرورش قوای فکری و آمادگی برای آینده مصرف کنند به کارهای عاطل می‌گذرانند.4
عوامل مؤثر در بروز این وضعیت عبارت‌اند از: الف) نبودن منابع مالی به حد کافی؛ ب) نبودن وسایل ارتباط بین شهرها و دهات و دور بودن مراکز جمعیت از روستاها و بعضی عوامل جغرافیایی دیگر؛ ج) متمرکز بودن فرهنگ در پایتخت و عدم آشنایی مسئولین مرکزی با اوضاع و احوال و نیازمندی‌های گوناگون افراد نقاط مختلف کشور؛ د) یکنواخت بودن برنامه تعلیماتی چنان‌که کودک چاه‌بهاری با شرایط زندگی کاملا متفاوت همان برنامه‌ای را در مدرسه می‌گذراند که کودک تهران در قلب یک زندگی ماشینی فرا می‌گیرد؛ ه) شرکت ندادن مردم در تنظیم و اجرای برنامه‌های فرهنگی چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ فکری و نبودن تبلیغ کافی روی ارزش و اهمیت تعلیمات ابتدایی و باسواد بودن.
  نداشتن یک برنامه تحصیلی واقع‌بین و آموزنده از مشکلات بزرگ امروز آموزش و پرورش در ایران! 2. آنچه آموزش را در مدرسه ممکن می‌کند و جوانان ورزیده یا مهمل، مفید یا مضر به حال اجتماع بار می‌آورد «برنامه» است. بااستعدادترین شاگردان در بهترین شرایط تربیتی و بهداشتی ولی بدون برنامه مفید و واقع‌بین شاید نتوانند آن‌چنان که باید پیشرفت حاصل کنند. برنامه در حکم استخوان‌بندی و اساس هر سیستم فرهنگی است. یکی از مشکلات بزرگ امروز آموزش و پرورش در ایران نداشتن یک برنامه تحصیلی واقع‌بین و آموزنده است. جوانانی که با در دست داشتن دیپلم حتی قادر به نوشتن یک تقاضای شغلی نیستند محصول برنامه‌های قدیمی و عقب‌مانده فرهنگ قرن هیجدهم هستند که با مقتضیات دنیای کنونی هماهنگ نیست.5
 
روزنامه اطلاعات، 23 اردیبهشت 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcjtoev.uqeyozsffu.html
iichs.ir/vdcjtoev.uqeyozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما