یادکردی از زنده‌یاد حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فلسفی در آیینه یک خاطره

او تاکید داشت: منتخبان ملت یاد خدا و خدمت به خلق را فراموش نکنند

روایتی که پیش روی شماست، از سوی یکی از روزنامه‌نگاران پرسابقه پس از انقلاب به نگارش در آمده و در عین حال، خاطره تنها گفت‌وشنود مطبوعاتی با زنده‌یاد حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فلسفی نیز هست. این گفت‌وگو که در شرایطی حساس انجام و منتشر شد، در فضای سیاسی کشور بازتابی نمایان یافت.
او تاکید داشت: منتخبان ملت یاد خدا و خدمت به خلق را فراموش نکنند
جعفر دمیر چی
 
در هفته‌های پایانی سال 1375 و در اوج فضای پرالتهاب سیاسی مربوط به رقابت‌های انتخاباتی مجلس پنجم بودیم. یک گروه سیاسی نوظهور و لیبرال‌گون، برای شکل دادن به مجلسی مطابق منویات خویش، فعالیت چشمگیری را شکل داده و در این راه بودجه‌های کلانی را به‌کار گرفته بود. آنان با حربه مخالفت با انحصارطلبی به جنگ با روحانیت آمده و شعار فتح مجلس را سر می‌دادند. به یاد دارم که در یکی از همین ایام به سردبیر یکی از روزنامه‌های عصر پیشنهاد کردم: حال که در این فضای ناسالم جریان‌هایی علیه روحانیت سمپاشی می‌کنند، برای روشنگری در میان مردم باید از شخصیت‌های مورد وثوق و احترام آنان کمک گرفت. در این راستا تصمیم دارم با حجت‌الاسلام و المسلمین فلسفی مصاحبه کنم... که مورد موافقت قرار گرفت. با دفترشان تماس گرفتم و مسئولین آن دفتر پیغام مرا به پیر خطابه و منبر و استاد برجسته خطیبان معاصر رساندند، اما او قبول نکرد! ناچار برای جلب رضایت مرحوم آقای فلسفی، به دو تن از دوستان و یاوران آن استاد فرزانه، یعنی مرحومان حجج اسلام: شجاعی و مؤمنی‌شهمیرزادی، متوسل شدم و بر حسب توصیه آنان، در موعد مقرر به محل دفتر مرحوم آقای فلسفی در خیابان ری رفتم. وارد اتاق شده و پس از عرض ادب گفتم: برای مصاحبه پیرامون انتخابات آمده‌ام و در ادامه به شمه‌ای از تبلیغات زهرآگینی که آن روزها علیه روحانیت جریان داشت اشاره کردم که برخی روحانیون حاضر در مجلس نیز تصدیق کردند. مرحوم فلسفی سؤال کردند که از کدام روزنامه آمده‌ایم؟ در پاسخ نام یکی از جراید عصر را بردم و اضافه کردم که هدفمان هم زدودن آثار تخریبی تبلیغات علیه روحانیت است. آن مرحوم مکثی کرد و در پاسخ گفت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، بارها به من پیشنهاد مصاحبه شده، اما تاکنون هیچ کدام را نپذیرفته‌ام، اما چون شما اصرار دارید و هدفتان هم تبلیغات به نفع روحانیت است و من هم به این طیف و به‌ویژه شخص آیت‌الله مهدوی کنی ارادت دارم، علیرغم این بیماری که پزشکان توصیه دارند که حدالمقدور صحبتی نکنم، اما حاضرم از باب انجام وظیفه چند دقیقه با شما سخن بگویم.
هم‌اینک به نیّت بزرگداشت آن اسوه قیام به تکلیف و نیز ارائه پیامی از زبان آن بزرگ در آستانه انتخاب‌هایی که از این پس ملت بزرگ و انقلابی ایران پیش روی دارد، متن کامل بیانات آن فقید سعید در باب لزوم شرکت در انتخابات و نیز شرایط انتخاب‌شوندگان را با همان شکل اولیه انتشار در روزنامه را در پی می‌آوردم و رضوان خاص ربویی را برای آن نفس زکی مسئلت می‌دارم.
... نمایندگانی را انتخاب کنید که اسیر هوای نفس و تمایلات شخصی نباشند و مقصودشان احقاق حق مردم و اقامه عدالت در اجتماع باشد...
این مطلب را خطیب دانشمند حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فلسفی در آستانه برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد. وی با تأکید بر نقش مهم مجلس در تعیین سرنوشت کشور افزود: اصل شرکت در انتخابات از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است. هر چه تعداد آرا در انتخابات بیشتر باشد، یک تودهنی و شکست برای آمریکا محسوب می‌شود. وی تصریح کرد: حضور گسترده مردم در انتخابات علاقه ملت ایران به اسلام و انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی در مورد شرایط کسانی که به عنوان نماینده مردم انتخابات می‌شوند، اظهار داشت: به نظر من جامع‌ترین کلام در مورد شرایط انتخاب‌شوندگان، این است که کسانی که انتخاب می‌شوند باید به یاد خدا باشند و اسیر هوای نفس و تمایلات شخصی نباشند و مقصودشان احقاق حق مردم و اقامه عدالت در جامعه باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی در خاتمه افزود: اگر کسی بنده و مطیع امر خدا باشد و به مجلس راه یابد، قطعا انقلاب اسلامی و ارزش‌های اسلامی را حفظ و به نفع مستضعفین تلاش خواهد کرد.
 
محمدتقی فلسفی
https://iichs.ir/vdcjioev.uqeymzsffu.html
iichs.ir/vdcjioev.uqeymzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما