وزیر کشاورزی: مرحله دوم اصلاحات ارضی شروع می‌شود/تغییر آیین‌نامه، تغییر قانون اصلاحات ارضی نیست!/مسئله کمبود گوشت/شهردار تهران: آشفتگی داخلی شهرداری باعث مشکلات مردم شده است!/قرارداد فروش نفت به افغانستان تمدید شد/هنگامی که کشور دچار بحران اقتصادی شد کاری برای عبور از این بحران انجام ندادند!/زمانی که کشورهای دیگر از استقلال سیاسی برخوردار نبودند ملت ایران به رهبری شاه حقوق نفتی خود را به‌دست آورد!/«انقلاب سفید» قانون اساسی این کشور بوده و «ملت» به مخالفین جواب خواهد داد!
1 اردیبهشت 1343
وزیر کشاورزی: مرحله دوم اصلاحات ارضی شروع می‌شود
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، بعد از ظهر دیروز طی یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: آیین‌نامه جدید اصلاحات ارضی، که با مطالعات و بررسی‌های بسیاری تهیه شده است، اکنون به هیئت دولت تسلیم گردیده و چند تن از مقامات دولتی زیر نظر یکی از وزرای مشاور مشغول بررسی مجدد آن هستند.
در حال حاضر وزارت کشاورزی، بانک اعتبارات کشاورزی و عمران روستایی و شرکت مرکزی تعاونی روستایی و شرکت‌های تعاونی با تمام قوا برای افزایش تولید کشاورزانی که صاحب زمین شده‌اند مشغول اقدام هستند. مرحله اول قانون در قسمتی از املاک به دلایل حقوقی اجرا نشده، ولی با فعالیتی که ثبت کل شروع کرده است این امیدواری را داریم که در سال 1343 این کار با سرعت به اتمام برسد.
در مورد مرحله دوم اینجانب به خوبی حالت انتظاری را که در همه مردم نسبت به اجرای این مرحله وجود دارد احساس می‌کنم ولی صلاح و مصلحت عمومی ایجاب می‌کرد که آیین‌نامه اجرایی قانون تغییراتی پیدا کند و اصلاحاتی در آن بشود.
 
تغییر آیین‌نامه، تغییر قانون اصلاحات ارضی نیست!
شاید یک بار دیگر لازم باشد که تأکید کنیم تغییر آیین‌نامه، تغییر قانون اصلاحات ارضی نیست.
وزیر کشاورزی در مورد مبارزه با آفات نباتی نیز اظهار داشت تولیدات کشاورزی در تمام نقاط دنیا دستخوش آفات می‌شود، ولی با ترقیات فنی و علمی که در طرق مبارزه با آفات به‌دست آمده است می‌توان خسارات احتمالی را به حداقل تقلیل داد یا آن را از بین برد. وزارت کشاورزی راهی در پیش گرفته است تا مثل خارج از توسعه آفات مختلف جلوگیری نماید، در این زمینه همکاری مردم حائز اهمیت است.
از نظر دفع آفات دیگر دولت نباید به تنهایی اقدام کند؛ زیرا بودجه زیادی می‌خواهد و خود صاحبان مزارع و باغات باید کمک و راهنمایی بشوند.
امیدواریم که ملخ دریایی امسال گذارش به مملکت ما نیفتد تا ما بتوانیم به خوبی در مبارزه با سایر آفات پیروز شویم. برای اینکه سمپاشی در باغات نتیجه‌بخش باشد تصمیم گرفته‌ایم سمپاشی را در باغات اجباری کنیم.
 
مسئله کمبود گوشت
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، در مورد کمبود گوشت پس از اشاره به سرمای زمستان گذشته و اثرات آن گفت: متأسفانه سیستم دامداری در کشور ما غلط است؛ دامداران ما همیشه به چرای طبیعی دام‌های خود اکتفا کرده‌اند و از ییلاق به قشلاق در حرکت‌اند. باید این روش تغییر کند.
من اعلام می‌کنم که روش چرای آزاد در کشور باید محدود شود. در تمام دنیا این کار را از مدت‌ها پیش عملی کرده‌اند. در شورای اقتصاد که چند روز قبل در پیشگاه شاهنشاه تشکیل شده بود و مسئله گوشت مطرح شد شاهنشاه فرمودند: گوسفندی که صدها فرسنگ راه را طی می‌کند جز عصب و عضله چیزی ندارد و بدیهی است که گوشت چنین گوسفندی زیاد خوراکی نیست.
وزیر کشاورزی افزود: در اعتبارات بانک اعتبارات کشاورزی و تعاون روستایی مقدار قابل توجهی منظور گردیده است تا به کسانی که بخواهند در رشته دامداری با متد صحیح امروزی سرمایه‌گذاری کنند کمک کند.
 
شهردار تهران: آشفتگی داخلی شهرداری باعث مشکلات مردم شده است!
دکتر شادمان، شهردار تهران، بعد از ظهر دیروز در جلسه شورای عالی شهر شرکت کرد و نمایندگان محلات تهران و شهردار پیرامون مسائل مختلف شهری گفت‌وگو کردند.
نان، گوشت، آب، برق، اتوبوس، قند و شکر و کودکان ولگرد از جمله مسائلی بودند که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.
سپس دکتر شادمان در پاسخ تذکرات مذکور توضیحاتی داد و گفت: برنامه من مقدم بر هر چیز اصلاح آشفتگی‌های داخلی شهر و حومه است. آقایان از رشوه، سیاه بهار، نان، آسفالت و برق صحبت کردند و من می‌گویم تمام این مشکلات معلول همان آشفتگی داخلی شهرداری است.
من به کارمندان شهرداری گفتم که ممکن است مرا روزی از این پست بردارند، ولی مطمئن باشید که به جرم دزدی نخواهند برداشت.
 
قرارداد فروش نفت به افغانستان تمدید شد
سال گذشته قراردادی برای تحویل ۲۸ هزار تن مواد تصفیه‌شده نفتی توسط شرکت ملی نفت ایران با افغانستان منعقد شد و قریب ۲۸ هزار تن مواد مختلف نفتی تحویل افغانستان گردید.
به طوری که یک مقام شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد تا زمانی قرارداد دو کشور به قوت خود باقی است شرکت ملی نفت به تحویل نفت ادامه خواهد داد و حتی اگر افغانستان نفت بیشتری هم بخواهد شرکت ملی نفت ایران آماده تحویل آن به افغانستان می‌باشد.1
 
هنگامی که کشور دچار بحران اقتصادی شد کاری برای عبور از این بحران انجام ندادند!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای ملی گزارشی از عملکرد دولت خود ارائه داد.
نخست‌وزیر گفت: هرگاه که دوره رونق خاتمه پیدا مى‌کند و ما با یک بحران و رکودى مواجه مى‌شویم باید تصمیماتى اتخاذ کرد که این رکود مرتفع بشود و ادامه بحران طولانى نباشد و مجددا قوس صعودى توسعه اقتصادى مملکت به دست بیاید. متأسفانه هنگامى که کشور ما با یک بحران اقتصادى که علل و دلایل آن را به‌تفصیل در برنامه دولت متذکر شده‌ایم برخورد کرد، به جاى اینکه تدابیر صحیح اقتصادى اتخاذ بشود که ما جلوگیرى از شدت بحران بکنیم، رکود را از بین ببریم و در نتیجه بیکارى مرتفع بشود و سیر اقتصاد مملکت به طور طبیعى ادامه پیدا بکند، اقدامات اساسى در این زمینه به عمل نیامد، بلکه معکوس آن، یعنى ایجاد تشنج و تزلزل در بین مردم و در نتیجه موجب جلوگیرى از سرمایه‌گذارى در کارهاى خصوصى و فعالیت‌های اقتصادى و همچنین فرار سرمایه موجب شد که دوره بحران طولانى بشود و امروز هم که دوره بحران سپرى شده است، متأسفانه آثار شوم رکود اقتصادى هنوز محسوس است.
 
زمانی که کشورهای دیگر از استقلال سیاسی برخوردار نبودند ملت ایران به رهبری شاه حقوق نفتی خود را به‌دست آورد!
در اینجا بنده جمله معترضه‌اى عرض مى‌کنم؛ چون موضوع نفت در میان است زمانى را که ما براى احقاق حقوق ملى خودمان به پا خاستیم زمانى بود که کشورهاى دیگر حتى این رشد سیاسى و اجتماعى را براى حفظ حقوق خودشان نداشتند و حتى از استقلال سیاسى هم برخوردار نبودند. آن موقع ملت ایران به پا خاست و با رهبرى شاهنشاه خود حقوق حقه خودش را به‌دست آورد. امروز موضوع نفت براى ما جنبه سیاسى خود را کاملا از دست داده است.
ملت ایران در حدود و ثغور کشور با یک استقلال سیاسى و اقتصادى بى‌نظیرى توأم است و این رهبرى و این ثبات سیاسى و اقتصادى به ما اجازه مى‌دهد که ما نفت را یکى از ارقام درآمدهاى مملکت به حساب بیاوریم. براى ما دیگر شاید مشابه با بعضى از کشورهاى دیگر موضوع نفت جنبه عوام‎فریبى و سیاست‌بافى ندارد.2
 
«انقلاب سفید» قانون اساسی این کشور بوده و «ملت» به مخالفین جواب خواهد داد!
انقلاب ششم بهمن موضوع کوچک و بى‌اهمیتى نبود. انقلاب ششم بهمن بزرگ‌ترین تحول را در سیاست مملکت در شئون اقتصادى مملکت در شئون اجتماعى مملکت به‌وجود آورد. منشور ششم بهمن مثل قانون اساسى مملکت ماست و هر کس و هر فرقه و هر دسته روى مطامع و مصالح شخصى و عقاید کهنه و پوسیده برخلاف این اصول که به تصویب ملت ایران رسیده لسانا و عملا اقدام بکند این را دولت جوابگو نخواهد بود، بلکه ملت جوابگو خواهد بود.3
 
روزنامه اطلاعات، 1 اردیبهشت 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcb5wb8.rhbg8piuur.html
iichs.ir/vdcb5wb8.rhbg8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما