پیام شاه به مانور مشترک ایران و آمریکا!/محاکمه متهمین به «خیانت علیه امنیت کشور»!/بودجه‌بندی از وزارت دارایی منتزع و به سازمان برنامه منتقل شد/قرار بازداشت «شاهرخ‌شاهی» صادر شد/مهندس ناظر شهرداری بازداشت شد/استیضاح بانوی شهردار در بابلسر!/آسم ده نفر را در آبادان کشت!/
23 فروردین 1343
پیام شاه به مانور مشترک ایران و آمریکا!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به مناسبت آغاز مانور «دلاور» در منطقه دزفول و خارک از طرف نیروهای مسلح ایران و ارتش آمریکا امروز این پیام از طرف شاهنشاه خطاب به نیروهای مسلح فرستاده شده است:
ورود افسران و افراد نیروهای مسلح آمریکا به ایران به منظور شرکت در تمرین مشترک دلاور موجب خرسندی خاطر است. این تمرین نسبت به تمرین‌های قبلی پیمان مرکزی از قبیل تمرین‌های «شهباز» و «میدلینک» دارای اهمیت خاصی است؛ چه نیروهای سه‌گانه زمینی و هوایی و دریایی دو کشور متفق ایران و آمریکا در کادر پیمان مرکزی در آن شرکت می‌جویند.
اطمینان داریم که اجرای این تمرین تأثیر بسزایی در بسط دوستی و توسعه همکاری موجود بین نیروهای مسلح کشورهای متحده آمریکا و کشور شاهنشاهی ایران خواهد داشت و تماس‌های نزدیکی که فیمابین حاصل می‌گردد کمک ذی‌قیمتی به پیشرفت آموزش مشترک و افزایش تجربیات واحدها و فرماندهان خواهد کرد.1
 
محاکمه متهمین به «خیانت علیه امنیت کشور»!
سیزدهمین جلسه دادگاه عادی شماره 2 اداره دادرسی ارتش امروز برای ادامه رسیدگی به اتهام شانزده نفر متهمین به خیانت علیه کشور که در خوزستان دستگیر شده‌اند با حضور دادستان دادگاه و وکلای مدافع متهمین تشکیل گردید.
ابتدا متهم ردیف دو کیفر خواست طبق لایحه تقدیمی به دادگاه از خود دفاع نموده، سپس به ترتیب سه نفر دیگر از متهمین از اتهام منتسبه به خود دفاع نمودند.
جلسه در ساعت 13 به عنوان تنفس تعطیل و جلسه آینده به ساعت 8 بامداد روز دوشنبه فردا موکول گردید.
 
بودجه‌بندی از وزارت دارایی منتزع و به سازمان برنامه منتقل شد
پس از پایان جلسه دیروز هیئت عالی برنامه، نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] ضمن سخنانی در حضور رؤسا و مدیران سازمان برنامه گفت: ما کوشش خواهیم کرد که سازمان برنامه را عامل مؤثر اجرای برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی دولت قرار دهیم؛ همچنین کوشش خواهیم کرد که این نسل در مقابل نسل‌های آینده خجل نشود.
نخست وزیر در این اجتماع پس از آنکه مقامات سازمان برنامه از طرف مهندس اصفیا به وی معرفی شدند اظهار داشت: در گذشته به علت نقصی که در سایر دستگاه‌ها بود قسمت اعظم امور اجرایی در سازمان برنامه متمرکز گردیده بود، ولی در برنامه دولت ما نقش اساسی برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی و تمرکز آن را در سازمان برنامه و انتزاع امور عمرانی را از این سازمان مورد توجه و اقدام قرار دادیم.
موضوع بودجه‌بندی که عامل اصلی در دست طراح برنامه است تا حال به صورت ناقصی اجرا می‌شد و امروز با تصمیم قاطعی که اتخاذ شد بودجه‌بندی از وزارت دارایی منتزع و به سازمان برنامه منتقل شد آنچه که در جهت مصالح عمومی کشور است انجام خواهد شد.
 
قرار بازداشت «شاهرخ‌شاهی» صادر شد
هادی شاهرخ‌شاهی، معاون اسبق بخش خط و ابنیه ناحیه تهران، به وسیله پلیس بین‌المللی در آلمان بازداشت شده و به تهران اعزام گردید.
شاهرخ‌شاهی متهم به حیف و میل در وجوه راه آهن دولتی ایران است. وی از سال 1321 به سمت آمارگر، با 1200 ریال حقوق ماهانه به خدمت راه آهن وارد شد و در طی سال‌های بعد از 1332 به سرعت مدارج ترقی را پیمود و نوع خدمت خود را تبدیل به رسمی کرد و آخرین سمتش معاون بخش خط و ابنیه ناحیه تهران راه آهن بود.
شاهرخ‌شاهی متهم است که در سال‌های 1332 الی 1340 در بخش خط ناحیه و حوزه شش راه آهن و حوزه‌های ورامین، پرندک کرج و... طی چند سال ماهانه در حدود 1200 کارنامه جعلی صادر کرده و به دستیاری جمعی دیگر از مسئولان وقت حقوق آنها را وصول کرده است.
پرونده های حوزه شش راه آهن پس از اعزام هیئت بازرسان کل کشور به راه آهن تحت رسیدگی قرار گرفت و آقایان آل بویه، دیبا، هنرمندی و عفیفی این پرونده‌ها را تکمیل کردند و وقوع جرائمی را به دیوان کیفر اعلام داشتند.
از طرف دیوان کیفر چرمچی، بازپرس دیوان کیفر، مأمور رسیدگی شد و قرار بازداشت متهمین راه آهن صادر گردید.
در این هنگام شاهرخ‌شاهی به اروپا رفت و در طول این مدت بازپرس اقدامات لازم را به عمل آورد و پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه فرستاد.
اینک در آستانه آغاز محاکمه متهمین راه آهن در دیوان کیفر آقای شاهرخ‌شاهی، که در این مدت در کشور آلمان به سر می‌برد، به وسیله پلیس بین‌المللی به تقاضای پلیس ایران روانه ایران شده است.
روز گذشته متهم را به راه آهن آوردند و بازپرس پس از رسیدگی به پرونده مربوطه قرار بازداشت آقای شاهرخ‌شاهی را صادر کرد.
 
مهندس ناظر شهرداری بازداشت شد
امروز کسب اطلاع شد که آخر وقت دیروز مخبر بازپرس دادسرای دیوان کیفر پس از چهار ساعت تحقیق، قرار بازداشت مهندس ناظر پرونده آسفالت شهرداری را صادر کرد.
مهندس حمید خبیری، مهندس ناظر آسفالت شهرداری، صبح دیروز به شعبه بازپرسی آمد و به سؤالات بازپرس جواب داد.
مخبر پس از تحقیقات قرار بازداشت وی را صادر کرد و پرونده برای رسیدگی اعتراض به قرار بازداشت به دادگاه رفت.
 
استیضاح بانوی شهردار در بابلسر!
دیروز انجمن شهر بابلسر خانم دبیر اعظم حسنی، شهردار انتخابی بابلسر، را در سه مورد استیضاح کرد.
این استیضاخ در غیاب خانم شهردار صورت گرفته است؛ زیرا خانم دبیر اعظم حسنی از چند روز قبل برای معالجه به تهران عزیمت کرده است.
رئیس انجمن شهر بابلسر بلافاصله تلگرافی جریان استیضاح را به اطلاع خانم دبیر اعظم حسنی، شهردار بابلسر، رسانید و هم‌اکنون استیضاح انجمن شهر بابلسر در جریان است.2
 
آسم ده نفر را در آبادان کشت!
«مهر ایران» نوشت: طبق گزارش خبرنگار ما از آبادان طوفان شدیدی عصر دیروز در آبادان آغاز شد و بر اثر این طوفان کلیه خیابان‌های شهر را خاک سرخ پوشانیده و کارگران کارخانه‌ها بر اثر طوفان دست از کار کشیده و از ترس به خانه‌های خود پناه بردند.
در خیابان‌ها کسی دیده نمی‌شود دیروز کلیه مدارس آبادان تعطیل بود و دانش‌آموزان از نیمه راه به خانه خود بازگشتند.
در خیابان‌های آبادان در حدود سی سانتی‌متر خاک سرخ روی زمین نشسته است و رفت‌وآمد مردم را مشکل کرده است. طوفان و گرد و باد شدیدی که در آبادان آغاز گردیده پانصد نفر از اهالی را به بیماری آسم مبتلا کرده و در اثر این بیماری تاکنون ده نفر «تلف» شده‌اند.
گزارش خبرنگار ما حاکی است که بر اثر همین طوفان موتور لنجی که حامل 120 نفر مسافر بود و به طرف قصبه حرکت می‌کرد در میان طوفان شدید دریا غرق شد و فقط سه نفر از سرنشینان آن موفق به نجات شدند و بقیه مسافران در دریا غرق شدند.3
 
روزنامه اطلاعات، 23 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcbzzb8.rhbgzpiuur.html
iichs.ir/vdcbzzb8.rhbgzpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما