«کارنامه پهلویسم، در آینه بازنمایی روشنفکران و رسانه‌های همسو» در گفت‌وشنود با خسرو معتضد؛

نفرت مردم از شاه، گسترده و عمومی بود

رسانه‌های موسوم به سلطنت‌طلب در ماه‌های اخیر، بر محمل بی‌خبری نسل جوان از گذشته می‌رانند! هم از این روی ارزیابی کارکرد آنها، به‌هنگام می‌نماید. در گفت‌وشنود پی‌آمده خسرو معتضد، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران، دراین‌باره سخن گفته است
نفرت مردم از شاه، گسترده و عمومی بود

پایگاه اطلاعرسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ 
در ماه‌های اخیر، شاهد تحرک ابواب‌جمعی جریان سلطنت‌طلب و نیز فرزند شاه مخلوع در رسانه‌ها و محافل محور عبری ـ عربی بوده‌ایم. هرچند که رفتار این جماعت به‌قدری سخیف و مبتذل بود که اعتراض متولیان آن را نیز برانگیخت! ارزیابی و تحلیل شما از این فرآیند چیست؟
چیزی که الان شاهد آن هستیم، این است که عده‌ای از افراد شیاد به راه افتاده و در داخل و خارج کشور، به مردم می‌گویند: شما اشتباه کردید که انقلاب کردید! خیال کرده‌اند که انقلاب محصول تصمیم یکباره مردم است، این یک فرآیند و تصمیم جمعی است که در ذهن مردم نضج می‌گیرد و به‌مرور توسعه پیدا می‌کند و به نقطه انفجار می‌رسد. اما من به عنوان کسی که هم در آن دوره زیسته و هم مسائلش را درک کرده، به این عده می‌گویم که: نخیر، این طور نبود که شما ادعا می‌کنید و به خورد مردم می‌دهید! کاملا مشخص بود که همه مردم ناراضی هستند، بسیاری از مردم به هیئت حاکمه فحش می‌دادند! خاطرم هست که از دوره‌ای به بعد، دانشگاه تهران حتی یک روز هم آرام نبود! گذشته از این، مگر در رژیم گذشته همان ساواک حاکم نبود، که مثلا زن حامله را آویزان می‌کرد؟ زن حامله‌ای را در خرم‌آباد آویزان کردند! خودم گزارشش را خوانده‌ام. این زن را آویزان کرده‌اند و در نتیجه بچه‌اش سقط شد! جنایاتی که اینها کردند، مردم را دیوانه کرده بود. کاری با مردم کردند که آنها ناگزیر از انقلاب شدند و این همه کشته دادند. وانگهی معلوم نیست که در ذهن این‌گونه افراد بی‌مایه، چه می‌گذرد؟ هیچ جامعه‌ای به گذشته برنمی‌گردد، همه به دنیای آینده می‌روند. پشت سر رویای بازگشت سلطنت، کشورهایی هستند که از حکومت شاه منتفع می‌شدند.
 
خسرو معتضد

جماعت سلطنت‌طلب به‌رغم آنکه به‌شدت از سوی رسانه‌های انگلیسی، آمریکایی و اسرائیلی حمایت می‌شود، اما در عین حال وقوع انقلاب اسلامی را هم به آنها نسبت می‌دهد! این تناقض چگونه قابل فهم است؟
خوشمزه است! باید از آنها پرسید که: آیا این انقلاب را آمریکایی‌ها کردند؟ انگلیسی‌ها کردند؟ خب آنها که راحت بودند! شصت‌هزار آمریکایی در ایران حقوق می‌گرفتند و آزاد هم بودند که هر کاری دلشان می‌خواهد بکنند. انگلیسی‌ها هم که تمام نفت ایران را می‌بردند. تمام کارخانه‌های تانک‌سازی، متعلق به انگلیسی‌ها بود. به ارتش ما سلاح می‌دادند. درد داشتند که این همه مواهب و برخورداری‌ها را از دست بدهند و خودشان را با شرایط 44 سال اخیر درگیر کنند؟ جالب اینجاست که برخی سوپر انقلابی‌های سابق، در برابر مصاحبه‌گرانی به مراتب بی‌سوادتر از خودشان می‌‌نشینند و می‌گویند: ما به خاندان پهلوی بد کردیم، ما اشتباه کردیم!... متأسفانه دستگاه‌های رسانه‌های ما هم، درست جواب اینها را نمی‌دهند و منفعل هستند. اینها را باید جواب داد. از فضایل پهلوی‌ها، همین مسئله دادنِ شط‌‌العرب است. چرا عراق شط‌العرب را گرفت؟ چرا رضاخان آرارات را به ترکیه داد؟ این بلانسبت روشنفکران از انقلاب برگشته خودمان، مرتب در کوچه خالی می‌تازند و می‌گویند که کارنامه محمدرضا پهلوی پر از خدمت بود و... یک نفر نیست بگوید: آخر اگر او این همه خدمت کرد، پس چرا حتی یک عده اندک هم حاضر به طرفداری از او نبودند؟ چرا در سال 1357، حتی یک‌میلیون نفر هم نبود که از او حمایت کنند؟ چرا ایران غرق در نفرت از این آدم بود؟ متأسفانه برخی عادت بدی دارند و آن هم اینکه بوق را از طرف گشاد آن می‌زنند!
 
پس از دیدگاه شما، این جماعت بی‌خبری نسل جوان از گذشته را به عنوان غنیمت گرفته‌اند و از آن استفاده می‌کنند؟
آقا این از بدیهیات است، از هر کس که آن دوره را درک کرده، می‌توانید این را بپرسید. اگر کسی زبانش به انتقاد باز می‌شد، پدرش را درمی‌آوردند! همین مسئله موجب شد که عده‌ای به طرف حرکتهای مسلحانه گرایش پیدا کنند. نُه نفر را برده بودند در تپه‌های اوین و بدون قانون تیرباران کرده بودند! در عرصه نظامی این همه پول به انگلیسی‌ها دادند و در عوض تانک‌های قراضه گرفتند! تانک‌هایی که اساسا به درد نمی‌خورد. واقعا مسخره بود. قرار بود انگلیسی‌ها چهارهزار تا تانک به ایران بدهند، ولی 178تا بیشتر ندادند. بعد هم هیچ کشوری حاضر نشد اینها را از ما بخرد! این همه هواپیما خریدند، این همه وسایل نظامی خریدند، اما چون ارتش به شاه ایمان نداشت، علاقه نداشت، بدنه آن به مردم انقلابی پیوست وگرنه او می‌ماند. اینها از ابتدایی‌ترین مسائل مربوط به سقوط شاه است، اینها سعی دارند که همین مسائل پیش پا افتاده را هم انکار کنند! البته مردم ایران باهوش‌تر از این حرف‌ها هستند و نهایتا زیر بار این لاطائلات نمی‌روند.
https://iichs.ir/vdcgx79x.ak9tq4prra.html
iichs.ir/vdcgx79x.ak9tq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما