«روایتی از حالات و مقامات شهید آیت‌الله محمد صدوقی» بر خامه زنده‌یاد آیت‌الله العظمی سیدرضا بهاء‌الدینی

در او «نفسِ الهی» به کمال رسیده بود!

در روزهای گذشته، از سالروز عروج سومین شهید محراب، آیت‌الله حاج شیخ محمد صدوقی یزدی عبور کردیم. هم از این روی و در نکوداشت مکانت والای آن بزرگ، نوشتاری از زنده‌یاد آیت‌الله العظمی حاج سیدرضا بهاء‌الدینی در وصف آن عالم مجاهد را به شما تقدیم می‌کنیم. روح هر دو منادی ایمان و حق‌طلبی، شاد
در او «نفسِ الهی» به کمال رسیده بود!
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت‌الله صدوقی، عالم مجاهدی بود که در مکتب تشیع و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، از مفاخر روحانیت محسوب می‌شد. از جهات مختلف معارف و اخلاق، به‌خصوص فقه شیعه، این خصوصیت را داشت. او به امام امت، بسیار علاقه‌مند بود و از جمله خدمات گران‌بهای ایشان، تأسیس مدرسه صدوق در شهر مقدس قم، پایتخت روحانیت بود که امیدوارم خدا این مدرسه را ــ که به حسب وسعت، استحکام، ظرافت و تأثیر بی‌نظیر می‌باشد ــ از گزند توطئه‌های شرق و غرب محفوظ بدارد.
 
آیت‌الله سیدرضا بهاء‌الدینی
 
از موهبت‌های بزرگی که خدا به شهید صدوقی عطا کرده بود، تحولات نورانی و روحانی او و ایضا به کمال رسیدن نفس الهی در وی بود، که نهایت آرزوی هر عالم مجاهدی است. آری عمر او با شهادت در خانه خدا و پس از اقامه نماز جمعه و ابلاغ موعظه و نصیحت به پایان رسید. خدا این توفیق را به رحمت خودش، نصیب ما و بندگان صالح خودش بفرماید، که او ستوده و بزرگوار است.
از خاطراتی که از ایشان دارم این است که عنصر فعالی بود. از جهت فعالیت، خیلی خوب بود و در دوران توقفش در قم، به زراعت و کشاورزی هم می‌پرداخت؛ یعنی هم درس می‌خواند و هم درس می‌داد و هم به کارهای حوزه علمیه و مردم رسیدگی می‌کرد و هم کشاورزی می‌کرد و خلاصه، از کار خستگی نداشت. خیلی خاشع و خاضع بود. با دوستان و هم‌شاگردی‌ها، خیلی مهربان بود و هرچند وقت یک بار، به قم می‌آمد و سری به ما می‌زد و طوری در قم زندگی می‌کرد، که وقتی از این شهر رفت و خانه‌اش را فروخت، توانست دیون و قرض‌هایش را بدهد!
ایشان در قم، درس سطوح را درس می‌دادند و با آقای منتظری و شهید مطهری و چند نفر دیگر، اجتماع ده، بیست نفری داشتند و دورِ هم، به درس و بحث می‌پرداختند و در مدرسه نیماورد، ساکن بودند. خدایش در جوار رحمت واسعه خود، جای دهد.
والسلام
https://iichs.ir/vdccoxqi.2bqxi8laa2.html
iichs.ir/vdccoxqi.2bqxi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما