کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت مرجع فقید زنده‌یاد آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی، در باره فاجعه مسجد گوهرشاد، در حاشیه جلد چهارم فهرست کتابخانه آستان قدس رضوی(ع)

واقعه حره در مشهد

25 تير 1401 ساعت 15:42

مولف : آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی

آنچه در پی می‌آید، یادداشت تاریخی مرجع فقید شیعه، زنده‌یاد آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی، در باب نقش فتح‌الله پاکروان به نمایندگی از سوی رضاخان، در اعمال سیاست‌های دین‌ستیزانه در استان خراسان است. آن فقید سعید این یادداشت را در حاشیه جلد چهارم فهرست کتابخانه آستان قدس رضوی(ع) نگاشته، که بر حسب ظاهر و در اصل، در زمره کتب پدر ارجمندش زنده‌یاد آیت‌الله آخوند ملا محمدجواد صافی گلپایگانی بوده است. امید آنکه تاریخ پژوهان معاصر را، مفید و مقبول آید


 
پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ 
 

«...این مرد (فتح‌الله پاکروان) کسی است که بزرگ‌ترین خیانت‌ها را به آستان قدس، مرتکب و به دستیاری او و چند تن همچون او از ملاحده عصر، آن اهانت و بی‌ادبی بزرگ و تاریخی و کشتار دسته‌جمعی مسلمین بی‌گناه در عتبه مقدّسه رضویه (علی مشرفها آلاف السلام و التحیه)، به فجیع‌ترین وضعی که تاریخ جز در مورد واقعه حره نظیر آن را نشان نمی‌دهد، انجام شد و همان کسی است که در دوره تولیت و ایالت خراسان، آنچه توانست در هتک ناموس و اعراض مردم و حبس و قتل بزرگان و علما و محو آثار دین و اسلام و آزادی مرتکب شد و همان کسی است که به امر حکومت وقت، جشن کشف حجاب بانوان را که با زور بی‌سابقه و جنایات بزرگ در ایران انجام شد، در ایوان صحن مطهّر رضوی (علیه‌السلام) با زور سرنیزه تشکیل داد و انصافا مطالبی که در دوره ایالت و تولیت این مرد در خراسان و سایر شهرستان‌های ایران به دست او و امثال او واقع شد، در صفحات تاریخ، کم‌نظیر است. لعنه‌الله علیهم و علی أعوانهم و علی من أمرهم بذلک. لطف‌الله صافی».
 



کد مطلب: 23963

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/note/23963/واقعه-حره-مشهد

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir