کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

2 اردیبهشت 1342

2 ارديبهشت 1398 ساعت 0:00

‏‏ پیام آیت‌الله خمینی به طلاب اعزام‌شده به سربازی/اسدالله علم: کوته‌نظران خائن درهم کوبیده می‌شوند/افزایش ناچیز بودجه ارتش تکافوی احتیاجات را نمی‌کند/مخالفینی که قصد خیانت به «رستاخیز ملی» را داشته باشند به شدت سرکوب می‌کنیم!/ادارات دولتی مرکز تجمع افرادی کم کار و بیکار و محروم از معیشت عادی شده است!/اسدالله علم: تابستان 1342 موعد برگزاری انتخابات است/دیون دولت/بیشتر دیون وزارت جنگ مربوط به آلمان و فرانسه است/به‌دست آوردن بودجه متعادل با روش کنونی عملی نیست/خرید سیصدهزار تن گندم از آمریکا/قرارداد پانزده‌میلیون دلار وام میان ایران و آمریکا امضا می‌شود/مذاکره برای انتقال قلعه «شهر نو» به خارج تهران/ارتشبد هدایت: من رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران بودم نه متصدی خرید و فروش!


‏‏ پیام آیت‌الله خمینی به طلاب اعزام‌شده به سربازی ‏‏آیت‌الله خمینی پس از فرمان 1 اردیبهشت 1342 دولت مبنی بر اعزام روحانیون به سربازی، پیامی را به طور شفاهی صادر کردند. [رک: روزشمار 30 فرودین 1342]
در این پیام آمده است:‏‏ نگران نباشید؛ تزلزل به خود راه ندهید و با کمال رشادت و سربلندی، و روحی قوی‏‎ ‎‏بایستید. شما ــ هر کجا که باشید ــ سربازان امام زمان(عج) می‌باشید و باید به وظیفه‏‎ ‎‏سربازی خود عمل نمایید. رسالت سنگینی که اکنون به عهده دارید روشن ساختن و آگاه‏‎ ‎‏کردن سربازان و درجه‌دارانی است که با آنان سروکار دارید؛ که لازم است از انجام این‏‎ ‎‏رسالت مقدس اسلامی غفلت نورزید.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: تعلیمات نظامی را با کمال جدیت و پشتکار دنبال‏‎ ‎‏کنید؛ هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی خود را قوی سازید؛ مبادا یک‌وقت خدای‏‎ ‎‏نخواسته ضعف و تزلزلی از شما بروز کند؛ که موجب سرشکستگی روحانیت می‌شود و‏‎ ‎‏برای شما عواقب ناگواری همراه خواهد داشت.1
 
اسدالله علم: کوته‌نظران خائن درهم کوبیده می‌شوند
ساعت 8:15 بامداد امروز، نخست‌وزیر با حضور بهنیا، وزیر دارایی، طی یک مصاحبه مطبوعاتی در کاخ نخست‌وزیری، اطلاعاتی در مورد بودجه در اختیار نمایندگان جراید داخلی و خارجی گذارد و وزیر دارایی نیز درباره جزئیات بودجه سخن گفت.
در این جلسه ابتدا نخست‌وزیر پیامی خطاب به ملت ایران به شرح زیر در اختیار نمایندگان مطبوعات گذاشت:
نسبت به اضافه قیمت قند و شکر باید بگویم که از این امر گریزی نداشتیم؛ زیرا چنان‌که می‌دانید، قیمت قند و شکر نسبت به سال گذشته در دنیا به دو برابر و نیم افزایش یافته؛ یعنی سال گذشته هفتاد دلار و امسال 180 دلار هر تن قیمت دارد .گرچه با پیش‌بینی دولت در سال گذشته هنوز تا نیمه امسال قند و شکر موجود هست، ولی به‌هرحال فصل خرید می‌گذرد و ما ناچار از خرید هستیم؛ بنابراین باید پیش‌بینی ضرر را از همین حالا بکنیم. اگر فروش به قیمت فعلی می‌بود، در شش‌ماهه دوم ضرر ما از فروش شکر به 150 میلیون تومان می‌رسید و تحمل این ضرر برای بودجه کشور غیرممکن بود. [رک: روزشمار 24 فروردین 1342، روزشمار 26 فروردین 1342، روزشمار 27 فروردین 1342، روزشمار 28 فروردین 1342، روزشمار 31 فروردین 1342]
 
افزایش ناچیز بودجه ارتش تکافوی احتیاجات را نمی‌کند
به بودجه ارتش قلم بسیار ناچیزی اضافه شده که به هیچ وجه تکافوی احتیاجات ما را نمی‌کند و به‌تدریج باید نواقص ارتش خودمان را تا موقعی که در دنیا خلع سلاح نهایی نشده است و هیچ گونه خطری برای استقلال ما باقی نمانده باشد رفع کنیم؛ به عنوان مثال باید بگویم مخارج ارتش ما به نسبت سرانه یک‌شانزدهم مخارج ارتش ممالک بی‌طرفی مثل سوئد یا سوئیس است و همچنین دو الی سه دفعه کمتر از اغلب کشورهای بی‌طرف خاورمیانه است. به بودجه ژاندارمری و پلیس نیز تا آنجا که مقدور بوده است توجه شده مخصوصا از جهت تامین مسکن برای آنها پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای خواهیم داشت.
 
مخالفینی که قصد خیانت به «رستاخیز ملی» را داشته باشند به شدت سرکوب می‌کنیم!
کوته‌نظراتی که منافع فوری و آنی آنها را دچار چنان غفلت و بی‌خبری سازد که تصور خیانت به رستاخیز ملی ما را بکنند چه در قلل کوه‌ها و چه در بن بیغوله‌ها با دست توانای عدالت، چنان‌که شاهنشاه در دزفول فرمودند، در هم کوبیده می‌‌شوند، چنان‌که شده‌اند.
 
ادارات دولتی مرکز تجمع افرادی کم کار و بیکار و محروم از معیشت عادی شده است!
سپس عبدالحسین بهنیا، وزیر دارایی، اظهار داشت: بررسی در بودجه کل کشور بالخصوص در ارقام هزینه ما را به یک نتیجه‌ای می‌رساند و آن این است که نسبت ارقام خرج‌های مهم اعداد بی‌تناسبی را نشان می‌دهد و اگر به جزء این ارقام رسیدگی کنیم معلوم می‌شود که قسمت عمده این ارقام خرج پرسنلی است و در نتیجه یک سلسله قوانین متناقض و غلط و ارفاق بی‌جهت سازمان اداری مملکت به صورت غیرمنطقی در آمده دستگاه دولت پر از مستخدمینی است که به حد اعلی ترقی عمودی خود رسیده و با وجود این موقعیت، حقوق ناچیز دریافت می‌دارند خدمت بی‌تناسب به رتبه خود عهده دارند و مقدار کار روزانه آنها کم است و جز عده معدودی برای شش ساعت کار که کمترین مدت خدمت در دنیاست، به اندازه کافی به آنها خدمت رجوع نشده و کثرت عده و بی‌تناسب بودن رتبه با وظیفه محوله، کلیه عواملی را که در همه دنیا موجب تشویق و پیشرفت و فداکاری مستخدمین است از بین برده ادارات دولتی به صورت مرکز و محل تجمع یک عده کم‌کار و یا بیکار و در هر صورت محروم از شرایط معیشت عادی درآمده است.
به دلیل عدم استخدام در ظرف مدت طولانی، برای مشاغل پایین کارمند وجود نداشته برای نیل به مشاغل بالا کسی آماده و تربیت نشده است. حقوق بازنشستگی برای کسانی که از دریافت مزایای دیگری برخوردار نیستند بیشتر از حقوق خدمت است و در نتیجه کافی نبودن حقوق هر کس از راهی در تجسس تأمین کسر خرج خود می‌باشد.
 
اسدالله علم: تابستان 1342 موعد برگزاری انتخابات است
بعد از خاتمه سخنان وزیر دارایی در جلسه مصاحبه مطبوعاتی امروز نخست‌وزیر، سؤالات خبرنگاران مطرح گردید.
سؤال یکی از نمایندگان خبرگزاری‌های خارجی درباره انتخابات مطرح گردید و تقاضا شد که روز شروع انتخابات اعلام شود.
نخست‌وزیر گفت: تاریخ قطعی شروع انتخابات در همین ماه اعلام خواهد شد، اما به طور کلی باید به اطلاعتان برسانم که در تابستان امسال انتخابات آغاز خواهد گردید.
در مورد علت تعویق انتخابات، نخست‌وزیر موانع کار را تهیه کارت الکترال و تصویب آیین‌نامه انتخابات ذکر کرد.
 
دیون دولت
سوال دیگر یکی از خبرنگاران خبرگزاری‌های خارجی این بود که آیا می‌شود وضع دیون دولت به خارج و میزان آن را اعلام کرد؟
وزیر دارایی گفت: دیون دولت به خارج را باید چند طبقه کرد: یکی مربوط به سازمان برنامه است که همه آنها در موعد سررسید پرداخت شد و خواهد شد و تا به حال هیچ نوع تأخیر یا عدم پرداختی نداشته است. دستگاه‌های دیگر دولت مثل راه آهن، که از بانک صادرات و واردات آمریکا یا منابع خصوصی و بین‌المللی دیگر قرض کرده بود، البته مدتی تأخیر داشت، اما در شش‌ماهه دوم سال قبل وضع عادی به خود گرفت و بدهی خود را پرداخت کرد.
یک قسمت از دیون دولت مربوط به وزارت جنگ و کارخانجات اسلحه‌سازی است که علت تأخیر آن اختلاف در اجرای قرارداد می‌باشد. روی این اختلاف مذاکراتی بین طرفین در جریان است و به علت طولانی شدن این مذاکرات، پرداخت دیون مربوطه به تعویق افتاده است.
 
بیشتر دیون وزارت جنگ مربوط به آلمان و فرانسه است
دیون وزارت جنگ بیشتر مربوط به آلمان‌ها و قسمتی هم فرانسوی‌هاست. دولت برای حل موضوع فوق علاقه‌مندی زیادی نشان داد و هم‌اکنون یک هیئت در آلمان مشغول مذاکره با طرف دیگر قرارداد هستند و دولت عجله دارد که آن را هرچه زودتر حل کند. برای تعهدات وزارت جنگ هم در بودجه سال جاری چهارصدمیلیون ریال اعتبار تأمین شد.
 
به‌دست آوردن بودجه متعادل با روش کنونی عملی نیست
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: کسری بودجه در شرایط کنونی اگرچه اجتناب‌ناپذیر است، ولی به‌هرحال تا روزی که مملکت بودجه متعادل سالم نداشته باشد از اقتصاد سالم نیز بهره نخواهد داشت. پس باید یک روز سرانجام بودجه ما متعادل شود، ولی این به کیفیتی که ما عمل می‌کنیم عملی نیست.
اگر شما بخواهید یک روزی بلاخره بودجه سالم و متعادل داشته باشید، راهش این است که تنظیم بودجه را از اول فروردین شروع کنید؛ یعنی امسال از اول فروردین تصمیم بگیرید برای سال 43 بودجه سالم و متعادل داشته باشید.2
 
خرید سیصدهزار تن گندم از آمریکا
امروز یک مقام مطلع در گفت‌وگو با روزنامه «کیهان» اظهار داشت: امسال نیز مملکت دچار کمبود گندم است و باید برای جبران این کمبود از خارج گندم وارد شود و به همین منظور مذاکراتی برای خرید سیصدهزار تن گندم از آمریکا شروع شده است.3
 
قرارداد پانزده‌میلیون دلار وام میان ایران و آمریکا امضا می‌شود
سازمان برنامه امروز اعلام کرد که به‌زودی قرارداد یک وام پانزده‌میلیون دلاری بین ایران و آمریکا به امضا خواهد رسید.
این وام، که با بهره 3 درصد بوده و سی‌ساله از سال هفتم به بعد مستهلک می‌شود، برای مخارج ارزی ساختمان تأسیسات بندری بندرعباس مصرف خواهد شد.
 
مذاکره برای انتقال قلعه «شهر نو» به خارج تهران
بامداد امروز شهردار تهران از میدان‌های خواربار و نواحی شهرداری و «قلعه» دیدن کرد.
شهردار به طور ناشناس به قلعه شهر نو رفت و به همراه چند تن از معتمدین محلی از این محل دیدن کرد.
مردم محل درخواست کردند که شهرداری برای انتقال قلعه به خارج شهر اقدام کند و اعلام داشتند که حاضرند قسمتی از هزینه ساختمان شهر جدیدی را در خارج تهران برای سکونت ساکنان قلعه بپردازند.
شهردار گفت: ما در شهرداری طرحی بدین منظور تهیه کرده‌ایم و به‌خوبی می‌دانیم که وجود قلعه در قلب شهر تهران از لحاظ مذهبی و تربیتی و اخلاقی برای خانواده‌های ساکن اطراف این محل بسیار بد است، ولی این طرح پول لازم دارد و اگر خود مردم شورایی تشکیل بدهند و خودشان در بانک حسابی باز کنند و چند تن از افراد معروف و باشخصیت اجتماع تهران را که مورد اعتماد مردم شهر هستند مأمور اجرای این کار بسازند شهرداری نه تنها قسمتی از هزینه را خواهد پرداخت، بلکه با کمال علاقه با مردم همفکری کرده و این مسئله را حل خواهد کرد.
 
ارتشبد هدایت: من رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران بودم نه متصدی خرید و فروش!
ساعت 9:40 صبح امروز دوازدهمین جلسه علنی دادرسی تیمسار ارتشبد هدایت و سایر متهمان در دادگاه نظامی به ریاست تیمسار سپهبد رضا عظیمی و عضویت تیمسار سرلشکر اویسی، سرهنگ مجلسی و سرهنگ کوچک‌پور و دادستانی سرکار سرهنگ پرندیان تشکیل شد.
رئیس: قبل از اعلام آخرین دفاع، سوالاتی طرح شده که قرائت می‌شود. لازم است آقایان متهمین به‌اختصار جواب بدهند؛ ضمنا آقایان وکلای مدافع در این ضمن صحبتی نفرمایید. سرکار سرهنگ مجلسی بفرمایید.
 سرهنگ مجلسی: تیمسار از کلیه نامه‌های وارده و صادره در این پرونده اطلاع داشتید یا نه؟
ارتشبد هدایت: (با تعجب و عصبانیت خطاب به سرهنگ مجلسی) یعنی جناب سرهنگ باز هم بنده متصدی خرید و فروش هستم؟ بنده رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران بودم؛ آیا امکان دارد از تمام نامه‌های وارده به ستاد مطلع باشم؟ نامه‌هایی که می‌رسید هر کدام به اداره مربوطه می‌رفت. [رک: روزشمار 11 فروردین 1342، روزشمار 20 فروردین 1342، روزشمار 22 فروردین 1342، روزشمار 29 فروردین 1342، روزشمار 31 فروردین 1342 ]
 


کد مطلب: 6712

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/6712/2-اردیبهشت-1342

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir