کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر؛

فراخوان سومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی منتشر شد

6 ارديبهشت 1402 ساعت 12:28

فراخوان سومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی که با همکاری پژوهشکده تاریخ معاصر و خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود، منتشر شد


به گزارش پایگاه اطلاعرسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛  سومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر در دی ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. بر این اساس دبیرخانه این جایزه از ناشران، پدیدآورندگان، مترجمان و مصححان محترم دعوت می‌کند با ثبت نام در تارنمای اینترنتی www.tarikhsal.ir کتاب یا کتاب‌های پیشنهادی خود را به این دبیرخانه ارسال نمایند.
 
گفتنی است جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۹ با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی ترویج و تقویت گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه تاریخ و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص این حوزه با مشارکت خانه کتاب و ادبیات (ایران) و پژوهشکده تاریخ معاصر راه‌اندازی و نخستین دوره آن همان سال برگزار شد.

گستره داوری
در آیین این جایزه همه کتاب‌هایی که طی دو سال شمسی گذشته (بازه زمانی ۱۴۰۰-۱۴۰۱) با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین بار در موضوع تاریخ معاصر (از ابتدای قاجار تاکنون) منتشر شده باشند، ارزیابی و داوری می‌شوند. همچنین این آثار باید دارای برگه اعلام وصول باشند، کمک‌درسی و عکس‌برداری‌شده نباشند. این آثار به سه بخش تألیف، تصحیح و ترجمه تقسیم می‌شوند و موضوع‌های اصلی هر گروه شامل همه شاخه‌های تاریخ انقلاب اسلامی به شرح زیر خواهد بود:
ـ کلیات (دانشنامه‌های تخصصی، کتاب‌شناسی توصیفی ـ تحلیلی و روزشمار)؛
ـ خاطرات، زندگی‌نامه و شرح‌حال‌نویسی؛
ـ مستندنگاری (سفرنامه‌نویسی، یادداشت‎‌های روزانه و عکس‌نوشت)؛
ـ تحقیقات و پژوهش‌های تاریخی؛
ـ تاریخ شفاهی
ـ اسناد و پژوهش‌های اسنادی

همچنین در سومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی بخش ویژه نیز به مقالات تاریخی با رویکرد نقد دوران پهلوی منتشرشده در بازه زمانی ۱۴۰۰۔۱۴۰۱ اختصاص داده شده است. 
 
نحوه ثبت نام
تمام مراحل ثبت نام متقاضیان تکمیل اطلاعات و ارسال آثار جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی به صورت برخط و از طریق تارنمای اختصاصی این جایزه به نشانی www.tarikhal.ir انجام می‌شود.
ناشران، پژوهشگران، مؤلفان و مترجمان می‌توانند با مراجعه به تارنمای یادشده و ثبت نام در آن، کتاب یا کتاب‌های پیشنهادی خود را به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.
گفتنی است فقط کتاب‌هایی در این جایزه داوری و ارزیابی می‌شوند که پدیدآورنده یا ناشر کتاب، کاربرگ ثبت نام را در تارنمای این جایزه پر و همراه دو نسخه از کتاب به دبیرخانه ارسال کند. شایان ذکر است کتاب‌های دریافت‌شده بازگردانده نخواهند شد.
 
معیارهای داوری
معیارهای ارزیابی کتاب برگزیده یا شایسته تقدیر جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی عبارت‌اند از:
ـ تأثیرگذاری در ارتقای سطح علمی و فرهنگی کشور؛
ـ تقویت گفتمان انقلاب اسلامی به لحاظ محتوایی؛
ـ التزام به ارزش‌های فرهنگی دینی و انسانی؛
ـ تازگی و نوآوری در موضوع ساختار پرداخت و نگاه کتاب؛
ـ رعایت استانداردها در ساخت، فصل‌بندی، نگارش دستور زبان و واژگان؛
ـ رعایت استانداردها در ذکر منابع و مآخذ در آثار تحقیقی و پژوهشی؛
ـ بهره‌مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی؛
ـ ارزشمندی علمی و محتوایی کتاب؛
ـ استحکام و زیبایی زبان؛
ـ برخورداری از قدرت اقناع و تأثیرگذاری عمیق بر مخاطب؛
ـ رعایت استانداردهای تألیف، ترجمه و تصحیح؛
ـ پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث طراحی جلد، حروف‌چینی، صفحه‌آرایی، چاپ، صحافی و جلد.
 
جایزه
جایزه پدیدآورندگان آثار برگزیده و شایسته تقدیر تندیس و لوح تقدیر به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به انضمام هدیه نقدی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
زمان برگزاری آیین پایانی
آیین اهدای جوایز برگزیدگان و شایستگان تقدیر این جایزه ۲۵ دی‌ماه روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.


 
نویسندگان و تاریخ پژوهان تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ مهلت دارند آثار خود را به نشانی، تهران، الهیه، خیابان شهید فیاضی (فرشته)، نبش خیابان چناران، پژوهشکده تاریخ معاصر، پلاک ۱۵و  کد پستی: ۱۹۶۴۹۶۴۳۵۳ یا به نشانی اینترنتی www.tarikhsal.ir  ارسال کنند.


مخاطبان برای ارتباط با دبیرخانه سومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی می‌توانند با تلفن: ۰۲۱۲۲۶۰۸۶۹۰ یا دورنگار: ۰۲۱۲۲۶۰۲۰۹۶ تماس حاصل کنند. 
 
تصویر فراخوان سومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی


کد مطلب: 24706

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24706/فراخوان-سومین-جایزه-کتاب-تاریخ-انقلاب-اسلامی-منتشر

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir