کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

28 آبان 1345

28 آبان 1401 ساعت 15:44

اشرف پهلوی در «نخستین اجلاسیه سازمان زنان ایران»: زنان سپاه دانش و عمران تشکیل می‌دهند/جنبه غیر سیاسی/توسعه خدمات اجتماعی/عراق رسما تقاضای ۱۰ درصد اضافه تولید نفت کرد/تاریخ سفر آرام به بغداد/«عراق خواستار روابط بهتری با ایران است»/«چریک‌های عراق به مرز ایران تجاوز کردند»/حمله چریک‌ها/خلعتبری: سنتو باید تغییر کند/تشییع جنازه جمال امامی/مدیر عامل بانک رهنی: سالی صدهزار خانه باید ساخته شود/دادگاه اطفال بزهکار شروع به کار کرد/بازدید نخست‌وزیر از شرکت واحد/«مقدمات عضویت چین در سازمان ملل فراهم می‌شود»/اردن و لبنان مرزهای خود را در برابر اسرائیل تقویت می‌کنند/شاه: برخلاف سال ١٩٥١ نفت ایران در شرق و غرب خریدار دارد/ همان راه پدرم را می‌روم!/اقدامات يك‌جانبه/مقامات مرکز آمار ایران: جمعیت روز تهران بیش از سه‌میلیون نفر است


اشرف پهلوی در «نخستین اجلاسیه سازمان زنان ایران»: زنان سپاه دانش و عمران تشکیل می‌دهند

روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: صبح امروز نخستین اجلاسیه سازمان زنان ایران با بیانات اشرف پهلوی، ریاست عالیه سازمان زنان ایران، افتتاح شد.
در این اجلاسیه که کلیه اعضای سازمان زنان حضور داشتند پس از نواختن سرود شاهنشاهی، خانم یوسفی، دبیر کل سازمان زنان ایران، خیر مقدم گفت و سپس اشرف پهلوی، ریاست عالیه سازمان زنان ایران، بیاناتی به این شرح ایراد کردند:  
این سازمان قصد دارد کلیه طبقات و افراد زنان ایران را در صفوف خود جای دهد. اعضا و وابستگان ما که اکنون چندهزار نفرند باید به چند میلیون تن برسند و ما در این سازمان هیچ کس را بردیگری مقدم نخواهیم شمرد.
در حدود اساسنامه و مقررات سازمان همه اعضا وضع مساوی دارند و در آنجا که پای اظهار نظر و رأی پیش می‌آید هیچ کس با دیگری تفاوت نخواهد داشت. فعالیت و ایمان هر کس ضامن پیشرفت او در سازمان خواهد بود.
 
جنبه غیر سیاسی
سازمان زنان ایران برای آنکه بهتر بتواند به اجرای مقاصد خود بپردازد تصمیم گرفته است جنبه کاملا غیرسیاسی داشته باشد و در امور سیاسی هیچ مداخله‌ای نکند، ولی این امر مانع از توصیه‌های سازمان به دولت و پیشنهاد اجرای مقرراتی که به نفع زنان ایرانی است نخواهد بود.
 
توسعه خدمات اجتماعی
در این زمینه مخصوصا باید به توسعه خدمات اجتماعی در روستاها توجه کرد. سازمان باید مددکاران اجتماعی به کلیه روستاها بفرستد و زنان روستایی را در کارهای خود یاری دهد.
نوعی سپاه دانش و سپاه عمران مرکب از بانوان و دوشیزگان جوان باید تشکیل گردد و زن ایرانی را در آنجا که بیش از همه احتياج به كمك دارد یاری دهد.
 
عراق رسما تقاضای ۱۰ درصد اضافه تولید نفت کرد
«یونایتد پرس» به نقل از رادیو بغداد گزارش داد که دولت عراق رسما از شرکت‌های نفتی عراق درخواست کرده است که میزان تولید سالانه خود را در حدود 10 درصد افزایش دهند.
عبدالله اسماعيل، معاون وزارت نفت عراق، روز ۱۳ نوامبر گفته بود که عراق در نظر دارد از کمپانی نفت عراق بخواهد که میزان استخراج نفت خام را افزایش دهد؛ زیرا دولت عراق نمی‌تواند قبول کند که میزان افزایش تولید نفت عراق از 3 یا 4 درصد تجاوز نکند درحالی‌که میزان تولید در بعضی کشورهای تولیدکننده خاورمیانه تا 20 درصد افزایش یابد.
 
تاریخ سفر آرام به بغداد
امروز اطلاع حاصل شد که سفر آقای آرام، وزیر امور خارجه، به بغداد که به دعوت وزیر امور خارجه عراق صورت می‌گیرد، قطعیت یافته و این سفر اواخر هفته آینده آغاز خواهد شد.
 
«عراق خواستار روابط بهتری با ایران است»
«یونایتد پرس» از بیروت گزارش داد: عبدالرحمن عارف، رئیس‌جمهوری عراق، گفت: عراق در برابر تجاوز به هیچ کشور عربی بی‌کار نخواهد نشست.
وی تأکید کرد که اگر دول عرب متحد بودند، اسرائیل جرئت نمی‌کرد حمله به اردن را آغاز نماید.
پرزیدنت عارف گفت: ما درصدد برقراری روابط بهتری با ایران و ترکیه هستیم و افشا کرد که به دعوت اعلیحضرت شاهنشاه ایران از ایران بازدید خواهد کرد.
 
«چریک‌های عراق به مرز ایران تجاوز کردند»
يك سرباز مسلح عراقی که با استفاده از تاریکی شب وارد مرز ایران شده بود در «مرزبانی مریوان» یک ژاندارم را به مسلسل بست و با تهدید و ارعاب مأمورین قصد قتل رئیس مرزبانی را داشت که سرانجام دستگیر شد و فعلا در پاسگاه مرزبانی تحت بازجویی است.
 
حمله چریک‌ها
گزارش رسیده از منطقه «سومار» واقع در بین نفت شاه و تنگ بيجار کرمانشاهان حاکی است بعد از ظهر پریروز عده‌ای در حدود هشتاد نفر چريك دولت عراق به مرز ایران در سومار تجاوز کردند، ولی بلافاصله با مقاومت مأمورین مرزبانی روبه‌رو شدند.
در يك زد و خورد شدید كه بین چریک‌ها و مأمورین ایرانی درگرفت، چهار نفر از چریک‌ها کشته شدند و بقیه متواری گردیدند.
 
خلعتبری: سنتو باید تغییر کند
«خبرگزاری فرانسه» از پاریس گزارش داد: آقای عباسعلی خلعتبری، دبیرکل پیمان سنتو، ضمن نطقی که در کنفرانس پارلمانی کشورهای عضو اتحادیه آتلانتيك ایراد کرد، گفت: افکار عمومی در خاورمیانه معتقد است که در سازمان پیمان مرکزی باید تغییراتی داده شود؛ زیرا متحدین باختری آن طور که باید و شاید نسبت به سه کشور عضو پیمان: ایران، پاکستان و ترکیه حسن تفاهم و پشتیبانی نشان نمی‌دهند.
آقای خلعتبری گفت: به نظر وی خطر کمونیستی همچنان باقی است و فقط این خطر تغییر چهره داده است. شوروی در خاورمیانه نیز سیاست ملایم‌تری در پیش گرفته، ولی در حقیقت تهدیدهای اقتصادی و سیاسی جانشین تهدید نظامی شده است.
دبیر کل سازمان پیمان مرکزی گفت: اوضاع در این قسمت از جهان به علت اختلافات و کشمکش‌هایی که بین کشورهای عربی و اسرائیل از يك طرف و بین کشورهای عربی محافظه‌کار و ترقی‌خواه از طرف دیگر وجود دارد بسیار پیچیده و بغرنج است.
دبیر کل سنتو در پایان کشورهای شرکت‌کننده را به دقت و مراقبت بیشتر و همکاری نزدیک‌تری دعوت کرد.
 
تشییع جنازه جمال امامی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: صبح امروز مراسم تشییع جنازه جمال امامی طی تشریفات خاصی از مسجد عالی سپهسالار انجام شد و به مشهد مقدس حمل گردید تا در آنجا به خاک سپرده شود.
جنازه جمال امامی، که هفته گذشته از پاریس به تهران انتقال یافته بود، ساعت ۹ صبح امروز از مسجد عالی سپهسالار تشییع گردید. قبل از تشییع، رؤسای دو مجلس، چند تن از وزرا، جمعی از رجال و شخصیت‌های مملکتی و دوستان و بستگان جمال امامی در مسجد حضور یافتند و مقارن تشییع جنازه، آقای هویدا نخست‌وزیر نیز به جمع مشایعین پیوست.
جسد جمال امامی، درحالی‌که حلقه‌های بزرگ گل در جلوی آن حرکت داده می‌شد، تا نزديك سرچشمه روی دوش حمل گردید و پیش از آنکه مشایعین با اتومبیل حرکت کنند نطق کوتاهی درباره خدمات سیاسی و اجتماعی امامی ایراد شد.
 
مدیر عامل بانک رهنی: سالی صدهزار خانه باید ساخته شود
برای تأمین احتیاجات مسکن مردم، در مناطق شهرنشین سالیانه در حدود یکصدهزار واحد مسکونی جدید باید ساخته شود.
این مطلب را آقای مهندس بهنیا، رئيس كل بانك رهنی ایران، در سمينار بانك، که امروز با حضور آقای نخست‌وزیر و چند تن از وزرا تشکیل شده بود، بیان داشت.
مديرعامل بانک رهنی گفت: در صورت ساختمان یکصدهزار واحد مسکونی در سال، احتیاجات ناشی از افزایش جمعیت برآورده می‌شود و به رفع مضیقه کنونی مسکن و تبدیل خانه‌های فرسوده نیز كمك خواهد شد و بدیهی است که این مقدار باید متناسب افزایش جمعیت و رشد اقتصادی و حجم کل سرمایه‌گذاری در کشور افزایش يابد تا مسئله مشکل مسکن از میان برود.
 
دادگاه اطفال بزهکار شروع به کار کرد
دادگستری اعضای مشورتی دادگاه‌های اطفال بزهکار را انتخاب کرد. با انجام این کار از امروز دادگاه مذکور شروع به‌کار کرد.
روز پنجشنبه گذشته آقای فتحعلی صدقی، رئیس دادگاه جنحه، به ریاست دادگاه اطفال بزهکار تعیین شد. آقایان دکتر فتح‌الله دولتشاهی و علی‌اکبر نجفی و محمدحسین خوئینی، قضات سابق و وکلای فعلی دادگستری، آقایان کمال‌الدین نورخش و خانم بدرالملوك بامداد، از کارکنان باسابقه وزارت فرهنگ، نيز به سمت مشاورین دادگاه‌های مذکور انتخاب گردیدند.
امروز دادگاه اطفال بزهکار برای تعيين تكليف اطفال بزهکار شروع به‌کار کرد.
 
بازدید نخست‌وزیر از شرکت واحد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای هویدا، نخست‌وزیر، روز پنجشنبه در میان ابراز احساسات کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی نسبت به شاهنشاه آریامهر، فروشگاه شماره ۲ تعاون مصرف کارگران را افتتاح کرد. از قسمت‌های مختلف ناحیه ۲ و اتوبوس‌های نمونه شرکت واحد دیدن نمود و آن‌گاه در کلاس مبارزه با بی‌سوادی کارگران شرکت کرده و گواهینامه پایان دوره نوسوادان را بین آنان توزیع کرد.
 
«مقدمات عضویت چین در سازمان ملل فراهم می‌شود»
«خبرگزاری فرانسه» ۱۸ نوامبر از سازمان ملل متحد گزارش داد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد بحث پیرامون عضویت چین کمونیست را در سازمان ملل متحد آغاز کرد.
هیو تو سامبات، نماینده کامبوج، طی نطقی گفت: مسئله‌ای که مطرح است این نیست که چین باید به عضویت سازمان ملل متحد پذیرفته شود یا نه، بلکه حقیقت این است چه کسی نماینده هفتصدمیلیون چینی است. حکومت چین خلق یا حکومت دست‌نشانده آمریکا در یکی از ایالت چین به نام «تایوان».
 نماینده کامبوج به‌شدت نظریه دو چین را رد کرد و سیاست آمریکا در ويتنام را محکوم نمود.
وی گفت: تجهیز ارتش چین به سلاح اتمی کمکی به صلح جهان است.
اتیلیو پیچیونی، نماینده ایتالیا، طی نطقی گفت: باید به بحث شانزده‌ساله پیرامون عضویت چین کمونیست در سازمان ملل متحد پایان داد. وی گفت: مسئله عضویت چین در سازمان ملل متحد بر اساس زیر باید مورد بررسی قرار گیرد:
1. دولت پکن بر تمام چین اصلی با هفتصدمیلیون جمعیت حکومت می‌کند؛
2. سرنوشت حکومت تایپه باید حل شود.
نماینده چهار کشور شیلی کانادا، ایتالیا و بلژيك كه معتقدند باید کمیته‌ای به‌وجود آمده و در مورد عضویت چین در سازمان ملل متحد با دولت پکن تماس حاصل کند شب گذشته جلسه واحدی تشکیل دادند.
نماینده کشورهای بلژيك، كانادا، شیلی و ایتالیا قطعنامه مشترکی در این زمینه تسلیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهند کرد.
 
اردن و لبنان مرزهای خود را در برابر اسرائیل تقویت می‌کنند
اردن و لبنان اقدامات امنیتی خود را در مرزهای خویش با اسرائیل شدت داده‌اند.
این مطلب در گزارشی که فرمانده کمیسیون ترك مخاصمه سازمان ملل برای اوتانت، دبیر کل سازمان، فرستاده اعلام شده است.
هم‌زمان با این وضع بحث در شورای امنیت راجع به شکایت اردن از اسرائیل ادامه دارد و دیپلمات‌های عرب به فعالیت پرداخته‌اند تا حمایت اعضای شورای امنیت را به سوی خود جلب نمایند.
وزیر خارجه عراق به نمایندگان شورای امنیت گفت: کشور وی انتظار دارد که روش سختی در برابر تجاوز اسرائیل در پیش گرفته شود.
قبل از وزیر خارجه عراق، اکرم زعيتر، وزیر خارجه اردن، با نمایندگان شورای امنیت مذاکره کرده بود.
نمایندگان اسرائیل در سازمان ملل نیز به مذاکره با نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه پرداختند تا حمایت آنان را از اسرائیل جلب کنند.[1]
 
شاه: برخلاف سال ١٩٥١ نفت ایران در شرق و غرب خریدار دارد/ همان راه پدرم را می‌روم!
«خبرگزاری فرانسه» از رم گزارش داد: شاهنشاه ایران در مصاحبه‌ای با فرستاده مخصوص روزنامه ایتالیایی «کوریره دلاسرا» کنسرسیوم نفت را به‌شدت مورد حمله قرار داد.
سخنان شاه در حقیقت پاسخی به مندرجات روزنامه «تایمز لندن» است که از احتمال پيدايش يك بحران اقتصادی، نظیر بحرانی که در سال ۱۹۵۱ به‌وجود آمد سخن به میان آورده است.
ما پول را برای تفنن و اسراف و تبذیر و صرف مخارج بیهوده نمی‌خواهیم.[2] همان‌طور که سایر کشورهای تولیدکننده نفت به این حقیقت اذعان دارند، ایران حق دارد از منابع طبیعی خود سهمی که متناسب با ۲۵ میلیون جمعیت این کشور باشد دریافت کند درحالی‌که کنسرسیوم بر عکس در کشورهایی که جمعیت و نیازمندی‌های آنها خیلی کمتر از کشور ماست به نسبت خیلی بیشتری نفت استخراج می‌کند.
 
اقدامات يك‌جانبه
هرگاه کنسرسیوم به اقدامات یک‌جانبه دست بزند باید همین شیوه را از جانب ما نیز انتظار داشته باشد.
تصور اینکه وضع سال ۱۹۵۱ که چاه‌های نفت دو سال بسته بود در ایران تکرار خواهد شد اشتباه بزرگی است؛ امروز اوضاع و شرایط زمان كاملا عوض شده است.
شاهنشاه پس از اشاره به اینکه نخستین قرارداد بین‌المللی که انحصارات نفتی را در هم شکست بین ایران و شرکت «انی» ایتالیا امضا شد فرمودند: من همان راهی را که پدرم در تبدیل ایران به يك كشور مدرن پیش گرفته بود دنبال می‌کنم.
 
مقامات مرکز آمار ایران: جمعیت روز تهران بیش از سه‌میلیون نفر است
جمعیت شهر تهران در محدوده معینی از پایتخت، از دو و نیم میلیون نفر گذشت و تا آخر وقت امروز که آخرین روز سرشماری عمومی بود به دو میلیون و 700 هزار نفر رسید.
مرکز آمار ایران اعلام کرد تا دیشب در تهران از ۵۵۷۳۳۰ خانوار سرشماری شده و جمعیت تهران به دومیلیون و 64 هزار و 99 نفر بالغ گردیده بود که یک‌میلیون و 374 هزار و 155 نفر آنها مرد و یک‌میلیون و 323 هزار و 644  نفرشان زن بودند.
جمعیت شهر تهران (تهران بزرگ) به مراتب بیش از دو میلیون و 700 هزار نفر است و پیش‌بینی می‌شود که از سه‌میلیون نفر نیز تجاوز کند.
جمعیت فعال شهر تهران، که باید در سرشماری روز به حساب آید، از سه‌میلیون نفر تجاوز می‌کند به این ترتیب که اکثر جمعیت شمیران و اطراف شمیران، شهر ری و آن طرف مهرآباد را باید جزء جمعیت فعال تهران به حساب آورد؛ زیرا خانه مسکونی عده زیادی از جمعیت تهران در خارج از شهر تهران قرار دارد؛ بنابراین باید جمعیت تهران را از دو جهت حساب کرد: یکی جمعیت روز و یکی جمعیت شب.
جمعیت روز تهران از سه‌میلیون نفر تجاوز می‌کند، ولی جمعیت شب تهران در همان حدود دو میلیون و 700 هزار نفر خواهد بود؛ مثل جمعیت لندن که روزها به دوازده‌میلیون نفر بالغ می‌گردد و شب‌ها در حدود هفت‌میلیون نفر است.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 28 آبان 1345، صفحه 1

پي‌نوشت‌ها
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 28 آبان 1345، صص 1، 2، 4، 10، 11، 17، 19 و 20. 
[2] . علی‌رغم این سخنان شاه که او درآمد نفت را نه برای اسراف و تبذیر که برای پیشرفت ایران می‌خواست، با افزایش درآمدهای نفتی ایران در دهه 1350 اسراف و تبذیر به نهایت درجه خود رسید، برای نمونه پرویز راجی، سفیر ایران در لندن، دیدار خود با معاون وزارت اقتصاد و دارایی در بهمن 1355 را این گونه شرح داده است: جمشید اشرفی در صحبت‌هایی که با هم داشتیم از هرج‌ومرج‌هایی که بر اثر ریخت‌وپاش و مخارج زائد و غیرعاقلانه دولت ایران به‌وجود آمده اظهار ناراحتی می‌کرد و می‌گفت: ما به‌قدری بی‌حساب و کتاب عمل می‌کنیم که هیچ وقت نشده کسر بودجه نداشته باشیم؛ چه آن موقع که کل درآمد ارزی ایران 26 میلیون دلار بیشتر نبود، چه وقتی که درآمد ارزی به 46 میلیون دلار رسید، و چه سال گذشته که حدود 20 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته‌ایم.
رک: پرویز راجی، در خدمتگزار تخت طاووس، تهران، اطلاعات، 1364، ص 48.
این خود نشان می‌دهد که کاهش یا افزایش درآمدهای ارزی ایران نقشی در رشد کشور نداشت و تنها وسیله اسراف و تبذیرهای آزادانه را فراهم می‌کرد و برای هزینه‌های ضروری همواره کشور دچار کسری بودجه بود.
[3] . اطلاعات، 28 آبان 1345، صص 1، 17 و 19. 


کد مطلب: 24288

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24288/28-آبان-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir