کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

18 آبان 1345

18 آبان 1401 ساعت 18:03

مستشار آمریکایی عضو سیا بار دیگر وارد ایران شد!/عزیمت رئیس بانک مرکزی به خارج برای خرید احتیاجات فرح!/بهمن قشقایی تیرباران شد/معرفی سفیر ایران در واتیکان به شاه/وزیر خارجه کره جنوبی به ایران می‌آید/ناوگان نفتکش ایران تقویت می‌شود/نیروی هوایی ایران به هواپیماهای «فانتوم۲» مجهز می‌شود


مستشار آمریکایی عضو سیا بار دیگر وارد ایران شد!

ساواک به تاریخ 18 آبان 1345 طی گزارشی تأکید کرده است: «وول راف مستشار آمریکایی در شورای عالی اداری که در زمان ابتهاج از ایران خارج گردیده بود مجددا به وسیله دکتر منوچهر گودرزی به ایران آمده و در منزل نام‌برده سکونت دارد و فعالیت‌هایی را شروع نموده است.»
این گزارش می‌افزاید: «نمایندگان سیاسی سفارت آمریکا با وی در تماس می‌باشند و به نظر می‌رسد که از مشارالیه کسب دستور می‌نمایند. با این ترتیب استنباط می‌شود که مستشار مزبور از اعضاي عالی‌رتبه سازمان سیا محسوب شود».[1]
 
عزیمت رئیس بانک مرکزی به خارج برای خرید احتیاجات فرح!
سناتور جواد بوشهری،[2] نايب‌رئیس شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران، طی نامه‌ای خطاب به فضل‌الله نبیل، پیشکار فرح دیبا، نوشت: عطف به مرقومه شماره 4212 ـ 17 /8 /45 راجع به نمونه نقشه تاج علیاحضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران به استحضار خاطر محترم می‌رساند طرح تاجی که مورد پسند علیاحضرت شهبانوی ایران قرار گرفته بود به آقای مهدی سمیعی، رئیس بانک مرکزی، تسلیم شده است تا نسبت به تهیه نمونه آن در خارج از کشور اقدام نمایند و ایشان برای انجام همین منظور به خارج از کشور رفته‌اند و به محض مراجعتشان به ایران نمونه تهیه‌شده تاج را به عرض مبارکشان خواهند رسانید.[3]
 
بهمن قشقایی تیرباران شد
روزنامه‌‎های امروز کشور نوشتند: بهمن قشقایی در میدان تیر شیراز به علت ایجاد ناامنی و قتل تیرباران شد.
این اعلامیه صبح امروز از طرف مقامات نظامی لشکر فارس در اختیار جرائد گذاشته شد:
بهمن بهادری قشقایی، فرزند سهراب که برابر سوابق جوانی ماجراجو بود و در تحصیلات عقب مانده و از این لحاظ در خود احساس حقارت و ناراحتی می‌کرد، در سال 1343 مدتی در بلوک قیر و کارزین متواری و در همان موقع اتومبیل حامل مرحوم بهمن بهمنی و حسینعلی خلیلی مورد حمله سارقین واقع و دو نفر مزبور به نحو فجیعی به دست سارقین شهید شدند و بهمن بهادری متهم به این واقعه گردید.
بالاخره پس از یک سلسله اقدامات به توصیه و صوابدید جناب آقای استاندار فارس برای نام‌برده گذرنامه اعزام به انگلستان برای تحصیل صادر و به خارج اعزام شد، لیکن در اوايل فروردین‌ماه 1344 غفلتا به فارس وارد و یکسره به کوهستان‌های حدود فیروزآباد رفت و با دستجات اشرار معروف تماس حاصل نمود و به اتفاق اشرار معروف مزبور به پاسگاه دهرم شبیخون زد و در زد و خورد پاسگاه دهرم شش نفر ژاندارم شهید شدند.
سپس دو نفر از ژاندارم‌های پاسگاه آبگرم را به شهادت رسانید. نام‌برده مورد تعقیب مأمورین انتظامی واقع و نفرات او یکی بعد از دیگری از نام‌برده جدا و تسلیم مأمورین انتظامی شدند و یک بار هم در حدود مزرعه پهن به نفرات ژاندارم برخورد و مسلحانه با نام‌بردگان زد و خورد نموده است.
در اواخر اسفند 1344 آخرین دو نفری که همراه مشارالیه بودند نیز تسلیم شدند و به این ترتیب مشارالیه یکه و تنها شد و پس از جدا شدن دو نفر اخیر چون دیگر حتی قادر به مخفی کردن خود نیز نبود به‌ناچار تسلیم و برابر مقررات تحویل دادگاه نظامی گردید و در دادگاه عادی 301 و تجدید نظر 307 نیز به اتفاق آرا به گناه تشکیل دسته اشرار و قتل هشت نفر ژاندارم به اعدام محکوم گردید و حکم قطعی مزبور در صبحدم روز 17/ 8/ 45 در میدان تیر باغ تخت به موقع اجرا گذاشته شد.
 
معرفی سفیر ایران در واتیکان به شاه
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت ۱۲ امروز آقای عباس آرام، وزیر خارجه، همراه آقای حسین قدس نخعی، وزیر سابق دربار شاهنشاهی، به حضور شاهنشاه آریامهر شرفیاب شد و ایشان را به سمت سفیر ایران در دربار واتیکان معرفی کرد.
 
وزیر خارجه کره جنوبی به ایران می‌آید
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای سی تانك وان، وزیر خارجه کره جنوبی، ساعت 11:50 امشب برای يك بازدید دو روزه از ایران وارد تهران می‌شود.
بامداد فردا، وزیر خارجه کره جنوبی پس از امضاي دفتر مخصوص شاهنشاه آریامهر به آرامگاه رضاشاه کبیر رفته و دسته گلی نثار خواهد کرد.
سپس آقای وان در ساعت 9:30 صبح در وزارت خارجه حضور می‌یابد و با آقای آرام، وزیر خارجه ایران، ملاقات می‌کند. در ساعت 11، وزیر خارجه کره جنوبی به حضور شاهنشاه آریامهر شرفیاب می‌گردد.
 
ناوگان نفتکش ایران تقویت می‌شود
براساس مذاکراتی که با مقامات ژاپن در جریان است در قبال فروش نفت به آن کشور، چهار نفتکش 85 هزار تنی، از ژاپن خریداری خواهد شد.
ایران برای ایجاد یك ناوگان بزرگ نفتکش، برنامه وسیعی در دست دارد و به موجب این برنامه در مرحله اول ظرفیت نفتکش‌های خود را از ۱۷۰ هزار تن فعلی، به پانصدهزار تن افزایش خواهد داد.
در حال حاضر ایران صاحب چهار نفتکش می‌باشد که متعلق به «شرکت ملی نفتکش ایران» است. ظرفیت دو کشتی نفتکش به نام‌های «رضا پهلوی» و «فرح پهلوی» هر يك ده‌هزار تن و ظرفیت دو کشتی دیگر به نام‌های «محمدرضاشاه» و «رضاشاه کبیر» هريك 35 هزار تُن است.
این کشتی‌ها در اجاره شرکت‌های نفتی می‌باشند؛ زیرا ایران هنوز به طور مستقل و به میزان کافی نفت، به بازارهای جهان عرضه نمی‌کند.
ازآنجایی‌که در سال‌های آینده نفت فروخته‌شده به پالایشگاه نفت مدرس در هند و همچنین نفت فروخته‌شده مستقیما از نفت سهمیه ایران تأمین شده و از طرف شرکت ملی نفت به بازارهای مزبور فرستاده خواهد شد، لذا حمل آن نیز به وسیله نفتکش‌های ایرانی و در صورت لزوم نفتکش‌های اجاره‌ای ایران انجام خواهد گرفت.
مذاکرات ایران و ژاپن برای فروش نفت و خرید کشتی‌های نفتکش یکی از اقداماتی است که ایران برای تقویت ناوگان نفتکش خود به عمل می‌آورد و ممکن است در این زمینه مذاکرات دیگری هم با سایر کشورها انجام دهد.
 
نیروی هوایی ایران به هواپیماهای «فانتوم۲» مجهز می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: نیروی هوایی شاهنشاهی ایران مجهز به نیرومندترین هواپیمای شکاری بمباران می‌شود. این هواپیما به نام فانتوم -2 در دنیا مشهور است و حدود دو برابر و نیم سرعت صوت سرعت دارد.
فانتوم -2 تاکنون دوازده رکورد پرواز را به‌دست آورده و در حال حاضر بهترین هواپیمای شکاری بمباران شناخته شده که در نیروی هوایی آمریکا و نیروهای وابسته به نیروهای دریایی و زمینی آن کشور مشغول خدمت است.
از هواپیمای فانتوم -2 هم‌اکنون در نبردهای ویتنام استفاده می‌شود.[4]
 
روزنامه اطلاعات، 18 آبان 1345، صفحه 1
 
پي‌نوشت‌ها
--------------------------------------------------------
[1] . کابینه حسنعلی منصور به روایت اسناد ساواک، ج 3، ص 257. در گزارش دیگری آمده است: «... در سازمان برنامه شایع است که دکتر گودرزی چند تن دیگر آمریکایی را اخیرا به عنوان مستشار استخدام کرده که یکی از آنها وارد شده و بقیه نیز به‌زودی وارد و در شورای عالی اداری به عنوان مستشار مشغول کار خواهند شد» (سند 25680 /20/ 7 / م ـ 26 /10 /45).
همچنین در گزارشی که توسط اداره کل سوم ساواک به اداره کل هشتم ارسال شده است، می‌خوانیم : «طبق شایعات موجود عده‌ای از کارمندان شاغل دولت من‌جمله آقایان هوشنگ انصاری، وزیر اطلاعات، عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، دکتر منوچهر گودرزی، معاون نخست‌وزیر، دکتر کاظم‌زاده، معاون سازمان برنامه، خانم حشمت یوسفی، دبیر کل سازمان زنان، دکتر مهذب نماینده مجلس، دکتر کیانپور معاون سابق گمرکات، دکتر سمیعی مدیر کل بانک مرکزی، بهادری معاون نخست‌وزیر، هوشنگ پیرنظر رئیس شورای عالی اداری، دکتر معتمد وزیری معاون وزارت اطلاعات، دکتر رشتی نماینده مجلس، دکتر فرمانفرمائیان مدیر کل بانک اعتبارات صنعتی، دکتر معاضد نماینده مجلس عضو سازمان سیا می‌باشند» (سند 65249 /322 ـ 13 /11 /45).
[2] . جواد بوشهری فرزند محمدصادق (معین‌التجار) در سال 1284ش در بوشهر به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در بوشهر و تهران گذارند و سپس وارد مدرسه آلمانی‌ها در تهران شد. وی برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و پس از مراجعت به تهران در تجارتخانه پدر مشغول کار شد. نام‌برده سمت‌هایی از جمله: نماینده مجلس شورای ملی در دوره ششم، استاندار فارس، وزیر پست و تلگراف در کابینه احمد قوام، وزارت کشاورزی در کابینه هژیر، وزیر راه درکابینه مصدق و... را عهده‌دار بود. ساواک در سند بیوگرافی او آورده است: «از دوستان سردار فاخر حکمت، علی دشتی، قوام‌الملک شیرازی، پهلبد، اشرف پهلوی و ملکه مادر بوده، وضع مالی بسیار خوب و دارای املاک زیادی در فارس و تهران از جمله در کازرون، ممسنی، نورآباد، بوشهر، برازجان و نزدیکی شیراز است... به مطالعه، اسب‌سواری و نوشیدن ویسکی علاقه‌مند است، با اناث روابط خوبی دارد، دارای استبداد رأی می‌باشد. زیاد باهوش نیست، ولی فوق‌العاده مبادی آداب را حفظ می‌کند. بین دوستان خود به درستی شهرت دارد. بین رجال فارس و بنادر به خوشنامی و مردانگی معروف است... در جمعیت‌ها عضویت نداشته و به علت دوستی با قوام‌الملک شیرازی و علم در حزب مردم دارای نفوذ زیادی می‌باشد...
به علت نزدیکی با دربار شاهنشاهی و خاندان جلیل سلطنت به آداب و حسن معاشرت معروفیت دارد. «منظور مطرح بودن و نفوذ داشتن است) از سال 1320 فعالیت‌های سیاسی مشارالیه شروع می‌شود. در شانزده سال اخیر به طرفداری از سیاست غرب بالاخص انگلستان شهرت دارد. در احزاب چپ عضویت نداشته، ولی در حزب دموکرات ایران چندی با سردار فاخر حکمت همکاری داشته است. در حال حاضر در درجه اول به سیاست انگلستان و بعد آمریکایی‌‌ها تمایل دارد.
طبق گزارش‌های ساواک، جواد بوشهری در زمان وزارت دربار قدس نخعی با وی ساخت و پاخت نموده و سالیانه مبلغ پانصدهزار تومان به وی پرداخت می‌کرده و این قضیه از زمان تصدی اسدالله علم باعث بروز اختلاف بین آنها و کناره‌گیری جواد بوشهری از سمت نایب رئیس شورای جشن شاهنشاهی شده است.
[3] . جشن تاجگذاری، ص 17.
[4] . اطلاعات، 18 آبان 1345، صص 1، 13 و 16. 


کد مطلب: 24270

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24270/18-آبان-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir