کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

23 مهر 1345

23 مهر 1401 ساعت 15:55

مذاکرات شاه و ایوب‌خان آغاز شد/تفسیر رادیو لندن/در نوشهر/سه نفر به اتهام قتل معاون فرقه دموکرات مشکین‌شهر محاکمه می‌شوند/یک سرهنگ بازنشسته پس از کشتن زنش، خودکشی کرد/ناظم دبستان اردیبهشت برکنار شد/ایران از طرح اوتانت در ویتنام پشتیبانی کرد/طرح سه‌ماده‌ای اوتانت/لایحه انجمن‌های استان و شهرستان در هیئت وزیران تصویب شد/کبوتر باعث سقوط یک جت ایران شد/ضیافت به افتخار سفیر ایران در رومانی/از طرف کشورهای عربی عضو اوپک، از فروش مستقل نفت استقبال نشده است/نظر عراق و عربستان


مذاکرات شاه و ایوب‌خان آغاز شد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه آریامهر دیروز صبح در فرودگاه مهرآباد از حضرت فیلد مارشال ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان که برای یک بازدید خصوصی چهارروزه و انجام مذاکره درباره سنتو، سازمان عمران منطقه‌ای و سایر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی همراه مارشال هوایی نورخان، فرمانده کل نیروهای هوایی پاکستان، به ایران آمده‌اند استقبال فرمودند و رهبران ایران و پاکستان از دیشب مذاکرات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی خود را آغاز  کردند.
هنگام ورود رئیس‌جمهوری پاکستان به تهران، در فرودگاه آقای امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر، چند تن از آقایان وزرا، تیمسار ارتشبد دکتر بهرام آریانا، رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران، رئیس کل تشریفات شاهنشاهی و تیمسار ارتشبد عظیمی، ژنرال آجودان شاهنشاه، تیمسار سرلشکر حسن پاکروان، سفیر ایران در پاکستان، آقای طیب حسین سفیر پاکستان در تهران، تیمسار سر لشکر خسروانی آجودان شاهنشاه برای استقبال از میهمان عالی‌قدر ایران حضور داشتند.
 
تفسیر رادیو لندن
رادیو لندن در تفسیر شب جمعه گذشته خود گفت: هم در ایران و هم در پاکستان، رئیس‌جمهوری ترکیه و میزبانان ایشان از رشته‌های مودّت و همکاری اقتصادی که آنها را با هم متحد می‌کند مشترکا ابراز پشتیبانی گرم نموده و آمادگی خود را برای توسعه دامنه این روابط تأکید نمودند، ولی در پشت صحنه صداهایی به گوش می‌رسد که می‌گوید وضع اتحاد این سه ملت کاملا بر وفق مراد نیست و به‌خصوص ایران از نظر سیاسی از این اتحاد آن‌قدر که انتظار داشته سودی نبرده و گله ایران ظاهرا این است که از متفق خود پاکستان در مورد کشمیر و از ترکیه در مورد قبرس همواره پشتیبانی کرده است، درحالی‌که امروز ایران احساس می‌کند که هم‌پیمانانش آن طور که باید و شاید، از وی در مورد رقابت دیرینه با سرهنگ ناصر حمایت نمی‌کنند.
روزنامه «اطلاعات» در تحلیل خود به گزارش بی‎‌بی‌‎سی نوشت: محافل مطلع در تهران دراین‌باره اظهار نظر می‌کنند. اگر هم چنین گله‌هایی موجود باشد، باید توجه داشت که سازمان همکاری‌های منطقه‌ای فاقد رنگ سیاسی است و سه کشور از این طریق روزبه‌روز به هم نزدیک‌تر می‌شوند.
نظر رهبران ایران و ترکیه و پاکستان همواره بر این بوده و هست که این سازمان دور از مسائل سیاسی و نظامی نگه داشته شود.
بحران ویتنام، خلع سلاح، ایجاد مناطق غیر اتمی و مسائل مربوط به روابط ایران و پاکستان نیز در مذاکرات شاهنشاه و پرزیدنت ایوب‌خان مطرح خواهد شد.
 
در نوشهر
خبرنگار ما در نوشهر گزارش داد: حدود ساعت ۱۰ صبح امروز شاهنشاه به اتفاق میهمان عالی‌قدر خود حضرت پرزیدنت ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، با هواپیمای اختصاصی به نوشهر تشریف‌فرما شدند.
شاهنشاه و رئیس‌جمهوری پاکستان، بلافاصله با اتومبیل نوشهر را به عزم شکار ترک گفتند و به قرار اطلاع ناهار را در رامسر صرف خواهند کرد.
 
سه نفر به اتهام قتل معاون فرقه دموکرات مشکین‌شهر محاکمه می‌شوند
شعبه سوم دادگاه عالی جنایی به ریاست آقای دکتر امیر رضوانی،  پرونده اتهامی سه نفر را که به اتهام قتل معاون فرقه دموکرات در سال 1325 تاکنون تحت تعقیب هستند شروع کرد.
متهمین پرونده عبارت‌اند از: رسول صمیمی، محمدحسن باباپور و آقا بالا امین (معروف به بزن و بشکن).
نام‌بردگان متهم‌اند که چند روز پس از در هم ریختن فعالیت دموکرات‌های آذربایجان با توجه به سوابق و فجایعی که افراد منتسب به این فرقه نسبت به مردم آذربایجان مرتکب شده بودند یکی از افراد منتسب به این فرقه را به نام حسین جلائی و دو نفر دیگر به اسامی لطیف و وهاب را به قتل رسانده‌اند.
 
یک سرهنگ بازنشسته پس از کشتن زنش، خودکشی کرد
صبح امروز شکرالله بقاء، سرهنگ بازنشسته ژاندارمری، 55 ساله با گلوله سلاح کمری خود همسرسی‌ساله‌اش ناهید صدقیانی را کشت.
این حادثه ساعت 9:45 صبح امروز در خانه شماره ۹۲ کوچه هاتف خیابان روزولت روی داد.
طبقه دوم خانه دو طبقه سرهنگ بقاء در اجاره خانواده‌ای است، ولی هنگام وقوع قتل در خانه سرهنگ، جز او و زنش کسی نبود. فرزندان سرهنگ که صبح امروز به مدرسه رفته بودند تا ساعت ۱۲ امروز از مرگ پدر و مادر خود اطلاع نیافتند.
طرز افتادن اجساد نشان می‌دهد که سرهنگ نخست همسر و سپس خودش را هدف گلوله قرار داده است.
 
ناظم دبستان اردیبهشت برکنار شد
جراید امروز کشور نوشتند: به دستور وزیر آموزش و پرورش در مورد حادثه دبستان اردیبهشت، که منجر به زخمی شدن یک دانش‌آموز سیزده‌ساله شده بود، دو تن از بازرسان وزارت آموزش و پرورش مأمور رسیدگی به این موضوع شدند. بعد از گزارشی که در مورد حادثه مذکور تسلیم نمودند بهروز اسدپور، ناظم دبستان اردیبهشت که مسئول این واقعه تشخیص داده شده بود، به دستور وزیر آموزش و پرورش از کار برکنار و پرونده امر به دادگاه احاله گردید.
حادثه دبستان اردیبهشت چند روز قبل به وقوع پیوست و دانش‌آموزی به علت توبیخ ناظم مدرسه، خود را از طبقه بالای ساختمان به خارج پرتاب کرد و زخمی گردید.
 
ایران از طرح اوتانت در ویتنام پشتیبانی کرد
«آسوشیتدپرس» 14 اکتبر از سازمان ملل گزارش داد: آقای عباس آرام، وزیر خارجه ایران، در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی نطقی اعلام کرد که ایران از پیشنهاد صلح اوتانت (دبیر کل سازمان ملل متحد) برای ویتنام پشتیبانی می‌کند، و قبول آن را شرط قبلی برای شروع مذاکرات صلح می‌داند.
آقای آرام گفت: ایران با افکاری که شالوده این پیشنهاد را تشکیل می‌دهد و باعث نزدیک‌تر کردن طرفین مخاصمه می‌شود موافق است و عقیده دارد موافقت بر اساس این پیشنهاد راه صحیح برای رسیدن به نتایج خلاقه است.
آقای آرام دول بزرگ را به خاطر عدم توجه و احترام به سازمان ملل و اقدام به اعمال مستقل در مواقع خطیر مورد انتقاد قرارداد.
وی از هیچ کشوری به عنوان دول بزرگ نام نبرد، ولی گفت: دول بزرگ به جای آنکه خود را تحت رهبری قوانین بین‌المللی قرار داده و به ندای وجدان بشریت پاسخ مثبت دهند، در مسائل مهم مستقلا عمل می‌کنند و به این دو مسئله توجه ندارند.
آرام ضمن ستایش از اوتانت اظهار امیدواری کرد که وی رضایت دهد یک دوره دیگر به عنوان دبیر کل سازمان ملل فعالیت کند.
وزیر خارجه ایران ضمنا تقاضا کرد که عضویت در سازمان ملل جنبه «جهانی» یابد و ظاهرا نظر او حمایت از عضویت چین کمونیست در سازمان ملل متحد بوده است.
 
طرح سه‌ماده‌ای اوتانت
 اوتانت دبیر کل سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ ویتنام یک طرح سه‌م‍اده‌ای پیشنهاد کرده است:
1. بمباران ویتنام شمالی قطع شود؛
2. فعالیت‌های نظامی در ویتنام جنوبی متوقف گردد؛
3. تمام کسانی که در نبرد شرکت دارند گرد یک میز به مذاکره بپردازند.
نظریات اوتانت، که تناقض آشکار با سیاست اعلام‌شده توسط پرزیدنت جانسون، رئیس‌جمهوری آمریکا دارد، در گزارشی که وی برای بیست‌ویکمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد تسلیم کرد مطرح شده است.
 
لایحه انجمن‌های استان و شهرستان در هیئت وزیران تصویب شد
سخنگوی وزارت کشور امروز اعلام کرد عنوان لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی به «قانون انجمن‌های استان و شهرستان» تبدیل گردید و در جلسه دولت با حضور وزیر کشور این قانون پس از تغییراتی به تصویب رسید و قرار است این لایحه جهت بررسی و تصویب به پارلمان تقدیم گردد.
 
کبوتر باعث سقوط یک جت ایران شد
این اطلاعیه امروز از طرف نیروی هوایی شاهنشاهی ایران صادر گردید:
ساعت 10:10 صبح روز جمعه 22 مهرماه 1345 یک فروند از هواپیماهای جت شکاری نیروی هوایی شاهنشاهی از نوع اف 86 به خلبانی ستوان یکم نصرالله عبداللهی‌فر، که مشغول تمرین پرواز خوبی در فرودگاه مهرآباد بود، به علت کشیده شدن یک کبوتر به داخل موتور هواپیما کمپرسور آن آسیب دید که منجر به آتش گرفتن و سقوط هواپیما گردید.
خلبان هواپیما با رعایت دستورات صحیح پروازی به وسیله چتر نجات بیرون پرید و سالم فرود آمد.
متأسفانه بارها وجود پرندگان و به‌خصوص کبوترها درحوالی فرودگاه‌هایی که هواپیماهای جت پرواز می‌کنند موجب بروز چنین حوادثی گردیده است.
 
ضیافت به افتخار سفیر ایران در رومانی
آقای حسین سنندجی وکیلی، اولین سفیر ایران در بخارست، تا اواخر همین هفته تهران را به سوى محل مأموریت خود ترک خواهد کرد.
به همین مناسبت سفارت رومانی در تهران از عده‌ای از شخصیت‌های سیاسی ایرانی و خارجی و روزنامه‌نگاران دعوت به عمل آورده تا در ضیافتی که فردا شب به افتخار آقای سنندجی وکیلی ترتیب داده است شرکت نمایند.
 
از طرف کشورهای عربی عضو اوپک، از فروش مستقل نفت استقبال نشده است
خبرگزاری «یونایتدپرس» ضمن خبری که امروز از کاراکاس مخابره کرده گزارش داده است که کشورهای عربی خاورمیانه در برابر پیشنهاد مربوط به ایجاد یک سیستم بازاریابی مشترک از طرف شرکت‌های نفت دولتی ممالک عضو اوپک روشی آمیخته با مماطله و تردید در پیش گرفته‌اند.
طبق پیشنهاد مذکور که مهم‌ترین موضوع مورد بحث در نخستین کنفرانس شرکت‌های نفت ملی ممالک عضو اوپک می‌باشد، باید کشورهای عضو این سازمان مقداری از محصولات نفتی خود را مستقلا در بازارهای جهان به مشتریان عرضه کنند و رفته‌رفته اقداماتی برای کنترل بازارهای نفتی دنیا به عمل آورند.
هدف اوپک از اجرای طرح فوق خنثی کردن اثرات ناخوشایند رقابت‌های جاری میان کمپانی‌های بزرگ و شرکت‌های مستقل نفتی است که برای تسخیر بازارهای یکدیگر مرتبا مبادرت به پایین آوردن قیمت‌ها می‌کنند.
در نخستین اجلاسیه شرکت‌های ملی نفت کشورهای عضو اوپک نمایندگان ایران، ونزوئلا، عراق، کویت، عربستان سعودی، لیبی و اندونزی شرکت دارند. این اجتماع برای مدت شش روز در کاراکاس پایتخت ونزوئلا تشکیل شده است.
 
نظر عراق و عربستان
نماینده عراق در جلسه دیروز نمایندگان شرکت‌های ملی نفت کشورهای اوپک اظهار داشت که دولت متبوع وی در صورتی که ایجاد یک سیستم مشترک بازاریابی و فروش مستقل نفت از طرف ممالک اوپک با منافع ملی این کشور ها مغایرت نداشته باشد، با اتخاذ چنین تصمیمی موافق است.
نماینده عربستان سعودی و دبیر کل اوپک نیز طبق گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اظهار نظرهای مشابهی را عنوان کرده‌اند و مخصوصا دبیرکل اوپک اعلام کرده است که اگر این سازمان مبادرت به اقدامات شتاب‌زده‌ای برای فروش مستقیم نفت کند، ممکن است این کار اثرات نامطلوبی در بازار جهان بگذارد و از جمله باعث تضعیف قیمت نفت در این بازارها شود.[1]
 
پی‌نوشت
-----------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 23 مهر 1345، صص 1، 13 و 16. 


کد مطلب: 24200

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24200/23-مهر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir