کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

19 مهر 1345

19 مهر 1401 ساعت 14:09

گزارش ساواک از باندی که مدیران جراید برای اخاذی تشکیل داده بودند!/شاه و ایوب‌خان مذاکرات مربوط به سرنوشت سنتو را در تهران دنبال می‌کنند/تولید فرش ماشینی در ایران در سمینار فرش مشهد مطرح می‌شود/ارزیابی پیشرفت برنامه سوم/شکایت ایرانیان مقیم «دکن»/پیراسته به بغداد رفت/عضو جدید هیئت عالی سازمان برنامه/رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران وارد بلغارستان شد/تهران و کوالالامپور روابط سیاسی برقرار می‌کنند/نخست‌وزیر سوریه: حمله اسرائیل خاورمیانه را  به آتش می‌کشد/تعقیب به اتهام اشاعه اکاذیب!/هواپیمای توریستی در آسمان قم دچار نقص فنی شد و اجبارا در بیابان فرود آمد!/مذاکره آرام و وزیر خارجه انگلیس


گزارش ساواک از باندی که مدیران جراید برای اخاذی تشکیل داده بودند!

بر اساس گزارش ساواک به تاریخ 19 مهر 1345 «در یک مصاحبه خصوصی که با یکی از نویسندگان "سپیدوسیاه" به طور غیر محسوس به عمل آمده گفته شده است که اسعد رزم‌آرا، مدیر روزنامه "مرد مبارز" و ناصر رنجبین و مهدی سعید و شرفشاهی، مخبرین جراید، و چند نفر دیگر تشکیل باندی داده که با ارعاب اشخاص اخاذی می‌نمایند و جلسه مردادماه آنان در منزل قاسم مسعودی،[1] سردبیر روزنامه "پست تهران"[2] تشکیل و لیدر و رهبر این عده اسعد رزم‌آرا می‌باشد که شخصی است بی‌بندوبار و پایبند به اصول اخلاقی نبوده گفته شده است که مشارالیه دارای پرونده در یکی از شعبات بازپرسی وزارت دادگستری می‌باشد و پرونده مربوطه در حال حاضر راکد می‌باشد».
این سند می‌افزاید: «این ساواک مشغول تحقیق پیرامون تعیین اینکه آیا در جلسات متشکله اعلامیه برعلیه وزیر کشور تهیه می‌گردد یا خیر می‌باشد و در صورت حصول نتیجه مراتب به موقع اعلام خواهد گردید».[3]
 
شاه و ایوب‌خان مذاکرات مربوط به سرنوشت سنتو را در تهران دنبال می‌کنند
جراید امروز کشور نوشتند: ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، روز جمعه آینده برای یک بازدید خصوصی چهارروزه از ایران وارد تهران خواهند شد و مورد استقبال شاهنشاه آریامهر قرار خواهند گرفت.
ایوب‌خان در مدت اقامت خود در تهران، میهمان شاهنشاه خواهند بود و هرچند برنامه رسمی برای این سفر تهیه نشده، ولی گفته می‌شود که روز یکشنبه شاهنشاه و پرزیدنت ایوب‌خان برای شکار به نواحی گرگان تشریف‌فرما خواهند شد.
کارشناسان مسائل مربوط به ایران و پاکستان و ترکیه با توجه به مذاکرات اخیر سران ترکیه و ایران و ترکیه و پاکستان می‌گویند: بعضی از جنبه‌های سنتو مورد بررسی و تجدید نظر قرار خواهد گرفت.
رئیس‌جمهوری پاکستان در سفر خود به ایران، در این زمینه مذاکراتی را که با سفر سونای در تهران و راولپندی آغاز شده بود، ادامه خواهند داد.
ناظران سیاسی در تهران اظهار نظر می‌کنند که در مذاکرات شاهنشاه با رئیس‌جمهوری پاکستان مسئله تلفیق پاره‌ای از طرح های اقتصادی سنتو و سازمان همکاری منطقه‌ای برای عمران، که به هم شباهت دارند، مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
 
تولید فرش ماشینی در ایران در سمینار فرش مشهد مطرح می‌شود
تولید فرش ماشینی در ایران در سمینار فرش، که روز ۲۷ مهرماه جاری در مشهد تشکیل می‌شود، مورد بحث قرار خواهد گرفت.
عده‌ای از بازرگانان و تولیدکنندگان فرش در نظر دارند نسبت به این موضوع شدیدا اعتراض نمایند.
در سمینار، مسئله استاندارد مواد اولیه فرش نیز مورد بررسی واقع خواهد شد.
سمینار فرش تا آخر مهرماه ادامه خواهد داشت و در آن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و کارشناسان فرش و همچنین آقایان دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، خسروشاهی، رئیس اتاق بازرگانی تهران، و عده‌ای از نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن شرکت خواهند کرد.
 
ارزیابی پیشرفت برنامه سوم
آقایان مک دیار مید و هاب بوت سل، نمایندگان اقتصادی بانک بین‌المللی، روز چهارشنبه این هفته وارد تهران خواهند شد.
نمایندگان بانک جهانی یک ماه در ایران توقف خواهند کرد و در این مدت پیرامون وضع اقتصادی ایران و پیشرفت‌های برنامه سوم بررسی‌هایی انجام خواهند داد.
آقای برکان، یکی دیگر از نمایندگان بانک بین‌المللی، چند روزی است که در تهران درباره طرح‌های راه‌سازی مشغول مطالعه است.
مسئولان سازمان برنامه اکنون سرگرم ارزیابی و عملیات انجام‌شده برنامه سوم می‌باشند.
 
شکایت ایرانیان مقیم «دکن»
امروز اطلاع حاصل شد که به دنبال شکایات واصله از ایرانیان مقیم دکن، واقع در ایالت «آندرا پرادش» هند مبنی بر محدودیت‌هایی که مسئولان این ایالت برای ایرانیان قائل می‌شوند وزارت خارجه طی تلگرامی به سفیر ایران در دهلی نو دستور داده فورا به جریان رسیدگی کرده و گزارش کاملی درباره این شکایت‌ها به مرکز ارسال دارد. از طرف دیگر، یک سخنگوی سفارت هند امروز گفت که وزارت خارجه ایران دراین‌باره با سفارت هند نیز تماسی گرفته و توضیحاتی خواسته است.
 
پیراسته به بغداد رفت
دکتر سیدمهدی پیراسته، سفیر ایران در عراق، بعد از ظهر امروز تهران را با اتومبیل به سوی بغداد ترک کرد.
با بازگشت دکتر پیراسته به عراق انتظار می‌رود مذاکراتی که از مدتی پیش بین مقامات دو کشور برای حل اختلافات موجود آغاز شده بود مجددا از سر گرفته شوند.
 
عضو جدید هیئت عالی سازمان برنامه
به تصویب هیئت دولت، آقای دکتر باقر عاملی، وزیر سابق دادگستری، به عضویت هیئت عالی سازمان برنامه منصوب گردید و مشغول کار شد.
 
رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران وارد بلغارستان شد
آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، به دعوت دولت بلغارستان ساعت ۹ شب گذشته وارد صوفیه، پایتخت بلغارستان، شدند.
آقای دکتر اقبال برای شرکت در جلسات تبادل نظر سالانه با کنسرسیوم نفت ایران هفته گذشته در لندن اقامت داشتند.
 
تهران و کوالالامپور روابط سیاسی برقرار می‌کنند
ایران و مالزیا، به دنبال استقلال کشور مسلمان مالزیا، برای اولین بار در تاریخ مناسبات خود روابط سیاسی برقرار کردند و سخنگوی وزارت خارجه امروز اعلام کرد که آقای دکتر منوچهر مرزبان، سفیر ایران در «بانکوک»، پایتخت تایلند، به سمت سفیر ایران در «کوالالامپور» پایتخت مالزی، تعیین شده و پذیرش وی به تهران رسیده است.
ایران و مالزیا تاکنون رابطه سیاسی نداشتند.
از قول منابع موثق گزارش رسیده است که انتظار می‌رود مالزیا نیز به‌زودی سفیر خود را در ایران تعیین و معرفی نماید.
به دنبال سفر تنکو عبدالرحمن، نخست‌وزیر مالزیا، که از 1 تا 4 مهرماه در تهران اقامت داشت، اعلام شده بود که به‌زودی بین ایران و مالزیا روابط سیاسی برقرار خواهد شد.
 
نخست‌وزیر سوریه: حمله اسرائیل خاورمیانه را  به آتش می‌کشد
«یونایتد پرس» 11 اکتبر از بیروت گزارش داد: یوسف زعین، نخست‌وزیر سوریه، امروز اخطار کرد که تجاوز اسرائیل به سوریه سبب خواهد شد که سراسر این منطقه به آتش کشیده شود و سرانجام تبدیل به گورستان اسرائیل گردد.
اخطار نخست‌وزیر سوریه به دنبال تشدید وخامت اوضاع در مرزهای سوریه و اسرائیل به عمل آمده است.
امروز اشکول، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز سفرای شوروی و آمریکا و فرانسه و انگلستان را به حضور پذیرفت و وخامت اوضاع را به آنها گوشزد کرد.
نخست‌وزیر سوریه در اخطار امروز خود گفت: آنها که اسرائیل را به تجاوز تحریک می‌کنند در مورد قصد سوریه برای دفاع از خود نباید هیچ گونه تردیدی به خود راه دهند.
وی گفت: سوریه به هیچ وجه قصد ندارد فعالیت چریک‌های عرب را در اسرائیل قطع کند؛ زیرا ما نگهبانان امنیت اسرائیل نیستیم؛ ما نمی‌توانیم جلوی انقلاب اعراب اسرائیل را بگیریم.
 
تعقیب به اتهام اشاعه اکاذیب!
سخنگوی وزارت دادگستری گفت: در تعقیب درخواست دادستان دیوان کیفر از دادسرای تهران عضو یکی از اصناف، که در سمینار عمومی صنف، خطاهایی به دولت و مأموران دولت نسبت داده بود که نتیجه آن به نفع خصوصی چند نفر وانمود شده و اظهارات او در جراید منتشر گردید، دادسرای تهران احضار و از او تحقیق شد. چون نتوانست مدرکی ارائه دهد و فقط به نقل اظهاراتی از اشخاص دیگر اکتفا کرد، به موجب ماده 269 مکرر قانون مجازات عمومی به اتهام اشاعه اکاذیب برای او قرار صادر و با اخذ تأمین آزاد گردید و کیفرخواست نیز صادر شد.
 
هواپیمای توریستی در آسمان قم دچار نقص فنی شد و اجبارا در بیابان فرود آمد!
یک فروند هواپیمای یک موتوره، که هنوز مشخصات آن معلوم نشده، هنگام پرواز در حوالی قم دچار نقص فنی شد و در ۹ کیلومتری قم به فاصله یک کیلومتر از جاده تهران قم در بیابان اجبارا فرود آمد.
طبق اظهار مأمورین ژاندارمری، هواپیمای مزبور توریستی بوده و دو نفر سرنشین به اسامی برت و کوزون داشته که به هیچ یک صدمه‌ای نرسیده است.
هواپیمای مزبور به مقصد اصفهان پرواز کرده بود که در حوالی قم دچار نقص فنی گردید و مجبور به فرود اجباری شد.
 
مذاکره آرام و وزیر خارجه انگلیس
«خبرگزاری فرانسه» از نیویورک گزارش داد: آقای آرام، وزیر امور خارجه ایران که به منظور شرکت در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک آمده است، با جرج براون، وزیر امور خارجه انگلستان، ملاقات و مذاکره کرد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین با مقامات برجسته آمریکایی و اروپایی درباره مسائل بین‌المللی گفت‌وگو می‌کند.
خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: در ملاقات وزیر امور خارجه ایران با وزیر خارجه انگلستان پیرامون مسائل مربوطه به سازمان پیمان مرکزی امور مورد علاقه ایران در خلیج فارس و مسئله ویتنام مذاکراتی انجام گرفته است.[4]
 
روزنامه اطلاعات، 19 مهر 1345، صفحه 1‌
 
پی‌نوشت‌ها
--------------------------------------------------------
[1] . قاسم مسعودی فرزند حسن در سال 1298ش در تهران به دنیا آمد. وی پس از سپری کردن دوره ابتدایی و دریافت دیپلم، از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران لیسانس گرفت. وی عضو علی‌البدل هیئت‌مدیره شرکت بیمه ایران بود و در سال 1339 کاندیدای حزب مردم برای انتخابات نمایندگی مجلس شورای ملی از شهرستان دماوند شد و با پرداخت یکصدهزار تومان به فرماندار دماوند توانست به مجلس شورای ملی راه یابد.
قاسم مسعودی به طرفداری از سیاست انگلستان در مجلس و مطبوعات شهرت داشت و سابقا مدیریت و سردبیری ژورنال دو تهران و صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول «تهران نیوز» را که ارگان حزب ملیون بود، برعهده داشت و مدت دو سال در بروکسل مشغول مطالعه در امر روزنامه‌نگاری بود.
قاسم مسعودی در حزب ایران نوین نیز عضویت داشت و در سال 1342 با دعوت دولت اسرائیل به فلسطین اشغالی سفر کرد.
وی دارای فساد اخلاقی غیرقابل بیان و یکی از طرفداران سرسخت رژیم پهلوی بود و ساواک بارها با حضور وی در مراسم تشریفات موافقت کرده بود. وی در مجلات مختلف علیه امام خمینی(ره) و نهضت اسلامی مقاله می‌نوشت که به همین دلیل یک بار توسط جوانی در خیابان مضروب شد. قاسم مسعودی از دوستان نزدیک شعبان جعفری (معروف به شعبان بی‌مخ) بود و ارتباطات زیادی با او داشت.
[2]. روزنامه «پست تهران» با روش سیاسی، اجتماعی، انتقادی و خبری به صاحب‌امتیازی محمدعلی مسعودی و مدیرمسئولی بهرام شاهرخ و سردبیری قاسم مسعودی از سال 1332 تا 1353 روزانه در تهران منتشر می‌شد.
رک: سیدمحمد صدری طباطبایی نائینی، راهنمای مطبوعات ایران (1304 تا 1357)، ج 1، ص 179.
[3] . مطبوعات عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک؛ روزنامه مرد مبارز، ص 183؛ مسعودی‌ها به روایت اسناد ساواک، ص 62.
[4] . اطلاعات، 19 مهر 1345، صص 1،‌ 17، 19 و 20.


کد مطلب: 24197

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24197/19-مهر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir