نسبت جمعیت روستانشین به شهرنشین باید تغییر کند!/اعطای اختیارات بیشتر به سازمان برنامه/وزیر کشاورزی: ساختن آسمان‌خراش در تهران دلیل پیشرفت مملکت نیست/ باید به روستاها رسیدگی شود!/روستایی ما گناهی جز نادانی و جهل ندارد!/پس از مشروطه دموکراسی باعث هرج و مرج در کشور شد!/قانون برنامه سوم اصلاح می‌شود
25 اسفند 1342
نسبت جمعیت روستانشین به شهرنشین باید تغییر کند!
روزنامه «کیهان» نوشت: به مناسبت روز 24 اسفند، تولد اعلیحضرت فقید رضاشاه کبیر و روز کارگر، صبح دیروز نمایندگان کارگران پایتخت و شهرستان‌ها به اتفاق خسروانی، وزیر کار، برای عرض تبریک در کاخ مرمر به حضور شاهنشاه بار یافتند.
در این مراسم شاهنشاه خطاب به کارگران گفت: اگر ما بخواهیم یک مملکت مترقی بشویم، باید نسبت درصد شما به جمعیت ایران روز به روز بالا برود. این نسبت 70 یا 75 درصد جمعیتی که فعلا در روستاها زندگی می‌کنند تا یک نسل دیگر باید معکوس بشود.
 
اعطای اختیارات بیشتر به سازمان برنامه
روزنامه «کیهان» نوشت: دیروز شورای عالی برنامه به ریاست حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، تشکیل گردید و  طی آن به اختیارات سازمان برنامه در امر تهیه و تنظیم طرح‌های عمرانی کشور اضافه شد و مقرر گردید که آن سازمان از جهات مختلف تقویت گردد.
به موجب تصمیم متخذه در جلسه مذکور سازمان برنامه مسئول تهیه طرح‌های عمرانی کشور می‌شود و اجرای آنها تحت نظر سازمان برنامه به عهده وزارتخانه‌ها و مؤسسات مربوطه گذاشته می‌شود.
قرار بود طرح‌های برنامه پنج‌ساله سوم را سازمان برنامه بر حسب احتیاجاتی که از وزارتخانه‌ها و مؤسسات می‌گیرد تهیه کند و آنها را در یک چهارچوب با توجه به اعتباری که دارد هماهنگ نماید، ولی این روش برای سازمان برنامه ایجاد زحمت می‌کرد؛ زیرا هر یک از وزارتخانه‎‌ها و مؤسسات بیش از قدرتی که سازمان برنامه از نظر اعتبار برای تأمین مخارج اجرای طرح‌ها داشت انتظار داشتند.1
 
وزیر کشاورزی: ساختن آسمان‌خراش در تهران دلیل پیشرفت مملکت نیست/ باید به روستاها رسیدگی شود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعد از ظهر دیروز در مراسمی که به مناسبت پایان هفتمین دوره فارغ‌التحصیلی کارآموزان ترویج خانه‌داری در دانشسرای دخترانه ورامین برپا شده بود، تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، رسما از کلیه بانوان علاقه‌مند و مطلع کشور دعوت کرد که برای تکمیل کادر مروجین که مورد احتیاج دهات ایران است خود را به وزارت کشاروزی و سازمان ترویج معرفی نمایند.
 
روستایی ما گناهی جز نادانی و جهل ندارد!
وی اظهار داشت: برای پیشرفت سطح زندگی مردم کشور ما و برای ترقی و تعالی مملکت باید به 75 درصد جمعیت کشور خود بیشتر توجه داشته باشیم. ساختن آسمان‌خراش در تهران دلیل پیشرفت مملکت نیست؛ ما باید ایران را از روستاها بسازیم. زیرسازی ترقی ملت ایران بالابردن سطح زندگی روستاها با روش نوین کشاورزی و زندگی است. روستایی ما گناهی جز نادانی ندارد او باشرف است زحمتکش است و خداشناس است و ما باید با این جهل مبارزه کنیم.2
 
پس از مشروطه دموکراسی باعث هرج و مرج در کشور شد!
«محمدولی قراچورلو» نماینده تهران در نشست امروز مجلس شورای ملی راجع به 24 اسفند گفت: 58 سال پیش که بنای مشروطیت ایران که از بهترین انواع حکومت‌های دموکراسی جهان است پایه‌گذاری شد عقب‌ماندگی اقتصادی و اجتماعی مردم ایران و دور بودن کشور ما از کاروان تمدن ممالک غربی مانع آن بود که این نهضت بزرگ آن طور که مقتضای اهمیت آن بود استوار شود.
آزادی و دموکراسی ما با هرج و مرج توأم بود؛ خطر خان‌خانی و ملوک‌الطوایفی که از مظاهر حکومت‌های استبدادی بود بر کشور ما سایه افکنده بود. به علت جبر زمان می‌بایست بندها و رشته‌هایی را که مانع پیدایش دموکراسی واقعی بود گسیخته شود و اساس اجتماع ناقص ما دگرگون گشته و به جای آن زیربنای ایرانی آباد و آزاد پی‌ریزی گردد. در چنین موقعی مرد توانا و سرباز رشید و نیرومند ایران رضاشاه کبیر قد مردانگی علم کرد.3
 
قانون برنامه سوم اصلاح می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 8:30 صبح دیروز هیئت عالی برنامه به ریاست منصور، نخست‌وزیر، و با حضور اعضای آن در سازمان برنامه تشکیل شد.
در این جلسه نخست‌وزیر اظهار داشت: اقدامات لازم در جهت تقویت سازمان برنامه خواهد شد تا تمام مطالعاتی که به طور پراکنده در دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود در غالب برنامه عمرانی بایستی توسط سازمان صورت گیرد.
تقویت سازمان برنامه از نظر کادر اقتصادی، فنی و اجتماعی برای انجام وظایفی که بر عهده دارد مورد توجه خاص در دولت است و برای رفع نواقص قانون فعلی سازمان برنامه از جهت تمرکز کلیه امور مربوط به برنامه‌ریزی در سازمان برنامه اقدام لازم به عمل خواهد آمد.4
 
روزنامه اطلاعات، 25 اسفند 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcc.iqoa2bqm1la82.html
iichs.ir/vdcc.iqoa2bqm1la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما