هشتصد صفحه «برنامه اقتصادی» یا نسخه‌پیچی برای «توسعه نامتوازن»؟!/ارتش ایران در قبرس زیر نظر سازمان ملل انجام وظیفه می‌کند؟!/سرنوشت دو لایحه مهم/فراکسیون پارلمانی «حزب مردم» موافق مشروط دولت «منصور»!/منصور در ابتدای کار به آمریکا و اروپا سفر می‌کند/کلیه ادارات انتشارات و روابط عمومی سازمان‌های دولت به وزارت اطلاعات منتقل می‌شوند/وزیر سابق کشور استاندار خراسان می‌شود
23 اسفند 1342
هشتصد صفحه «برنامه اقتصادی» یا نسخه‌پیچی برای «توسعه نامتوازن»؟!
«تهران‌مصور» نوشت: روز شنبه این هفته اسدالله علم، سی‌وهفتین نخست‌‍وزیر دوران مشروطیت، استعفانامه خود را در 7600 کلمه به حضور اعلیحضرت همایونی تقدیم کرد.
شاهنشاه ضمن تقدیر از کابینه 590 روزه اسدالله علم، فرمان نخست‌وزیری حسنعلی منصور را که پس از سیدضیاء‌الدین طباطبائی، جوان‌ترین نخست‌وزیر ایران است و سی‌وهشتمین نخست‌وزیر دوران مشروطیت محسوب می‌شود، صادر فرمودند.
 منصور، که چند سال دبیر کل شورای عالی اقتصاد بود، به وسیله همکاران خود طرح‌های اقتصادی چندی تنظیم نمود و طبق اظهار یکی از اعضای کانون مترقی 23 نفر از متخصصین رشته‌های مختلف با او در این کار همکاری دارند.
خود منصور می‌گوید طرح اقتصادی او شامل 800 صفحه است و امیدوار است که با اجرای آن بتواند قدم‌های مثبتی در زمینه امور اقتصادی بردارد.1
 
ارتش ایران در قبرس زیر نظر سازمان ملل انجام وظیفه می‌کند؟!
«تهران‌مصور» نوشت: سازمان ملل متحد نامه‌ای به وزارت امور خارجه ایران نوشته و در آن از دولت ایران دعوت کرده است که با استحضار از ایجاد پلیس صلح در قبرس، در صورتی که مایل باشد، قسمتی از نیروهای خود را در اختیار سازمان قرار دهد تا همراه افراد سایر کشورهای عضو سازمان زیر نظر فرماندهی ملل متحد در قبرس انجام وظیفه نمایند.
هنوز از جواب دولت ایران به سازمان ملل اطلاعی در دست نیست. در این هفته همچنین دکتر خسروانی، سفیرکبیر ایران در آنکارا، به طور ناگهانی به تهران آمد.
خسروانی پس از ملاقات با جمال گورسل، رئیس‌جمهوری ترکیه، به تهران آمده است و احتمال می‌رود که مسافرت وی با اوضاع قبرس بی‌ارتباط نباشد.2
«سپید و سیاه» نیز در این زمینه نوشته است: طبق اطلاع، اوتانت، دبیرکل سازمان ملل متحد، اطلاع داده است به علت گرفتاری‌های فوق‌العاده‌ای که بر اثر وضع قبرس و مالزی پیش آمده مسافرت خود را به ایران، که قرار بود در اواخر اسفند صورت گیرد، به بعد موکول نموده است.3
 
سرنوشت دو لایحه مهم
«تهران‌مصور» نوشت: در میان لوایحی که برای دولت جدید به میراث مانده است دو لایحه مهم را باید نام برد که یکی لایحه استخدام و دیگری لایحه مجازات امور پزشکی می‌باشد.
با توجه به اینکه دو نفر از تهیه‌کنندگان و مدافعین اصلی لایحه استخدام، یعنی دکتر گودرزی و دکتر رضایی، در کابینه جدید عضویت دارند انتظار می‌رود تکلیف این لایحه هر چه زودتر و با توجه به نظرات اصلاحی کارمندان دولت تعیین شود، ولی درباره لایحه تخلفات پزشکی روش دولت جدید معلوم نیست.
 
فراکسیون پارلمانی «حزب مردم» موافق مشروط دولت «منصور»!
«تهران‌مصور» نوشت: اظهارات دبیر کل «حزب مردم» پیرامون دولت جدید و انتخاب هلاکو رامبد به سمت لیدر فراکسیون «حزب مردم» در مجلس شورای ملی مورد توجه محافل سیاسی قرار گرفته است.
چنین به نظر می‌رسد که حزب مردم تصمیم دارد از این پس در امور کشور به خصوص مسائل پارلمانی نقش قاطع‌تر و فعال‌تری را بازی کند. فراکسیون پارلمانی حزب مردم موافق مشروط دولت فعلی است.
 
منصور در ابتدای کار به آمریکا و اروپا سفر می‌کند
«تهران‎‌مصور» نوشت: به قرار اطلاع حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، پس از گرفتن رأی اعتماد از مجلسین در اوایل بهار آینده نیز برای پاره‌ای مذاکرات اقتصادی به آمریکا و اروپا سفر خواهد نمود.4
 
کلیه ادارات انتشارات و روابط عمومی سازمان‌های دولت به وزارت اطلاعات منتقل می‌شوند
«سپید و سیاه» نوشت: در سازمان وزارت اطلاعات طرحی در دست تهیه است که طبق آن کلیه ادارات انتشارات و روابط عمومی سازمان‌های دولتی به آن وزارتخانه منتقل گردد. این طرح پس از تصویب به مرحله اجرا گذارده خواهد شد.
 
وزیر سابق کشور استاندار خراسان می‌شود
«سپید و سیاه» نوشت: به قرار اطلاع قرار است آقای دکتر سیدمهدی پیراسته، وزیر سابق کشور، به سمت استاندار و نایب‌التولیه آستان قدس تعیین گردد.
گفته می‌شود سپهبد عزیزی نیز به سمت ریاست بنیاد پهلوی تعیین می‌گردد.
مهندس شریف‌امامی همچنان به سمت نماینده سنا در بنیاد پهلوی انجام وظیفه خواهد کرد.
بر اساس گزارش «سپید و سیاه» همچنین شنیده می‌شود مهندس سمیعی، وزیر سابق پست و تلگراف، به مأموریت خارج خواهد رفت؛ ضمنا شنیده می‌شود در کادر سفرای ایران نیز تغییراتی داده خواهد شد.5
 
 
https://iichs.ir/vdce.z8objh8fp9bij.html
iichs.ir/vdce.z8objh8fp9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما