عالیخانی: صنعتی کردن کشور هدف وزارت اقتصاد است!/تقدیر شاه از اسدالله علم؛ اقدامات شما در سال‌های 1341 و 1342 بزرگ‌ترین افتخارتان است!/رأی اعتماد مجلس به کابینه منصور/روزنامه «اطلاعات»: نوبت جوان‌ها رسیده است/ امروز مملکت ما بر مدار فکر می‌چرخد نه فرد!
20 اسفند 1342
عالیخانی: صنعتی کردن کشور هدف وزارت اقتصاد است! دکتر علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد، پیش از ظهر امروز به خبرنگار روزنامه «اطلاعات» گفت: برنامه وزارت اقتصاد در دولت جدید در حقیقت ادامه برنامه‌ای است که در دولت سابق آغاز شد بود. همان‌طور که در برنامه دولت اشاره شده صنعتی کردن کشور طبق برنامه جامع اقتصاد ملی برای جبران عقب‌ماندگی و نیل به رشد اقتصادی از مهم‌ترین هدف‌های اساسی است.
وی افزود: دولت با توجه به امکانات واقعی صنایع کشور و اصول صحیح اقتصادی واردات کالاها و محصولاتی را که در داخل کشور به میزان کافی و با کیفیت مناسب تهیه می‌شود از طریق نوسانات حقوق گمرکی و سود بازرگانی محدود و در صورت اقتضا موقتا ممنوع خواهد کرد.
  تقدیر شاه از اسدالله علم؛ اقدامات شما در سال‌های 1341 و 1342 بزرگ‌ترین افتخارتان است! روزنامه «اطلاعات» نوشت: شرح زیر از طرف شاهنشاه به مناسبت خدمات نخست‌وزیر سابق [: اسدالله علم] به ایشان ابلاغ شد:
جناب اسدالله علم!
استعفای شما از سمت نخست‌وزیری ملاحظه و پذیرفته شد. خدمات پرارزشی که در حوزه نخست‌وزیری انجام داده‌اید بزرگ‌ترین افتخار شما خواهد بود؛ زیرا مصادف بوده است با انقلاب بزرگ 6 بهمن‌ماه ۱۳۴۱ و تمام اقدامات دیگری که در تکمیل انقلاب در سال ۱۳۴۲ انجام گرفت.
عواطف مخصوص خودمان را به شما و همکاران شما ابلاغ می‌نماییم. خدمت‌گزاری و صمیمیت و فداکاری شما را هرگز فراموش نخواهیم کرد.1
  رأی اعتماد مجلس به کابینه منصور روزنامه «کیهان» نوشت: در جلسه فوق‌العاده شش ساعت و نیمه دیشب مجلس شورای ملی برنامه دولت حسنعلی منصور به اتفاق آرا مورد تأیید نمایندگان قرار گرفت و تمام 169 نفر نماینده حاضر به کابینه وی رأی اعتماد داد.
دوازده نفر از نمایندگان به عنوان موافق و دو نفر به عنوان مخالف صحبت کردند.
مخالفین رحیم زهتاب‌فرد (نماینده تبریز) و هاشم جاوید (نماینده شیراز) بودند.
مخالفین ضمن حمله به برنامه‌های دولت از انتخاب عبدالعلی جهانشاهی، که سابقه قضائی دارد، به وزارت فرهنگ و همچنین از انتخاب جمشید آموزگار، که تحصیلاتش در رشته اقتصاد است، به وزارت بهداری انتقاد کردند.2
  روزنامه «اطلاعات»: نوبت جوان‌ها رسیده است/ امروز مملکت ما بر مدار فکر می‌چرخد نه فرد! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود با اشاره به تغییر دولت نوشت: آقای منصور، که خود از جوان‌ترین نخست‌وزیران مملکت است و گویا غیر از سیدضیاء‌الدین هیچ نخست‌وزیری جوان‌تر از ایشان نداشته‌ایم، با همکاران جوان خود یک کابینه به تمام معنی جوان تشکیل داده است و بینی و بین الله اعضای کابینه ایشان در مشاغلی که تاکنون متعهد بوده‌اند امتحان بد نداده‌اند، ولی طبقه جوان و روشنفکر مملکت به 21 نفر اعضای کابینه منصور محدود نمی‌شود؛ همان طوری که گردش چرخ مملکت هم با کابینه منصور تمام نمی‌شود.
این 21 وزیر و سایر همکاران آقای منصور دسته‌ای هستند از قشر وسیع جوانان تحصیل‌کرده که امروز نوبت امتحان آنهاست. اگر امتحان خوب دادند، برای خودشان روسفیدی و سربلندی ذخیره می‌کنند و با این سرمایه در باقی عمر هم مجال عرض وجود خواهند داشت، معزز و محترم خواهند بود، افکار عمومی و شاه مملکت حمایتشان خواهند کرد و به مقامات بالاتر و شئون بیشتر خواهند رسید و اگر نه گفتیم به فرض محال، این دسته رفوزه شدند، امتحان خوبی نداند نوبت دسته دیگری از جوانان خواهد رسید.
نکته مهم این است که امروز مملکت ما بر مدار فکر می‌چرخد نه فرد. مملکت برنامه‌ای پیدا کرده است. خط مشی و رویه و سیره مشخصی دارا شده است و دولت من بعد به معنای کلمه قوه مجریه خواهد بود؛ یعنی اجراکننده برنامه مملکت. این وظیفه هم بعد از این بر عهده طبقه جوان خواهد بود که فکر نوتر و قدرت و شور بیشتر دارد و با زمان آشناتر است.
بنابراین رقابتی که در گذشته میان رجال سالخورده مملکت وجود داشت، بعد از این منتقل خواهد شد به طبقه جوان، یعنی همان‌طور که پیرمردها هر کدام برای خودشان دسته‌ای و به‌اصطلاح امروز باندی داشتند و به اقتضای مصالح مملکت یک روز حکیم‌الملک روی کار می‌آمد و همفکران خود را همراه می‌آورد و روز دیگر قوام‌السلطنه می‌آمد و قوام‌السلطنه می‌رفت سهیلی جای او را می‌گرفت بعد از این جوان‌هایی که در خودشان لیاقت و برش و کاردانی سراغ دارند و تصور می‌کنند که بتوانند برای مملکتشان مصدر خدمتی شوند می‌باید با یکدیگر همفکری کنند. بنابراین طبقه جوان هرگز نه می‌باید مأیوس شود و نه نگران، بلکه بر عهده طبقه جوان است که ریشه یأس و نگرانی را از این مملکت بکند.3
 
روزنامه اطلاعات، 20 اسفند 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcb.gb9urhbzaiupr.html
iichs.ir/vdcb.gb9urhbzaiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما