تشکیل اولین جلسه کابینه حسنعلی منصور/استعفای علم/حسنعلی منصور: اساس برنامه‌های دولت من اجرای هدف‌های شاهنشاه در «انقلاب سفید» است!/معرفی اعضای کابینه/اصول اساسی برنامه دولت/نخستین و فوری ترین هدف پایان دادن قطعی و سریع به رکود است!/کلیه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، دولتی و خصوصی باید در چهارچوب یک برنامه جامع ملی باشد!/برنامه سوم قبل از انقلاب ششم بهمن تنظیم شده و اول این انقلاب در آن منظور نگردیده است!/تشکیل وزارتخانه جدید به نام وزارت «آبادانی و مسکن»/ایران جزو کشورهای بسیار ضعیف از لحاظ تولید نیرو/تاکنون بودجه مملکت به وضع ابتدایی و خارج از اصول علمی تنظیم گردیده است/اداره کل آمار عمومی به جای وزارت کشور باید به سازمان برنامه وابسته گردد/در چند سال اخیر میزان سرمایه‌گذاری به طور قابل توجهی کاهش یافته است!/ضرورت تشکیل بورس برای به کار انداختن پس‌اندازهای مردم/تاکنون در ایران قواعد شهرسازی به هیچ‌وجه مراعات نشده است!/80 درصد مردم در خانه‌های خارج از اصول بهداشتی زندگی می‌کنند!/وزارتخانه جدید «اطلاعات» چه وظیفه‌ای خواهد داشت؟!/سیاست خارجی دولت حسنعلی منصور از سخن تا عمل!
18 اسفند 1342
تشکیل اولین جلسه کابینه حسنعلی منصور
روزنامه «اطلاعات» نوشت: حسنعلی منصور، نخست‌وزیر تازه، یک ساعت و نیم بعد از ظهر دیروز پس از دریافت فرمان نخست‌وزیری برای تشکیل کابینه خود و معرفی آن به حضور ملوکانه بلافاصله وارد کاخ نخست‌وزیری شد و یک راست به اتاق کار نخست‌وزیری رفت.
دکتر بهرامی، رئیس کل دفتر نخست‌وزیری، از نخست‌وزیر جدید در سر پلکان کاخ استقبال کرد و اولین عضو کابینه منصور، امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، چند دقیقه بعد وارد کاخ نخست‌وزیر شد و یک راست به اتاق نخست‌وزیر رفت.
تا ساعت 2 بعد از ظهر وزرای تازه‌کار تلفنی به کاخ نخست‌وزیری احضار شدند و عضویت آنان در کابینه ابلاغ شد.
اعضای دولت پس از حضور در نخست‌وزیری چند دقیقه بعد از ساعت 2 به خانه‌های خود بازگشتند تا پس از تعویض لباس برای شرفیابی ساعت 4 بعد از ظهر حضور یابند.
پس از مراجعت نخست‌وزیر و وزرا از شرفیابی اولین جلسه هیئت دولت بعد از ظهر به ریاست حسنعلی منصور تشکیل شد و طی چهار ساعت برنامه دولت را بررسی کرد.1
 
استعفای علم
روزنامه «کیهان» نوشت: در ساعت 11:15 دیروز اسدالله علم، نخست‌وزیر، به پیشگاه شاهنشاه بار یافتند و استفعای دولت خود را تقدیم داشتند.2
 
حسنعلی منصور: اساس برنامه‌های دولت من اجرای هدف‌های شاهنشاه در «انقلاب سفید» است!
حسنعلی منصور کابینه خود را امروز به مجلس شورای ملی معرفی کرد. منصور در جریان معرفی وزرا و ارائه برنامه دولت خود در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفت: چون دولت موفقیت خود را در انجام نیازمندی‌ها و خواست‌های ملت می‌داند اصول و هدف‌های انقلابی شاهنشاه را که در روز 6 بهمن به تأیید ملت ایران رسیده و در جهت رفاه و ترقی و تعالی مردم می‌باشد اساس برنامه خود قرار داده و از بذل هرگونه کوشش در اجرای برنامه‌های مترقی و به‌وجود آوردن تشکیلات صحیح و مدیریت قاطع که بتواند جوابگوی چنین نیازمندی‌ها باشد قصور نخواهد کرد.
 
معرفی اعضای کابینه
بنده تصور می‌کنم اول باید هیئت دولت معرفی بشوند و بعد برنامه دولت قرائت شود. بنده افتخار دارم که هیئت وزیران را که حسب‌الامر مطاع اعلیحضرت همایونی تصویب شده و مورد موافقت معظم‌له قرار گرفته‌اند یکایک به حضور نمایندگان ملت معرفی می‌کنم.
جناب آقای دکتر جمشید آموزگار ــ وزیر بهداری؛
جناب آقا عباس آرام ــ وزیر امورخارجه؛
جناب آقای عطاءالله خسروانی ــ وزیر کار و خدمات اجتماعی؛
جناب آقای نصرت‌الله معینیان ــ وزیر اطلاعات؛
جناب آقای دکتر علینقی عالیخانی ــ وزیر اقتصاد؛
تیمسار سپهبد اسماعیل ریاحی ــ وزیرکشاورزی؛
تیمسار سپهبداسدالله صنیعی ــ وزیر جنگ؛
جناب اقای دکتر منوچهر گودرزی ــ وزیر مشاور و دبیرکل شورای عالی اداری؛
جناب آقای دکتر جواد صدر ــ وزیر کشور؛
جناب آقای دکتر باقر عاملی ــ وزیر دادگستری؛
جناب آقای امیرعباس هویدا ــ وزیر دارایی؛
جناب آقای دکتر فرهنگ شفیعی ــ وزیر پست و تلگراف و تلفن؛
جناب آقای دکتر محمد نصیری ــ وزیر مشاور؛
جناب آقای دکتر ناصر یگانه ــ وزیر مشاور و معاون پارلمانی نخست‌وزیر؛
جناب آقای دکتر هدایتی ــ وزیر مشاور؛
جناب آقای دکتر عبدالعلی جهانشاهی ــ وزیر فرهنگ؛
جناب آقای دکتر هوشنگ نهاوندی ــ وزیر آبادانی و مسکن؛
جناب آقای مهندس منصور پهلبد ــ معاون نخست‌وزیر و رئیس هنرهای زیبای کشور؛
تیمسار سرلشکر پاکروان ــ معاون نخست‌وزیر و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور؛
جناب آقای دکتر قاسم رضائی ــ معاون نخست‌وزیر.
 
اصول اساسی برنامه دولت
اینک با اجازه نمایندگان محترم اصول اساسی برنامه دولت را به استحضار می‌رسانم.
 
نخستین و فوری ترین هدف پایان دادن قطعی و سریع به رکود است!
نخستین و فوری‌ترین هدف پایان دان قطعی و سریع به رکود فعلی و ایجاد کار برای بیکاران و فراهم نمودن موجبات تجدید و توسعه فعالیت‌های اقتصادی است. برای نیل به این هدف طبق اصول برنامه‌ای که اکنون به عرض مجلس می‌رسد در نیمه دوم فروردین‌ماه ۱۳۴۳ تدابیر و روش‌های سیاست رونق اقتصادی اعلام و بلافاصله اجرای آن با هدایت و تحت نظر رئیس دولت آغاز خواهد شد.
دولت ایمان و اعتقاد راسخ دارد که پایان دادن به رکود فعلی که در اثر عدم هماهنگی سازمان‌های اقتصادی و تأثیرات روحی ناشی از اعلام ورشکستگی غیرواقع مملکت به‌وجود آمده بود با اتخاذ یک سیاست منطقی و سالم اقتصادی امکان‌پذیر می‌باشد.
 
کلیه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، دولتی و خصوصی باید در چهارچوب یک برنامه جامع ملی باشد!
دولت معتقد است که کلیه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی دولتی و خصوصی باید در چهارچوب یک برنامه جامع ملی که منطبق با احتیاجات و مقتضیات کشور باشد ارشاد و هدایت گردد.
 
برنامه سوم قبل از انقلاب ششم بهمن تنظیم شده و اول این انقلاب در آن منظور نگردیده است!
چون برنامه سوم قبل از انقلاب ششم بهمن تنظیم گردیده است اصول و هدف‌های وسیع انقلاب عمیق در آن به طور کامل منظور نگردیده و اکنون باید برنامه سوم با تحولات عمیق اقتصادی و اجتماعی ناشی از انقلاب تطبیق داده شود.
 
تشکیل وزارتخانه جدید به نام وزارت «آبادانی و مسکن»
خارج از حدود وظایف فعلی وزارتخانه‌ها و مؤسسات مسئول قسمتی از امور اجرایی سازمان برنامه که تمرکز دقیق و صحیحی ندارد مسئله عمران دهات و شهرها و تأمین مسکن در شهرها و روستاهاست که باید برای آن اهمیت فوق‌العاده قائل شد، بدین منظور دولت لزوم تشکیل وزارتخانه جدیدی را به نام وزارت آبادانی و مسکن ضروری تشخیص داد و حسب الامر شاهانه لایحه آن تهیه و تدوین شده است که در صورت رأی اعتماد به دولت در اولین جلسه تقدیم خواهد شد.
 طبق این قانون کلیه امور عمرانی شهرها و دهات که در چهارچوب برنامه‌های عمرانی دولت است و همچنین تأمین مسکن که اکنون به طور متشتت اقدام می‌شود در سراسر مملکت تحت یک سیاست صحیح و برنامه وسیع در این وزارتخانه متمرکز می‌گردد.
بدین ترتیب قسمت اعظم وظایف اجرایی سازمان برنامه از آن منفک و در اختیار وزارت آبادانی و مسکن گذارده می‌شود و همچنین اقدامات متشتت وزارتخانه‌ها و مؤسسات و بانک‌های مختلف دولت در این وزارتخانه‌ها متمرکز و ادغام می‌گردد.
 
ایران جزو کشورهای بسیار ضعیف از لحاظ تولید نیرو
مسئله آب و برق از لحاظ اهمیت اقتصادی و نقشی که در پیشرفت کشاورزی و صنایع ایران دارد نیازمند به توضیح نیست. ایران جزء کشورهایی است که از لحاظ تولید نیرو بسیار ضعیف است و تا وقتی نیروی برق در سراسر کشور با قیمت ارزان در دسترس کشاروزی و صنعت گذارده نشود، در اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی توفیق مورد انتظار حاصل نمی‌شود، با انتزاع کلیه مؤسسات آب و برق وابسته به سازمان برنامه و ادغام آنها در یک وزارتخانه جدید و دقت و توجه لازم به نظارت و اجرای سریع برنامه‌های مورد نظر سازمان برنامه خواهد توانست به وظایف اساسی خود به نحو شایسته‌تری برسد.
 
تاکنون بودجه مملکت به وضع ابتدایی و خارج از اصول علمی تنظیم گردیده است
مسئله مهم دیگری که در اقتصاد کشور حائز اهمیت فوق‌العاده و سال‌هاست در اجرای آن اوامر اکید صادر شده و متأسفانه تاکنون نیات شاهانه به مرحله عمل در نیامده است موضوع بودجه مملکتی و طرز تنظیم آن که در حقیقت آینه تمام‌نمای برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور می‌باشد.
تاکنون بودجه مملکت به وضع ابتدایی و خارج از اصول علمی تنظیم گردیده است. بودجه عمومی دولت و بودجه عمرانی مملکت بدون توجه به اصل جامعیت بودجه تهیه می‌گردد و هر یک از مؤسسات تابعه دولت مقررات خاصی در تنظیم بودجه خود داشته و متأسفانه نظارت صحیح طبق اصول دقیق علمی درباره آن به عمل نمی‌آید.
با توجه به این مقدمه دولت مصمم است که امور مربوط به برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی را در سازمان واحدی متمرکز نماید و این سازمان همان سازمان برنامه و بودجه‌بندی خواهد بود که تحت‌نظر مستقیم نخست‌وزیر اداره خواهد شد.
 
اداره کل آمار عمومی به جای وزارت کشور باید به سازمان برنامه وابسته گردد
بدون تردید شرط اساسی برنامه‌ریزی صحیح داشتن آمار و طلاعات کافی از کلیه شئون حیات اقتصادی و اجتماعی کشور است. اداره کل آمار عمومی روی سابقه اداره آمار و سجل احوال به وزارت کشور وابستگی دارد در صورتی که ضرورت قطعی ایجاب می‌کند که به سازمان مرکزی آمار ایران تبدیل و وابسته به سازمان برنامه گردد و نواقص اداری و فنی آن مرتفع و مورد استفاده کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولت واقع شود.
 
در چند سال اخیر میزان سرمایه‌گذاری به طور قابل توجهی کاهش یافته است!
متأسفانه در چند سال اخیر به علت شایعات خلاف اصول اقتصادی و ایجاد محیط نامساعد سرمایه‌های زیادی از کشور خارج و میزان سرمایه‌گذاری به طور قابل توجهی تقلیل یافته است.
 
ضرورت تشکیل بورس برای به کار انداختن پس‌اندازهای مردم
یکی از وسایل لازم جهت به کار انداختن پس‌اندازهای مردم و خرید و فروش سهام و اوراق بهادار تشکیل بورس در کشور است.
 
تاکنون در ایران قواعد شهرسازی به هیچ‌وجه مراعات نشده است!
متأسفانه تاکنون در ایران قواعد شهرسازی به هیچ‌وجه مراعات نشده و قوانین و مقررات خاصی درباره این امر مهم تهیه و تدوین نگردیده است. سبک معماری مطابق نیاز شهرها و توجه به وضع اقتصادی و اجتماعی و قدرت مالی مردم مورد توجه نبوده و درباره عمران دهات و تأمین مسکن در روستاها و مناطق کارگری به طرز شایسته اقدام مؤثر به عمل نیامده است.
 
80 درصد مردم در خانه‌های خارج از اصول بهداشتی زندگی می‌کنند!
بنده صراحتا عرض می‌کنم صدی هشتاد از مردم ایران متأسفانه در خانه‌هایی که خارج از اصول بهداشتی است زیست می‌کنند و این عمل نمی‌تواند به هیچ وجه من‌الوجوه ادامه پیدا کند.3
 
وزارتخانه جدید «اطلاعات» چه وظیفه‌ای خواهد داشت؟!
این وزارتخانه مسئول تنظیم و اجرای برنامه‌های انتشاراتی و تبلیغاتی دولت در داخل و خارج کشور و نظارت در امور مربوط به تهیه و توزیع فیلم‌های مستند و خبری و انجام تبلیغات سمعی و بصری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و همچنین اجرای قانون مطبوعات خواهد بود.
 
سیاست خارجی دولت حسنعلی منصور از سخن تا عمل!
روابط و مناسبات ایران با کلیه کشورهای جهان براساس مصالح ملی مبتنی بر حفظ استقلال کامل سیاسی و اقتصادی و بسط دوستی با توجه به اصول منشور ملل متحد و احترام متقابل استوار است.4 دولت ایران همچنان به تعهدات خود نسبت به پیمان تدافعی سنتو وفادار خواهد بود.5
 
روزنامه اطلاعات، 18 اسفند 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcd.n0n2yt09ja26y.html
iichs.ir/vdcd.n0n2yt09ja26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما