در مجلس شورای ملی مطرح شد: شاه در سفر چهل‌روزه تفریحی به خارج وظایف خطیر سلطنت را به خوبی انجام دادند!/نماینده مشهد: راه آهن پانزده‌هزار کارمند اضافه دارد و درآمد آن به یک‌پنجم رسیده است!/دولت دیون معوقه خود را می‌پردازد/جلال عبده : پنج برابر صادرات، واردات داریم و این رقم خطرناکی است!
11 اسفند 1342
در مجلس شورای ملی مطرح شد: شاه در سفر چهل‌روزه تفریحی به خارج وظایف خطیر سلطنت را به خوبی انجام دادند! هادی هدایتی، نماینده ری، در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز مجلس شورای ملی و درباره سفر شاه به اروپا گفت: به طوری که خاطر آقایان نمایندگان مستحضر است امروز شاهنشاه و رهبر خردمند و مردم‌نواز ایران پس از یک سفر چهل‌روزه که برای استراحت و معالجه به خارج فرمودند به کشور مراجعت می‌فرمایند.
با اینکه این سفر از لحاظ طبی برای سلامتی وجود مبارک ضروری تشخیص داده شده بود و شاهنشاه حتی در این سفر لحظه‌ای از انجام وظایف خطیر سلطنت فارغ نبودند و موجبات سربلندی و افتخار بیشتری برای ملت ایران در خارج فراهم فرمودند؛ مع‌ذلک بازگشت رهبر خردمند خود را با بی‌تابی انتظار می‌کشیدند.
 
نماینده مشهد: راه آهن پانزده‌هزار کارمند اضافه دارد و درآمد آن به یک‌پنجم رسیده است! کیهان یغمائی، نماینده مشهد، در جلسه امروز مجلس شورای ملی در مورد وضعیت راه آهن گفت: در کمیسیون بودجه جناب آقای وزیر راه و معاون محترمشان تشریف داشتند و بالصراحه فرمودند که راه‌آهن شاید در حدود پانزده‌هزار نفر کارمند اضافی دارد. با کمال تأسف به اطلاع رساندند که راه‌آهن درآمدش نسبت به چهار، پنج سال قبل چهارپنجم تنزل کرده و به یک‌پنجم رسیده است.1
 
دولت دیون معوقه خود را می‌پردازد روزنامه «اطلاعات» نوشت: دولت در نظر دارد دیون معوّقه خود را به کارمندان و دیگر طلبکاران که از چند سال قبل باقی مانده است در بودجه سال آینده بپردازد. مطالعه فعلی دولت بیشتر روی همین ارقام دیون می‌باشد.
از ارقام دیون اطلاع دقیق در دست نیست، ولی مقامات مالی معتقدند که میزان دیون در حدود سیصدمیلیون تومان پیش‌بینی می‌شود.
افزایش هزینه به‌خصوص هزینه‌های عمرانی و ساختمانی از قبیل بودجه ده‌هزار خانه موجب شده که غیر از دیون در حدود چهارصد تا پانصدمیلیون تومان هزینه تازه در دستور کار کمیسیون بودجه و دولت قرار گیرد.
اگر مسئله دیون کنار گذارده شود، میزان کسر بودجه بیش از دویست‌میلیون تومان نخواهد بود. موضوع فوق در جلسه فعلی هیئت دولت مورد مذاکره قرار گرفت و در جلسه آینده نیز در دستور کار می‌باشد.2
  جلال عبده : پنج برابر صادرات، واردات داریم و این رقم خطرناکی است! روزنامه «کیهان» نوشت: دکتر جلال عبده شب گذشته در اتاق صنایع طی بیاناتی گفت: امروز مشکل ممالک در حال توسعه سرمایه و وارد کردن کارخانه و تربیت افراد متخصص نیست، بلکه اشکال در اختصاص داشتن بازارهای دنیا به محصولات کشورهای مترقی است، ولی برای این کار راه چاره‌ای وجود دارد و آن ایجاد صنایع و بازارهای منطقه‌ای است و این مطلبی است که ایران باید جدا در کنفرانس اکافه روی آن اقدام نماید.
وی افزود: ایران باید درآمد نفت خود را که یک درآمد موقت می‌باشد، فقط اختصاص به کارهای عمرانی دهد  و اقدام عاجلی برای توسعه صادرات خود بنماید؛ زیرا امروز فقط سالی صدمیلیون صادرات در قبال پانصدمیلیون واردات رقم خطرناکی است؛ باید با اتخاذ تدابیر معقول این تعادل ایجاد گردد نه فقط با حرف.3
 
روزنامه اطلاعات، 11 اسفند 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdce.f8objh8pz9bij.html
iichs.ir/vdce.f8objh8pz9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما