جایگزینی کارشناسان ایرانی  در صنعت نفت/تبعیض در پرداخت پاداش ها/نماینده تهران: وصول مالیات باید بر اساس درآمد واقعی بوده و دولت به معیشت مالیات‌دهنده نیز توجه کند!/فرخ‌رو پارسای: سیر قهقرایی در سال انقلاب شایسته مجلس انقلابی و ملت ایران نیست!/بودجه، در تنگ کلاغ‌پر/بودجه فورس ماژور دردی از مملکت دوا نمی‌کند!/چرا سازمان‌های دولتی به سمت صرفه‌جویی نمی‌روند؟!/مذاکرات برای دریافت اعتبار از مجارستان!/ایران و ژاپن/اعتراض رادیوفروش‌های شیراز به ممنوعیت واردات رادیوی خارجی!/مدیر شرکت سهامی تهران توکیو: واردات رادیو باید آزاد شود!/آگهی اتحادیه مرغداران اسرائیل در روزنامه «اطلاعات»!/کارشناسان شوروی در راه ایران برای انجام کارهای مطالعاتی طرح سدهای ارس!
8 اسفند 1342
جایگزینی کارشناسان ایرانی  در صنعت نفت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعد از ظهر دیروز مذاکرات بین شرکت ملی نفت ایران و هیئت اعزامی کمپانی‌های نفتی عضو کنسرسیوم بین‌المللی ایران خاتمه یافت. در پایان این مذاکرات اطلاعیه رسمی در اختیار مطبوعات قرار داده شد.
به موجب این اطلاعیه رسمی کارشناسان ایرانی با سرعت بیشتری جانشین کارشناسان خارجی در صنعت نفت خواهند شد. قسمتی از احتیاجات کنسرسیوم نفت نیز از کارخانه‌های داخلی تامین خواهد شد.
همچنین بر اساس این اطلاعیه نمایندگان شرکت ملی نفت ایران تاکید نمودند که از ظرفیت کنونی پالایشگاه آبادان بایستی هر چه زودتر برای افزایش میزان صادرات استفاده شود و خاطرنشان گردید که این موضوع مورد مطالعه کارشناسان می‌باشد.
 
تبعیض در پرداخت پاداش ها
روزنامه «اطلاعات» نوشت: کارمندان غیر رسمی بنگاه آبیاری طی قطعنامه‌ای  که در اجتماع خود صادر کردند از دولت تقاضا نمودند که اضافات استحقاقی آنها که از سال 1339 به بعد داده نشده است پرداخت گردد.
نصرالله هوشنگ‌پور، نماینده کارمندان مزبور، گفت: کارمندان غیر رسمی هر سال اضافاتی به نام عشریه دریافت می‌کردند که متأسفانه در چهار سال اخیر موفق به دریافت آن نشده‌اند. به گفته وی تبعیض در پرداخت پاداش در سازمان‌های دولتی باید از بین برود.1
 
نماینده تهران: وصول مالیات باید بر اساس درآمد واقعی بوده و دولت به معیشت مالیات‌دهنده نیز توجه کند!
عزت‌الله اوزار، نماینده تهران، در جلسه امروز مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور خود گفت: بالاجمال مشکلات عمده مردم و دولت در امر مالیات چند موضوع است:
مشکل اول ـ این است که حداقل درآمد مشمول مالیات، یعنی رقم 48 هزار ریال که در قانون تصریح شده، خیلی کمتر از حداقل هزینه معیشت طبقه‌ای است که معمولا مشمول مالیات واقع می‌شوند.
مشکل دوم ـ وجود نرخ‌های تصاعدی است؛ آن هم با فاصله کم که حتی هر مؤدی خوش‌حساب را تشویق به خلاف‌گویی می‌نماید.
مشکل سوم ـ اختیار مطلق مأمورین وصول در صدور پیش‌آگهی و یا ممیزی حساب و ناموزون بودن تصمیمات کمیسیون‌های تشخیص و نبودن مجازات برای کارمندانی که برای تحصیل مواقت مؤدی برای سوءاستفاده از هیچ نوع زیاده‌روی خودداری نمی‌نمایند.
مشکل چهارم ـ عدم وجود مرجع ثابتی که رویه مالیاتی را که در مملکت به‌وجود آورده حفظ نماید.
مشکل پنجم ـ وصول مالیات از رقم درآمد است، بدون توجه به اینکه این درآمد از چه منبعی تحصیل شده حاصل کار حاصل داد و ستد، حاصل تولید متأسفانه همه و همه به یک ترتیب مشمول مالیات واقع شده‌اند.
مالیات باید مشوق مردم به کار و محرک آنها به فعالیت محسوب گردد. چنانچه درآمد مشمول از 48 هزار ریال به 120 هزار ریال به حداقل مشمولیت ترقی داده شود، این طبقه خواهند توانست برای توسعه زندگانی خودشان مبلغ بیشتری در دست خود باقی داشته باشند.
دولت باید عادت به پرداخت مالیات را در مردم به‌وجود آورد و از هر کس که مالیات می‌خواهد باید به توسعه زندگانی او هم علاقه‌مند باشد تا زمانی که درآمد او به حدی که معیشت او را با رفاهیت تأمین نکند او را مشمول مالیات نداند. دولت باید شالوده مالیات‌بندی را تغییر دهد. طرز تحصیل درآمد را در نرخ و رویه وصول مالیات مؤثر بداند. این طرز وصول بسیاری از مشکلات موجود را از بین برده حتی این حسن را دارد که تا حد امکان از قرائن و امارات که مورد سوءاستفاده مأمورین تشخیص بوده صرف نظر شده و مالیات براساس درآمد واقعی وصول می‌گردد.
 
فرخ‌رو پارسای: سیر قهقرایی در سال انقلاب شایسته مجلس انقلابی و ملت ایران نیست!
خانم فرخ‌رو پارسای در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز مجلس شورای ملی اظهار داشت: متأسفانه اعمال دولت نشان می‌دهد که عملا نمی‌تواند نیات شاهنشاه و انقلاب عظیم‌مان را اجرا کند. دلایل و شواهد زیاد است و از همه بارزتر رکود امور و نقایص سازمان‌های اداری است.
از ششصد لایحه ارسالی به مجلس شورای ملی حتی ده لایحه آن انقلابی نیست و شاهد از همه زننده‌تر مطلبی است که امروز خدمتتان عرض می‌کنم.
خانم‌ها و آقایان عزیز استحضار دارند که در قوانین استخدام، پرداخت مزایا و بازنشستگی تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و تا امسال نیز به زنانی که فرزندان متعدد داشتند و شوهر آنها کارمند دولت نبوده حق اولاد مطابق قانون برای هر فرزند ۱۰۰ ریال پرداخت می‌شد. معلوم نیست به چه علت و مجوزی وزارت دارایی دستور قطع آن را داده و این نگرانی را در زنان کارمند به‌وجود آورده که در صورت فوت آنان حقوق بازنشستگی نیز به فرزندانشان داده نمی‌شود.
شاید واقعا این هم به قول خودشان یک نوع انقلاب است و بسیار جای تأسف است که در سالی که پادشاه ایران تساوی حقوق سیاسی و اجتماعی زن را اعطا فرموده است، تبعیضی چنین ناروا در جایی که نه ارتباط با سنن و سابقه و نه ربطی به قوانین و موازین شرعی و عرفی داشته روا داشته‌اند.
من از مجلس شورای ملی تمنا دارم دستور دهند هر چه زودتر به این کار رسیدگی شود و اگر رفع محرومیت‌های زنان در امور دیگر اجتماعی احتیاج به مطالعه و دقت بیشتری دارد، اما سیر قهقرایی در سال انقلاب شایسته مجلس انقلابی و ملت ایران نیست.2
 
بودجه، در تنگ کلاغ‌پر
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: الان چند جلسه است که هیئت دولت بودجه را بررسی می‌کند و نمی‌دانم دولت در فرصت محدودی که دارد آیا خواهد توانست بودجه سال آتی را برای تقدیم مجلسین آماده کند یا خیر.
 
بودجه فورس ماژور دردی از مملکت دوا نمی‌کند!
هر سال این موقع، ما با دولت‌ها همین بحث را داریم که بودجه «فرس ماژور» دردی از مملکت دوا نمی‌کند و آرزو می‌کنیم سال بعد، زودتر به فکر تنظیم بودجه باشند تا فرصت بیشتری برای رسیدگی به اقلام آن در اختیار دولت و مجلس باشد، اما سال بعد هم باز همان آش است و همان کاسه؛ یعنی در آخرین فرصت دولت به سازمان‌های مربوط دستور تنظیم بودجه می‌دهد و آنها به عجله ارقام سر و دست شکسته‌ای در ستون دخل و خرج ردیف می‌کنند و به دست دولت می‌دهند. دولت نیز چون مجال کافی برای زیر و رو کردن بودجه و مو از ماست کشیدن ندارد، سرانجام بودجه‌ای به مجلس می‌برد که خودش از ترکیب آن راضی نیست و بالاخره مجلس هم که ناچار است تا شب عید هر طوری هست بودجه را از تصویب بگذراند در تنگ کلاغ‌پر گرفتار می‌شود و هول هولکی بودجه به کمیسیون می‌رود و از کمیسیون به مجلس و از این مجلس به آن مجلس تا شور نهایی خود را بپیماید و برگردد به دست دولت.
همین ایراد را همه‌ساله مجلس به دولت می‌گیرد که ما چطور می‌توانیم در چنین شرایطی که همه‌اش عجله و شتاب است وظیفه خود را در مداقه و رسیدگی دقیق نسبت به ارقام دخل و خرج مملکت ایفا کنیم و همیشه دولت جواب می‌دهد حق با شماست، این دفعه را هم ندیده بگیرید دفعه دیگر چنین و چنان می‌کنیم. حتی اگر خاطرتان باشد چند سال پیش دولت به مجلس وعده داد که درصدد تنظیم بودجه برنامه‌ای است و به این طرز بودجه‌نویسی که مدت‌هاست در دنیای راقیه منسوخ و متروک شده پایان خواهد داد، اما نه این وعده عملی شد نه وعده جلو انداختن کار بودجه.
 
چرا سازمان‌های دولتی به سمت صرفه‌جویی نمی‌روند؟!
نکته دیگر که خیلی جالب است و یکی از کارمندان دولت نقل می‌کرد این بود که می‌گفت: همین که سال رو به انقضا می‌رود در مؤسسات دولتی فعالیت شدیدی شروع می‌شود برای توپ بستن به اعتباری که از بودجه سال جاری باقی مانده است؛ زیرا در اکثر موارد اعتباراتی که مثلا در بودجه امسال تصویب شده اگر تا دینار آخرش خرج شد که هیچ، والا هرچه صرفه‌جویی شود و مازاد داشته باشد باید برگردد به خزانه و چون بودجه سال بعد، براساس وضعیت سال جاری تنظیم می‌شود، اگر دستگاهی به جای صد تومان اعتباری که دارد، 98 تومان خرج کرده و دو تومان صرفه‌جویی کرده باشد، سال آینده برایش ۹۸ تومان اعتبار تصویب می‌کنند. این است که سازمان‌های دولتی، مطلقا دنبال صرفه‌جویی نمی‌روند و همین که آخر سال دیدند از بودجه‌شان مقداری زیاد آمده، یعنی کمتر خرج کرده‌اند، به هر وسیله هست می‌کوشند تا خانه‌های خالی بودجه را پر کنند، به خریدهای اضافی دست می‌زنند، پاداش‌های بیجا و بی‌مورد می‌دهند و خلاصه به انواع و اقسام خرج می‌تراشند!
 
مذاکرات برای دریافت اعتبار از مجارستان!
دکتر احمد ضیائی، معاون وزارت اقتصاد، امروز اظهار داشت: «مذاکرات مربوط به اخذ یک اعتبار جدید از دولت مجارستان در چند روز آینده شروع خواهد شد».
روزنامه «اطلاعات» دراین‌باره نوشت: مذاکرات اولیه چندی پیش در تهران آغاز شده بود و چون دولت مایل بود نرخ بهره اعتبار مزبور به جای 3/5 درصد نظیر نرخ بهره اعتبار 15 میلیون دلاری لهستان 2/5 درصد باشد؛ لذا هیئت نمایندگی مجارستان به بوداپست بازگشت.
اکنون کسب اطلاع شده که این سود مورد موافقت قرار گرفته و هیئت نمایندگی مجارستان در نیمه اول همین ماه وارد تهران خواهد شد تا قرارداد لازم را امضا نماید.
اعتبار دولت مجارستان ده میلیون دلار و مدت آن ده سال خواهد بود و در ازای آن کالاهای صادراتی ایران به آن کشور فروخته می‌شود.
دکتر ضیائی در مورد روابط اقتصادی ایران و عراق گفت که در قسمت بازرگانی خارجی وزارت اقتصاد مشغول تهیه طرح یک عهدنامه مودّت و بازرگانی می‌باشند که براساس آن مذاکرات با نمایندگان دولت عراق آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود که با امضای این قرارداد تسهیلات بیشتری در مورد روابط بازرگانی و اقتصادی دو کشور فراهم شود.
 
ایران و ژاپن
در مورد روابط ایران و ژاپن، معاون بازرگانی وزارت اقتصاد اظهار داشت: لایحه عادی ساختن تجارت دو کشور تقدیم مجلسین شده است و فعلا، کمیسیون‌های مجلس مشغول رسیدگی به این لایحه می‌باشند و تا هنگامی که لایحه مزبور تصویب نشده، تجارت دو کشور براساس تصویب‌نامه 2 اردیبهشت سال جاری انجام خواهد گرفت؛ به این معنی که از کالاهای وارده از ژاپن (به جز مواد اولیه و لوازم یدکی ماشین‌آلات) 5 درصد حق انحصار دریافت می‌شود و از همان محل 25 درصد جایزه صادراتی به صادرکنندگان کالا به ژاپن پرداخت می‌گردد.
از تاریخ تصویب مقررات فوق‌الذکر تا 20 بهمن‌ماه 1342 بیش از 34/5 میلیون ریال طبق تشخیص کمیسیون فنی مربوطه به صادرکنندگان کالا به ژاپن جایزه پرداخت شده است.3
 
دیدار اسدالله علم با مدیران یک شرکت معدنی «انگلیسی ـ استرالیایی»  برای سرمایه‌گذاری و اکتشاف در معادن ایران!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعداز ظهر دوشنبه گذشته چند تن از مدیران و رؤسای شرکت معدنی «ریوتین تو»4 در کاخ نخست‌وزیری با اسدالله علم، نخست‌وزیر، ملاقات کردند.
در این ملاقات و مذاکره که در حدود یک ساعت به طول انجامید، آقای دال دونکان، مدیر عامل شرکت «ریوتین تو» شرکت داشت و درباره سرمایه‌گذاری شرکت مزبور در معادن ایران مذاکراتی به عمل آورد.
این شرکت در بسیاری از کشورهای جهان برای بهره‌برداری از معادن سرمایه‌گذاری نموده است و از آن جمله سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در انگلیس، فرانسه، آلمان، استرالیا، رودزیای شمالی، رومانی، لهستان و کانادا قابل توجه بوده است.
 
اعتراض رادیوفروش‌های شیراز به ممنوعیت واردات رادیوی خارجی!
روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز خود عریضه سرگشاده رادیوفروش‌های شیراز به نخست‌وزیر را منتشر ساخت.
در این نامه که رونوشت آن به عالیخانی، وزیر اقتصاد، مجلس سنا و مجلس شورای ملی ارسال شده آمده است: استرحاما فروشندگان رادیو در شیراز معروض می‌دارند مدت دو سال است که چند نفر انحصارچی رادیو را به صورت چند تکه وارد نموده و سر هم می‌نمایند بدون تهیه کوچک‌ترین لوازم در ایران حتی جعبه و به نام رادیوهای مونتاژشده به قیمت سرسام‌آوری انحصارا به فروش می‌رسانند و با آنکه از معافیت گمرکی استفاده می‌کنند، بیش از قیمت رادیوهای ساخت خارج می‌فروشند و این امر سبب شده که رادیوهای کم‌حجم ارزان‌قیمت به طور قاچاق وارد کشور گردد و ما فروشندگان رادیو با مخارج زیاد زندگی قادر به امرار معاش نیستیم و هر روز رادیوهای موجود در بازار به چند برابر قیمت حقیقی خود می‌رسد.
استدعا داریم که ورود رادیوهای ارزان‌قیمت آزاد تا این بازار سیاه از بین برود و از سقوط حتمی بقیه فروشندگان رادیو جلوگیری گردد.
 
مدیر شرکت سهامی تهران توکیو: واردات رادیو باید آزاد شود!
پورکمال، مدیر عامل شرکت سهامی بازرگانی تهران توکیو، در مورد نامه اخیر واردکنندگان رادیو و تلگرافات رادیوفروش‌ها در زمینه آزادی واردات رادیو اظهار داشت: متأسفانه در سال قبل واردات رادیو ممنوع شد؛ درنتیجه با وجود زمینه زیاد رادیو خارجی که از سال‌های قبل مانده بود تولید داخلی کفاف احتیاجات مردم را نمی‌داد و به‌ناچار به حکم عرضه و تقاضا، قیمت رادیو افزایش یافت و از این راه به مصرف‌کنندگان اجحاف شد.
 
آگهی اتحادیه مرغداران اسرائیل در روزنامه «اطلاعات»!
روزنامه «اطلاعات» در صفحه اقتصادی شماره امروز خود یک آگهی را منتشر ساخت که در آن آمده است: بدین وسیله به اطلاع عموم مرغداران ایران می‌رساند که هر کس هر مقدار تخم مرغ جوجه‌کشی از کشور اسرائیل بخواهد می‌تواند با ما مکاتبه نموده و بدون واسطه احتیاجات خود را با افتتاح اعتبار دریافت دارد.
 
کارشناسان شوروی در راه ایران برای انجام کارهای مطالعاتی طرح سدهای ارس!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: یکی از کارشناسان شوروی که در امور مربوط به سیلو تخصص دارد برای کارهای مقدماتی ساختمان سیلوهای غله وارد ایران شده و کار خود را آغاز کرده است.
امروز مدیر عامل سازمان آب و برق آذربایجان نیز اظهار داشت: ما اکنون منتظر ورود کارشناسان دیگر شوروی هستیم. مقدمات کار ما برای کارهای مربوط به ساختمان سدهای ارس شروع شده است و با ورود کارشناسان شوروی کارهای مطالعاتی و بررسی‌های مربوطه آغاز خواهد شد.
بر اساس این گزارش «با بهبود وضع هوا به‌تدریج 140 کارشناس شوروی وارد ایران می‌شوند و کارهای مربوط به ساختمان سد ارس، یازده سیلوی غله، لایروبی بندر پهلوی و تکثیر و ازدیاد نسل ماهی را با همکاری کارشناسان و متخصصین ایرانی شروع می‌کنند.5
 
روزنامه اطلاعات، 8 اسفند 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcj.iehfuqemosfzu.html
iichs.ir/vdcj.iehfuqemosfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما